Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjent en ii år. Vi kan prate om det meste og er venner. I det siste har han drukket veldig mye og det kan virke som han har endret personlighet.

Men til saken. Han lånte 400 kroner av meg for en uke siden. Jeg ringte og spurte om han kunne overføre pengene på kontoen min siden jeg er litt opptatt fremover, og også er lei av alltid må oppsøke han for å få pengene tilbake. Da la han på røret.

Jeg sendte melding til han der jeg skrev at jeg har mindre inntekt enn han og høyere utgifter, og skrev opp kontonummeret. Han har ikke svart. Jeg venter og ser om han overfører pengene i morn. Han sa til meg i går at jeg måtte komme og hente de før han ble blakk!!!

Det er respektløst.

Vi har felles venner, men de er av typen som ikke blander seg inn. Har hørt at han har splittet vennskap pga penger før, men da har det ordnet seg etter noen måneder.

Han er alkoholiker, men kan man ikke vente mer enn å bli trampet på...

Anonymous poster hash: 27f12...77a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe!

Ja, jeg kjenner en del sånne folk.

Spesielt de som har litt problemer med akohol o.l.

Ikke lån bort penger til dem, hvis du vil beholde vennskapet.

Anonymous poster hash: 2b180...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for å legge til en ting.

Ikke tenk på at du er en dårlig venn, eller at de blir sure hvis du ikke låner dem noe.

De er så vant til å få nei, at det plager dem ikke.

Og blir de sure, varer det bare en dag eller to.

AnonymBruker
Skrevet

Å låne bort penger til alkoholiker/rusmisbrukere er lite smart. De pengene får du nok ikke se igjen.

Anonymous poster hash: 2a45f...021
  • Liker 2
Skrevet

Det er slike mennesker inkassoselskapene lever av :fnise:

Med slike må man si nei til å låne ut, og heller gi dem en hundrings i gave om du har råd til det.

AnonymBruker
Skrevet

Å låne bort penger til alkoholiker/rusmisbrukere er lite smart. De pengene får du nok ikke se igjen.

Jeg tror jeg ser de igjen, men når pengene er tilbake hos meg vet jeg ikke. Jeg ringte han nå og han la igjen på røret etter å ha sagt at han ikke hadde lest meldingen med kontonummeret jeg sendte og samtidig fikk jeg slengt i øret at jeg var hysterisk (les; siden de var fullesjuke på en søndag).

Det er selvsagt ikke bare summen det er snakk om, men at jeg opplever det som respektløst og ikke noe jeg burde være nødt til å bruke energi på.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri klokt å låne bort penger til venner. Aldri. Man skal aldri låne bort penger man ikke har råd å gi bort.

Anonymous poster hash: 3654a...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for å legge til en ting.

Ikke tenk på at du er en dårlig venn, eller at de blir sure hvis du ikke låner dem noe.

De er så vant til å få nei, at det plager dem ikke.

Og blir de sure, varer det bare en dag eller to.

Takk. Som regel sier jeg nei.

Men er det ikke normalt å kunne overføre penger, eller komme hjem til den som har lånt og gi de tilbake? Det er vel ikke min sak å reise tur/retur to timer for å hente pengene? Jeg vet han er selskapssyk, men det er heller ikke mitt problem.

Jeg ble faktisk ganske sinna, men kjeftet ikke i telefonen. Følte meg bare overkjørt etterpå.

Det er siste gang jeg låner penger til han. Men når han er blakk og nesten ikke har mat er det ikke lett å la være.

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri klokt å låne bort penger til venner. Aldri. Man skal aldri låne bort penger man ikke har råd å gi bort.

Anonymous poster hash: 3654a...9ab

Kanskje det er den filosofien han støtter og derfor synes jeg er masete?

TS

Gjest Blomsterert
Skrevet

Takk. Som regel sier jeg nei.

Men er det ikke normalt å kunne overføre penger, eller komme hjem til den som har lånt og gi de tilbake? Det er vel ikke min sak å reise tur/retur to timer for å hente pengene? Jeg vet han er selskapssyk, men det er heller ikke mitt problem.

Jeg ble faktisk ganske sinna, men kjeftet ikke i telefonen. Følte meg bare overkjørt etterpå.

Det er siste gang jeg låner penger til han. Men når han er blakk og nesten ikke har mat er det ikke lett å la være.

Du er snill,men vet du?

Lån ALDRI bort penger til noen som er avhengige av rus!

Beklager å si det,men ikke gjør det igjen. Rusmisbrukere blir verdens største egoister,sånn er det bare.

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie har vi pleid å sitere en gammel onkel, bil, hus og penger deler du ikke med venne og familie, det blir det bare bråk av.

Slutt å irritere deg over dette, når du vet at du en dag ser pengene igjen.

Ta det som et kappitel på livets skole, og lån ikke penger ut til folk du ikke vet er etteretterlige og tilbakebetaler straks de er i nærheten av nettbanken sin.

Anonymous poster hash: 97884...065

• Liker 1
Skrevet

ENIG. Her har du lært noe ts, så låner du ikke ut penger neste gang. Har han lite mat og du føler for å hjelpe så kjøp han heller et brød. Alkoholikere og rusmisbrukere hjelper man ikke ved å gi de penger.

Skrevet

Min far bruker alltid å si at "det koster å lære". Ta det som en lærdom og ikke tenk på de pengene. De er tapt og om du skulle se de igjen så ta det som en bonus. 400kr er jo ikke akkurat en formue så hvis du mener at han er verdt å ha som venn, ikke la disse 400kr være dråpen. Så viktig er de ikke. Ikke lån han penger igjen og minn han gjerne på den gangen du lånte han 400kr uten å få de igjen neste gang han spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...