Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg kjenner jeg får frysninger når folk bruker dette uttrykket!

Hvitt søppel liksom,er det mulig?

Vokste opp i et snobbete hjem,men det var fasaden. Den var sååå viktig,og min mor kunne kritisere venner om de ikke var "bra"nok,eller ikke kom fra fasadehjem. Jeg ga likevel totalt blanke f i det,og ble grunnen litt mobbet hjemme! Fordi jeg gikk mine egne veier. Hadde venner som virkelig kom fra veldig dårlige miljøer med alkohol misbrukere,de hadde lite penger og var jo selvsagt beryktet. Likevel er det de vennene jeg husker med mest glede! De var lojale og snille,og gjorde seg ikke så mye til..de var seg selv.

En er virkelig ikke mer søppel enn det andre er. Stygt altså,å Kalle andre dette!

De har like mye verdi som de som skjuler seg bak fasader!

Var ikke så fint bak husveggene våre,med en veldig voldelig far og en undertrykt mor. Men familien min har utseendet,er forfengelige,har "fine"jobber og kommer seg liksom unna med det. Svært lite rettferdig!

En vet ikke hva som skjuler seg bak fasader,og noen har ikke den "beskyttelsen".

De bryr seg kanskje ikke om det heller,og viser mot og stolthet for de de er.

Det står det stor respekt av!

Blir så uvel av holdninger som viser hvor simple vi kan være!

Måtte grunnen bare få det ut jeg da.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell moren din at det er dere (mor & far) som virkelig er en white trash familie. Hva hjelper det med et pent møblert hjem om det er pill råttent innvendig. Hvordan kunne moren din falle for en så stor taper som faren din?

Anonymous poster hash: 170fa...d00
Gjest Blomsterert
Skrevet

Fortell moren din at det er dere (mor & far) som virkelig er en white trash familie. Hva hjelper det med et pent møblert hjem om det er pill råttent innvendig. Hvordan kunne moren din falle for en så stor taper som faren din?

Anonymous poster hash: 170fa...d00

Har grunnen alltid vært litt i opposisjon mot holdningene dere jeg,men nå er min mor gammel og syk,så er snill mot henne nå :-)

Moren min var veldig ung da hun traff faren min,så hun ble vel veldig avhengig da. Vi er mange søsken også,så vanskelig for henne å være alene. Det er sånn kort forklart.

Men INGEN fortjener å bli kalt White trash! Det var poenget :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er en god del i dette langstrakte land som velger å holde med sin partner, tiltross for at dem burde dratt, av økonomiske grunner, de har ikke spart seg opp et rødt øre og ville ikke klart seg på egenhånd. Det er tøft å starte opp fra skratch når en er i 40 - åra. Mange blir også for avhengige til at de klarer å dra, eller har ikke tro på at de vil finne seg en ny partner.

Anonymous poster hash: 0756b...4a7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

White trash er vel et uttrykk som kommer fra USA, og stammer fra Afroamerikanere som brukte det mot fattige hvite som hadde det dårlig. Da var de hvitt søppel, og skulle tråkke på dem selv om det i alle fall var noen få sterke som var eventuelt stygge mot dem selv. Hvorfor vi her i Norge skal kalle noen for white trash, og ikke ha litt medfølelse for de fattige, som gjerne ikke er skyld i det helt selv eller aldri vil gjøre samme feil igjen. Er noe jeg ikke forstår.

Anonymous poster hash: 3b6bd...aea
Gjest Blomsterert
Skrevet

White trash er vel et uttrykk som kommer fra USA, og stammer fra Afroamerikanere som brukte det mot fattige hvite som hadde det dårlig. Da var de hvitt søppel, og skulle tråkke på dem selv om det i alle fall var noen få sterke som var eventuelt stygge mot dem selv. Hvorfor vi her i Norge skal kalle noen for white trash, og ikke ha litt medfølelse for de fattige, som gjerne ikke er skyld i det helt selv eller aldri vil gjøre samme feil igjen. Er noe jeg ikke forstår.

Likte dette ja :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Det er en god del i dette langstrakte land som velger å holde med sin partner, tiltross for at dem burde dratt, av økonomiske grunner, de har ikke spart seg opp et rødt øre og ville ikke klart seg på egenhånd. Det er tøft å starte opp fra skratch når en er i 40 - åra. Mange blir også for avhengige til at de klarer å dra, eller har ikke tro på at de vil finne seg en ny partner.

Anonymous poster hash: 0756b...4a7

Riktig.

AnonymBruker
Skrevet

begrepet white trash i dag brukes ikke om "fattige" i ren økonomisk sammenheng - i alle fall ikke isolert.

White trash, sammen med andre slang-ord (f.eks. rednecks) brukes først og fremst om personer med lav kulturell kapital.

Uttrykket brukes ikke i dag om de aller laveste i samfunnet (hobos, tramps, bums osv. beskriver hjemløse, omreisende arbeidere osv). Derimot er white trash i større grad brukt om middelklassen - og da gjerne den lavere del.

Det ligger litt i ordet white - som i historisk sammenheng i USA betegner noe som i utgangspunktet er priviligert. White trash er personer som har et minimum av både midler ut utgifter, men som er for "dumme" eller "late" til å gjøre noe med det.

Typisk "white trash" slik ordet brukes i USA er en hvit familie som bor i et lite hus/trailer park, ikke klarer å holde på en jobb lenge om gangen, ikke lykkes i samfunnet, men skylder på andre enn seg selv (typisk sett sorte som gjør det bra, innvandrere som stjeler jobber etc), har et usunt forhold til alkohol/milde narkotiske stoffer, tenåringsgraviditet som går i arv, problemer med å fullføre high school gjennom flere generasjoner, spiser usunt, er uopplyste om hva som skjer i verden rundt dem...

Ikke at jeg av den grunn liker uttrykket noe bedre, men white trash blir ikke brukt om fattigdom alene.

Anonymous poster hash: da0aa...fe1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

begrepet white trash i dag brukes ikke om "fattige" i ren økonomisk sammenheng - i alle fall ikke isolert.

White trash, sammen med andre slang-ord (f.eks. rednecks) brukes først og fremst om personer med lav kulturell kapital.

Uttrykket brukes ikke i dag om de aller laveste i samfunnet (hobos, tramps, bums osv. beskriver hjemløse, omreisende arbeidere osv). Derimot er white trash i større grad brukt om middelklassen - og da gjerne den lavere del.

Det ligger litt i ordet white - som i historisk sammenheng i USA betegner noe som i utgangspunktet er priviligert. White trash er personer som har et minimum av både midler ut utgifter, men som er for "dumme" eller "late" til å gjøre noe med det.

Typisk "white trash" slik ordet brukes i USA er en hvit familie som bor i et lite hus/trailer park, ikke klarer å holde på en jobb lenge om gangen, ikke lykkes i samfunnet, men skylder på andre enn seg selv (typisk sett sorte som gjør det bra, innvandrere som stjeler jobber etc), har et usunt forhold til alkohol/milde narkotiske stoffer, tenåringsgraviditet som går i arv, problemer med å fullføre high school gjennom flere generasjoner, spiser usunt, er uopplyste om hva som skjer i verden rundt dem...

Ikke at jeg av den grunn liker uttrykket noe bedre, men white trash blir ikke brukt om fattigdom alene.

Anonymous poster hash: da0aa...fe1

White trash har ingen ting med å skylde på andre å gjøre. Verken innvandrere eller for den del svarte. Selv om en ofte hører folk misslike det å være lei av at innvandrere kommer og tar jobbene (noe de jo gjør, sånn ærlig talt. Eller affirmatrive action, der noen havner fremfor dem siden de har feil kjønn eller hudfarge. Og er jo legitim kritikk) De har heller ikke vert priviligert i det amerikanske samfunnet fordi de har en viss hudfarge, de har ikke fått noe hjelp av den grunn. Det var det bedrestilte som isåfall diskriminerte andre folkeslag. Som regel er white trash brukt på fattige amerikanere, gjerne mennesker som får unger i hytt og vær uten å holde sammen og er fattige. Hvitt søppel. Det har heller ingen ting med å være lat eller dum. Men av en eller annen grunn ikke har det de skal av penger.

Hvor du får dette fra forstår jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...