Gå til innhold

Klump i halsen som "strammer"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden tirsdag har jeg hatt en klump i halsen; det føles i hvert fall slik. Ubehagelig å svelge og kjenner at det er noe som "strammer" i halsen hele tiden. Føler meg også ofte "sliten" i hals/strupe/svelg. Noen ganger kjenner jeg nesten ikke klumpen, men det har blitt verre i løpet av de siste dagene. Kjenner meg også mer sliten, blir raskt uggen i magen og i natt ble jeg kvalm av å svelge og svelge og svelge... Er på ferie, og siden jeg er bekymret for hva som feiler meg, ønsker jeg å få en lege til å undersøke hals etc. Overdriver jeg om jeg kontakter legevakten...?

Anonymous poster hash: 18a42...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan høres ut som kreft. Bør sjekkes asap!

Endret av elinor78
AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som kreft. Bør sjekkes asap!

Det var da voldsomt.

Jeg har hatt denne følelsen i perioder hvor jeg har følt meg spesielt engstelig - tanker og bekymringer som følger meg i løpet av dagen.

Hadde likevel tatt kontakt med lege/ legevakt for å være på den sikre siden.

Anonymous poster hash: 35a4b...c97

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva det kan være, men bare ta kontakt med lege. Overdriver ikke av den grunn. Det er det beste når det er noe som er ubehagelig.

Anonymous poster hash: 32dd3...a4c
  • Liker 1
Skrevet

Ikke meningen å skremme deg altså :(

AnonymBruker
Skrevet

Kan være struma.
Uansett må du ta dette med legen for det er umulig for oss å svare korrekt.

Anonymous poster hash: 267b8...132
Skrevet

Halsbrann kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Kan være struma.

Uansett må du ta dette med legen for det er umulig for oss å svare korrekt.

Har lest at det kan være struma ja, men enn så lenge har jeg ikke hovnet opp utenfra (mener at jeg ikke kan se noe tydelig på utsiden av halsen enda). Samboeren min tror alt er helt ufarlig, så det blir ikke legevakt i kveld i hvert fall... Om det blir verre eller er like ille i morgen, skal jeg i hvert fall ringe dem.

Anonymous poster hash: 7f0fd...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Halsbrann kanskje?

Skulle ønske det "bare" var det, men har hatt ganske mye og tidvis ille halsbrann før, og det kjennes ikke slik ut. Hadde ikke en slik klumpfølelse da :)

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at det kan være struma ja, men enn så lenge har jeg ikke hovnet opp utenfra (mener at jeg ikke kan se noe tydelig på utsiden av halsen enda). Samboeren min tror alt er helt ufarlig, så det blir ikke legevakt i kveld i hvert fall... Om det blir verre eller er like ille i morgen, skal jeg i hvert fall ringe dem.

Skulle det være struma så er legevakten ikke stedet uansett. Man kan hovne opp på utsiden og innsiden. Jeg selv så ikke at jeg faktisk hadde struma.

• Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet

Måte på hysteriske svar du får her TS. Høyst sansynlig er dette helt ufarlig. Følelsen av å ha klump i halsen, eller "globusfølelse" (Globus pharyngis) som det kalles er svært vanlig at alle opplever i perioder, og skyldes nesten alltid anspenthet eller psykisk stress. Dog skal dette utredes ordentlig, for å utelukke andre tilstander.

Du sier du har hatt det slik siden tirsdag, jeg ville gitt det en uke til, og hvis det da ikke har gitt seg burde du kontakte fastlegen din.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som globus hystericus. Hatt det selv, er ubehagelig men ikke farlig. Jeg hadde det i en svært stressende periode hvor jeg også hadde panikkangst til tider. Begge deler gikk over.

Men det kan jo være greit å få en lege til å undersøke deg uansett.

Anonymous poster hash: a839e...133

Gjest iGirl
Skrevet (endret)

Høres ut som globus hystericus. Hatt det selv, er ubehagelig men ikke farlig. Jeg hadde det i en svært stressende periode hvor jeg også hadde panikkangst til tider. Begge deler gikk over.

Men det kan jo være greit å få en lege til å undersøke deg uansett.

(man kaller det ikke globus hystericus lenger, det ansees som "utdatert", men jeg skreiv om det samme som deg i innlegget over ditt.

Bare et lite tips :blomst: )

"The term globus hystericus was previously used because of the belief that psychogenic factors were involved and that globus sensation was just a type of somatisation disorder presenting with pseudoneurological symptoms."

Endret av iGirl
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette til tider. Spesielt nå som jeg sliter litt med angst. Det har også litt med hvordan jeg har sittet iløpet av dagen, har jeg sittet slik at nakken og halsen får strekk på seg så kommer det. Jeg sliter med nakke og de har sagt det er sammenheng der pga musklene går ut i nakken. feks mye nettbrett, data. spesielt ligge på magen og se på telefon eller data, da strekker en litt i halsmusklene.

Om det vedvarer er det lurt å å det sjekket da, men kan ha mange årsaker. Spesielt psykiske :)

Anonymous poster hash: 88c92...47a
AnonymBruker
Skrevet

(man kaller det ikke globus hystericus lenger, det ansees som "utdatert", men jeg skreiv om det samme som deg i innlegget over ditt.

Bare et lite tips :blomst: )

"The term globus hystericus was previously used because of the belief that psychogenic factors were involved and that globus sensation was just a type of somatisation disorder presenting with pseudoneurological symptoms."

Hehe, mange som kaller det det fortsatt, skjønner du. Globus pharyngis kan ha mange årsaker, somaliske som psykiske, globus hystericus sier mer om årsaken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette til tider. Spesielt nå som jeg sliter litt med angst. Det har også litt med hvordan jeg har sittet iløpet av dagen, har jeg sittet slik at nakken og halsen får strekk på seg så kommer det. Jeg sliter med nakke og de har sagt det er sammenheng der pga musklene går ut i nakken. feks mye nettbrett, data. spesielt ligge på magen og se på telefon eller data, da strekker en litt i halsmusklene.

Om det vedvarer er det lurt å å det sjekket da, men kan ha mange årsaker. Spesielt psykiske :)

Anonymous poster hash: 88c92...47a

Har du noen gang opplevd at det er mest i den ene siden av halsen? I begynnelsen av uka var det ubehag i hele halsen, nå er det mest i venstre side av halsen. Har veldig stram muskulatur, så det hadde jo vært veldig "greit" om det er årsaken... :)

Skrevet

Stress, og som forværres når en blir engstelig for hva det kan være. Har opplevd det flere ganger, dog ble det mye bedre og forsvant når det ble klart at det var ufarlig.

Gjest iGirl
Skrevet

Hehe, mange som kaller det det fortsatt, skjønner du. Globus pharyngis kan ha mange årsaker, somaliske som psykiske, globus hystericus sier mer om årsaken.

Jeg ville bare opplyse deg om at globus phyrangis tidligere ble kalt globus hystericus, men at man nå har gått bort fra dette fordi det også kan skyldes somatiske forhold, og "hystericus" indikerte at det skyldes utelukkende psykiske plager.

Alle nyere oppslagsverk og lærebøker (medisin) har nå sluttet å bruke den betegnelsen. Globus phyrangis referer rett og slett til "globusfølelse", altså følelse av å ha "klump i halsen", men er altså det samme som det man tidligere kalte "globus hystericus".

Kilder på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Globus_pharyngis

http://www.patient.co.uk/health/globus-sensation

http://treato.com/Globus+Hystericus,Panic/?a=s

http://en.academic.ru/dic.nsf/enwiki/2469270

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare opplyse deg om at globus phyrangis tidligere ble kalt globus hystericus, men at man nå har gått bort fra dette fordi det også kan skyldes somatiske forhold, og "hystericus" indikerte at det skyldes utelukkende psykiske plager.

Alle nyere oppslagsverk og lærebøker (medisin) har nå sluttet å bruke den betegnelsen. Globus phyrangis referer rett og slett til "globusfølelse", altså følelse av å ha "klump i halsen", men er altså det samme som det man tidligere kalte "globus hystericus".

Kilder på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Globus_pharyngis

http://www.patient.co.uk/health/globus-sensation

http://treato.com/Globus+Hystericus,Panic/?a=s

http://en.academic.ru/dic.nsf/enwiki/2469270

Jeg sier bare at det er mange innenfor fagmiljøet som fortsatt bruker benevnelsen. Men jeg gidder ikke diskutere dette, det blir helt utenfor trådens tema.

Det heter forresten globus pharyngis, ikke phyrangis. Pharynx er svelget, og pharyngis er genitivsformen.

Gjest iGirl
Skrevet

Jeg sier bare at det er mange innenfor fagmiljøet som fortsatt bruker benevnelsen. Men jeg gidder ikke diskutere dette, det blir helt utenfor trådens tema.

Det heter forresten globus pharyngis, ikke phyrangis. Pharynx er svelget, og pharyngis er genitivsformen.

De som bruker dette er gjerne fagfolk av den "gamle skolen". Vi "unge" bruker ikke den betegnelsen lenger.

Og du trenger ikke påpeke typo'ene mine når du ser jeg har skrevet det helt korrekt lengre oppe, prøv å bruke godviljen, så skjønner du nok, selv som kranglete AB, hva jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...