Gå til innhold

Splitte par i bryllup.

107 stemmer

1. 1. Hva legger du i å "splitte par" under bryllupsmiddagen?

• Paret må ha hverandre til bords.
      25
    • Paret må sitte ved siden av hverandre.
      41
    • Paret kan sitte på hver sin side av bordet, men nærme nok til å snakke sammen
      41
  2. 2. Er det greit å splitte par?

• Nei, partnere skal alltid ha hverandre til bords
      36
    • Nei, partnere skal sitte ved siden av hverandre (trenger ikke ha hverandre til bords)
      28
    • Ja, hvis partneren sitter i "samtaleavstand", på den andre siden av bordet.
      15
    • Det er greit, partnere trenger ikke sitte i nærheten av hverandre.
      9

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg gjort bryllupet om igjen hadde jeg droppa "regelen" om at damer og herrer skal sitte annenhver. Par skal naturligvis sitte sammen, men ellers tror jeg det er bedre å la to damer sitte ved siden av hverandre - eller to menn - slik at man kanskje har noe felles å snakke om og unngår klamhet.

Anonymous poster hash: aaba5...15b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på det som dårlig folkeskikk å splitte par, de kommer sammen og forventer å sitte sammen, men så blir de splittet.. frekt. men det er nå mitt synspunkt..

Anonymous poster hash: b73ef...e00

Par kommer sammen, men det er først her inne på kg jeg har sett at de forventer å sitte sammen.

Skrevet

Men hvilken glede har du av å sitte sammen med brudens/brudgommens tanter og onkler, evt søskenbarn eller kollega? Du kommer tross alt aldri til å se dem igjen, mest sannsynlig så bor dere et godt stykke unna hverandre.

Anonymous poster hash: 57a11...10f

Det kan faktisk være de har noe interessant å snakke om selv om det er eneste gangen du treffer dem. Det har jeg faktisk opplevd i alle selskaper jeg har vært hvor par er blitt splittet. Jeg har lært noe nytt, fått høre om ting jeg ikke ante eksisterte. Blitt nysgjerrig på bøker og musikk andre gjester har nevnt. Jeg trodde ikke jeg var spesielt eventyrlysten, men jeg liker faktisk å snakke med nye mennesker når jeg er i selskap.

Skrevet

Jeg vet det samme er spurt om tidligere, men svaret var vel for det meste om hva som gjaldt i gamle dager.

Derfor: Hvorfor er det for noen - i 2014 - riktig og viktig at par ikke skal sitte sammen?

• Liker 2
Skrevet

Det kan faktisk være de har noe interessant å snakke om selv om det er eneste gangen du treffer dem. Det har jeg faktisk opplevd i alle selskaper jeg har vært hvor par er blitt splittet. Jeg har lært noe nytt, fått høre om ting jeg ikke ante eksisterte. Blitt nysgjerrig på bøker og musikk andre gjester har nevnt. Jeg trodde ikke jeg var spesielt eventyrlysten, men jeg liker faktisk å snakke med nye mennesker når jeg er i selskap.

Det er da faktisk fullt mulig å snakke med nye mennesker selv om man får sitte sammen med sin samboer/ektemann???? Ihvertfall klarer de aller fleste av oss det alldeles utmerket. Bare at da er det frivillig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier dere prater nok med samboer i hverdagen - ønsker dere ikke å dele også "fest" med samboer? Er en samboer bare for "hverdagen"? Virkelig?

Anonymous poster hash: 81a83...944
  • Liker 6
Skrevet

Ja, nettopp. Samboeren ser jeg og prater med hver dag. Når jeg for en gangs skyld har mulighet til å prate med folk jeg sjelden ser (og som jeg setter pris på) vil jeg gjerne gjøre det.

Og hva med alle par som har en travel hverdag (f.eks. som har barn og full jobb), og som nesten aldri har anledning til avslapning og en god middag sammen - uten matlaging, oppvask, rydding, stress og barnemas?

• Liker 5
Skrevet

Dere som sier dere prater nok med samboer i hverdagen - ønsker dere ikke å dele også "fest" med samboer? Er en samboer bare for "hverdagen"? Virkelig?

Anonymous poster hash: 81a83...944

Jeg deler j festen med samboer også, men i festlige lag treffer jeg folk jeg ikke ellers ser så ofte og prioriterer helst dem. Samboeren min kan jeg se etter middagen, trenger ikke sitte sammen han hele tiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg deler j festen med samboer også, men i festlige lag treffer jeg folk jeg ikke ellers ser så ofte og prioriterer helst dem. Samboeren min kan jeg se etter middagen, trenger ikke sitte sammen han hele tiden.

Endelig et fornuftig menneske. :laugh::laugh::laugh:

Gjest New_Girl
Skrevet

Endelig et fornuftig menneske. :laugh::laugh::laugh:

Endelig en som er enig med deg mener du, for mer fornuftig enn noe annet var det ikke.

• Liker 15
Skrevet

Endelig en som er enig med deg mener du, for mer fornuftig enn noe annet var det ikke.

Endelig en som ser tingene fra samme side som meg, ja, hvis det er det du mener. På dere andre har det virket som hele kvelden er ødelagt hvis de ikke får holde kjæresten i hånda under middagen. (Smilefjesene på slutten skulle indikere at det med "fornuftig" ikke var så veldig seriøst.)

Skrevet

Endelig en som ser tingene fra samme side som meg, ja, hvis det er det du mener. På dere andre har det virket som hele kvelden er ødelagt hvis de ikke får holde kjæresten i hånda under middagen. (Smilefjesene på slutten skulle indikere at det med "fornuftig" ikke var så veldig seriøst.)

Nå ser det ut som du ønsker å vri all ting i værste mening her. Selv om det muligens var satt på spissen. Og da blir det litt usakelig å diskutere om man ikke kan se at folk faktisk har ulike meninger uten å vri og vende på dette i værste mening.

• Liker 8
Skrevet

Det er vel ingen som har skrevet at de skal sitte å holde partneren i hånda under hele middagen, men at man selv vil velge hvem man vil sosialisere med. Verre er det ikke.

Middager kan drøye lenge, og det blir lite koselig for den som ender opp med noen de ikke klikker så godt med som arrangøren hadde trodd. Det er nok tid utenom dersom man ønsker å oppsøke og komme i kontakt med andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en vennefest etter vårt bryllup. Hadde kun nærmeste familie til middag da vi giftet oss.

Vi har venner i forskjellige vennekretser. Så jeg valgte bevist å blande litt folk så de kunne bli litt kjent.

MEN jeg splittet ikke par. Men jeg blandet litt kjente og ukjente på bordene. Så noen kjente de og noen var nye. Alle hadde det veldig kjekt på den festen. Men nå var dette en vennebryllupsfest da.. Men det funket med oss iallfall. Men for all del ikke splitte par...

Anonymous poster hash: 7e5be...8a3
Skrevet

Nå ser det ut som du ønsker å vri all ting i værste mening her. Selv om det muligens var satt på spissen. Og da blir det litt usakelig å diskutere om man ikke kan se at folk faktisk har ulike meninger uten å vri og vende på dette i værste mening.

Jeg prøver ikke å vri noe som helst i verste mening. Jeg satte det veldig på spissen, i et tydeligvis mislykket forsøk på humor.

Jeg har jo fått med meg at mange mener at par for enhver pris ikke skal splittes, det var litt befriende å oppdage noen som delte mitt syn. :laugh: Ikke mer enn det.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som har skrevet at de skal sitte å holde partneren i hånda under hele middagen, men at man selv vil velge hvem man vil sosialisere med. Verre er det ikke.

Middager kan drøye lenge, og det blir lite koselig for den som ender opp med noen de ikke klikker så godt med som arrangøren hadde trodd. Det er nok tid utenom dersom man ønsker å oppsøke og komme i kontakt med andre.

Å "holde kjæresten i hånda" var å sette det veldig på spissen, det trodde jeg dere ville skjønne. Det var også et forsøk på å bringe litt humor i en debatt som har blitt overdrevent alvorlig. Tydeligvis mislyktes jeg. :laugh:

Jeg forstår godt hvorfor mange vil sitte sammen med partneren i bryllup (og andre selskaper), men vi velger å gjøre det annerledes i vårt bryllup. Mange faktorer spiller inn, vi skal ha et lite bryllup med folk som stort sett kjenner hverandre godt fra før. Hadde det vært et stort bryllup og mange som ikke kjente hverandre ville vi kanskje valgt annerledes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hva med alle par som har en travel hverdag (f.eks. som har barn og full jobb), og som nesten aldri har anledning til avslapning og en god middag sammen - uten matlaging, oppvask, rydding, stress og barnemas?

AMEN! Vi var i bryllup for to uker siden, og for aller første gang på fire år, kunne vi begge ha hverandre tilbords i et bryllup uten å måtte passe på barn. Vi holdt ikke hender, men vi var sammen. Selskapet hadde runde bord, og det gjør small talken lettere.

Anonymous poster hash: f804f...07f

• Liker 6
  • 2 uker senere...
Skrevet

Men hvilken glede har du av å sitte sammen med brudens/brudgommens tanter og onkler, evt søskenbarn eller kollega? Du kommer tross alt aldri til å se dem igjen, mest sannsynlig så bor dere et godt stykke unna hverandre.

Anonymous poster hash: 57a11...10f

Jeg satt sammen med partneren til brudens filletante på høyre side, rett ovenfor meg satt min gamle onkel på 80år som hadde datteren til stedatteren til bords osv. Jeg er halvt døv, så jeg forholder meg stort sett til høyre siden i en samtale! Gj snitt alderen var vel på 50+ jeg er 28.

Jeg storkoste meg! Vi reiste til Italia på ferie mandagen etter bryllupet, fikk masse reisetips! diskuterte god mat og drikke + + + hadde det kjempehyggelig!

Bryr meg katten om vi ikke møttes igjen med det første eller aldri igjen det var en kjempefin kveld med gode samtaler! :D

Det jeg derimot hadde store problemer med under bryllupet var alle vennene til brudeparet som ikke var noe interessert verken til å si hei eller noe annet. Det var pinlig, men ikke annet å forvente i et venne-klikk bryllup.

Alle voksne er ikke kjedelige! Heller tvert imot!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar det for gitt at de som takker ja til å komme i bryllup gjør det fordi de vil omgås noen andre enn mannen/kona som de bor sammen med, og kommer derfor ikke til å ha problemer med å splitte par. Det jeg derimot kommer til å fokusere på er at ingen skal havne ved siden av noen de absolutt ikke kjenner.

Jeg har selv vært i bryllup hvor alle par ble plassert sammen hvor jeg var en av få som var invitert uten partner og det var en ganske traurig opplevelse. Det tok mye lengre tid før folk ”brøt” isen og snakket sammen på tvers av familiene (noe som for meg er viktigste grunn for å svi av store summer på en bryllupsfest).

Ikke for å være spydig – men når folk skriver at de får noia av å bli plassert unna mannen/kona i et bryllup, så lurer jeg litt på hvordan dere ellers klarer dere i sosiale sammenhenger? Har man sosialangst så skjønner jeg jo det, men det er vel ikke blitt normen?

• Liker 2
Skrevet

Jeg satt sammen med partneren til brudens filletante på høyre side, rett ovenfor meg satt min gamle onkel på 80år som hadde datteren til stedatteren til bords osv. Jeg er halvt døv, så jeg forholder meg stort sett til høyre siden i en samtale! Gj snitt alderen var vel på 50+ jeg er 28.

Jeg storkoste meg! Vi reiste til Italia på ferie mandagen etter bryllupet, fikk masse reisetips! diskuterte god mat og drikke + + + hadde det kjempehyggelig!

Bryr meg katten om vi ikke møttes igjen med det første eller aldri igjen det var en kjempefin kveld med gode samtaler! :D

Det jeg derimot hadde store problemer med under bryllupet var alle vennene til brudeparet som ikke var noe interessert verken til å si hei eller noe annet. Det var pinlig, men ikke annet å forvente i et venne-klikk bryllup.

Alle voksne er ikke kjedelige! Heller tvert imot!

Nettopp. Det kan absolutt være veldig hyggelig å snakke med folk man ikke kjenner fra før, og ikke kanskje aldri kommer til å møte igjen. Møter med mennesker jeg normalt ikke ville snakket med (i bryllup eller andre situasjoner) har ofte vist seg å være spennende, morsomme og lærerike. Jeg har fått ny innsikt og nytt perspektiv på tingene.

Jeg tar det for gitt at de som takker ja til å komme i bryllup gjør det fordi de vil omgås noen andre enn mannen/kona som de bor sammen med, og kommer derfor ikke til å ha problemer med å splitte par. Det jeg derimot kommer til å fokusere på er at ingen skal havne ved siden av noen de absolutt ikke kjenner.

Jeg har selv vært i bryllup hvor alle par ble plassert sammen hvor jeg var en av få som var invitert uten partner og det var en ganske traurig opplevelse. Det tok mye lengre tid før folk ”brøt” isen og snakket sammen på tvers av familiene (noe som for meg er viktigste grunn for å svi av store summer på en bryllupsfest).

Ikke for å være spydig – men når folk skriver at de får noia av å bli plassert unna mannen/kona i et bryllup, så lurer jeg litt på hvordan dere ellers klarer dere i sosiale sammenhenger? Har man sosialangst så skjønner jeg jo det, men det er vel ikke blitt normen?

Det samme tenker jeg. Mange av svarene fra de som sitte sammen med partneren går på at det er sjelden de har mulighet til å hygge seg med en bedre middag sammen. Er det det de vil kan skaffe barnevakt og gå på restaurant, de trenger ikke ha en date i bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...