Toffifee Skrevet 19. juli 2014 #1 Skrevet 19. juli 2014 Hei. Trenger til hjelp og veiledning fra andre som har flyttet til et nytt sted. Har i 3 år bodd og studert i en mellom-stor by som ikke ligger langt unna mitt hjemsted. I den siste tiden har jeg følt at dette stedet ikke har mer å tilby meg. Jeg føler meg til tider ensom (har ei bestevenninne og noen andre venner + studiekamerater her). Alle andre har liksom ting klart med jobb og forhold, mens jeg har ingen ting. Jeg vurderer derfor å flytte til Oslo for å "starte på nytt". Jeg ønsker å stifte nye bekjentskaper og være meg selv på et sted der ingen kjenner meg fra før. For jeg kjenner ingen i Oslo. Hvordan er det å bli kjent med nye folk gjennom jobb? Hvilke andre sosiale arenaer kan en møte folk? Jeg er nå ferdig med en utdanning innen helse, og skal søke jobber innen denne bransjen. Er det å flytte på et helt nytt sted noe å anbefale? Jeg er livredd for at alt skal bli mislykket og at jeg skal bli mer ensom enn hva jeg allerede er.. Jeg er i midten av 20-årene btw Tar i mot tips og råd med stor takknemelighet!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #2 Skrevet 19. juli 2014 Kan jo slå begge veier, men jeg flyttet inn i et kollektiv(du finner kollektiv til folk som er i midten av 20 årene). Synes det var en fin måte å kickstarte det sosiale på. I tillegg til at man bor relativt billig sentralt. Ellers bør man kanskje bli flinkere til å ta initiativ. Spørre de man jobber med om de vil være med å grille, arrangere lønningspils, osv. Anonymous poster hash: 539b6...ad3
Toffifee Skrevet 19. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2014 Andre her som har prøvd å flytte til en ny by helt alene? Er folk i Oslo vanskeligere/lettere å bli kjent med enn i andre byer? Huff, jeg føler at jeg ikke har noe å tape på å prøve å flytte. Men er samtidig redd for at det skal bli mislykket. Er litt sjenert så tar litt tid før jeg blir kjent med folk. Det siste jeg vil er å flytte for så å måtte flytte hjem igjen, så alle de jeg kjenner kan sladre om at det ikke gikk. Noen av vennene mine ser litt ned på meg, så jeg har så lyst til å vise de at jeg kan klare det! :D
Cata Skrevet 19. juli 2014 #4 Skrevet 19. juli 2014 Kan slå begge veier. Da jeg flyttet til Trondheim for å studere trodde jeg at jeg kom til å bli dønn ensom. Jeg fikk fort venner og mange av dem er vennene mine den dag i dag, og vi møtes når vi kan. Senere flyttet jeg til et mindre sted for å jobbe og der har alt av sosialt liv feilet. Folk er rett og slett ikke mottakelige. De har nok med seg og sitt og vil ikke inkludere innflyttere i det hele tatt. Tror nok Oslo vil være langt enklere i så måte. Synes du skal ta sjansen, jeg. Det kan gå bedre enn du frykter, og uansett så slipper du sitte og angre på at du aldri prøvde.
Pastels Skrevet 20. juli 2014 #5 Skrevet 20. juli 2014 Jeg er fra et annet sted i landet og flyttet til Oslo for en eks og ble der da det ble slutt mellom oss, rett og slett fordi jeg ikke følte at hjembyen kunne gi meg noe akkurat der og da. Du må bare jobbe for å skape deg et nettverk, være litt oversosial og "på" i en periode og pleie de relasjonene du får Jeg har ikke angret på at jeg ble her et sekund, til tross for at jeg bor alene her med er barn og ikke har familie på østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå