AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #1 Skrevet 19. juli 2014 Vi leier en leilighet gjennom et boligsselskap (i et par uker til før vi flytter i eget hus). Leiekontrakten er via jobb, da vi har flyttet til denne kommunen i jobbsammenheng. Vi betaler likefullt husleie (lønnstrekk) og har bodd her i 1 år sammen med barna. Plutselig en dag for halvannen uke siden dukket det opp malere i bygningskomplekset (6 enheter) hvor vi bor. Vi hadde ikke fått noe varsel om dette. De malte hele huset, og krøp på terassen vår med fullt innsyn til stuen vår fra 07 til 23 hver dag(!). Ettersom leiligheten er liten, og med fullt innsyn fra terassen var dette kjempeslitsomt. (Siden vi er på flyttefot om et par uker hadde vi tatt ned og pakket ned gardinene også!) Vi fikk heller ikke benyttet terassen hele denne perioden. I dag oppdaget vi at bilen vår er dekket av små dråper hvitmaling både på frontruten og den ene siden. Stedet vi bor på er veldig vindfullt, så det er mulig at det rett og slett har blåst maling fra huset til bilen? Det var i alle fall påfallende mange små dråper av maling som ikke går bort med pirk eller vask. Nå lurer vi på å formulere en klage til boligselskapet - og lurer på hva vi egentlig kan klage på som leietakere? Har vi rett til å bli varslet før et malingsarbeid som dette? Og ifht malingen på bilen - hvordan burde vi gå frem her? Kan vi kreve noen form for erstatning? Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: bc3dc...51f
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2014 #2 Skrevet 19. juli 2014 Klagen bør dreie seg om skaden - og manglende varsel slik at dere selv kunne flyttet bilen utenfor fare. Når det gjelder innsynet burde det vært tatt mens det stod på.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #3 Skrevet 19. juli 2014 De er ikke ferdige å male ennå, har bare tatt første strøk... Men lederen i boligselskapet er på ferie - og det er ingen alternativ kontaktperson per nå. Malerne snakker et østeuropeisk språk og kan ikke engelsk, så med dem klarer vi ikke kommunisere noe særlig. TS Anonymous poster hash: bc3dc...51f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #4 Skrevet 19. juli 2014 Jeg forstår det sånn at dere oppdaget malerene og allikevel flyttet dere ikke bilen? Du skriver at malerene hadde innsyn i flere dager. Greit nok at dere ikke har blitt varslet, men her foregår maling over flere dager og dere har sluttet å tenke?Anonymous poster hash: 8670b...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #5 Skrevet 19. juli 2014 Nå stod ikke bilen noensinne kloss oppi der de malte da. Bilen stod på parkeringsplassen, som er midt mellom hus og garasje. Så nei, vi har ikke sluttet å tenke. Alle naboens biler stod på samme sted, så i så fall har vi alle sluttet å tenke. Men vår bil står ytterst, og er altså den som har fått malingsflekker på frontrute og ene langsiden. Om det har kommet med vinden eller mens de har bært malingsutstyr til og fra huset aner jeg ikke. Jeg forstår det sånn at dere oppdaget malerene og allikevel flyttet dere ikke bilen? Du skriver at malerene hadde innsyn i flere dager. Greit nok at dere ikke har blitt varslet, men her foregår maling over flere dager og dere har sluttet å tenke?Anonymous poster hash: 8670b...bdf Jeg regner jo med avsporinger når jeg spør på et sted som dette - men det hadde vært fint med innspill på hva jeg faktisk kan klage på. Har man noen rettigheter som leietaker? Noen som vet om man f.eks har krav på varsel i forkant av et slikt arbeid? Evt hvilket lovverk jeg kan sjekke opp ifht dette? Noen med lignende erfaringer? Når det gjelder bilen er jeg usikker på hvor vi evt skulle flyttet den, da det ikke akkurat er så mange muligheter. (Garasjeporten er ødelagt - og garasjen ble også malt, så ikke et alternativ) Anonymous poster hash: bc3dc...51f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #6 Skrevet 19. juli 2014 Jeg finner følgende i husleieloven: § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Jeg er litt usikker på om dette også gjelder når arbeidet bare er utendørs? Arbeidet har jo ikke involvert at de er inne i leiligheten vår. Hvordan stiller terassen seg i en slik sammenheng? (Vi hadde f.eks sykler, sykkelvogn, barnevogn, putekasse, bord og stoler på terassen som vi i hu og hast måtte huse innendørs da malerne kom - den er jo en del av vårt daglige bruksareal...) Innspill? (Utover at vi selvsagt burde flyttet bilen til Blokksberg i det vi så malerne for å være sikre...) Anonymous poster hash: bc3dc...51f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #7 Skrevet 19. juli 2014 Bilen tar du bilde av skadene på. Det skulle du gjort da du oppdaget malingen. Så snakker du med de andre som parkerer rundt husene, og hører om de har funnet tilsvarende på sine biler. Deretter tar du kontakt med kundesenteret hos forsikringsselskapet ditt. Legger frem saken og ber om råd om fremgangsmåte videre. Dette har de vært borti før. innsyn og andre ting de glemmer du, enkelt og greit, du kommer ingen vei med det. Et fleeceteppe eller et laken/dynetrekk festet med stifter hadde gjort nytten som innsynshinder i hvertfall sent på kvelden og tidlig morgen. Alle har fra tid til annen folk på utsiden som jobber. Hvor interresert tror du arbeidsfolkene er i alle de folkene de maler hos sitt ptivatliv? Anonymous poster hash: 2ba7a...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå