AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Hva har dere andre betalt for justeringer på kjolen? Og hva slags justeringer? Min kjole skulle legges opp, litt vidde, men bare ett lag og ikke noe underskjørt eller lignende. Skulderstroppene skulle gjøres to cm kortere. Ryggen skulle åpnes i en V bak, og det skulle lages fire-seks nye hemper, og en ny snor. Ryggen er åpen, så det skulle festes et tøystykke i åpningen. Dette er det meningen jeg skal betale 2000 kroner for. Der jeg kjøpte kjolen fikk jeg beskjed om at jobben kom til å koste 600-700 kroner, de hadde en detaljert prisliste med bilder de sjekket i. (Jeg var innom der i en annen sammenheng, og nevnte den store prisforskjellen, og ble anbefalt å ta det opp med systua.) Da jeg var for å hente kjolen (og heldigvis prøvde den før jeg tok den med) var omtrent ingenting gjort etter avtalen. Kjolen var lagt opp, det var det eneste som kanskje var riktig. (Fordi den var blitt trangere og ikke videre, heiste det skjørtet opp bak, så den var lenger foran.) Den hadde ingen V bak, men åpningen var forlenget noen få cm. Hensikten med V-en var å gjøre kjolen litt videre, i stedet var tøystykket som skulle dekke ryggen laget alt for lite, så kjolen var alt for trang. Stroppene var kuttet mye kortere enn avtalt, noe som gjorde at livet kom altfor høyt. Jeg trodde først jeg hadde gått opp i vekt. Sjekket med badevekta, den viste det samme som den har gjort lenge. Jeg har også bilder på mobilen, og der ser du tydelig at det åpne området er mye videre før justeringene, tøystykket var alt for smalt. De skal gjøre et forsøk på å rette opp alle feilene til midten av neste uke, men min tillit til dem er veldig liten. Dette har i tillegg blitt en helt ekstrem stressfaktor, det er lite tid til bryllupet, tre og en halv uke når jeg skal tilbake. Hvis den ikke er veldig mye bedre da, vil jeg ta den med et annet sted. Men hvor lett er det å finne en annen systue med tid midt på sommeren? Anonymous poster hash: 40701...ffa
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 Hvor i landet er dette? Eller hvor stor tilgang til sydamer er det der du holder til? Var jeg deg ville jeg gått tilbake til brudebutikken og sagt at denne kjolennkan jeg ikke bruke. Dere anbefalte meg en sydame som ikke forstod hva som skulle endres. Ja greit, det var mye pirk, det er ofte pirkearbeid med finere stoffer og større ring som skal rettes på. Derfor gjør ikke jeg det, selv om jeg har sydd massevis av med klær i årenes løp. Det er og veldig vanskelig å få et godt resultat når du skal rette på finere stoffer ala brudekjolestoff. Jeg ville aldri tatt i et sånt arbeid. Rimelig pris? Dette er jo håndtverkstjenester, noe de ferreste tenker på. Enda en grunn til at jeg ikke påtar meg syarbeid for noen lengre. Jeg sydde en gang et foret skjørt til en dame, masse timers arbeid, med to rpøvinger og opplegg med håndsøm. Jeg fikk tilbud om å få et stykke stoff som betaling. Noe jeg takket nei til. Folk tenker ikke over hvor mye arbeid som ligger bak. Uten at jeg sier at dette gjelder i denne saken din. Så en timepris i dag på 300 til 400 kroner for de som har dette som jobb og betaler skatt og lokaler er vel ikke urimelig? Spørsmålet her er jo om hun skal ha betalt for den feilsømmen hun har gjort i tillegg til å rette opp feilsømmen? De jeg kjenner til har jo sydamen ansatt i butikken. Da blir det jo mye enklere. Var jeg i din situasjon ville jeg gått og prøvd kjole i en annen salong for å se om du kan finne en annen kjole å ha i bakhånd i tilfelle dette sydameprosjektet, som virker nokså suspekt, ikke blir vellykket. Så får du ta et oppgjør med butikken som har sendt deg videre til denne sydamen etterpå. Går u tifra at kjolen er i et tynt glatt stoff? Da er det grenser for mye du kan sprette opp og sy på nytt. Kan du ta en myndig mor eller bestemor, svigermor med deg når du skal hente kjolen? Krysser fingre for at det blir vellykket både med kjole og bryllup!Anonymous poster hash: 5a25c...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Hvor i landet er dette? Eller hvor stor tilgang til sydamer er det der du holder til? Var jeg deg ville jeg gått tilbake til brudebutikken og sagt at denne kjolennkan jeg ikke bruke. Dere anbefalte meg en sydame som ikke forstod hva som skulle endres. Ja greit, det var mye pirk, det er ofte pirkearbeid med finere stoffer og større ring som skal rettes på. Derfor gjør ikke jeg det, selv om jeg har sydd massevis av med klær i årenes løp. Det er og veldig vanskelig å få et godt resultat når du skal rette på finere stoffer ala brudekjolestoff. Jeg ville aldri tatt i et sånt arbeid. Rimelig pris? Dette er jo håndtverkstjenester, noe de ferreste tenker på. Enda en grunn til at jeg ikke påtar meg syarbeid for noen lengre. Jeg sydde en gang et foret skjørt til en dame, masse timers arbeid, med to rpøvinger og opplegg med håndsøm. Jeg fikk tilbud om å få et stykke stoff som betaling. Noe jeg takket nei til. Folk tenker ikke over hvor mye arbeid som ligger bak. Uten at jeg sier at dette gjelder i denne saken din. Så en timepris i dag på 300 til 400 kroner for de som har dette som jobb og betaler skatt og lokaler er vel ikke urimelig? Spørsmålet her er jo om hun skal ha betalt for den feilsømmen hun har gjort i tillegg til å rette opp feilsømmen? De jeg kjenner til har jo sydamen ansatt i butikken. Da blir det jo mye enklere. Var jeg i din situasjon ville jeg gått og prøvd kjole i en annen salong for å se om du kan finne en annen kjole å ha i bakhånd i tilfelle dette sydameprosjektet, som virker nokså suspekt, ikke blir vellykket. Så får du ta et oppgjør med butikken som har sendt deg videre til denne sydamen etterpå. Går u tifra at kjolen er i et tynt glatt stoff? Da er det grenser for mye du kan sprette opp og sy på nytt. Kan du ta en myndig mor eller bestemor, svigermor med deg når du skal hente kjolen? Krysser fingre for at det blir vellykket både med kjole og bryllup!Anonymous poster hash: 5a25c...0ee Det er ikke en typisk brudekjole med chiffon og tyll, men kraftigere stoff som litt tykk sateng.(?) Stoffet er ikke spesielt glatt, å sprette opp og sy på nytt noen ganger bør ikke være noe problem. (Har lært å sy mye ved å prøve og feile, så spretting har jeg erfaring med.) Jeg har sydd en del i mitt liv, det samme har min mor, så vi kunne klart å ordne det selv. Men det tar tid, og vi har en del andre ting å ordne, og trodde ærlig talt en sydame ville gjøre en mye bedre jobb. Jeg tror ikke det blir så lett å finne en ny kjole på tre uker (og så tid til justeringer som gjerne må til). Og kjolen var perfekt, akkurat som jeg hadde forestilt meg at jeg ville ha den. Det er en selskapskjole, vet ikke om brudesalongen har ansatt sydame/skredder som tar seg av "ekte" brudekjoler, jeg fikk i alle fall beskjed om å bruke den systuen. Å betale både for den opprinnelige jobben, og for rettingen av feilene er ikke aktuelt. Det pirket som begrunnet den høye prisen var heller ikke gjort. Som nevnt har jeg sydd en del i mitt liv, og jeg vet at det hun sa hun skulle gjøre ville ta mye tid, så reagerte egentlig ikke på prisen da jeg leverte kjolen. Hadde det blitt gjort skikkelig (og hele jobben var gjort) ville jeg betalt uten å protestere. Etter dette stresset frister det ikke like mye, selv om resultatet skulle bli bra til slutt. Anonymous poster hash: 40701...ffa
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Går ut i fra at du er så skuffet at du nesten kan grine? i værste tenkelige fall kan du jo da sammen med din mor prøve å ordne selv dersom sydamen ikke får dette brukanes? Ja, jeg skjønner at du har mer enn nok å holde på med, det er ikke så mye mer å si enn, lykke til.Anonymous poster hash: 5a25c...0ee
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #5 Skrevet 19. juli 2014 Går ut i fra at du er så skuffet at du nesten kan grine? i værste tenkelige fall kan du jo da sammen med din mor prøve å ordne selv dersom sydamen ikke får dette brukanes? Ja, jeg skjønner at du har mer enn nok å holde på med, det er ikke så mye mer å si enn, lykke til.Anonymous poster hash: 5a25c...0ee Ikke så jeg nesten kan grine, det har kommet noen tårer. Har heldigvis roet seg litt, og den løsningsorienterte delen av hjernen er kommet mer frem igjen. Takk for forståelsen. Jeg har følt at jeg har overreagert noe ekstremt. Men hvilken brud ville ikke bli skuffet og lei seg om den perfekte kjolen var ødelagt etter et besøk hos sydamen? Jeg forventet jo at den skulle være enda finere etter justeringene. (Men nå som jeg har roet meg vet jeg at kjolen kommer til å bli i orden. Selv om det kanskje tar noen dager og netter før vi er ferdige hvis det ender med at vi må gjøre det selv.) Anonymous poster hash: 40701...ffa
masekopp Skrevet 19. juli 2014 #6 Skrevet 19. juli 2014 2000 kr. Legge opp ganske mye i lengden, sy inn det som er rundt puppene (her må de fjerne en skokk med perler så det er veldig tidkrevende og stress), sy inn livvidde, sy "til" noe greier under armene.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #7 Skrevet 19. juli 2014 2000 kr. Legge opp ganske mye i lengden, sy inn det som er rundt puppene (her må de fjerne en skokk med perler så det er veldig tidkrevende og stress), sy inn livvidde, sy "til" noe greier under armene. Jeg reagerte ikke på prisen da jeg leverte kjolen og hun forklarte hva hun skulle gjøre. Men nå var nesten ingenting av det avtalte gjort, bar preg av at det var tatt mange snarveier. I stedet for å legge opp var stroppene forkortet så kjolen kom alt for høyt opp i livet. V-en som skulle gjøre kjolen litt videre ble ingen V i det hele tatt, i stedet var åpningen i ryggen redusert til det halve (satt på en stoffbit så jeg skulle slippe å gå med bar rygg). Hun måtte lage en ny snor, fordi den som var ville bli for kort når åpningen ble forlenget. Det var ingen ny snor. Avtalen, som vi oppfattet det, var at de skulle ringe/sende melding når kjolen var klar for prøving. Jeg hørte aldri noe, men to dager etter avtalt dato var jeg innom for å hente den. Den var da liksom "ferdig". Anonymous poster hash: 40701...ffa
masekopp Skrevet 19. juli 2014 #8 Skrevet 19. juli 2014 Jeg reagerte ikke på prisen da jeg leverte kjolen og hun forklarte hva hun skulle gjøre. Men nå var nesten ingenting av det avtalte gjort, bar preg av at det var tatt mange snarveier. I stedet for å legge opp var stroppene forkortet så kjolen kom alt for høyt opp i livet. V-en som skulle gjøre kjolen litt videre ble ingen V i det hele tatt, i stedet var åpningen i ryggen redusert til det halve (satt på en stoffbit så jeg skulle slippe å gå med bar rygg). Hun måtte lage en ny snor, fordi den som var ville bli for kort når åpningen ble forlenget. Det var ingen ny snor. Avtalen, som vi oppfattet det, var at de skulle ringe/sende melding når kjolen var klar for prøving. Jeg hørte aldri noe, men to dager etter avtalt dato var jeg innom for å hente den. Den var da liksom "ferdig". Anonymous poster hash: 40701...ffa Det høres jo helt jævlig ut!!! Hadde klikket for meg... Du betalte vel ikke?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #9 Skrevet 19. juli 2014 Det høres jo helt jævlig ut!!! Hadde klikket for meg... Du betalte vel ikke? Har ikke betalt noe som helst enda. Hun skal prøve å rette opp feilene til midten av neste uke. Da tar jeg med meg min mor (og har forloveden i bakhånd), og ser over kjolen med et meget kritisk blikk. Hvis jeg (vi) ikke er fornøyd tar jeg kjolen med til en annen sydame. Det jeg er redd for er at hun nekter å gi fra seg kjolen hvis jeg ikke betaler. Da ser jeg ikke noen annen mulighet enn å betale, jeg har ikke tid til å finne en annen kjole og gjøre ev. justeringer på den. Først var jeg helt knust, nå er jeg mest forbannet. I utgangspunktet har jeg ikke lyst til å betale full pris, om den så skulle bli "perfekt" denne gangen. Hun tabbet seg for mye ut, og har påført meg mye stress, og det synes jeg hun skal få betale for. Anonymous poster hash: 40701...ffa
masekopp Skrevet 19. juli 2014 #10 Skrevet 19. juli 2014 Har ikke betalt noe som helst enda. Hun skal prøve å rette opp feilene til midten av neste uke. Da tar jeg med meg min mor (og har forloveden i bakhånd), og ser over kjolen med et meget kritisk blikk. Hvis jeg (vi) ikke er fornøyd tar jeg kjolen med til en annen sydame. Det jeg er redd for er at hun nekter å gi fra seg kjolen hvis jeg ikke betaler. Da ser jeg ikke noen annen mulighet enn å betale, jeg har ikke tid til å finne en annen kjole og gjøre ev. justeringer på den. Først var jeg helt knust, nå er jeg mest forbannet. I utgangspunktet har jeg ikke lyst til å betale full pris, om den så skulle bli "perfekt" denne gangen. Hun tabbet seg for mye ut, og har påført meg mye stress, og det synes jeg hun skal få betale for. Anonymous poster hash: 40701...ffa Hun kan jo ikke kreve å få betalt når hun har gjort feil! Stå på ditt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #11 Skrevet 19. juli 2014 Hun kan jo ikke kreve å få betalt når hun har gjort feil! Stå på ditt. Hun kan ikke kreve noe, men hun har kjolen og kan nekte å gi den fra seg før hun får betalt/vi kommer til enighet om noe. I verste fall må jeg gå til søksmål for å få utlevert kjolen, og det er det i alle fall ikke tid til. I så fall ender det vel med at jeg betaler, men gir klar beskjed om at jeg kommer til å gå videre med saken og kreve å få pengene tilbake. Hva synes du om at jeg skal betale full pris? Jeg vet ikke om jeg klarer å være objektiv akkurat nå, er for sint og skuffet og sliten. Anonymous poster hash: 40701...ffa
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 19. juli 2014 #12 Skrevet 19. juli 2014 For 6 år siden betalte jeg 1500 kr for at en sydame skulle legge opp kjolen min en del cm.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #13 Skrevet 19. juli 2014 Har tenkt mye på dette siden vi skreiv i natt. Vet du jeg ville faktisk satt mobilen på opptak av samtalen FØR jeg gikk inn til sydama. Legg telefonen i en litt stor åpen veske som du setter fra deg på gulvet. Test det evt ut hjemme først så du ser at du hører ddt som blir sagt. Lydopptak er ikkelovlig å bruke som bevis, men du ak helt fint skrive ordrett av det som blir sagt og bruke notatet som bevis om det skulle komme til en tvist. Håper dette ordner seg for deg, det er jo en av de viktigste dagene i livet ditt. Kan du oppdatere når kjolen er hentet?Anonymous poster hash: 5a25c...0ee
Brud2014 Skrevet 20. juli 2014 #14 Skrevet 20. juli 2014 Jeg betalte 2.000kr bare for å legge opp kjolen noen cm foran. Men det er noen lag da..
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #15 Skrevet 20. juli 2014 Jeg er ikke jurist, så er ikke 100% på om dette gjelder, men kanskje lov om håndverkertjenester for forbrukere kan være til nytte? http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63#KAPITTEL_3 Anonymous poster hash: a458f...c6b
masekopp Skrevet 20. juli 2014 #16 Skrevet 20. juli 2014 Hun kan ikke kreve noe, men hun har kjolen og kan nekte å gi den fra seg før hun får betalt/vi kommer til enighet om noe. I verste fall må jeg gå til søksmål for å få utlevert kjolen, og det er det i alle fall ikke tid til. I så fall ender det vel med at jeg betaler, men gir klar beskjed om at jeg kommer til å gå videre med saken og kreve å få pengene tilbake. Hva synes du om at jeg skal betale full pris? Jeg vet ikke om jeg klarer å være objektiv akkurat nå, er for sint og skuffet og sliten. Anonymous poster hash: 40701...ffa Syns full pris er helt latterlig. Om du må betale for å få ut kjolen, film/spar alt av info og gå videre med det etter bryllupet. Kjipt om dette skal ta opp masse tid og stress for deg rett før bryllupet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå