Gjest Solise Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har havnet i en litt dum situasjon, og vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre frem til stipendet kommer i slutten av august. For noen måneder siden fikk jeg meg en ny jobb, men i og med at dette var en ny bedrift og mye å gjøre, har jeg enda ikke fått skrevet kontrakt. Dette har resultert i at sjefen har bestemt seg for å gi meg 4 uker fri, og det kan godt hende at det blir enda flere uker også, får se når den nye vaktplanen kommer.. Jeg får dermed ingen lønning i august, noe som jeg hadde regnet med siden jeg har jobb, og vanligvis jobber 3-4 ganger i uken.Nå har min samboer reist bort på en jobb og skal være borte i 3 uker. Da jeg åpnet kjøleskapet idag så jeg hvor lite mat vi har. Med 150kr på kontoen, en samboer uten dekning og ingen inntekter før slutten av august sitter jeg fast. Har vært søvnløs i flere netter fordi jeg tenker på alt som skjer fremover. Skal begynne på universitet, og trenger dermed bøker. Sammen med dette henger en fadderuke/måned, som gir flere utgifter for det som skjer, og jeg gjerne vil delta på. Ønsker jo å bli kjent med de som skal gå i klassen mest mulig på en litt annen måte enn i klasserommet, siden jeg er ganske ny i byen. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, trengte bare en liten utblåsing. Og kanskje noen råd fra folk som har vært i min situasjon?
Gjest Solise Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Har du søkt lånekassen? Ja har søkt, men utbetalingen kommer ikke før minst 2 uker etter skolestart.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Kan du låne/få penger av familie? Da tenker jeg til nødvendige ting som mat og bøker. Anonymous poster hash: 9346a...96e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Har du ting du kan selge? kan det være aktuelt å få krisehjelp fra NAV?Anonymous poster hash: 49843...078
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 Oi. De kan ikke tvinge deg til ferie, men kontrakten mangler? Bruke kredittkort i denne kjipe situasjonen? Anonymous poster hash: 6927d...3d7
Gjest Solise Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Pappa har akkurat kjøpt seg nytt hus som følger med mange utgifter, så kan ikke spørre han, og har ikke så god kontakt med mamma. Har spurt litt rundt men de fleste venner er i nesten samme situasjon som meg, i og med at man ikke får stipend/lån fra lånekassen i sommerferien. Skal prøve å få solgt speilreflekskameraet mitt og muligens sofaen. Kredittkort hadde hjulpet på nå ja, men har nok ikke det. Hvordan kan man søke om krisehjelp?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Kredittkort hadde hjulpet på nå ja, men har nok ikke det. Skaff deg et, da vel? Jeg pleide å få utbetalingen fra Lånekassen rundt 6. august. Du trenger uansett ikke bøker så tidlig, og hvis du er tidlig ute (a.k.a nå) kan du jo låne bøkene på biblioteket og lese dem tidlig. Utnytt ferien til å ta notater, det er gratis og du får en kickstart på studiet. Tro meg, selv om fadderuka gjør at folk bonder over øl er det også mange nye usikre studenter som gjerne vil bonde med en faglig sterk person som har lest pensum over kollokvier. Fikk min første og beste studievenninne da vi begge tok initiativ til å øve til ex.phil-eksamen sammen. Anonymous poster hash: 1d814...e15
Gjest Solise Skrevet 18. juli 2014 #9 Skrevet 18. juli 2014 Skaff deg et, da vel? Jeg pleide å få utbetalingen fra Lånekassen rundt 6. august. Du trenger uansett ikke bøker så tidlig, og hvis du er tidlig ute (a.k.a nå) kan du jo låne bøkene på biblioteket og lese dem tidlig. Utnytt ferien til å ta notater, det er gratis og du får en kickstart på studiet. Tro meg, selv om fadderuka gjør at folk bonder over øl er det også mange nye usikre studenter som gjerne vil bonde med en faglig sterk person som har lest pensum over kollokvier. Fikk min første og beste studievenninne da vi begge tok initiativ til å øve til ex.phil-eksamen sammen. Anonymous poster hash: 1d814...e15 Du har helt sikkert rett i det du sier husker du når sånn ca man trenger bøkene? og er det lenge siden du studerte og fikk utbetalt 6 august? På lånekassen sine sider står det at man får tidligst 2 uker etter skolestart.
Jacuzzi Skrevet 18. juli 2014 #10 Skrevet 18. juli 2014 Husk at du må betale semesteravgift før du får penger fra lånekassen, så du må uansett få tak i litt pæng... Fokuser mest på å overleve fram til samboeren din er å få tak i! Skolebøkene får du vente med. Fadderuka starter vel ikke før samboeren er tilbake og du kan låne penger av han?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 Pappa har akkurat kjøpt seg nytt hus som følger med mange utgifter, så kan ikke spørre han, og har ikke så god kontakt med mamma. Har spurt litt rundt men de fleste venner er i nesten samme situasjon som meg, i og med at man ikke får stipend/lån fra lånekassen i sommerferien. Skal prøve å få solgt speilreflekskameraet mitt og muligens sofaen. Kredittkort hadde hjulpet på nå ja, men har nok ikke det. Hvordan kan man søke om krisehjelp? Jeg ville spurt faren min likevel jeg. Du har faktisk ingenting å tape.. Anonymous poster hash: eca46...8b9
Gjest Solise Skrevet 18. juli 2014 #12 Skrevet 18. juli 2014 Husk at du må betale semesteravgift før du får penger fra lånekassen, så du må uansett få tak i litt pæng... Fokuser mest på å overleve fram til samboeren din er å få tak i! Skolebøkene får du vente med. Fadderuka starter vel ikke før samboeren er tilbake og du kan låne penger av han? Shit, det hadde jeg ikke tenkt på.. Jeg ville spurt faren min likevel jeg. Du har faktisk ingenting å tape.. Anonymous poster hash: eca46...8b9 Ja skal høre med han, er bare ikke så hyggelig når han blir irritert og nevner noe om ''pusser opp huset og finn 60000 i uforutsette utgifter, har ikke så god råd akkurat nå''.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå