AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har begynt på en ny jobb, der inntekten min er på 360 000kr i mnd. + at jeg har deltidsjobb der jeg tjener minst 100 000kr i mnd. Har også 200 000kr i EK. Snakket med banken (annonimt), de mente at jeg kan maks få 1100 000 og det hvis jeg har 230 000 kr i EK. Dem tok ikke hensyn til deltids jobben jeg har. Hun begrunnet dette med at de ser kun på 100% stillings jobben jeg har. Er det vanlig forresten? Men det jeg lurer på er: kontrakten jeg har fått er en word dokument, det frister VELDIG å redigere lønnen min. Til et litt høyere lønn. Men jeg er veldig redd for at de skal kontakte arbeidsgiveren min. Jobber du i bank? pleier dere å kontakte arbeidgivere for å høre hvor mye vi tjener? vær så snill ikke kom med moralpreg kommentarer. Jeg vet det er ikke riktig å gjøre dette. Men jeg betaler allerede 13000 kr i husleie. Og de krevde heller ikke lønnslipp. Anonymous poster hash: 06b1d...97e
Gjest HappyWaffle Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 deltidsjobb med 100.000 i mnd? hva slags jobb er det om jeg tørr spørre
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 TS her. mente 100 000 kr i året Anonymous poster hash: 06b1d...97e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 På en anonym forespørsel krever de vel ikke å se lønnsslipp, men ved en faktisk søknad vil de vel kreve å se dette? Anonymous poster hash: 56fed...03e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Huffa meg, gikk for fort i svingene. 360´i året på heltidsjobben og 100´i året på deltidsjobben TS Anonymous poster hash: 06b1d...97e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Dette kommer ikke til å gå. Du må vise lønnsslipper når du søker, ikke bare bekreftelse fra arbeidsgiver om hva du har i årslønn.Anonymous poster hash: b850d...9e3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #9 Skrevet 18. juli 2014 Dette kommer ikke til å gå. Du må vise lønnsslipper når du søker, ikke bare bekreftelse fra arbeidsgiver om hva du har i årslønn.Anonymous poster hash: b850d...9e3 Dem trengte ikke det! Men la oss si at dem ikke gjør det. Jeg kan jo "lage" en lønnsslip også. Anonymous poster hash: 06b1d...97e
SiMa Skrevet 18. juli 2014 #10 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har begynt på en ny jobb, der inntekten min er på 360 000kr i mnd. + at jeg har deltidsjobb der jeg tjener minst 100 000kr i mnd. Har også 200 000kr i EK. Snakket med banken (annonimt), de mente at jeg kan maks få 1100 000 og det hvis jeg har 230 000 kr i EK. Dem tok ikke hensyn til deltids jobben jeg har. Hun begrunnet dette med at de ser kun på 100% stillings jobben jeg har. Er det vanlig forresten? Men det jeg lurer på er: kontrakten jeg har fått er en word dokument, det frister VELDIG å redigere lønnen min. Til et litt høyere lønn. Men jeg er veldig redd for at de skal kontakte arbeidsgiveren min. Jobber du i bank? pleier dere å kontakte arbeidgivere for å høre hvor mye vi tjener? vær så snill ikke kom med moralpreg kommentarer. Jeg vet det er ikke riktig å gjøre dette. Men jeg betaler allerede 13000 kr i husleie. Og de krevde heller ikke lønnslipp. Anonymous poster hash: 06b1d...97e Da vi søkte lån måtte vi vise både lønnsslipp for siste tre måneder og selvangivelse fra året før. Jeg hadde ikke tatt sjansen, hvis du blir avslørt risikerer du at lånet må betales tilbake med en gang, og kanskje også straff. 3
Gjest Lille-pus Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 (endret) Med alle forbehold om at de ulike bankene ikke kjører samme praksis så er normalen fra min bank at du stiller med selvangivelsen fra siste år og sist motsatte lønnsslipp.... mener jeg å huske. -alle forbehold om at ting kan ha endret seg de siste 5 årene. Har du lønnsslipper fra ekstrajobben, og føres inntekten som skattbar inntekt (på selvangivelsen) med regnskapsplikt, og du får årsoppgave for denne jobben? - i så tilfellet skal denne inntekten regnes med. Beløpet er såpass høyt at jeg undrer litt.... Skrev du feil, og det skulle være 10.000,- ? Edith: Ser nå at det er snakk om 1000.000 i året ja. Å 'lage' egne lønnsslipper gjør deg fort til noe du kanskje ikke ønsker å være... En ren dokumentforfalskner, juks og fanteri. Tror du kan forvente deg en anmeldelse som resultat av det. Endret 18. juli 2014 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #12 Skrevet 18. juli 2014 Du blir kontrollert på alle bauger og kanter, må legge frem selvangivelse m.m. Blir du tatt i juks blir du svartelistet både i egen bank og i ett eller annet sentralt register. På lik linje med hvis du blir tatt i forsikringssvindel. Prøver du, lurer du deg selv, muligheten for å bli oppdaget er stor. Du kan og bli anmeldt for dokumentfalsk, hvilken jobbmessige konsekvenser vil det medføre for deg i forhold til arbeidsgiver og andre?Anonymous poster hash: e4906...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #13 Skrevet 18. juli 2014 Dem trengte ikke det! Men la oss si at dem ikke gjør det. Jeg kan jo "lage" en lønnsslip også. Anonymous poster hash: 06b1d...97e De trenger ikke lønnsslipp når du tar kontakt for å spørre generelt, men de krever det når avtalen skal inngås for at du skal få finansieringsbevis. Uansett, litt kjipt hvis du blir tatt. Dokumentforfalskning er alvorlig. Noen banker krever også at du har lønnskontoen din hos dem for å få lån. Da kan du jo ikke lure dem.Anonymous poster hash: b850d...9e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #14 Skrevet 18. juli 2014 Med alle forbehold om at de ulike bankene ikke kjører samme praksis så er normalen fra min bank at du stiller med selvangivelsen fra siste år og sist motsatte lønnsslipp.... mener jeg å huske. -alle forbehold om at ting kan ha endret seg de siste 5 årene. Har du lønnsslipper fra ekstrajobben, og føres inntekten som skattbar inntekt (på selvangivelsen) med regnskapsplikt, og du får årsoppgave for denne jobben? - i så tilfellet skal denne inntekten regnes med. Beløpet er såpass høyt at jeg undrer litt.... Skrev du feil, og det skulle være 10.000,- ? Dem krever selvangivelse, men kun for å se om jeg har noe gjeld. Jeg ble akkurat ferdig med studielivet, så dem krever ikke av meg å jobbe et helt år før jeg får lån. Deltidsjobben jeg hadde mens jeg studerte var på 70%, etter å ha fått meg studierelatert jobb med 360 000kr i året, gikk jeg ned til ca. 30%-40% deltisjobb ( som for det meste er helger, og/eller kvelder). Lønnen vil da bli ca. 100 000kr i mnd. Minst. Men hun ville ikke akseptere dette som inntekt, da hun mente at det var ikke sikker om jeg kommer til å ha denne deltidsjobben i lang tid frem. Anonymous poster hash: 06b1d...97e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Dette kommer ikke til å gå. Du må vise lønnsslipper når du søker, ikke bare bekreftelse fra arbeidsgiver om hva du har i årslønn.Anonymous poster hash: b850d...9e3 Nei, hun mente siden jeg var ny utdannet trengte jeg ikke levere noe lønnsslipper. Hun sa det holder med kontrakt som viser hvor mye du får i lønn pr år Anonymous poster hash: 06b1d...97e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Du må vise en el flere lønnsslipper og selvangivelsen. Du er en idiot om du prøver å forfalske disse og søker om lån.Anonymous poster hash: 23dd6...a2e
Gjest Lille-pus Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 Dem krever selvangivelse, men kun for å se om jeg har noe gjeld. Jeg ble akkurat ferdig med studielivet, så dem krever ikke av meg å jobbe et helt år før jeg får lån. Deltidsjobben jeg hadde mens jeg studerte var på 70%, etter å ha fått meg studierelatert jobb med 360 000kr i året, gikk jeg ned til ca. 30%-40% deltisjobb ( som for det meste er helger, og/eller kvelder). Lønnen vil da bli ca. 100 000kr i mnd. Minst. Men hun ville ikke akseptere dette som inntekt, da hun mente at det var ikke sikker om jeg kommer til å ha denne deltidsjobben i lang tid frem. Anonymous poster hash: 06b1d...97e Har du bestemt deg nå? 100.000,- i måneden eller i året? Enkelt fortalt: Enhver bank vil ha sikkerhet for at de pengene de låner ut blir betalt tilbake. Har du ikke solid, stabil inntekt som er høy nok til å dekke låneutgiftene og et nøkternt budsjett for deg selv, - så får du ikke lån. Ingen bank låner ut penger de ikke er sikre på å få igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #18 Skrevet 18. juli 2014 Har du bestemt deg nå? 100.000,- i måneden eller i året? Enkelt fortalt: Enhver bank vil ha sikkerhet for at de pengene de låner ut blir betalt tilbake. Har du ikke solid, stabil inntekt som er høy nok til å dekke låneutgiftene og et nøkternt budsjett for deg selv, - så får du ikke lån. Ingen bank låner ut penger de ikke er sikre på å få igjen. I året så klart. Merker jeg blir nervøs bare jeg nevner juksing ja. Jeg har kontrakt og har en sikker lønn på 460 000 kr i året. Men dem vil ikke regne med inntekten fra deltidsjobben. Anonymous poster hash: 06b1d...97e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #19 Skrevet 18. juli 2014 For å svare på ditt spørsmål; jeg jobber ikke i bank, men ser det som bortimot usannsynlig at banken kontakter din arb.giver for å kontrollere sannheten i din lånesøknad. Da du vurderer svindel får du heller bare leve med risikoen for å bli tatt....den er nok også lav, gitt at du betaler renter og avdrag til riktig tid. Eks.vis vil du jo kunne miste jobben, og få en ny, dårligere betalt jobb. Så fremt du klarer å betale renter og avdrag tidsriktig vil ikke banken være klar over at du ikke besitter de inntekter du hadde på tidspunktet for lånesøknaden. Dette er en risiko banken lever med, derav tar de pant i boligen din. Anonymous poster hash: 56fed...03e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #20 Skrevet 18. juli 2014 IKKE juks! Du lurer ingen andre enn deg selv til syvende og sist, og det slår bare tilbake på deg. Ta med deg lønnsslipper fra begge jobbene og ta en runde i ulike banker for å be om tilbud. Har du studielån/billån eller kortsiktig gjeld? Lag gjerne et budsjett som viser at du har tenkt nøye gjennom dette og har tatt høyde for evt renteoppgang. Ikke bli usaklig i argumentasjonen, men hold deg rolig og nøktern. Og opprett for all del BSU om du ikke allerede har! Jeg har fått mer lån enn "normen" ved to anledninger, men jeg har en bankkontakt som kjenner meg litt fra før, har hatt BSU i flere år og har vist gjennom godt kundeforhold at jeg tar gjelda på alvor. Anonymous poster hash: 0179e...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå