Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det noen? Hva tenker dere om hele greia, er det noe spesielt?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du mener er spesielt?

Anonymous poster hash: 47400...556
Skrevet

Nei altså har dere noen tanker rundt det å starte på studie og (for noen) flytte til Oslo, eller har alle en ´tar det som det kommer´-holdning :)

Skrevet

Nei altså har dere noen tanker rundt det å starte på studie og (for noen) flytte til Oslo, eller har alle en ´tar det som det kommer´-holdning :)

Forbered deg på å møte mye nerder og folk som omtrent ikke hadde noe sosialt liv på vgs. Det er det beste jeg kan råde deg til! Ikke dermed sagt at dette er dårlige folk, men vit hva du går til! Mulig dette er din type crew og du kommer til å ha det dritfett, og endelig finne din "gjeng" som innflytter, kanskje ikke. Kommer helt an på hvem du er!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt motsatt inntrykk av medisinstudiet i Oslo. Ja, det er smarte folk som er vant til å være flinkest. Men jeg syns det er jevnt over veldig vellykkede unge, som ofte også er god i idrett/spille instrument/har mange venner osv. Ikke sånne typiske "nerder" som jeg går ut fra at man finner på enkelte realfagslinjer.

De som har brukt mange år på å ta opp fag og sånn, er mer "normale", og litt eldre.

Men du finner ofte en og annen asosial "supernerd", som gjerne er fra bygda, og er vant til å være kongen av teori(og ingenting annet). Disse får ofte et lite sjokk av at de ikke er flinkest lenger.

Jeg syns hvertfall ikke medisin er full av raringer, det er flinke, vellykkede, positive mennesker:)

Anonymous poster hash: a9cf8...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom også inn i Oslo vår, selv om jeg kunne komme inn på alle de andre. Men å starte i januar hørtes kjekt ut. Noen som har lyst å dele tanker om hvordan man har tenkt å forberede seg til studiet? Og hvordan man skal utnytte tiden før semesterstart best mulig? Hvordan er "kulturforskjellen" blant studentene mellom høst og vår kullet?

Er det forresten noen som melder seg frivillig å opprette en Facebook gruppe, Medisin V15, slik at vi kan samles litt bedre virtuelt? :5:

Anonymous poster hash: d9d55...638
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt motsatt inntrykk av medisinstudiet i Oslo. Ja, det er smarte folk som er vant til å være flinkest. Men jeg syns det er jevnt over veldig vellykkede unge, som ofte også er god i idrett/spille instrument/har mange venner osv. Ikke sånne typiske "nerder" som jeg går ut fra at man finner på enkelte realfagslinjer.

De som har brukt mange år på å ta opp fag og sånn, er mer "normale", og litt eldre.

Men du finner ofte en og annen asosial "supernerd", som gjerne er fra bygda, og er vant til å være kongen av teori(og ingenting annet). Disse får ofte et lite sjokk av at de ikke er flinkest lenger.

Jeg syns hvertfall ikke medisin er full av raringer, det er flinke, vellykkede, positive mennesker:)

Anonymous poster hash: a9cf8...0a0

Den personen jeg mistenker at du skrev dette til, har som regel ikke mye positivt å komme med. Jeg tror du har rett. :)

Anonymous poster hash: c8d73...151

AnonymBruker
Skrevet

Forbered deg på å møte mye nerder og folk som omtrent ikke hadde noe sosialt liv på vgs. Det er det beste jeg kan råde deg til! Ikke dermed sagt at dette er dårlige folk, men vit hva du går til! Mulig dette er din type crew og du kommer til å ha det dritfett, og endelig finne din "gjeng" som innflytter, kanskje ikke. Kommer helt an på hvem du er!

Selv om man bortprioriterer det sosiale for en periode for å komme inn på drømmestudiet, betyr ikke det at man er asosial. Det viser bare at man har selvkontroll. På de høyrangerte studiene har du alle slags mennesker. Mange _bestemmer seg for å komme inn på disse studiene og jobber hardt for det, det er ikke slik at man bare "får" toppkarakterer fordi man er nerd.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man bortprioriterer det sosiale for en periode for å komme inn på drømmestudiet, betyr ikke det at man er asosial. Det viser bare at man har selvkontroll. På de høyrangerte studiene har du alle slags mennesker. Mange _bestemmer seg for å komme inn på disse studiene og jobber hardt for det, det er ikke slik at man bare "får" toppkarakterer fordi man er nerd.

Helt enig. Det vanskeligste med medisin i Norge er å komme inn. Når man først har kommet inn skal det mye til før en ikke klarer å komme seg gjennom.

Anonymous poster hash: 56537...4be

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Det vanskeligste med medisin i Norge er å komme inn. Når man først har kommet inn skal det mye til før en ikke klarer å komme seg gjennom.

Tja.... De som kommer inn på medisin i Norge er jo kraftig selektert - det er en klisje, men som man får opplyst når man begynner på medisin ved UiO: "de som sitter i dette auditoriet nå, er kremen av norsk ungdom". Da skulle det bare mangle at de fleste klarer å komme seg gjennom studiet!

Når det gjelder de som studerer medisin i Øst-Europa, derimot... der bør det være ganske høy frafalls- og strykprosent, i og med at de slipper inn hvem som helst som har penger/Lånekassen i ryggen.

Anonymous poster hash: 4b201...7d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt svært gode karakter! Da det var tid for å velge høyere utdanning, falt valget på et studie hvor man måtte skyhøyt snitt for å komme inn.

Liker ikke tanken på å jobbe med mennesker, men bryr meg om status. Derfor falt det naturlig for meg å studere medisin.

Gleder meg til skolestart!

Anonymous poster hash: ab574...a0b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja.... De som kommer inn på medisin i Norge er jo kraftig selektert - det er en klisje, men som man får opplyst når man begynner på medisin ved UiO: "de som sitter i dette auditoriet nå, er kremen av norsk ungdom". Da skulle det bare mangle at de fleste klarer å komme seg gjennom studiet! Når det gjelder de som studerer medisin i Øst-Europa, derimot... der bør det være ganske høy frafalls- og strykprosent, i og med at de slipper inn hvem som helst som har penger/Lånekassen i ryggen. Anonymous poster hash: 4b201...7d2

Ja, det er jo slik 95% av verdens utdanningsinstutisjoner fungerer; lav/middels vanskelighetsgrad på å komme inn. Middels/høy vanskelighetsgrad på gjenomføring.

Skandinavia med sine ordninger alla samordna opptak og ingen intervjuer eller individuell subjektiv vurdering tilhører vel en nokså liten og spesiell ideologisk fraksjon av verdensakademika. Nordmenn er så utrolig navlebeskuende og naive. Men, så lenge oljebarna leker hus i sin egen sandkasse, skal det vel gå bra med resten av oss.

Hilsen tysk/norsk mann som vokste opp i begge land (barneskole i Norge, ungdomskole og "vgs" i Tyskland), studerte medisin i Polen og spesialiserte seg i Tyskland. Jobber nå i Norge.

Anonymous poster hash: 2d681...e19

Skrevet

Tja.... De som kommer inn på medisin i Norge er jo kraftig selektert - det er en klisje, men som man får opplyst når man begynner på medisin ved UiO: "de som sitter i dette auditoriet nå, er kremen av norsk ungdom". Da skulle det bare mangle at de fleste klarer å komme seg gjennom studiet!

Æsj, så kvalmt.

De fleste på UiO befinner seg i samme karakter og evneland som de på NTNU, i Bergen og i Tromsø.

Det fleste finner du i stang-inn kategorien, dersom vi legger en normalfordeling til grunn. Du klipper av den ene spissen. Dvs de få som er skikkelig, skikkelig smarte, de er det få av. Og av de som er skikkelig, skikkelig smarte, så vil mange ha såpass trygghet at de ikke må velge medisin for å få det bekreftet, de vil velge noe annet, f.eks fysikk, matematikk, ingeniørfag, noe som har prestisje om du blir skikkelig god, men som ikke gir prestisje om du bare loffer igjennom, i motsetning til medisin.

Litt rart samfunnet ikke benytter seg av en gyllen mulighet til å lønne leger ekstra dårlig, når status vektlegges såpass høyt ved søknader.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt svært gode karakter! Da det var tid for å velge høyere utdanning, falt valget på et studie hvor man måtte skyhøyt snitt for å komme inn.

Liker ikke tanken på å jobbe med mennesker, men bryr meg om status. Derfor falt det naturlig for meg å studere medisin.

Seriøst... Det er så irriterende når folk velger medisin på grunn av status og penger. Har du ikke fått med deg arbeidsmarkedet nå for tiden? Dersom jeg ikke hadde et brennende ønske om å bli lege hadde jeg definitivt valgt noe annet. Det er så mange andre yrker du kan få status fra. Noen gang tenkt på indøk eller nanoteknologi?

Når det gjelder de som studerer medisin i Øst-Europa, derimot... der bør det være ganske høy frafalls- og strykprosent, i og med at de slipper inn hvem som helst som har penger/Lånekassen i ryggen.

Ja, selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst... Det er så irriterende når folk velger medisin på grunn av status og penger. Har du ikke fått med deg arbeidsmarkedet nå for tiden? Dersom jeg ikke hadde et brennende ønske om å bli lege hadde jeg definitivt valgt noe annet. Det er så mange andre yrker du kan få status fra. Noen gang tenkt på indøk eller nanoteknologi?

Jeg tror personen du svarer her, er et troll. Ingenting å hisse seg opp over :)

Hvis man velger medisin pga status og penger har man definitivt valgt galt i disse dager :laugh: Ikke bare fordi man må være interessert i faget/pasientene for å gidde å gjennomføre 6 års studium/turnus/lis-stilling/vikariater, men også fordi man finner mye mer penger og status andre steder.

Hvis jeg var ung og flink og skulle velge utdanning i dag, ville jeg nok gått for siv.ing. ved NTNU.

• Liker 2
Annonse
Gjest Knuse
Skrevet

Hvis du skal jobbe, som lege i fremtiden, så bør du like å jobbe med mennesker!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror personen du svarer her, er et troll. Ingenting å hisse seg opp over :)

Hvis man velger medisin pga status og penger har man definitivt valgt galt i disse dager :laugh: Ikke bare fordi man må være interessert i faget/pasientene for å gidde å gjennomføre 6 års studium/turnus/lis-stilling/vikariater, men også fordi man finner mye mer penger og status andre steder.

Hvis jeg var ung og flink og skulle velge utdanning i dag, ville jeg nok gått for siv.ing. ved NTNU.

Jeg vet ikke helt jeg. Jeg hører også slike uttalelser fra andre. Det er en bekjent som driver og sier dette som ikke har interesse for legeyrket i det hele tatt. Hun sier at selve studiet virker mer interessant enn det å være lege. Hun velger medisin kun på grunn av penger og status. Hun har ikke gode nok karakterer til å komme inn i Norge da, så hun går heller i Ungarn. Personer som sier slikt er tydeligvis ikke så oppdaterte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom også inn i Oslo vår, selv om jeg kunne komme inn på alle de andre. Men å starte i januar hørtes kjekt ut. Noen som har lyst å dele tanker om hvordan man har tenkt å forberede seg til studiet? Og hvordan man skal utnytte tiden før semesterstart best mulig? Hvordan er "kulturforskjellen" blant studentene mellom høst og vår kullet?

Er det forresten noen som melder seg frivillig å opprette en Facebook gruppe, Medisin V15, slik at vi kan samles litt bedre virtuelt? :5:

Anonymous poster hash: d9d55...638

Det kan jeg gjøre, for den ideen likte jeg. Men hvordan skal vi få til det da, når vi ikke vet hvem andre som har kommet inn? :)

Anonymous poster hash: 9ac8a...005

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det noen? Hva tenker dere om hele greia, er det noe spesielt?

Oj vi har nesten samme navn, det er ikke ofte jeg ser. Skal starte på medisin til våren jeg og, men nei, tenker ikke noe spesielt annet enn at jeg gleder meg til å starte som student.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jeg gjøre, for den ideen likte jeg. Men hvordan skal vi få til det da, når vi ikke vet hvem andre som har kommet inn? :)

Dersom du legger den inn her og på diskusjon.no f.eks vil nok noen bli medlem. Det er nok flere som også vil søke opp gruppen på Facebook. Det er jo ingen hemmelighet at slike grupper opprettes. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...