Gå til innhold

Er det OK å si; "Kjente deg nesten ikke igjen" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Møtte på en mannlig kollega fra den tidligere jobben min idag. Det er kanskje 2 år siden sist vi hadde kontakt og da så hverandre (altså ikke 10-20 år siden sist).

Imidlertid ble jeg litt satt ut av at han sa "å, det er deg ja! jeg kjente deg nesten ikke igjen jeg!".

Vi begynte jo bare praten om løst og fast i forhold til hvor vi jobber nå, og litt om hva vi skulle i helgen.

Men jeg ble gående litt å tenke på det i ettertid, at hva mente han med "kjente deg nesten ikke igjen?". Er dette vanlig å si til folk når man jo egentlig godt vet hvordan de ser ut?

Det skal nevnes at jeg ikke har farget håret / har en spesielt annen klipp, hadde helt normale klær på meg, og har heller ikke forandret kroppsfasong.

Ble litt sånn "har jeg fått fler rynker? så jeg gammel ut? osv osv" :/

Men kanskje bare jeg som er litt for skeptisk og mistroisk av meg?

I hvilken mening tar dere det når folk sier sånt til dere? I positiv, eller negativ retning? Er dette noe som er vanlig å si når man ser folk igjen?

Og hvorfor sier man det?

Anonymous poster hash: e5061...fc7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert fordi han såvidt klarte å plassere hvor han hadde deg fra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fordi han såvidt klarte å plassere hvor han hadde deg fra.

Jo, jeg var også inne på den tanken, men synes det og er så rart. For vi kjente hverandre litt før den jobben for 2 år tilbake også! Så han vet jo godt hvem jeg er fra flere år tilbake! Hm!

Anonymous poster hash: f78e1...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han hadde glemt deg og det bare ploppet ut?

Anonymous poster hash: f53ca...472

Skrevet

Jo, jeg var også inne på den tanken, men synes det og er så rart. For vi kjente hverandre litt før den jobben for 2 år tilbake også! Så han vet jo godt hvem jeg er fra flere år tilbake! Hm!

Jeg kjente ikke igjen tanta mi engang.. :sjenert: Så det er mulig :P Jeg er veldig dårlig på å plassere folk og huske igjen ansikter :P

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig.

Skrevet

De er sånn setning som jeg sier veldig ofte. Det betyr ikke at jeg mener personen har forandret seg mye, bare at det er vanskelig å gjenkjenne folk man ikke ha sett på en god stund :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg gikk nok rett på utseendet jeg da. Tenkte at nå syntes han jeg så annerledes ut, også får jeg ikke det helt til å stemme siden det ikke akkurat er 10 år og 10 kg siden sist liksom :P

Men kan godt være det stemmer det dere sier da, at det er noe man sier når man nesten ikke tenker over vedkommende lengre.

Begynte å lure litt, for det ville jo vært litt frekt uansett, hvis noen f.eks hadde lagt på seg 20 kg, å si; ja, nå kjente jeg deg nesten ikke igjen :P

Men hadde i og for seg skjønt det hvis jeg hadde en helt fremmed og ny hårssveis / hårfarge, men igjen - da hadde det fortsatt vært hyggeligere om vedkommende sa; "Har du farget håret?" ;)

AnonymBruker
Skrevet

Men det dere egentlig sier da, er at det er en mildere utgave av å si "Åh, der er du ja! Jeg hadde nesten glemt at du eksisterte!" ? :P

Gjest Kaida
Skrevet

Han trengte nok bare et par sekunder på å gjenkjenne ansiktet ditt fordi han ikke forventet å se deg. Har det slik selv, særlig hvis jeg går litt i egne tanker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Han trengte nok bare et par sekunder på å gjenkjenne ansiktet ditt fordi han ikke forventet å se deg. Har det slik selv, særlig hvis jeg går litt i egne tanker. :)

Ok :) Ja, var nok jeg som tok det litt i verste mening, har aldri fått det uttrykket i "fleisen" før, også følte jeg meg litt trøtt og sliten etter en lang da, så tenkte at "uff, nå så jeg tydeligvis så fæl ut at han ikke kjente meg igjen nesten!" :P

AnonymBruker
Skrevet

Han kjente deg jo igjen, er jo mange som bruker langt mer enn noen sekunder på å kjenne igjen folk.

Anonymous poster hash: f7233...65b
Skrevet

Men det dere egentlig sier da, er at det er en mildere utgave av å si "Åh, der er du ja! Jeg hadde nesten glemt at du eksisterte!" ? :P

Nei, mer "åå, tenkte ikke over at muligheten å møte på deg akkurat her og nå". Er bare en frase som automatisk kommer ut, ligger ikke så veldig mye bak det (hos meg i hvert fall) :)

AnonymBruker
Skrevet

Han kjente deg jo igjen, er jo mange som bruker langt mer enn noen sekunder på å kjenne igjen folk.

Anonymous poster hash: f7233...65b

Men hvorfor bruker du f.eks tid på å kjenne igjen folk?

For å knytte dem til hvor du har dem fra?

Eller fordi du synes de har forandret seg?

Skrevet

Jeg kjente ikke igjen ei jeg kjenner som jobber på butikken jeg var på i dag, selv om det bare er noen mnd siden sist jeg så henne og jeg vet hun jobber der. Ikke har hun lagt på seg, og ikke har hun farget håret, så hun er jo ikke blitt helt forandret siden sist heller.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, mer "åå, tenkte ikke over at muligheten å møte på deg akkurat her og nå". Er bare en frase som automatisk kommer ut, ligger ikke så veldig mye bak det (hos meg i hvert fall) :)

Okei, godt å høre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ikke igjen ei jeg kjenner som jobber på butikken jeg var på i dag, selv om det bare er noen mnd siden sist jeg så henne og jeg vet hun jobber der. Ikke har hun lagt på seg, og ikke har hun farget håret, så hun er jo ikke blitt helt forandret siden sist heller.

Men hvorfor kjente du henne nesten ikke igjen da da? :P

Fordi man går i egne tanker slik at man nesten ikke rekker å legge merke til vedkommende? :)

Skrevet

Men hvorfor kjente du henne nesten ikke igjen da da? :P

Fordi man går i egne tanker slik at man nesten ikke rekker å legge merke til vedkommende? :)

Jeg vet ikke helt hvorfor, men det høres egentlig ganske riktig ut det du sier! Jeg har i tillegg butikkangst, så jeg er litt i min egen verden når jeg står i kassa. Men for noen uker siden møtte jeg også på ei jeg ikke kjente igjen før hun sa navnet mitt. Når jeg tenker meg om så skjer det ganske ofte, hehe. Jeg er litt distré kan man si.

Men det er ikke negativt ment i hvert fall, og jeg regner med at det handler om det samme til kompisen din også!

Jeg blir forresten glad når folk som kjente meg før ikke kjenner meg igjen hvis de møter meg nå :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor, men det høres egentlig ganske riktig ut det du sier! Jeg har i tillegg butikkangst, så jeg er litt i min egen verden når jeg står i kassa. Men for noen uker siden møtte jeg også på ei jeg ikke kjente igjen før hun sa navnet mitt. Når jeg tenker meg om så skjer det ganske ofte, hehe. Jeg er litt distré kan man si.

Men det er ikke negativt ment i hvert fall, og jeg regner med at det handler om det samme til kompisen din også!

Jeg blir forresten glad når folk som kjente meg før ikke kjenner meg igjen hvis de møter meg nå :fnise:

Ok, ja får håpe det ikke var negativt ment! Følte ikke at jeg hadde min topp ti dag, men vet at jeg ikke har forandret meg radikalt siden sist heller :D

Tror kanskje noen jeg er et av de msk som bare MÅ analysere ting hvis det blir rom for tolkning!

Min mor er også slik! Husker engang vi var i byen sammen, og hun støtte på en gammel bekjent. Den bekjente sa plutselig med ganske stor iver: "Se på håret ditt? Hva har du gjort med håret ditt?".

Mamma hadde ikke en spesielt annerledes hårssveis, kanskje litt mer skum og volum enn vanlig, hvis man skal legge godvilja til?

Men damen sa altså hverken; Så fin du var på håret eller noe annet tydelig, så jeg vet mamma lurte på hva hun egentlig mente med dette i ettertid :P

Litt avsporing dette, men men ;)

Skrevet

Ok, ja får håpe det ikke var negativt ment! Følte ikke at jeg hadde min topp ti dag, men vet at jeg ikke har forandret meg radikalt siden sist heller :D

Tror kanskje noen jeg er et av de msk som bare MÅ analysere ting hvis det blir rom for tolkning!

Min mor er også slik! Husker engang vi var i byen sammen, og hun støtte på en gammel bekjent. Den bekjente sa plutselig med ganske stor iver: "Se på håret ditt? Hva har du gjort med håret ditt?".

Mamma hadde ikke en spesielt annerledes hårssveis, kanskje litt mer skum og volum enn vanlig, hvis man skal legge godvilja til?

Men damen sa altså hverken; Så fin du var på håret eller noe annet tydelig, så jeg vet mamma lurte på hva hun egentlig mente med dette i ettertid :P

Litt avsporing dette, men men ;)

Jeg pleide også å tolke slike ting negativt før. Nå velger jeg å enten ta det positivt, eller trekke skuldrene og tenke "Jaja". Utrolig befriende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...