Gå til innhold

UVI ikke behandles når man har subrapubisk kateter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg går med subrapubisk kateter. I over ett år har jeg trolig hatt urinveisinfeksjon. Urinen lukter slik at jeg omtrent brekker meg (selv om jeg har drukket godt), og noen ganger er urinen blodig. Jeg er redd at en dag vil UVI-en føre til komplikasjoner som nyrebekkenbetennelse, sepsis eller lignende Er denne bekymringen reell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det stemmer, det blir ikke behandlet hvis man ikke har symptomer på infeksjon. Der jeg jobber blir det kun behandlet hvis pasienten har feber, crp er forhøyet og dyrkning viser høye verdier. Når man har et fremmedlegeme ned i blæra blir det dessverre ofte kronisk. Drikk tranebær og appelsinjuice, det kan hjelpe noe.

Skrevet

En antibiotikakur etter resistensbestemmelse, etterfulgt av Hiprex langtidsbehandling kan være greitt for å få bort lukta. Men få skiftet kateteret i det du starter med antibiotika-kuren.

AnonymBruker
Skrevet

Har du bedt om en forklaring som du forstår fra legen din?

Anonymous poster hash: 107f5...616

Skrevet

Takk for svar! Jeg liker ikke smaken av traebær, men appelsinjuice kan jeg få ned ;)

Har du bedt om en forklaring som du forstår fra legen din?

Jeg fikk et vagt svar at jeg ikke skulle bli resistent mot antibiotika hvis jeg hele tiden måtte gå på det pgga- UVI. At det var viktig at antibiotikaen virket når det trengtes.

Skrevet (endret)

En antibiotikakur etter resistensbestemmelse, etterfulgt av Hiprex langtidsbehandling kan være greitt for å få bort lukta. Men få skiftet kateteret i det du starter med antibiotika-kuren.

Hva er "resistensbestemmelse" og Hiprex langtidsbehandling? Beklager min duvitenhet ;)

Endret av Erica
Skrevet

Når man har et fremmedlegeme i form av kateter innsatt i blæren vil det alltid være en annen bakterieflora der, og en vil få utslag på urinstix - som er slik man vanligvis diagnostiserer UVI sammen med symptomer. En kan derfor ikke bruke stix alene ved kateterbruk, men må se mest på symtpomer. Lukt har ingenting med urinveisinfeksjon å gjøre! Har du derimot feber, allmennsymptomer, sterkt ubehag og magesmerter kan det være aktuelt med behandling - men da som antydet over bør du avvente start av resistensbestemmelse og kateter bør byttes ut fordi det umiddelbart koloniseres.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg liker ikke smaken av traebær, men appelsinjuice kan jeg få ned ;)

Jeg fikk et vagt svar at jeg ikke skulle bli resistent mot antibiotika hvis jeg hele tiden måtte gå på det pgga- UVI. At det var viktig at antibiotikaen virket når det trengtes.

Ta tranebærkapsler. Smaker ingenting :)

Anonymous poster hash: 7a154...e00

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "resistensbestemmelse" og Hiprex langtidsbehandling? Beklager min duvitenhet ;)

Resistensbestemmelse er å finne ut hvilke bakterier som lager infeksjon. Samtidig er det vanlig å finne ut hvilken type antibiotika som virker best på den bakterien som lager trøbbel for nettopp deg i den aktuelle situawjonen.

Hiprex kjenner ikke jeg til.

AnonymBruker
Skrevet

Resistensbestemmelse er å finne ut hvilke bakterier som lager infeksjon. Samtidig er det vanlig å finne ut hvilken type antibiotika som virker best på den bakterien som lager trøbbel for nettopp deg i den aktuelle situawjonen.

Hiprex kjenner ikke jeg til.Anonymous poster hash: 107f5...616

Glemte skrive at man resistensbestemmer ved å sende inn urinprøve til labratorietest. Er det f eks ørebetennelse eller et sår med bakterier sendes det inn prøve fra øret eller fra såret.

AnonymBruker
Skrevet

Hiprex er et legemiddel som skal virke forebyggende mot UVI.

Resistent bestemmelse gjøres når eg skal finne ut hvilke bakterier det er snakk om, samt hvilke antibiotika bakterien vil bli drept/ikke drept av.

Anonymous poster hash: 6b633...4aa

Skrevet

Glemte skrive at man resistensbestemmer ved å sende inn urinprøve til labratorietest. Er det f eks ørebetennelse eller et sår med bakterier sendes det inn prøve fra øret eller fra såret.

Sender du inn prøver til labben får du som svar at kateter alltid forårsaker uvi og ikke behandles. De vil helst ikke ha slike prøver hvis det ikke er andre tegn på infeksjon.

Skrevet

OK. Takk for svar alle sammen! Nå er jeg litt klokere :) UVI når man har inneliggende kateter skal ikke behandles. Men hva er det som gjør at det lukter så fælt fra urinen (selv om jeg har drukket godt)? Det at det i blant er blod i urinen skyldes vel UVI-en...

Skrevet

Lukta kommer fordi du har en annerledes bakterieflora. Det skal ikke være blod i urinen, det kan komme fra en irritasjon i blæren. Ville gått til legen.

Skrevet

Lukta kommer pga bakterieoppvekst, og den kan være virkelig ille og kvalmende hos de med permanente katetre, feks suprapubiskateter. Gjør resistensbestemmelse, skift kateter, få riktig antibiotika og gå over på Hiprex-behandling etterpå. Og det kan hjelpe med jevnlige skyllinger av blæra med saltvann, selv om det i utgangspunktet ikke anbefales.

AnonymBruker
Skrevet

Spis dobbel dose Avant Garden. Har hatt kronisk UVI i mange år , men tar jeg disse daglig er urinen fin ..

Anonymous poster hash: e257a...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke UVi hvis du ikke har symptomer. Men kateter blir ofte kolonisert med bakterier. Dette skal ikke behandles på bakgrunn av at det Bare lukter. Du må ha flere symtopmer for å få behandling.

Anonymous poster hash: d3f70...720

AnonymBruker
Skrevet

Tranebær har ingen funksjon, det har blitt forsket på.

Hiprex har heller ingen eller liten funksjon hos pasienter med kateter. I tillegg kan det gi nyrestein om man har anlegg for det.

Du blir vel fulgt opp av legen siden du har suprabupisk kateter? Hvor lenge har du hatt det?

Anonymous poster hash: 925aa...8f2
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Du blir vel fulgt opp av legen siden du har suprabupisk kateter? Hvor lenge har du hatt det?

Anonymous poster hash: 925aa...8f2

Jeg har hatt SPK i 2 1/2 år. Før det gikk jeg med "vanlig" kateter i 2 år. Jeg blir ikke fulgt opp annet enn urologisk poliklinikk som skifter hver 10. uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...