AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har kjøpt hirsegrøt, og følger oppskriften. Men da blir det så veldig vannete? Har sjekket flere ganger, og latt den svelle en stund- fortsatt vannete i konsistens. Noen som har erfaring med disse? Man kan vel ikke ta mer pulver i heller, da får babyen forstoppelse(?).Anonymous poster hash: 867a1...d17
Maneo Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 (endret) Nå bruker jeg kun risgrøten til Holle, men den blir ihvertfall ikke vannete.. Kan du ikke kjøpe vanlig hirseflak og koke opp selv? Følg Margit Vea sin oppskrift (google it). 😃 Endret 18. juli 2014 av Maneo
emilia12 Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Jeg følger ikke oppskriften på grøt, tar så mye vann/melk det står for en porsjon men pulver tar jeg bare oppi til ønsket konsistens. Altså tjukkere jo eldre hun blir.
emilia12 Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Den hirsegrøten smaker forresten papp. Min ville ikke ha med mindre jeg blandet den sammen med annen grøt.
Semydfe Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har blandet den tykkere enn oppskriften, men tror ikke den grøten metter så godt.. De få gangene jeg har gitt den så har mini blitt veldig fort sulten igjen. Venter derfor til jeg kan lage den med melk om et par uker...
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 Foreløpig orker jeg ikke lage grøt selv(koke opp osv) fordi vi strever endel med lengde på måltider/søvn/styring med mme&sterilisering .- så foreløpig velger jeg de letteste løsningene(og dermed litt dyrere). Jeg merker jo at han sliter littegranne med fordøyelsen etter innføring av fast føde(han er 6 mnd nå og vi gir litt grøt og litt grønnsaksmos), så jeg var litt usikker på om det var fordi jeg hadde for fast konsistens på hirsegrøten(iallefall ifht oppskriften). Tror kanskje jeg bare dropper den da, og prøver risgrøten kanskje. Eneste er at jeg lurer på hvordan dere sørger for å få jern i(dere som ikke blander med morsmelk istedetfor vann)? Kan jeg blande i mme hele tiden, eller var det bare frem til 6 mnd(regner med det gjelder samme for mm ifht fast føde). Finner nemlig ikke særlig info om akkurat det - og jeg ser jo at de andre merkene gjerne bruker melk allerede i selve pulverpakken. Likevel har jeg til nå blandet med mme(mye fordi han enda ikke er kommet opp full porsjon og fast måltidsrytme). Anonymous poster hash: 867a1...d17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Eller jo; hun på Helios anbefalte å ta i tørket fersken - men er ikke det muggstoffer i det som rosiner og dermed anbefalt å droppe daglig inntak av det(spesielt for babyer/barn)? Dette var iallefall påpekt i artikkelen jeg leste om akkurat dette for en stund siden. Anonymous poster hash: 867a1...d17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Vi blandet bare til ønsket konsistens. Anonymous poster hash: 63d2c...259
Maneo Skrevet 18. juli 2014 #9 Skrevet 18. juli 2014 Tørkede aprikoser er bra med tanke på jern, og kan som mos blandes i grøten. 😃
Maneo Skrevet 18. juli 2014 #10 Skrevet 18. juli 2014 (endret) Dobbelt. Endret 18. juli 2014 av Maneo
Semydfe Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 Eller jo; hun på Helios anbefalte å ta i tørket fersken - men er ikke det muggstoffer i det som rosiner og dermed anbefalt å droppe daglig inntak av det(spesielt for babyer/barn)? Dette var iallefall påpekt i artikkelen jeg leste om akkurat dette for en stund siden.Anonymous poster hash: 867a1...d17 Skal være mindre fare for muggsopp hvis du ikke velger økologiske aprikoser. Men ds må du legge de i bløt for å frigjøre svovel (brukt som konserveringsmiddel) før du koker. På samme måte som svisker, er tørkede aprikoser også bra for treg mage. Nå får du jo også tak i deilige friske aprikoser i butikkene. Jeg har akkurat laget mos med blanding av ferske og tørkede aprikoser. Veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #12 Skrevet 18. juli 2014 Skal være mindre fare for muggsopp hvis du ikke velger økologiske aprikoser. Men ds må du legge de i bløt for å frigjøre svovel (brukt som konserveringsmiddel) før du koker. På samme måte som svisker, er tørkede aprikoser også bra for treg mage. Nå får du jo også tak i deilige friske aprikoser i butikkene. Jeg har akkurat laget mos med blanding av ferske og tørkede aprikoser. Veldig godt! Ah, altså vanlig tørkede aprikoser i butikker er de beste ifht muggsopp? Jeg trodde likevel det var funnet ganske høye konsentrasjoner sånn med tanke på bruk hver dag? Jeg mente forøvrig aprikoser og ikke fersken altså. Hvor mye pleier du blande av mos i grøten(og hvor lenge i bløt)? Anonymous poster hash: 867a1...d17
Semydfe Skrevet 18. juli 2014 #13 Skrevet 18. juli 2014 Ah, altså vanlig tørkede aprikoser i butikker er de beste ifht muggsopp? Jeg trodde likevel det var funnet ganske høye konsentrasjoner sånn med tanke på bruk hver dag? Jeg mente forøvrig aprikoser og ikke fersken altså. Hvor mye pleier du blande av mos i grøten(og hvor lenge i bløt)? Anonymous poster hash: 867a1...d17 Jeg varierer veldig egentlig. Noen ganger har jeg det i grøten fra start, andre ganger starter vi med bare grøt for så å ha i aprikos eller annen frukt ca halvveis i måltidet, mens andre ganger igjen får hun annenhver skje med grøt og frukt. Litt for å lage variasjon for baby og litt for å begrense mat med søtt i. Når jeg lager gruktmoser, så har jeg det i de små barnematglassene som har plass til 90(?) gram. Et slikt glass holder stort sett som tilbehør til 2-3 måltider her hos oss. Baby er nå 9,5 mnd. Da hun var yngre holdt glasset til 3-4 måltider. Angående muggsopp så må jeg innrømme at jeg ikke kan veldig mye om det, så jeg gjenfortalte bare det jeg har hørt fra andre. Har ei på barselgruppa som er veldig flink med sånt, så det er hun som har fortalt dette til meg. Har i tillegg hørt det samme her inne, så da har jeg gått ut i fra det uten noe mer om og men. Du trenger jo ikke bruke aprikosmos hver dag. Jeg prøver å variere mellom ulike fruktmoser. Lager en del selv (aprikos, sviske, blåbær/vannmelon, gul kiwi/eple), men bruker også en del av fruktposene fra Ella. For å passe på at baby får i seg jern så kan du jo hjelpe til på dette med andre jernholdige matvarer.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #14 Skrevet 18. juli 2014 Jeg varierer veldig egentlig. Noen ganger har jeg det i grøten fra start, andre ganger starter vi med bare grøt for så å ha i aprikos eller annen frukt ca halvveis i måltidet, mens andre ganger igjen får hun annenhver skje med grøt og frukt. Litt for å lage variasjon for baby og litt for å begrense mat med søtt i. Når jeg lager gruktmoser, så har jeg det i de små barnematglassene som har plass til 90(?) gram. Et slikt glass holder stort sett som tilbehør til 2-3 måltider her hos oss. Baby er nå 9,5 mnd. Da hun var yngre holdt glasset til 3-4 måltider. Angående muggsopp så må jeg innrømme at jeg ikke kan veldig mye om det, så jeg gjenfortalte bare det jeg har hørt fra andre. Har ei på barselgruppa som er veldig flink med sånt, så det er hun som har fortalt dette til meg. Har i tillegg hørt det samme her inne, så da har jeg gått ut i fra det uten noe mer om og men. Du trenger jo ikke bruke aprikosmos hver dag. Jeg prøver å variere mellom ulike fruktmoser. Lager en del selv (aprikos, sviske, blåbær/vannmelon, gul kiwi/eple), men bruker også en del av fruktposene fra Ella. For å passe på at baby får i seg jern så kan du jo hjelpe til på dette med andre jernholdige matvarer. Nå gnååååååler jeg mye her Men, angående det så er han fortsatt for liten til å spise middag i sørlige porsjoner, ei heller pålegg til skive til han kan etterhvert. Da er det vel mm/mme og jernberiket grøt som blir jernrik kost(?) i stor nok grad til at det telles? Gul kiwi var et bra tips - ikke like sterkt som grønn. Han fikk en litt kjedelig bleie bare av ei teskje av den røde Ellaposen med jordbær/eple(?) i, så jeg tenkte drøye med sure/syrlige/sitrusaktige ting. Anonymous poster hash: 867a1...d17
Semydfe Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Nå gnååååååler jeg mye her Men, angående det så er han fortsatt for liten til å spise middag i sørlige porsjoner, ei heller pålegg til skive til han kan etterhvert. Da er det vel mm/mme og jernberiket grøt som blir jernrik kost(?) i stor nok grad til at det telles? Gul kiwi var et bra tips - ikke like sterkt som grønn. Han fikk en litt kjedelig bleie bare av ei teskje av den røde Ellaposen med jordbær/eple(?) i, så jeg tenkte drøye med sure/syrlige/sitrusaktige ting. Anonymous poster hash: 867a1...d17 Hvor gammel er baby? Hvis den er gammel nok til å få grøt, så kan du jo også gi grønnsaker. Og da har du jo mange kilder til å få i nok jern. F.eks brokkoli og søtpotet har ca like mye jern som aprikoser. Lag f.eks en grønnsaksmos med søtpotet + potet + mm + melange. Det er en veldig babyvennlig kombinasjon. Søtpotet har 0,6 mg jern per 100 gram. Til sammenlikning har aprikos 0,5 mg jern per 100 gram. Du kan også lage mos av brokkoli + potet + mm + melange. Brokkoli inneholder ca like mye jern som søtpotet.
Semydfe Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Er forresten veldig nyttig å bruke Bama sine sider for å få litt oversikt over næringsinnhold i frukt og grønnsaker :-) http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=Container_6185&Main_4489=6177:0:10,5375&Content_6140=6185:0:10,5379&Container_6185=6184:1656858::0:6179:1:::0:0
Hattifnatten Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 (endret) Jeg har kjøpt hirsegrøt, og følger oppskriften. Men da blir det så veldig vannete? Har sjekket flere ganger, og latt den svelle en stund- fortsatt vannete i konsistens. Noen som har erfaring med disse? Man kan vel ikke ta mer pulver i heller, da får babyen forstoppelse(?).Anonymous poster hash: 867a1...d17 Vi prøvde holle sin hirsegrøt noen ganger, og den er veldig vannete. Vi droppet derfor den (også fordi den ikke er tilsatt jern) og begynte å gi havregrøt naturell i stedet. Endret 18. juli 2014 av Hattifnatten
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #18 Skrevet 19. juli 2014 Hvor gammel er baby? Hvis den er gammel nok til å få grøt, så kan du jo også gi grønnsaker. Og da har du jo mange kilder til å få i nok jern. F.eks brokkoli og søtpotet har ca like mye jern som aprikoser. Lag f.eks en grønnsaksmos med søtpotet + potet + mm + melange. Det er en veldig babyvennlig kombinasjon. Søtpotet har 0,6 mg jern per 100 gram. Til sammenlikning har aprikos 0,5 mg jern per 100 gram. Du kan også lage mos av brokkoli + potet + mm + melange. Brokkoli inneholder ca like mye jern som søtpotet. Ah, søtpotet bruker vi endel av, lager mos av det og gulrøtter selv Det var jo bra. Han er 6 mnd. Brokkoli var og en god ide, har faktisk ikke testet det ennå- men tviler på det går ned. Han er ganske kresen, dog ikke på søtt/ikke søtt. Han brekker seg eksempvis at havregrøt med bringebær, men sluker vanlig havregrøt fra Nestlé. Takk for tips Mulig jeg må plage deg på PM neste gang jeg lurer på noe om mat Anonymous poster hash: 867a1...d17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #19 Skrevet 19. juli 2014 Vi prøvde holle sin hirsegrøt noen ganger, og den er veldig vannete. Vi droppet derfor den (også fordi den ikke er tilsatt jern) og begynte å gi havregrøt naturell i stedet. Den havregrøten, er den tilsatt jern(du mente fra holle, ikke sant?)Anonymous poster hash: 867a1...d17
Hattifnatten Skrevet 19. juli 2014 #20 Skrevet 19. juli 2014 Den havregrøten, er den tilsatt jern(du mente fra holle, ikke sant?)Anonymous poster hash: 867a1...d17 Vi bruker ikke havregrøt fra Holle nei, så jeg vet ikke om den er tilsatt jern. Vi bruker Nestlè god natt havregrøt, fordi den har fått best i test.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå