Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste dagene gått gjennom en del esker med ting som jeg har hatt stående i garasjen hos foreldrene mine. Jeg er 10 uker på vei og var hele tiden veldig bevisst på å ikke ha hendene opp i ansiktet mens jeg holdt på og grundig håndvask etterpå med antibac siden det var er del muselort i eskene.I løpet av kvelden i går begynte jeg å tenke litt over dette og gjorde desverre tabben å google dette med avføring hos mus og graviditet der jeg kom over en amerikansk nettside der det ikke var måte på hvor farlig dette kunne være og at alvorlige hjerneskader kan opptre på fostre som blir utsatt for dette viruset som kan inntre. Men det som gjorde meg mest urolig var at smittemåten gjerne er luftbåren og ikke ved kontakt, noe jeg rett og slett ikke tenkte tanken på mens jeg stod der. Nå stod jeg i en dobbel garasje med begge garasjeporter åpne så ventileringen er jo relativt god, men jeg må likevel innrømme at denne artikkelen gav meg en skikkelig trøkk. Er det noen som har vært gjennom en lignende situasjon eller som vet om/hvor farlig dette kan være i min situasjon? Jeg må innrømme at jeg føler meg både flau som ikke tenkte lengre og veldig urolig akkurat nå :(

Anonymous poster hash: ba9f3...4ff

AnonymBruker
Skrevet

Var dette en side/artikkel med henvisning til seriøs forskning?

Anonymous poster hash: 41a2f...417

AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg dette ville vært presisert sammen med at man helst ikke skal bytte kattesand selv/sørge for god håndvask?

Om du er veldig engstelig kan du jo kontakte legen for å høre, men jeg vil tro endel der ute har ryddet i kjellere som gravide og dermed vært eksponert for litt av dette.

Anonymous poster hash: 07be3...c9c

AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig tenker jeg at det har blitt født friske barn før internettrådenes tid, så dette ville jeg ikke bekymret meg for. Risikoen for at noe farlig skal ha skjedd er mikroskopisk, og om det så skulle være er det vel ingenting du kan gjøre fra eller til allikevel?

I løpet av ni måneder er nesten alle borti ett eller annet som ikke er 100% perfekt. Det er sjelden det går galt av den grunn. Prøv å ikke bekymre deg, og ikke Google for mye.

Anonymous poster hash: c5dcc...679
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke viruset, det er vel taxoplasmose-bakterie de mener. Hvis du er i uke 10 nå, du skal vel nå uansett til lege og ta en blodprøve, de sjekker også om du har hatt taxoplasmose. Du kan jo også nevne det, selv hvis du er bekymret. Utifra blodprøven kan man se om du har hatt den sykdommen før - hvis ja, så er du nå immun og den bakterien ikke er farlig for deg. Hvis ikke, må du passe deg for alt som har med mus- og katteavføring å gjøre, samt rå kjøtt, og hagearbeid osv.

Anonymous poster hash: 75d9e...18e

AnonymBruker
Skrevet

Toxoplasmose kan være veldig farlig, men det er også svært overdrevent når det kommer til katter. Anbefaler at avsnittet om toxo her leses: http://www.kattenssos.no/kattgravidbaby.html

For det første: innekatter kan ikke få toxo med mindre du forer den med dyr utenfra eller rått kjøtt. Utekatter som blir smittet er smittefarlige i 14 dager første gang, men så lenge du holder kattedoen ren og tømmer den hver gang de gjør fra seg, og ikke spiser bæsjen, så er sjansen for smitte meget liten.

Rått kjøtt og uvaskede grønnsaker er det man bør bekymre seg for, her er vi generelt lite flinke alle mann.

Anonymous poster hash: a4ace...09c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...