Gå til innhold

Noen her som har sagt nei til slankeoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen her som har sagt nei til slankeoperasjon, men klart å gå ned i vekt alikevel?

Sa selv nei til operasjon ifjor etter et halvt år med livsstilsendringskurs (obligatorisk før operasjon på sykehuset vårt) og valgte å gå ned i vekt på egenhånd.

Så langt er 20 kg (av 55 kg) borte, det har tatt lang tid pga. plutselig krystallsyke, men pr. dags dato er jeg nå for tynn for operasjon, yay! :)

Lurte derfor på om vi er flere her inne som har sagt nei til operasjon, men fortsatt klart å gå ned i vekt?

(Jeg er ikke en av dem som mener at operasjon er det lette utveien for de late og skjønner veldig godt at folk velger denne veien, men for min del var de mulige bivirkningene og statistikken over hvor mange som faktisk holder vekten etter operasjonen for skremmende til at jeg turte å gå den veien.
Så jeg mener ikke at de som har tatt operasjonen er mindre flinke enn vi som velger den andre veien, bare så det er sagt!)

Endret av Lillekalori
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vektoperasjon er ingen lett utvei. Jeg har møtt flere som har fjernet noen meter tarm. Det funker, men til en høy pris, synes jeg. Man har de litt mildre variantene med mindre bivirkninger, men de virker jo knapt. Det er jo derfor de har gått så ekstremt til verks som å fjerne noen meter tarm.

Legen prøvde å pushe på meg slankeoperasjon fordi jeg hadde høy nok BMI, selv om jeg dro til legen fordi jeg skulle starte på lavkarbo og jeg leste tips om at man burde ta en helsesjekk før man begynte. Jeg lurer virkelig på hva som er galt med samfunnet når det anses som et godt alternativ å fjerne noen meter tarm og leve på piller og sprøyter resten av livet for å få i seg nok vitaminer og mineraler. Joda, noen sliter veldig med å gå ned i vekt. Men man må da prøve skikkelig først, og i alle fall prøve lavkarbo! Han fjotten Hjelmesæth som jobber på senter for sykelig overvekt klarte å lire ut av seg i en debatt at man ikke trengte lavkarbo for man hadde jo fedmekirurgi. Han burde miste legelisensen sin.

Anonymous poster hash: 56282...030
  • Liker 2
Skrevet

Ingen flere? :)

Skrevet

Vektoperasjon er ingen lett utvei. Jeg har møtt flere som har fjernet noen meter tarm. Det funker, men til en høy pris, synes jeg. Man har de litt mildre variantene med mindre bivirkninger, men de virker jo knapt. Det er jo derfor de har gått så ekstremt til verks som å fjerne noen meter tarm.

Legen prøvde å pushe på meg slankeoperasjon fordi jeg hadde høy nok BMI, selv om jeg dro til legen fordi jeg skulle starte på lavkarbo og jeg leste tips om at man burde ta en helsesjekk før man begynte. Jeg lurer virkelig på hva som er galt med samfunnet når det anses som et godt alternativ å fjerne noen meter tarm og leve på piller og sprøyter resten av livet for å få i seg nok vitaminer og mineraler. Joda, noen sliter veldig med å gå ned i vekt. Men man må da prøve skikkelig først, og i alle fall prøve lavkarbo! Han fjotten Hjelmesæth som jobber på senter for sykelig overvekt klarte å lire ut av seg i en debatt at man ikke trengte lavkarbo for man hadde jo fedmekirurgi. Han burde miste legelisensen sin.

Anonymous poster hash: 56282...030

Min lege var også sånn som pusher på folk slankeoperasjon og det synes jeg blir helt feil, samtidig var det det som fikk meg til å bestemme meg for å gi det en skikkelig sjanse til :)

Problemet er at sånn som det livsstilsendringskurset som var obligatorisk før operasjon koster for mye for sykehusene så det velger å kutte ned på det til det nesten ikke er noe igjen. Er billigere for staten å dele ut operasjoner enn sånne kurs. På vår gruppe var det 3 stk som også ombestemte seg og har klart det på egenhånd og ingenting er jo bedre enn det!!

Er veldig mange som sliter i ettertid når det gjelder sånne operasjoner, en svært vanlig bivirkning er at blodsukkeret blir skremmende lavt, men det er ikke før nå at de har koblet dette sammen med operasjonene. Statistikken som viser hvem som holder vekta etter en slankeoperasjon 5 år etterpå er ikke så veldig positiv. Opptil 80 prosent klarer ikke holde vekta nede, men går opp enda litt mer enn de veide før operasjon.

Er en historie om en som veide 150 kg før op. gikk ned til 80 kg og 3 år etterpå veide han 180 kg og ville ha en reoperasjon..

AnonymBruker
Skrevet

Legen anbefalte i hvert fall slankeoperasjon, jeg takken nei og endret livsstil. Er ikke i mål enda men er på god vei. Det har vært mye opp og ned på vekten men er på rett vei.:)

Anonymous poster hash: ed76b...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...