AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Hei! Jeg har arvet etter min onkel og min tante (hans søster) ordnet alt av papirer. Jeg har ikke fått noe innsyn i verken gjeld, verdier på løsøre, utgifter tilknyttet oppgjør eller fått noe informasjon. Jeg har mottatt 50000 akkurat i arv og stusset på at summen var så akkurat. Om ting hadde vært rett fordelt burde det vel ha vært noen kroner eller øre ikke akkurat 50000... Grunnen til at jeg arver onkel er fordi at jeg mistet moren min da jeg var liten og at bestemor sa fra seg arven. Da arver jo jeg mor sin del i lag med søsteren min. Er takknemlig for det jeg har fått men syntes det er merkelig å ikke få tilsendt noen papirer i det hele tatt, og på en måte føler søstern min og jeg oss ført litt bak lyset. Hvor henvender vi oss for å få innsyn i papirene? Skal vi ikke også egentlig få del av løsøre og de penger som var på konto? Vi har kun fått fra selve boligsalget. Alt løsøre har tanten min tatt selv. Håper noen har peiling. Er så ubehagelig å føle seg lurt.Anonymous poster hash: 202c5...4e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 Når du er arving er du part i saken og har innsynsrett i det som er gjort. Leiligheten er vel solgt via megler? Da skal det være dokumenter i sqken hos megler. ulempen med å skifte privat er at det er en qv partene/arvingene som ordner opp og det blir vanskeligere å etterkontrollere hva som er gjort osv. Fordelen er at der blir litt mer pengwr til arvingene. Ta kontqkt med Tingretten på stedet der de du arvet bodde, be om hjelp og veiledning i hvordan du skal gå frem for å få info.Anonymous poster hash: 6881c...d35 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Griske kjerring, vær glad du får noe i det hele tatt. Anonymous poster hash: 41904...f16 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Griske kjerring, vær glad du får noe i det hele tatt. Anonymous poster hash: 41904...f16 Pell deg ut, idiot. Anonymous poster hash: 6b5fd...f15 5
bluppa Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Er ikke kjerring.. er en mann som stiller et seriøst spørsmål som faktisk er veldig sårt for meg... Er vel ikke rart å kreve innsyn i papirer når man føler seg lurt. Og når man blir nektet adgang til papirer er jo også det veldig rart.. 3
Testosteron Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 Hvor henvender vi oss for å få innsyn i papirene? Skal vi ikke også egentlig få del av løsøre og de penger som var på konto? Vi har kun fått fra selve boligsalget. Alt løsøre har tanten min tatt selv. Du henvender deg til tanta di siden det er hun som har hatt ansvaret for det praktiske. Før hun gjorde noe som helst, skulle hun ha lagt det fram for de andre arvingene for avgjørelse. Et privat skifte forutsetter at alle arvingene er enige om alt. Du har selvsagt rett på din del av løsøregjenstandene og pengene på kontoen. Hvis tanta di ikke samarbeider godt nok, så kan du kreve offentleg skifte. Da overtar tingretten ansvaret for arveoppgjøret. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Har alle signert på papirene og godtatt at den som har ordnet opp gjør det og har fullmakt til å handle på bl.a. dine vegne? Der er papirer som skal sendes inn til tingretten både før og etter at oppgjøret er ferdig. Normalt sett, når man har opptrådt ryddig så er der jo ingen grunn til å ikke la de andre få innsyn i alt, hvorfor dette er vanskelig i din sak, kan ci jo bare undre oss over. Men skal du gjøre noe med at du kan ha fått for lite må du reagere nå eller glemme usikkerheten. En tlf til Tingretten vil kunne avklare en del, kanskje alt for deg. Det er gjerne i arveoppgjør folk viser sitt sanne jeg.Anonymous poster hash: 6881c...d35 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2014 #8 Skrevet 19. juli 2014 Ikke gi deg trådstarter. Du har krav på innsyn. Følg rådet om å kontakte tingretten.
Gjest Artistina Skrevet 19. juli 2014 #9 Skrevet 19. juli 2014 Det høres merkelig ut. Når jeg har arvet så har den som hadde ansvaret for oppgjøret sendt oss alle en nøyaktig oversikt med kopi av kontoutskrifter, utgifter ifm dødsfallet osv. På den måten har det aldri vært noen spørsmål i ettertid. 1
Testosteron Skrevet 19. juli 2014 #10 Skrevet 19. juli 2014 Har alle signert på papirene og godtatt at den som har ordnet opp gjør det og har fullmakt til å handle på bl.a. dine vegne? Der er papirer som skal sendes inn til tingretten både før og etter at oppgjøret er ferdig. Alle trenger ikke signere på papirene idet vilkåret for privat skifte er at minst en arving påtar seg ansvaret for den dødes forpliktelser. Ingen papirer skal inn til tingretten etter at oppgjøret er ferdig.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #11 Skrevet 22. juli 2014 Jeg har bare arvet i runde tall Anonymous poster hash: 5286f...625
Testosteron Skrevet 23. juli 2014 #12 Skrevet 23. juli 2014 Jeg har bare arvet i runde tall 1 000 000 ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå