AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Første dag jeg prøver meg på dette, mye god mat, så jeg tenkte hvorfor ikke. Har lest mye om evnet og har satt meg inn i det meste. Men, det er en ting jeg ikke finner svar på. Antallet kalorier. Jeg vet at man ikke skal regne så mye på det ved lavkarbo...men frokostn min besto av 2egg, 100gr bogskinke 3 skiver spekeskinke og meierismør som jeg brukte til å steke det. Det ble ca 450 kalorier og jeg synes ikke det var såå mye mat. Så til spm. Uansett hva man spiser, hvilken diet man følger, legger man på seg om man overstiger antall kalorier? Eller? Anonymous poster hash: cc2b1...b23
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 Du kan ikke begynne å spise 5000 kalorier dagen bare fordi det er lavkarbo nei :-)Anonymous poster hash: 053a2...a12 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Nei, akkurat. Og det er jo ganske mye kalorier i alle matvarer som brukes i lavkarbo? Anonymous poster hash: cc2b1...b23
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Hvis du vil ned i vekt, burde du nok telle kalorier. Noen har såpass godt bilde av kaloriinnhold at de bare kan "leve sunnere" og gå ned men de fleste har ikke det. Vi spiser mer kalorier enn vi tror. Hvis man ikke skal ned i vekt, men bare legge om livsstilen er det sjelden et problem. Det er både kaloririke og kalorifattige matvarer som er lave i karbohydrater. Fett er sunt, men kaloririkt. Jeg spiser lavkarbo men en typisk lunch er noen skiver røkelaks og en eggerøre laget av eggehvite og purreløk. Mye proteiner og kalorifattig. Anonymous poster hash: d6997...a72
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har gått på ekstrem lavkarbo (ketolyse) og da telte jeg ikke kalorier. Telte kun karbohydrater og passet på å ikke overstige 15-20 om dagen. Gikk ned 15 kilo på 3 mnd., ble kvitt søtsuget og har holdt vekten i etterkant. Min erfaring er at kaloriene automatisk begrenser seg når man er på lavkarbo, men å telle både kalorier og karbohydrater skal man ikke gjøre, Da kan du ende opp med å innta for mye proteiner og det er ikke bra (bortsett fra om du er toppidrettsutdøver eller trener MYE styrke), Å innta for mange proteiner kan gi deg problemer med leveren, nyrene og gi for høyt syreopptak. Mange som går på lavkarbo får vondt, og det er pga. for stort inntakt av proteiner. En kort kur med relativt mye protein i kosten kan kanskje være effektiv, men et høyt proteininntak over lengre tid belaster nyrene og leveren, og kan lett gi syreopphopning. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Protein--aminosyrer/Helserisiko-ved-for-hoyt-proteininntak/#sthash.XZZtqn7S.dpuf Anonymous poster hash: a6c69...526 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 Noen kan spise lavkarbo og overhode ikke tenke kalorier, men dette er typisk de som kunne spise "hva som helst" uten å legge på seg også da de ikke gikk på lavkarbo. Og årsaker til at noen kan spise hva som helst uten å legge på seg er jo gjerne at de har et forholdsvis høyt aktivitetsnivå (høyere enn hva de inntar kalorier for) eller at de spiser mindre mengder enn gjennomsnittet/hva de tror. (Jeg har for eksempel selv en venninne som spiser godteri og søtsaker hver eneste dag, men som ikke går opp i vekt. Hun synes selv hun er veldig heldig, som kan "spise hva hun vil", men jeg ser jo også ut fra det hun spiser resten av dagen, at hun er ganske småspist, og alle de "vanlige" måltidene hennes er langt mindre enn hva som er vanlig og anbefalt for en jente på hennes alder og størrelse.) Alle vi andre må passe kaloriinntaket noe også hvis vi skal leve lavkarbo, men kaloriinntaket begrenser seg ofte mer "av seg selv" med lavkarbo fordi fett og proteiner metter raskere og vil holde deg mett lengre. Du orker dermed ikke spise like mye som du ville ha orket hvis kostholdet ditt besto av mye karbohydrater. Anonymous poster hash: 3650e...48d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Jeg vil ned i vekt 😊 men det spørs om jeg har brukt feil kilde? Har lest flere plasser at jeg kan spise så mye egg jeg vil? Kan være at jeg har missfortsått noe også da? Anonymous poster hash: cc2b1...b23
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Eller, det sto vel noe som "spis til du er forsynt"Anonymous poster hash: cc2b1...b23 1
Viktualia Skrevet 18. juli 2014 #9 Skrevet 18. juli 2014 Jeg vil ned i vekt men det spørs om jeg har brukt feil kilde? Har lest flere plasser at jeg kan spise så mye egg jeg vil? Kan være at jeg har missfortsått noe også da?Anonymous poster hash: cc2b1...b23 Tanken er vel at appetitten reguleres slik at "så mange egg du vil" ikke blir flere enn du trenger. Og husk grønnsakene da. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #10 Skrevet 18. juli 2014 Jeg vil ned i vekt men det spørs om jeg har brukt feil kilde? Har lest flere plasser at jeg kan spise så mye egg jeg vil? Kan være at jeg har missfortsått noe også da?Anonymous poster hash: cc2b1...b23 Du kan ikke spise "så mye du vil" av noe som helst. Registrer deg hos fitnesspal, regn ut din TDEE og kom frem til en passelig kalorigrense per dag. Anonymous poster hash: d6997...a72
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 Ja, bruker den. Og teller kalorier. Og jeg skal ha 1500 pr dag. Trodde jeg hadde lest bra om stoffet men. Som idag, frokosten ble 417 kalorier, og jeg synes ikke det var så mye mat, og det vil si at jeg kun har i overkant 1000 kalorier igjen på lunch, middag og kveldsmat. Høres ikke det litt lite ut? Anonymous poster hash: cc2b1...b23
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #12 Skrevet 18. juli 2014 Grunnen til at folk ofte ikke teller kalorier på lavkarbo er at fett og proteiner metter såpass at det som regel "går av seg selv". Sultfølelsen reduseres, blodsukkeret stabiliseres og man går ikke rundt sulten og småspiser i mellom måltidene. Selv holder jeg meg mett på to måltider daglig. Har fokus på mest kjøtt/fisk/fugl/egg (relativt kalorifattig og mettende), masse grønnsaker og deretter en porsjon sunt fett (1/2 avokado, en neve nøtter, 1 ss oliven/kokosolje, f.eks). Steker maten i smør, men overdriver ikke mengden selv om "fett er lov". Anonymous poster hash: c316a...d7a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #13 Skrevet 18. juli 2014 Ja, bruker den. Og teller kalorier. Og jeg skal ha 1500 pr dag. Trodde jeg hadde lest bra om stoffet men. Som idag, frokosten ble 417 kalorier, og jeg synes ikke det var så mye mat, og det vil si at jeg kun har i overkant 1000 kalorier igjen på lunch, middag og kveldsmat. Høres ikke det litt lite ut? Anonymous poster hash: cc2b1...b23 Når man spiser lavkarbo er tre måltider daglig som regel normalt for de fleste, siden maten er mer energirik enn slik man spiste tidligere. Frokost, lunsj, middag. Evt. en neve nøtter eller lignende til mellommåltid. Anonymous poster hash: c316a...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #14 Skrevet 18. juli 2014 Husker jeg telte kalorier en gang i tiden. Fullstendig bortkastet! Mye lettere da jeg droppet dette. Anonymous poster hash: 9d41f...2f4 2
Supraspinatus Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Du kan ikke spise "så mye du vil" av noe som helst. Registrer deg hos fitnesspal, regn ut din TDEE og kom frem til en passelig kalorigrense per dag. Anonymous poster hash: d6997...a72 Jo. Men det forutsetter at man ikke allerede er en overspiser. Man spiser til man er mett. Og det er det som menes. Du skal ikke stoppe å spise fordi du er redd for at måltidet har for mye energi. Om man drar det lavt nok på karbohydratene så blir det et "underskudd" i inntaket i forhold til forbruk. Forøvrig er det proteiner som metter mest, og de fleste lavkarbodietter har et høyere inntak av proteiner enn høykarbodietter. Dette er nok med på å tippe skålen i lavkarbos favør i vektreduksjonsstudier. En god hovedregel å følge er at dersom grønnsaken vokser over jorden så kan man spise store mengder av det. Vokser den under jorden må en være noe mer restriktiv om man skal dra det lavt på karbohydratene. Spise minst 20g protein til hvert måltid. Totalt per døgn bør du ligge oppe i 100g+ Det er ingen studier som har vist at høyt inntak av proteiner gir nyreproblemer hos friske mennesker. Og uansett er ikke 100g i døgnet særlig høyt inntak i forhold til det som er testet. Da snakker vi gjerne 5-600g i døgnet. 4
Lilletrille87 Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Noen kan spise lavkarbo og overhode ikke tenke kalorier, men dette er typisk de som kunne spise "hva som helst" uten å legge på seg også da de ikke gikk på lavkarbo. Og årsaker til at noen kan spise hva som helst uten å legge på seg er jo gjerne at de har et forholdsvis høyt aktivitetsnivå (høyere enn hva de inntar kalorier for) eller at de spiser mindre mengder enn gjennomsnittet/hva de tror. (Jeg har for eksempel selv en venninne som spiser godteri og søtsaker hver eneste dag, men som ikke går opp i vekt. Hun synes selv hun er veldig heldig, som kan "spise hva hun vil", men jeg ser jo også ut fra det hun spiser resten av dagen, at hun er ganske småspist, og alle de "vanlige" måltidene hennes er langt mindre enn hva som er vanlig og anbefalt for en jente på hennes alder og størrelse.) Alle vi andre må passe kaloriinntaket noe også hvis vi skal leve lavkarbo, men kaloriinntaket begrenser seg ofte mer "av seg selv" med lavkarbo fordi fett og proteiner metter raskere og vil holde deg mett lengre. Du orker dermed ikke spise like mye som du ville ha orket hvis kostholdet ditt besto av mye karbohydrater.Anonymous poster hash: 3650e...48d Jeg passer ikke kaloriene på lavkarbo. Spiser når jeg er sulten og til jeg er mett, ikke mer ikke mindre Når jeg spiste "vanlig" overspiste jeg til de grader. Sultfølelsen var ikke der. Det er en grunn til at jeg var 20 kg overvektig.... 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 Dere har nok rett. Klarte ikke å fylle opp alt idag, var vel litt over 100 kalorier igjen og er ganske så mett 😊Anonymous poster hash: cc2b1...b23 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #18 Skrevet 19. juli 2014 Dere har nok rett. Klarte ikke å fylle opp alt idag, var vel litt over 100 kalorier igjen og er ganske så mett Anonymous poster hash: cc2b1...b23 Jeg merker at jeg blir mer stappmett på høykarbo og så fort sulten igjen, mens jeg blir behagelig mett på lavkarbo og holder meg mett lenge. Anonymous poster hash: 24c82...a0e 3
duja Skrevet 19. juli 2014 #19 Skrevet 19. juli 2014 Jeg regner ikke kalorier i den forstand. Men jeg skriver opp alt jeg spiser og regner det ut når dagen er ferdig. Så jeg har en viss peiling ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå