Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest andersio
Skrevet

Hei, jeg begynner på økonomi og administrasjon til høsten og har startet og planlegge en del ting allerede. Det jeg sliter veldig med, er om jeg skal notere for hånd eller på pc. Var først i VG3 at jeg begynte å notere og faktisk bruke dem, skrev da for hånd og merket at jeg husket mye bedre kontra det å skrive på pc. Problemet er at jeg er venstrehend og får vondt etter en stund, pluss at en det ser relativt jævlig ut så jeg nesten ikke kan tyde det selv engang.

Fordeler PC:

-Det blir pent

-Jeg kan f.eks putte det i evernote så jeg kan søke i notatene

-Mister dem ikke

Ulemper PC:

-Lett å bli distrahert

-Husker mindre

Fordeler Penn/papir:

-Mer frihet, mye enklere å f.eks. lage tegnigner/modeller.

-Husker bedre

-Mindre distrahert

Ulemper Penn/papir:

-Får vondt i hånda etter en stund

- Ser jævlig ut

-Vanskelig å holde det organisert.

Sånn jeg ser det har jeg to alternativer.

1. Holde meg til PC og lagre dem i evernote

2. Lære meg å skrive med høyrehånda og kutte ut løkkeskrift, kjøpe meg en god scanner og evt scanne notatene inn på evernote.

Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha studert i mange år og prøvd det meste har jeg kommet frem til at for meg funker det best å skrive for hånd. Da husker jeg det mye bedre og kan til og med huske hvor på siden jeg har skrevet det, noe som gjør det lettere å finne i ettertid. Jeg liker å skrive på linjeark for så å putte det over i en ringperm senere. Da er det lett å holde orden. Skriv gjerne også i forskjellige farger for å få hjernen til å linke forskjellige ting. Kanskje du kunne øve deg litt på å skrive tydeligere? Kanskje byttet ut noen av de vanskeligst leselige løkkebokstavene slik at du kan lese det lettere senere?

På data skriver jeg ikke like fort og lærer heller ikke like mye. Er også vanskelig som du sier å gjengi tegninger, modeller, tankekart osv.

På skolen min er det mange som bruker iPad med tastatur, også bruker de en stylus til illustrasjoner. Funker ikke noe særlig for meg, men kan jo være en mulighet. Tror det beste tipset egentlig er å teste ut litt forskjellig og se hva som fungerer best for deg. Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hånd, lær stoffet fremfor å ha en masse notater du så må forsøke å lære fra.

Anonymous poster hash: a1f13...9c9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev for hånd i forelesninger, for så å lage sammendrg på PC hver helg.

Anonymous poster hash: 99c81...c87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å skrive notater for hånd. Det blir ofte ikke særlig pen skrift, men jeg pleier å skrive notatene på nytt for hånd når jeg kommer hjem. Da får jeg også repetert fagstoffet. Dette var det jeg gjorde på VGS, men jeg vet ikke helt om jeg skal fortsette slik på universitetet eller ikke. Jeg skal begynne på medisin om det betyr noe.

Veldig smart å oppbevare notatene i ringperm. At jeg ikke har tenkt på det før. :klaske: Jeg har pleid å bare bruke notatbøker, men det blir vel enda mer orden når jeg bruker ringperm. Det må jeg huske på!

Anonymous poster hash: 972f6...0e0
Skrevet

Jeg skrev for hånd i forelesninger, for så å lage sammendrg på PC hver helg.

Anonymous poster hash: 99c81...c87

Samme her, noterer for hånd og organiserer notatene på PC senere så det blir enklere å lese. Da får jeg også repetert det, og husker bedre.

Skrevet

Noterte for hånd. Skrev ikke så mange notater (jeg lærer best ved å lytte og å ikke være så opptatt med å skrive) og noterte kun små stikkord på forelesningsarkene vi fikk levert ut i forkant på Fronter. Der var det lagd plass til å notere på siden.

Organiserte det inn i permer og brukte det til repetisjon til eksamen.

Skrevet

Jeg kommer nok å skrive for hånd for så å skrive sammenheng på pc senere. Mest på grunn av at jeg synes det er mye lettere å ta med seg penn og skrivebok, enn en laptop ;)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg MÅ notere for hånd, men om det var en forelesning som ikke hadde powerpoint/gikk svært raskt gjennom temaet brukte jeg pc og skrev ut notatene etterpå, og så noterte jeg på dem igjen :P

AnonymBruker
Skrevet

Hånd, lær stoffet fremfor å ha en masse notater du så må forsøke å lære fra.

Ehh… å ta notater er jo en måte å lære på da. Og mye enklere å repetere stoff fra 4 sider med notater enn 80 sider i pensumbok.

Anonymous poster hash: 52658...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri med meg PC i forelesninger, det ser jeg ikke poenget med.

Anonymous poster hash: 0ac1e...c0d
Skrevet

Jeg studerer IT og noterer likevel for hånd. Om det er lite organisert får du finne en måte å organisere det på. Selv har jeg en notatbok for hvert fag, markeringstusjer i forskjellige farger til forskjellige deler av teksten.

F.eks har jeg brukt markeringstusjene sånn her:

- Gult: Viktig å huske.

- Grønt: Kodebiter, kodesekvenser som jeg må huske (kan jo du f.eks ha regnestykker e.l.)

- Rosa: Huskeregler, koderegler, generelt regler innenfor fagområdet

- Blått: Eksempler.

Da er det veldig lett å bla igjennom notatene når man leser seg opp til eksamen f.eks. Jeg har hvertfall ikke hatt noen problemer med dette.

Er forresten venstrehendt jeg og + har kronisk senebetennelse i håndleddet. I starten ble jeg veldig sliten og fikk vondt i hånda selv, men fant en penn som var god å skrive med samtidig som den ga fra seg bra med blekk slik at jeg slapp å skrive så hardt. Ikke vært noe problem siden.

Prøvde ett semester å bare notere på PC, men jeg lærte/husket mye mindre av det, til tross for at jeg ikke lot meg forstyrre av ting på PC'en.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg noterer på iPad med et godt tastatur til. I tillegg har jeg mulighet til å tegne modeller på skjermen og lime inn bilder (hvis det er en stor og omfattende modell eller tankekart snapper jeg et bilde av det med mobilen, sender det automatisk til paden og limer inn bildet i notatene).

Anonymous poster hash: b4c5c...830
AnonymBruker
Skrevet

Ehh… å ta notater er jo en måte å lære på da. Og mye enklere å repetere stoff fra 4 sider med notater enn 80 sider i pensumbok.

Anonymous poster hash: 52658...f01

Poenget er å lære, ikke å ha en masse notater en så må sitte og repetere. Vi lærer bedre av å ta notater for hånd, på den måten må vi bearbeide stoffet og velge ut hva som skal noteres ned fremfor å slavisk skrive diktat.

http://www.scientificamerican.com/article/a-learning-secret-don-t-take-notes-with-a-laptop/

• Liker 2
  • 10 år senere...
Skrevet
KaDust skrev (På 18.7.2014 den 12.59):

Jeg studerer IT og noterer likevel for hånd. Om det er lite organisert får du finne en måte å organisere det på. Selv har jeg en notatbok for hvert fag, markeringstusjer i forskjellige farger til forskjellige deler av teksten.

F.eks har jeg brukt markeringstusjene sånn her:

- Gult: Viktig å huske.

- Grønt: Kodebiter, kodesekvenser som jeg må huske (kan jo du f.eks ha regnestykker e.l.)

- Rosa: Huskeregler, koderegler, generelt regler innenfor fagområdet

- Blått: Eksempler.

Da er det veldig lett å bla igjennom notatene når man leser seg opp til eksamen f.eks. Jeg har hvertfall ikke hatt noen problemer med dette.

Er forresten venstrehendt jeg og + har kronisk senebetennelse i håndleddet. I starten ble jeg veldig sliten og fikk vondt i hånda selv, men fant en penn som var god å skrive med samtidig som den ga fra seg bra med blekk slik at jeg slapp å skrive så hardt. Ikke vært noe problem siden.

Prøvde ett semester å bare notere på PC, men jeg lærte/husket mye mindre av det, til tross for at jeg ikke lot meg forstyrre av ting på PC'en.

Ok gammel tråd😅 Men hvordan har det gått å jobbe innen IT når du har senebetennelse?

Anonymkode: c5e56...fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...