Gå til innhold

Noen her som skal starte på medisin på UiT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mye tyder på at man stiller litt sterkere hvis man har norsk utdanning, ja - undersøkelser i forbindelse med turnusansettelser tyder på det. Men det er mye annet som spiller inn også, bl.a. arbeidserfaring, forskning, geografisk tilknytning... Har ellers hørt fra overleger at de er mer fornøyde med turnusleger fra Universitetet i *Norge* fremfor utenlandsstudenter, men dette varierer nok mye både mellom ulike overleger/avdelinger/sykehus og fra studiested til studiested (feks er det vel en ganske allmenn oppfatning av at kandidater fra Ungarn er bedre rustet enn de som kommer fra Polen).

Med tanke på jobberfaring tror jeg ikke nødvendigvis innenlandsstudenter har mer av det. Jeg har jobbet med noen utenlandsstudenter som hadde helt sinnssvakt lange sommerferier, type juni til oktober. Noe av den tiden er vel satt av til "praksis" som man ordner selv (jeg jobbet bl.a. på et sykehjem hvor utenlandsstudent gjennomførte denne "praksisen", med ufaglært-oppgaver og full lønn...), men man rekker å jobbe ganske mye innen denne perioden hvis man bare gidder. Det er ganske vanlig å ha deltidsjobb i helsevesenet når man studerer i Norge, men det er mange som ikke tar seg tid til det også...

Anonymous poster hash: 69de0...b32

Takk for svar! Jeg skal hvertfall ha jobb under hele studiet samt utnytte det meste av ferier. Håper det holder til å stille litt sterkere etter endt studium.

Anonymous poster hash: ea940...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Interessant. Hvor må jeg bo for å få til dette, og hvor raskt må jeg få kone, hus og barn for å få fortsette der?

Ikke i Norge i allefall!

Anonymous poster hash: e7c1d...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil du si at de som studerer i Norge stiller sterkere på jobbmarkedet etter endt studium kontra de som studerer i Øst-Europa? De i Norge har vel massevis av jobberfaring da de fleste arbeider gjennom hele studiet. De fleste som studerer i Øst-Europa har jo ikke jobb der nede og må nøye seg med å jobbe i ferier og liknende. Hva tenker du?

Anonymous poster hash: ea940...934

Det viktigste for å få jobb som turnuslege fremover er et norsk navn, forskning, mengder med arbeidserfaring og selvsagt nettverk. Uten et stort nettverk kommer en ingen steder.

Anonymous poster hash: e7c1d...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...