Gå til innhold

Noen her som skal starte på medisin på UiT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere holde dere til trådens tema?

Anonymous poster hash: ea940...934

Jada, Tromsø er en fin by med fantastisk natur. Folkene er åpne og koselige.

UNN er veldig preget av mange år med store omlegginger og konflikter. Ledelsen preges av at de har glemt det kliniske, du leser vel f.eks Dagens Medisin.

Med tanke på det kliniske har UNN Tromsø for lite volum. Dvs at de ikke veldig gode på noe som helst. Og at det er alt for mange legestudenter (og andre studenter), samt turnusleger. LIS-sijktet er preget av folk som bruker Tromsø som pittstop før de flytter videre.

Noen sterke personligheter innen det medisinske, men ingen faglige tungvekter. Kanskje med unntak av Julsrud.

Anonymous poster hash: e7c1d...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei igjen!

Det viktigste er at du får tak over hodet, dersom du ikke er fornøyd blir boligmarkedet litt bedre etter hvert, og da kan du se etter noe nytt :) Det har hendt at folk har blitt lurt, men det er ikke ofte. Var det veldig billig? Fikk du se bilder av stedet?

Det er egne fadderuker for medisin og tannlege! Jeg kan tørre å påstå at det er universitetets beste opplegg. Nesten hele 2. klassen velger å være faddere (fordi alle er så fornøyde med sin egen fadderperiode året før), slik at det er nesten like mange 2. klassinger som 1. klassinger på gruppene. Anbefaler deg å være med på det meste, du blir kjempegodt kjent med folk! I løpet av de to ukene er det mye som skjer! Alt fra vors, konserter, fjelltur, rebusløpet ++.

De tre første årene har vært veldig ulike. Det første året er det veldig mye basale fag som cellebiologi, fysiologi, biokjemi osv. Det kan føles litt fjernt og irrelevant, men det er bare noe alle må igjennom. Jeg syntes egentlig ikke det var så vanskelig, men jeg har gode evner innen disse fagene. Det blir mye mer interessant på andreåret, og særlig tredjeåret! Det var egentlig først på tredjeåret jeg følte at jeg er på vei til å bli lege! Det er helt klart tredjeåret som til nå har vært tyngst, og jeg har måttet lese mye.

Det er én (skriftlig) medisineksamen i året 1.-3. året (+ muntlig exphil til jul på førsteåret). På fjerdeåret er det en eksamen til jul og en til våren. Femteåret har ingen eksamen, men du skal ut i praksis, samt skrive femteårsoppgave. Sisteåret har én skriftlig eksamen, samt fire muntlige.

Min eksamen gikk fint i vår, men strykprosenten varierer litt på de ulike kullene. Den kan ofte være veldig høy på fjerdeåret. Min eksamen på tredjeåret hadde uvanlig lav strykprosent i år, kun 6%!

høstsemesteret på fjerdeåret er internasjonalt semester, hvor alt foregår på engelsk, og det er tilrettelagt for å reise på utveksling. Er usikker på hvor mange som drar, men tipper 1/4-1/3. Det er en fin mulighet! Noen steder tar du eksamen på utvekslingsstedet, mens noen steder må du hjem til tromsø og ta eksamen.

Utelivet i Tromsø er veldig bra, det er MASSE utesteder! I min klasse var det veldig mange som dro ut i helgene på førsteåret. Litt mindre av det det siste året, i alle fall i min vennekrets.

Universitetet har mange studentgrupper, kor (medisinstudiet har egne kor!), idrettslag, treningshall, turgrupper osv. Det er bare å hive seg med på noe. Vi arrangerer klassefest 1-2 ganger i året. Førsteklassen på medisin og tannlege har hvert år ansvar for arragering av den store oktoberfesten for hele universitetet, og den er alltid kjempepopulær! Medisinstudentenes humanitæraksjon (MEDHUM) lager revy annenhvert år til inntekt for en bestemt sak, tror neste revy blir dette skoleåret om jeg ikke tar helt feil!

Lykke til som student :)

Anonymous poster hash: 7c0a8...1a1

Høres veldig bra ut! Gleder meg enormt mye.

Neida, han leier ut 3 boliger mellom kr 4000-5500,-. Han har også lagt ut bilder nå. Han høres oppriktig ut og skulle ordne ferdig med kontrakt da jeg sa jeg ville at han skulle sende over før jeg overfører depositum. Synes bare det var så rart at han ikke helt hadde peiling.

Takk for et så godt svar med mye innhold! Synes du det er vanskelig å lese når det kun er én eksamen pr år? Hvordan var det i begynnelsen? Men det er vel kanskje en god del obligatorisk undervisning som gjør at man henger med eller? Alt av lesing jeg gjorde på VGS var kun til vurderinger, utenom to privatisteksamener der jeg måtte lese helt uten noe veiledning eller støtte. Jeg tenker at jeg har god selvdisiplin, men det kommer jo til å være noe helt annerledes når man starter på et studium med kun 1 eksamen i året de første årene.

Jeg visste ikke at det var så mange som dro på utveksling. Tenker du å dra?

Høres hvertfall veldig bra ut og jeg gleder meg til å begynne nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns du det virker veldig fristende å begynne å studere med småunger igjen når du har bikka 30? Syns du det virker kult å være gammal på jobben, og samtidig uerfaren, og bare yngre sjefer? Syns du det er kult å sette livet på vent i 5 år til, samtidig som du har ofret blod, svette og tårer for å komme dit du er?

Du bli bondefanget. Bare vent, du.

Hva er småunger da? Alt under 25?

Anonymous poster hash: 959a5...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNN er veldig preget av mange år med store omlegginger og konflikter. Ledelsen preges av at de har glemt det kliniske, du leser vel f.eks Dagens Medisin.

Neida, hjerte-folka er happy. De prioriteres jo. Geriatrien - not so much. Den åpenbare juginga til Ingebrigtsen etter at han truet Sparr var bare latterlig. Føkking latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, altså jeg tror Tromsø er et godt valg. Jeg har inntrykk av at miljøet er bra for studenter der oppe. Mer campusliv, mindre, folk bryr seg mer om deg, kjenner ingen som har blitt utdannet fra Tromsø som er dårlige, men jeg har ikke studert der selv. Helt jævlig vær, jævlige boligpriser, ser ut som Groruddalen, og du har fri når det er fint, dvs akkurat nå. For kaldt til å bade. Hva med å studere i Berlin?

Jeg har inntrykk av at miljøet i Oslo er helt elendig, ref universitas-oppslag og et par hårreisende saker samt innlegg, men de som kommer derfra er ofte flinke. Best inntrykk av de som har studert i Tyskland og de som har studert ved NTNU. Har sett en del nå, men fortsatt ikke vitenskapelige observasjoner.

Har faktisk vurdert Tyskland, men jeg er dessverre ikke et språkmenneske, så jeg tror det hadde vært veldig tungt å lære et nytt språk når jeg heller ikke er så veldig motivert for det. Jeg har fortsatt den påtvungne spansken på VGS helt oppi halsen, så dersom jeg skal lære et nytt språk så må jeg ønske det noe veldig. Jeg har også hørt at det er veldig vanskelig å komme inn der, uten at jeg har noe spesielt god innsikt da.

Ja, jeg har heller ikke hørt at Oslo har et så veldig godt studiemiljø. Det var blant annet derfor jeg utelukket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De alderspoengene er forferdelige. Må vente og vente. Jeg har 4 alderspoeng og tror jeg klarer å komme inn neste år, men føler jeg har ventet lenge nok. Vurderer du utlandet? Siden du sier du ikke kan bruke flere år? Føler meg så gammel som er 22 neste år

Nei, jeg tror jeg begynner på odontologi, eller søker meg inn på medisin i Danmark neste år og søker lykken der. Ja, jeg forstår hva du mener, men 22 er jo fortsatt ungt. Jeg ville nok heller ha revurdert det om det hadde vært snakk om opp mot 30 år.

Anonymous poster hash: eb530...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Neida, hjerte-folka er happy. De prioriteres jo. Geriatrien - not so much. Den åpenbare juginga til Ingebrigtsen etter at han truet Sparr var bare latterlig. Føkking latterlig.

Hjertefolka er ikke happy. De har ikke nok volum, griner på nesen for hver eneste pasient de mister til Feiring. Og Tande er ikke en sjef det er gøy å jobbe midlertidig for.

Anonymous poster hash: e7c1d...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig bra ut! Gleder meg enormt mye.

Neida, han leier ut 3 boliger mellom kr 4000-5500,-. Han har også lagt ut bilder nå. Han høres oppriktig ut og skulle ordne ferdig med kontrakt da jeg sa jeg ville at han skulle sende over før jeg overfører depositum. Synes bare det var så rart at han ikke helt hadde peiling.

Takk for et så godt svar med mye innhold! Synes du det er vanskelig å lese når det kun er én eksamen pr år? Hvordan var det i begynnelsen? Men det er vel kanskje en god del obligatorisk undervisning som gjør at man henger med eller? Alt av lesing jeg gjorde på VGS var kun til vurderinger, utenom to privatisteksamener der jeg måtte lese helt uten noe veiledning eller støtte. Jeg tenker at jeg har god selvdisiplin, men det kommer jo til å være noe helt annerledes når man starter på et studium med kun 1 eksamen i året de første årene.

Jeg visste ikke at det var så mange som dro på utveksling. Tenker du å dra?

Høres hvertfall veldig bra ut og jeg gleder meg til å begynne nå!

Med én eksamen i året er det viktig at du ikke legger deg på latsiden på høsten, men faktisk leser og jobber med stoffet slik at du ikke går på en smell til våren før eksamen. Mange gjør den feilen på førsteåret, men det går som regel greit da likevel fordi man begynner veldig forsiktig med mye innføringstimer det første semesteret :) Men helst ikke gjør den feilen på de andre årene.

Jeg har den gamle studieplanen, så er ikke helt sikker på hvor mye obligatorisk det er nå. Det er kanskje litt mer enn det var for oss, men det er likevel ingen forelesninger som er obligatoriske. Det er kun snakk om lab, gruppearbeid/caseoppgaver osv. Det er også en del innleveringer på førsteåret (labrapporter blant annet). Inkludert forelesningene så er timeplanen ganske full. Førsteåret har så og si bare flinke forelesere, så anbefaler deg å møte på mest mulig.

Jeg drar ikke på utveksling. Hadde egentlig veldig lyst, men hadde ikke mulighet til å reise bort. Som sagt er jeg ikke helt sikker på hvor mange som faktisk har dratt før vi får klasselista nærmere studiestart. Vi får dessuten en del utvekslingsstudenter hit fra andre land, så det blir nok spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allmennlege = bondefanget av staten, aner ikke hva slags piss de kan finne på å trøkke ned over huet på deg.

Sykehuslege = bytte jobb, bytte jobb, bytte jobb til du klarer å klore deg fast, hvis du har flaks, flytte over hele landet, ikke få jobb i byer, dårlig lønnsutvikling pga damer, usikker jobb pga usikre regler knyttet til hvor faglig god du må være og hva du kan tillate deg av blundere, ingen åpenhet rundt rettspraksis, din trygghet beror på usynlighet og alliansebygging, du må jobbe med mennesker som sladrer på deg, det er slitsomt å jobbe med mennesker som i større og større grad er fordringsfulle, du må gå på gress i årevis for å få lov til å jobbe/operere/lære ultralyd/whatever, mens i andre yrker, så trygler de om at du skal jobbe, dersom du er skoleflink og intelligent nok til å bli lege.

Siv.ingeniør: vil alltid være naturlig lav konkurranse, da utdannelsen er krevende, du kan reise til utlandet uten byråkrati dersom noe skjer med markedet i Norge, du kan hoppe mellom mange forskjellige yrker, fordi basisen er mindre flyktig kunnskap enn i medisin, det er ingen som resonnerer fra reseptornivå, alt er empiri.

Siv.økonom: samme. Godt betalt. Matnyttig utdannelse.

Da vet jeg ikke hvilke leger du har møtt, men jeg kommer fra en legeslekt hvor det du sier her ikke stemmer i det hele tatt :klo: Spesielt sykehuslegene jobber knall, men med for mye byråkrati, det er jeg enig i. Ellers ender mange leger opp med å jobbe i privat praksis etterhvert, og jeg kan ikke si de har så mye å klage på.

Anonymous poster hash: d3e43...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Du vurderte Berlin, men da måtte du brukt et år på å ta språktester? Eller skulle du gjort det på vgs? Har tenkt det samme men har liksom vært greiere å ta opp fag enn å lære et språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg ikke hvilke leger du har møtt, men jeg kommer fra en legeslekt hvor det du sier her ikke stemmer i det hele tatt :klo:

Det kan ikke tenkes at den slekta du har, er forbi den tiden hvor de er slaver i bunnen av systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan ikke tenkes at den slekta du har, er forbi den tiden hvor de er slaver i bunnen av systemet?

En god del er av den eldre generasjonen ja, men vi har noen som ble utdannet for 3-4 år siden, og de er alle i full gang med fast jobb og håver inn penger som bare rakkern. De fleste er i gang med spesialiteten og planlegger å flytte over til det private marked så fort spesialiteten er i boks, og det skal nok ikke bli et problem. I hvertfall ikke her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del er av den eldre generasjonen ja, men vi har noen som ble utdannet for 3-4 år siden, og de er alle i full gang med fast jobb og håver inn penger som bare rakkern. De fleste er i gang med spesialiteten og planlegger å flytte over til det private marked så fort spesialiteten er i boks, og det skal nok ikke bli et problem. I hvertfall ikke her vi bor.

Interessant. Hvor må jeg bo for å få til dette, og hvor raskt må jeg få kone, hus og barn for å få fortsette der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant. Hvor må jeg bo for å få til dette, og hvor raskt må jeg få kone, hus og barn for å få fortsette der?

Ditto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med én eksamen i året er det viktig at du ikke legger deg på latsiden på høsten, men faktisk leser og jobber med stoffet slik at du ikke går på en smell til våren før eksamen. Mange gjør den feilen på førsteåret, men det går som regel greit da likevel fordi man begynner veldig forsiktig med mye innføringstimer det første semesteret :) Men helst ikke gjør den feilen på de andre årene.

Jeg har den gamle studieplanen, så er ikke helt sikker på hvor mye obligatorisk det er nå. Det er kanskje litt mer enn det var for oss, men det er likevel ingen forelesninger som er obligatoriske. Det er kun snakk om lab, gruppearbeid/caseoppgaver osv. Det er også en del innleveringer på førsteåret (labrapporter blant annet). Inkludert forelesningene så er timeplanen ganske full. Førsteåret har så og si bare flinke forelesere, så anbefaler deg å møte på mest mulig.

Jeg drar ikke på utveksling. Hadde egentlig veldig lyst, men hadde ikke mulighet til å reise bort. Som sagt er jeg ikke helt sikker på hvor mange som faktisk har dratt før vi får klasselista nærmere studiestart. Vi får dessuten en del utvekslingsstudenter hit fra andre land, så det blir nok spennende!

Jeg svarte visst ikke på denne her. Jeg stresser ganske mye mtp. jobb under studiet. Var det vanskelig å få sin første jobb der oppe? Er det mange som pleier å ha mye jobberfaring før de starter på studiet? Jeg har null jobberfaring, så jeg er litt redd for at jeg ikke finner meg noe. Hvor er det 1. årsstudenter jobber og hva jobber de som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarte visst ikke på denne her. Jeg stresser ganske mye mtp. jobb under studiet. Var det vanskelig å få sin første jobb der oppe? Er det mange som pleier å ha mye jobberfaring før de starter på studiet? Jeg har null jobberfaring, så jeg er litt redd for at jeg ikke finner meg noe. Hvor er det 1. årsstudenter jobber og hva jobber de som?

Jeg har ikke oppfattet det som spesielt vanskelig å få en jobb som pleieassistent her i alle fall. Det er selvfølgelig litt ekstra pågang på sykehuset (sykehuset ligger rett over veien for skolen, veldig praktisk), men det er litt lettere å få jobb på sykehjem, i hjemmetjenesten osv. Der tjener du dessuten en del mer enn på sykehuset. Det er noen som har jobbet som pleieassistent før de begynte, men langt fra alle. Det er dessuten mange som foretrekker å heller jobbe i butikk og slikt under studiet. Med tanke på turnustjenesten er det mulig det lønner seg litt å jobbe som pleieassistent i forhold til å jobbe i butikk. Men den aller beste jobben du kan få i forhold til å stille godt til turnus er som turnuslegevikar, noe du kan jobbe som etter femteåret. Når du sier at du har null jobberfaring, mener du at du aldri har hatt noen jobb? hvor gammel er du?

Når du studerer medisin så kan du også søke på ambulansekurs, for deretter å kunne jobbe som ambulansearbeidervikar på sommeren. Men er usikker på om du kan gjøre dette allerede førsteåret eller om du må vente til andreåret. Det er en veldig lærerik jobb, men kurset er intensivt (du skal igjennom ambulansefag vg2 og vg3 i løpet av et halvt år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har ikke oppfattet det som spesielt vanskelig å få en jobb som pleieassistent her i alle fall. Det er selvfølgelig litt ekstra pågang på sykehuset (sykehuset ligger rett over veien for skolen, veldig praktisk), men det er litt lettere å få jobb på sykehjem, i hjemmetjenesten osv. Der tjener du dessuten en del mer enn på sykehuset. Det er noen som har jobbet som pleieassistent før de begynte, men langt fra alle. Det er dessuten mange som foretrekker å heller jobbe i butikk og slikt under studiet. Med tanke på turnustjenesten er det mulig det lønner seg litt å jobbe som pleieassistent i forhold til å jobbe i butikk. Men den aller beste jobben du kan få i forhold til å stille godt til turnus er som turnuslegevikar, noe du kan jobbe som etter femteåret. Når du sier at du har null jobberfaring, mener du at du aldri har hatt noen jobb? hvor gammel er du?

Når du studerer medisin så kan du også søke på ambulansekurs, for deretter å kunne jobbe som ambulansearbeidervikar på sommeren. Men er usikker på om du kan gjøre dette allerede førsteåret eller om du må vente til andreåret. Det er en veldig lærerik jobb, men kurset er intensivt (du skal igjennom ambulansefag vg2 og vg3 i løpet av et halvt år).

Takk for så mye nyttig informasjon! Nei, jeg har aldri hatt jobb. Er dette veldig dumt? Jeg er 18 (blir 19).

Når er disse ambulansekursene?

Da skal jeg hvertfall prøve sykehjemmet og hjemmetjenesten først i alle fall, så kan jeg se om jeg får lusket meg inn på sykehuset etter hvert. Jeg ser også veldig positivt på det å jobbe som ambulansearbeidervikar, så det håper jeg er mulig førsteåret.

Vil du si at de som studerer i Norge stiller sterkere på jobbmarkedet etter endt studium kontra de som studerer i Øst-Europa? De i Norge har vel massevis av jobberfaring da de fleste arbeider gjennom hele studiet. De fleste som studerer i Øst-Europa har jo ikke jobb der nede og må nøye seg med å jobbe i ferier og liknende. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for så mye nyttig informasjon! Nei, jeg har aldri hatt jobb. Er dette veldig dumt? Jeg er 18 (blir 19).

Når er disse ambulansekursene?

Da skal jeg hvertfall prøve sykehjemmet og hjemmetjenesten først i alle fall, så kan jeg se om jeg får lusket meg inn på sykehuset etter hvert. Jeg ser også veldig positivt på det å jobbe som ambulansearbeidervikar, så det håper jeg er mulig førsteåret.

Vil du si at de som studerer i Norge stiller sterkere på jobbmarkedet etter endt studium kontra de som studerer i Øst-Europa? De i Norge har vel massevis av jobberfaring da de fleste arbeider gjennom hele studiet. De fleste som studerer i Øst-Europa har jo ikke jobb der nede og må nøye seg med å jobbe i ferier og liknende. Hva tenker du?

Det er jo slik i alle jobber at det er ønskelig at man har jobbet et sted før slik at de har en referanse de kan ringe til, men det er ikke umulig å få jobb selv om du ikke har hatt det, én jobb må jo være den første. Derfor er det greit at du er så ung, det ville sett litt dårlig ut om du var 23 og ikke hadde hatt jobb før. Det at du studerer et helsefaglig studie gjør det litt lettere for deg å få deg en pleieassistentjobb fordi de antar at du har interesse for feltet, er interessert i å lære og er flink med mennesker.

Søknadsfristen til ambulansekurset pleier å være før jul en gang. Du søker på det som om det skulle være en jobb. De tar deretter ut kandidater som må igjennom en liten opptaksprøve. Dette går i store trekk på å utføre hjerte-lunge-redning i 15 min, og å bære en person i en bærestol (sammen med en annen kandidat) opp og ned noen trapper. Tilslutt velger de ut kandidater til selve kurset. Kurset går over hele vårsemesteret, og består i flere helgesamlinger, og evt noen hverdager. Du skal også hospitere på en ambulanse. Det er mye å lese på selv, så du må være sikker på at du greier å komme igjennom det samtidig med studiet. Til våren er det vel 2 eller 3 eksamener, så kan du begynne å jobbe som vikar den påfølgende sommeren. Siden man må søke før jul så har du ikke egentlig avlagt noen medisineksamen enda på førsteåret, selv om du skal jobbe den påfølgende sommeren, det er derfor jeg er litt usikker på om de tar inn folk fra førsteåret, eller om de foretrekker de som har fullført det. Men det skader ikke å søke :)

I følge rapporten som ble gitt ut etter turnussøkingen så var de norske studentene i noe grad favorisert over de som studerte i Øst-Europa, men det varierer litt rundt om i landet. Det trenger ikke nødvendigvis bety at de oppfatter norske studenter som bedre, men det kan hende at norske studenter i løpet av studietiden i Norge har skaffet seg kontakter på sykehus og legekontor, slik at det er lettere for oss å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo slik i alle jobber at det er ønskelig at man har jobbet et sted før slik at de har en referanse de kan ringe til, men det er ikke umulig å få jobb selv om du ikke har hatt det, én jobb må jo være den første. Derfor er det greit at du er så ung, det ville sett litt dårlig ut om du var 23 og ikke hadde hatt jobb før. Det at du studerer et helsefaglig studie gjør det litt lettere for deg å få deg en pleieassistentjobb fordi de antar at du har interesse for feltet, er interessert i å lære og er flink med mennesker.

Søknadsfristen til ambulansekurset pleier å være før jul en gang. Du søker på det som om det skulle være en jobb. De tar deretter ut kandidater som må igjennom en liten opptaksprøve. Dette går i store trekk på å utføre hjerte-lunge-redning i 15 min, og å bære en person i en bærestol (sammen med en annen kandidat) opp og ned noen trapper. Tilslutt velger de ut kandidater til selve kurset. Kurset går over hele vårsemesteret, og består i flere helgesamlinger, og evt noen hverdager. Du skal også hospitere på en ambulanse. Det er mye å lese på selv, så du må være sikker på at du greier å komme igjennom det samtidig med studiet. Til våren er det vel 2 eller 3 eksamener, så kan du begynne å jobbe som vikar den påfølgende sommeren. Siden man må søke før jul så har du ikke egentlig avlagt noen medisineksamen enda på førsteåret, selv om du skal jobbe den påfølgende sommeren, det er derfor jeg er litt usikker på om de tar inn folk fra førsteåret, eller om de foretrekker de som har fullført det. Men det skader ikke å søke :)

I følge rapporten som ble gitt ut etter turnussøkingen så var de norske studentene i noe grad favorisert over de som studerte i Øst-Europa, men det varierer litt rundt om i landet. Det trenger ikke nødvendigvis bety at de oppfatter norske studenter som bedre, men det kan hende at norske studenter i løpet av studietiden i Norge har skaffet seg kontakter på sykehus og legekontor, slik at det er lettere for oss å få jobb.

Takk for langt og innholdsrikt innlegg. Sykehjem tar vel inn de fleste? Det gjør de hvertfall her jeg bor. Jeg har også et par kontakter som kan hjelpe meg til å få en fot innenfor sykehuset, men det blir jo selvsagt litt senere når jeg har fått litt jobberfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye tyder på at man stiller litt sterkere hvis man har norsk utdanning, ja - undersøkelser i forbindelse med turnusansettelser tyder på det. Men det er mye annet som spiller inn også, bl.a. arbeidserfaring, forskning, geografisk tilknytning... Har ellers hørt fra overleger at de er mer fornøyde med turnusleger fra Universitetet i *Norge* fremfor utenlandsstudenter, men dette varierer nok mye både mellom ulike overleger/avdelinger/sykehus og fra studiested til studiested (feks er det vel en ganske allmenn oppfatning av at kandidater fra Ungarn er bedre rustet enn de som kommer fra Polen).

Med tanke på jobberfaring tror jeg ikke nødvendigvis innenlandsstudenter har mer av det. Jeg har jobbet med noen utenlandsstudenter som hadde helt sinnssvakt lange sommerferier, type juni til oktober. Noe av den tiden er vel satt av til "praksis" som man ordner selv (jeg jobbet bl.a. på et sykehjem hvor utenlandsstudent gjennomførte denne "praksisen", med ufaglært-oppgaver og full lønn...), men man rekker å jobbe ganske mye innen denne perioden hvis man bare gidder. Det er ganske vanlig å ha deltidsjobb i helsevesenet når man studerer i Norge, men det er mange som ikke tar seg tid til det også...

Anonymous poster hash: 69de0...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...