AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Nå har endelig svaret kommet. Jeg er superglad for å ha kommet inn selv om jeg kom inn med veldig god margin. Håper det er flere her inne som blir mine medstudenter til høsten. Hva tenker dere om å starte i Tromsø? Var dette førstevalget? Bor dere allerede i Tromsø? Har dere ordnet med bolig enda? Privatmarkedet eller via studentsamskipnaden? Jeg hadde selv Tromsø på førstevalget og bor i Osloområdet. Jeg har ikke fått ordnet meg bolig enda, men det ser ut som jeg får napp nå snart. Dere som allerede går på medisin på UiT er også hjertelig velkomne til å svare. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer. Anonymous poster hash: ea940...934
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Jeg har søkt på alt av medisin i Norge. Jeg havnet på venteliste på alle sammen. Jeg er på nr 33 på UiT. Har jeg en sjanse på å komme inn? Anonymous poster hash: eb530...06f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 Jeg har søkt på alt av medisin i Norge. Jeg havnet på venteliste på alle sammen. Jeg er på nr 33 på UiT. Har jeg en sjanse på å komme inn? Anonymous poster hash: eb530...06f Lite trolig Anonymous poster hash: 7c0a8...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Jeg har søkt på alt av medisin i Norge. Jeg havnet på venteliste på alle sammen. Jeg er på nr 33 på UiT. Har jeg en sjanse på å komme inn? Anonymous poster hash: eb530...06f Er på nr 41 på venteliste Må nok bruke et år til.. Ta opp fag. Hva gjør du hvis du ikke kommer inn? Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 959a5...caf
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Jeg studerer medisin ved UiT, og har akkurat fullført tredjeåret Har bodd i Tromsø hele livet, og det var derfor naturlig for meg å velge UiT da jeg liker byen godt. Boligmarkedet er kjempevanskelig, jeg håper du får en plass å bo! Hvis ikke tilbyr UiT en nødløsning (madrass på tidl ingeniørbygget) den første tiden. Miljøet på medisin og tannlege i Tromsø er veldig bra, og det er garantert at du finner deg til rette sammen med noen Bare spør om det er noe du lurer på! Anonymous poster hash: 7c0a8...1a1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Skulle ønske jeg var smart nok til å komme inn.. Anonymous poster hash: ea859...a58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Jeg studerer medisin ved UiT, og har akkurat fullført tredjeåret Har bodd i Tromsø hele livet, og det var derfor naturlig for meg å velge UiT da jeg liker byen godt. Boligmarkedet er kjempevanskelig, jeg håper du får en plass å bo! Hvis ikke tilbyr UiT en nødløsning (madrass på tidl ingeniørbygget) den første tiden. Miljøet på medisin og tannlege i Tromsø er veldig bra, og det er garantert at du finner deg til rette sammen med noen Bare spør om det er noe du lurer på! Anonymous poster hash: 7c0a8...1a1 Åå, så spennende! Jeg opplever nå at boligmarkedet er ekstremt hardt. Jeg har ikke fått hybel via samskipnaden og boliger på privatmarkedet blir tatt kun noen få timer etter de blir lagt ut i denne perioden. Veldig hektisk, men jeg tror jeg har sikret meg en helt OK bolig nå. Jeg er likevel litt redd for at jeg blir lurt da jeg har blitt fortalt om dette før. Det virket ikke som om han visste helt hva han gjorde mtp det praktiske som boligkontrakt, men han presiserte jo at dette var første gangen han leide ut. Kanskje det var derfor? Jeg har aldri bodd alene før, så jeg er veldig usikker når det kommer til det. Jeg tenker uansett at jeg bare skal finne ett eller annet nå som ser helt OK ut, så kan jeg heller finne noe annet senere som er mer passelig for meg. Det viktigste er jo at jeg får meg en bolig. Gleder meg utrolig mye når jeg hører om folk som går der! Jeg slår til og stiller det et par spørsmål. Det kan hende det er litt mange for deg, så du trenger for all del ikke svare på alle. Hvordan er fadderuken? Jeg har hørt at det er en egen fadderuke for odontologi- og medisinstudenter? Hvordan har de tre første årene vært? Er det noe jeg bør være bekymret for? Det er vel kun 1 eksamen hvert år? Eller er det to 1. året mtp ex.phil? Hvordan gikk eksamen nå i vår? Var det mange som ikke bestod? Utvekslingssemesteret er vel 4. året? Er det mange som drar? Jeg har veldig lyst til å dra og ser på dette som en kjempemulighet. Jeg vet ikke helt hvordan det er i forhold til studieløpet... Hvordan er det med uteliv og fester? Har mange fester hos seg selv? Jeg regner vel ikke med at det er SÅ vanlig eller? Hvordan er det med aktiviteter i forbindelse med studiet og universitetet? Gleder meg så mye nå! Håper bare at boligjakten er i boks nå, så er det én mindre ting å bekymre seg over. Anonymous poster hash: ea940...934
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Lite trolig Anonymous poster hash: 7c0a8...1a1 Hvor mange pleier å komme inn av de som står på venteliste? Er på nr 41 på venteliste Må nok bruke et år til.. Ta opp fag. Hva gjør du hvis du ikke kommer inn? Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 959a5...caf Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt lenger. Jeg er 18 (blir 19 til høsten). Jeg kan ikke vente ekstremt mange år på å komme inn på medisin i Norge. Man burde jo ha helt fullt med alderspoeng for å søke i ordinærkvoten. HVORFOR har man de stygge alderspoengene? Det er helt idiotisk!! Jeg vil starte utdanningen min nå snart. Ikke om 4 år! Anonymous poster hash: eb530...06f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Hvor mange pleier å komme inn av de som står på venteliste? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt lenger. Jeg er 18 (blir 19 til høsten). Jeg kan ikke vente ekstremt mange år på å komme inn på medisin i Norge. Man burde jo ha helt fullt med alderspoeng for å søke i ordinærkvoten. HVORFOR har man de stygge alderspoengene? Det er helt idiotisk!! Jeg vil starte utdanningen min nå snart. Ikke om 4 år! Anonymous poster hash: eb530...06f De alderspoengene er forferdelige. Må vente og vente. Jeg har 4 alderspoeng og tror jeg klarer å komme inn neste år, men føler jeg har ventet lenge nok. Vurderer du utlandet? Siden du sier du ikke kan bruke flere år? Føler meg så gammel som er 22 neste år Anonymous poster hash: 959a5...caf
slemgutt81 Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Nå har endelig svaret kommet. Jeg er superglad for å ha kommet inn selv om jeg kom inn med veldig god margin. Håper det er flere her inne som blir mine medstudenter til høsten. Hva tenker dere om å starte i Tromsø? Var dette førstevalget? Bor dere allerede i Tromsø? Har dere ordnet med bolig enda? Privatmarkedet eller via studentsamskipnaden? Jeg hadde selv Tromsø på førstevalget og bor i Osloområdet. Jeg har ikke fått ordnet meg bolig enda, men det ser ut som jeg får napp nå snart. Dere som allerede går på medisin på UiT er også hjertelig velkomne til å svare. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer. Anonymous poster hash: ea940...934 Gratulerer. Jeg ville heller blitt siv.øk.
slemgutt81 Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 De alderspoengene er forferdelige. Må vente og vente. Jeg har 4 alderspoeng og tror jeg klarer å komme inn neste år, men føler jeg har ventet lenge nok. Vurderer du utlandet? Siden du sier du ikke kan bruke flere år? Føler meg så gammel som er 22 neste år Anonymous poster hash: 959a5...caf Hahahahahahahahaha... gammel.... OMG....låååååål 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Gratulerer. Jeg ville heller blitt siv.øk. Hvorfor det egentlig? Anonymous poster hash: 959a5...caf 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Hahahahahahahahaha... gammel.... OMG....låååååål Jeg BEGYNNER på utdannelsen når andre i mitt årskull har en bachelor, det er ganske tungt å svelge Anonymous poster hash: 959a5...caf
slemgutt81 Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Allmennlege = bondefanget av staten, aner ikke hva slags piss de kan finne på å trøkke ned over huet på deg. Sykehuslege = bytte jobb, bytte jobb, bytte jobb til du klarer å klore deg fast, hvis du har flaks, flytte over hele landet, ikke få jobb i byer, dårlig lønnsutvikling pga damer, usikker jobb pga usikre regler knyttet til hvor faglig god du må være og hva du kan tillate deg av blundere, ingen åpenhet rundt rettspraksis, din trygghet beror på usynlighet og alliansebygging, du må jobbe med mennesker som sladrer på deg, det er slitsomt å jobbe med mennesker som i større og større grad er fordringsfulle, du må gå på gress i årevis for å få lov til å jobbe/operere/lære ultralyd/whatever, mens i andre yrker, så trygler de om at du skal jobbe, dersom du er skoleflink og intelligent nok til å bli lege. Siv.ingeniør: vil alltid være naturlig lav konkurranse, da utdannelsen er krevende, du kan reise til utlandet uten byråkrati dersom noe skjer med markedet i Norge, du kan hoppe mellom mange forskjellige yrker, fordi basisen er mindre flyktig kunnskap enn i medisin, det er ingen som resonnerer fra reseptornivå, alt er empiri. Siv.økonom: samme. Godt betalt. Matnyttig utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 Jeg BEGYNNER på utdannelsen når andre i mitt årskull har en bachelor, det er ganske tungt å svelge Anonymous poster hash: 959a5...caf Ikke får du jobb når du er ferdig heller. Hadde ikke valgt medisinstudiet nå. Anonymous poster hash: e7c1d...e44
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 Ikke får du jobb når du er ferdig heller. Hadde ikke valgt medisinstudiet nå. Anonymous poster hash: e7c1d...e44 Glemte å skrive at jeg hadde blitt svi.ing om jeg skulle begynt å studere i dag. Anonymous poster hash: e7c1d...e44
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #17 Skrevet 17. juli 2014 Gratulerer. Jeg ville heller blitt siv.øk. Da får du bli det. Jeg ønsker å bli lege. Kan du forlate denne tråden dersom du ikke har noe nyttig å komme med? Lege er tydeligvis ikke noe for deg, så da kan du fint la være å bli det, men respekter andre som har lyst til å bli det. Anonymous poster hash: ea940...934 3
Gjest iGirl Skrevet 17. juli 2014 #18 Skrevet 17. juli 2014 Allmennlege = bondefanget av staten, aner ikke hva slags piss de kan finne på å trøkke ned over huet på deg. Sykehuslege = bytte jobb, bytte jobb, bytte jobb til du klarer å klore deg fast, hvis du har flaks, flytte over hele landet, ikke få jobb i byer, dårlig lønnsutvikling pga damer, usikker jobb pga usikre regler knyttet til hvor faglig god du må være og hva du kan tillate deg av blundere, ingen åpenhet rundt rettspraksis, din trygghet beror på usynlighet og alliansebygging, du må jobbe med mennesker som sladrer på deg, det er slitsomt å jobbe med mennesker som i større og større grad er fordringsfulle, du må gå på gress i årevis for å få lov til å jobbe/operere/lære ultralyd/whatever, mens i andre yrker, så trygler de om at du skal jobbe, dersom du er skoleflink og intelligent nok til å bli lege. Siv.ingeniør: vil alltid være naturlig lav konkurranse, da utdannelsen er krevende, du kan reise til utlandet uten byråkrati dersom noe skjer med markedet i Norge, du kan hoppe mellom mange forskjellige yrker, fordi basisen er mindre flyktig kunnskap enn i medisin, det er ingen som resonnerer fra reseptornivå, alt er empiri. Siv.økonom: samme. Godt betalt. Matnyttig utdannelse. Det var da VELDIG satt på spissen. Man kan fint klare seg på samme sykehus i forskjellige vikariater helt til man omsider lander en fast stilling.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #19 Skrevet 17. juli 2014 Allmennlege = bondefanget av staten, aner ikke hva slags piss de kan finne på å trøkke ned over huet på deg. Sykehuslege = bytte jobb, bytte jobb, bytte jobb til du klarer å klore deg fast, hvis du har flaks, flytte over hele landet, ikke få jobb i byer, dårlig lønnsutvikling pga damer, usikker jobb pga usikre regler knyttet til hvor faglig god du må være og hva du kan tillate deg av blundere, ingen åpenhet rundt rettspraksis, din trygghet beror på usynlighet og alliansebygging, du må jobbe med mennesker som sladrer på deg, det er slitsomt å jobbe med mennesker som i større og større grad er fordringsfulle, du må gå på gress i årevis for å få lov til å jobbe/operere/lære ultralyd/whatever, mens i andre yrker, så trygler de om at du skal jobbe, dersom du er skoleflink og intelligent nok til å bli lege. Siv.ingeniør: vil alltid være naturlig lav konkurranse, da utdannelsen er krevende, du kan reise til utlandet uten byråkrati dersom noe skjer med markedet i Norge, du kan hoppe mellom mange forskjellige yrker, fordi basisen er mindre flyktig kunnskap enn i medisin, det er ingen som resonnerer fra reseptornivå, alt er empiri. Siv.økonom: samme. Godt betalt. Matnyttig utdannelse. Forresten så er det utrolig mange veier å gå når man har studert. Det er ikke kun allmennpraktiserende lege eller sykehuslege en kan bli. Dette er uansett en vanlig regle en eller annen kommer med som ikke har innsikt i hva yrket innebærer. En kan også bli mer attraktiv ved å kombinere med et eller annet, som for eksempel en økonomiutdanning. Anonymous poster hash: ea940...934
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #20 Skrevet 17. juli 2014 Det var da VELDIG satt på spissen. Man kan fint klare seg på samme sykehus i forskjellige vikariater helt til man omsider lander en fast stilling. Skal du få fast stilling på et universitetssykehus må du ha phD i tillegg til å være spesialist. Så jada, det er teoretisk mulig å få fast stilling ca 15 år etter fullført studie. Jobber du ikke på et universitetssykehus så må du flytte underveis. 6 mnd vikariater er ikke særlig stas når en nærmer seg 40. Nå jobbes det også for å ikke lengre kunne ha LIS-stillinger som ferdig spesialist, dermed vil det bli full stopp i systemet. Gjentar siv.ing hadde vært bedre. Anonymous poster hash: e7c1d...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå