Gå til innhold

Kan man slippe 3 mnd oppsigelse uten kontrakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flytt, begrunn flyttingen i bråk og spetakkel, mangler, brutte avtaler og se dere nødt til å redusere husleien til en tredjedel grunnet manglene. Rekommandert, skriftlig osv.

Det er mulig dere må betale hele oppsigelsestiden - den tid den sorg.

Er litt vanskelig å tenke den tid, den sorg når vi faktisk ikke har råd til å betale både oppsigelsestiden og betjene lånet i tre måneder. Husleien på dette 70 kvm hølet er 10 000. Er derfor jeg laget tråden for å høre om vi kan ha rettighetene til å slippe oppsigelsestiden, hvis ikke må vi, hvor enn forferdelig det er å bo her med en baby, bare takke nei til lån og ny leilighet.

Anonymous poster hash: 3613c...636

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis hele verden velter på grunn av 30.000 for tre måneders oppsigelsestid vet jeg ikke helt om jeg vil anbefale huskjøp.

Altså: jeg forstår at dere vil vekk og eie bolig. Men hvis dere ved boligkjøpet strekker dere så langt at det ikke er mulig å få tak i de siste 30.000 så bør dere stille dere spørsmålet om dere egentlig har råd til det.

Men, la oss se på løsninger: avdragsfrihet i 6 måneder på lånet, samt at dere ikke begynner å betale noe på det før om tre måneder? Låne 30K hos familie og sette disse til forretning på konto i tilfelle husverten går til sak mot dere for oppsigelsestiden?

Snakk med banken deres!

AnonymBruker
Skrevet

Når dere ikke har kontrakt, så er det bestemmelsene i Husleieloven som gjelder, så nei, dere slipper ikke unna kortere oppsigelsestid enn tre -3- måneder, med mindre boligen faktisk er ubeboelig (noe jeg ikke kan se at den er ut fra startinnlegg).

Anonymous poster hash: a6f96...724
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hele verden velter på grunn av 30.000 for tre måneders oppsigelsestid vet jeg ikke helt om jeg vil anbefale huskjøp.

Altså: jeg forstår at dere vil vekk og eie bolig. Men hvis dere ved boligkjøpet strekker dere så langt at det ikke er mulig å få tak i de siste 30.000 så bør dere stille dere spørsmålet om dere egentlig har råd til det.

Men, la oss se på løsninger: avdragsfrihet i 6 måneder på lånet, samt at dere ikke begynner å betale noe på det før om tre måneder? Låne 30K hos familie og sette disse til forretning på konto i tilfelle husverten går til sak mot dere for oppsigelsestiden?

Snakk med banken deres!

Vi klarer fint å betale for boliglån, men boliglån i tillegg til leie av leilighet, dokumentavgifter, og diverse hvitevarer har vi ikke råd til. Det betyr ikke at vi er for fattige til å betjene en boliglån!

Ikke alle har familie heller som kan låne dem penger. Men da vet vi det da, det er fullstendig lovlig å leie ut med mugg, fukt, brannfarlig omgivelser, uten brannvarsler, røykslukker, nekte noen kontrakt og true dem etc. Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Da får vi fortsette å bo her og takke nei til lån. Håper ikke babyen vår blir syk til slutt.

Men takk for svar alle.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var helt naturlig å måtte betale dobbel "leie" i et par mnd når man leier og skal kjøpe... :)

Anonymous poster hash: 0b751...71a

Skrevet (endret)

Iht til husleieloven så gjelder følgende regler:

"§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det."

Etter hva du skriver, så har dere flere ganger forsøkt å få huseier til å komme å skrive kontrakt, hvor han gjentatte ganger har uteblitt fra skriftelige avtaler som er gjort.

"§ 2-5.Husrom leid «som det er» e.l.

Selv om husrommet er leid «som det er» eller med liknende alminnelig forbehold, har det mangel dersom utleieren eller noen utleieren svarer for, har tilsidesatt sine plikter etter §§ 2-3 eller 2-4. Husrommet har også mangel dersom det er i vesentlig dårligere stand enn leieren hadde grunn til å regne med etter leiens størrelse og forholdene ellers."

Nå vet jeg ikke hva som var blitt forskrevet når dere skulle leie, men dersom husrommet har en mangel dersom dere feks ble forespeilet at leiligheten var i god stand. Etter hva jeg forstår så er kjøkken, bad og peis i vesentlig dårlig stand. Spesielt badet, hvor dere har en rapport på at det er potensielt brannfarlig å benytte seg varmekablene.

"§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det."

Har dere noe skriftelig vedrørende feil og mangler som må rettes, og evt svar huseier har gitt?

"§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta."

Dette avhenger av da om evt skriftelig dere har. Men har dere det skriftelig så kan dere absolutt gi avslag på husleien.

"§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10."

"§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.""

Har dere en form for prisoverslag på hva retting av disse manglene, så har dere all rett til å holde igjen husleie tilsvarende samme sum.

"§ 2-16.Rettsmangler

Bestemmelsene om mangler gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet er til hinder for den avtalte bruk.

Leieren kan alltid kreve erstatning for tap som følge av rettsmangel som forelå ved avtaleinngåelsen, og som leieren ikke kjente eller burde ha kjent til.

Gjør tredjemann krav på å ha en rett i husrommet som er til hinder for den avtalte bruk, og dette bestrides, gjelder reglene i første og annet ledd tilsvarende når kravet ikke er klart ugrunnet. Heving kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt."

"§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15."

Etter slik jeg forstår, så har ikke utleier utført sine plikter. Dette da han ikke har utført avtalte rettinger iht avtaler. Dere kan da heve leieavtalen med denne begrunnelsen.

Som en siste ting å nevne, så når det gjelder spørsmålet om manglende brannslokker og brannvern generelt. Så henviser jeg til følgende: Link

Hvor det bla står: Utleiers ansvar
"Utleier har ansvaret for at boligen har tilfredsstillende antall godkjente røykvarslere, slik at dette høres godt på alle soverom. I tillegg skal det være manuelt slukkeutsyr som skal kunne brukes i hele boenheten. Utbytting på grunn av elde, og kontroll eller service der det trengs fagfolk er også utleiers ansvar. Utleier har videre ansvaret for at lokalene er godkjent til bolig og at rømningsforholdene er i orden.
"

Utifra alt som jeg har nevnt over, og såfremt dere har dokumentasjon. Så har dere all rett til å holde tilbake husleie helt eller delvis, evt si opp husleie avtalen i sin helheten.

Anbefaler at dere evt melder dere inn Leieboerforeningen (350 kr), så kan dere få mer informasjon der, samt juridisk hjelp.

Tilføyelse:

Ifm brannvern og brannfarlig, ta kontakt med lokale brannvesenet. Spør de litt pent om de er villig til å ta en kikk i leiligheten, da dere er bekymret for brannsikkerheten og dere har et lite barn der.

Ellers så vil jeg nevne at en peis med sprekker innvendig, skal ikke brukes. Dette er også en mangel.

I tillegg så er det en stor sjanse for at dere må hive en god del av deres ting grunnet sopp og mugg i etasjen under. Både sopp og mugg har en sprednings sone (henholdsvis 1 og 2 meter) fra SISTE observerte plass. Litt avhengig av sopp type og tiltak som er gjort for å forhindre utbrudd og spredning.

Her bør dere kreve at utleier krever at det utføres en sopp/mugg kontroll hos dere, dette på utleier sin bekostning. +

Endret av jente_M
Gjest Blondie65
Skrevet

Si meg en ting, trådstarter, leser du overhodet hva jeg skriver? Jeg mener dere har en god sak - til og med en veldig god sak ut fra de forutsetninger gitt her i tråden. Men jeg kan ikke garantere at dere når frem - også fordi husverten deres er urimelig. Derfor skrev jeg at dere skulle påpeke manglene skriftlig og flytte og kreve redusert leie i oppsigelsestiden.

Men jeg kan altså ikke garantere at dere når frem, dere har brukt opp depositumet fordi husvert ikke fulgte opp dette, og da har dere egentlig stilt dere selv i en vanskelig situasjon.

Kan dere be om overtakelse på ny bolig etter oppsigelsestiden er gått ut?

AnonymBruker
Skrevet

Si meg en ting, trådstarter, leser du overhodet hva jeg skriver? Jeg mener dere har en god sak - til og med en veldig god sak ut fra de forutsetninger gitt her i tråden. Men jeg kan ikke garantere at dere når frem - også fordi husverten deres er urimelig. Derfor skrev jeg at dere skulle påpeke manglene skriftlig og flytte og kreve redusert leie i oppsigelsestiden.

Men jeg kan altså ikke garantere at dere når frem, dere har brukt opp depositumet fordi husvert ikke fulgte opp dette, og da har dere egentlig stilt dere selv i en vanskelig situasjon.

Kan dere be om overtakelse på ny bolig etter oppsigelsestiden er gått ut?

Nei, overtakelse må skje ved månedskifte eller så går leiligheten til noen andre. Vi er for øyeblikket prioritert da de som selger føler sympati for oss og ønsker at vi skal komme oss ut av leiligheten. Men de har noen andre som er interesserte, et par som vi også personlig kjenner og leiligheten selges til dem hvis ikke vi kan overta snarest da denne familien selv sitter på to boliglån for øyeblikket og leiligheten er tom.

Kan det være lurt av oss å sende en skriftlig etterspørsel etter å få noen fagfolk til å komme øyeblikkelig å måle for sopp og fukt i vår boenhet da vi er bekymret for helsen vår, spesielt med tanke på at en så stol del av huset må totalrenoveres for nevnte grunnlag? Det er som vanlig 99 % sikkerhet at husvert ikke kommer til å følge opp etterspørselen og kommer med den vanlige "jada, jeg skal fikse noen bla bla bla" også skjer det aldri noe. I så fall må da vi ha en enda sterkere grunnlag til å heve "leiekontrakten" når han ikke velger å følge opp en så viktig etterspørsel?

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere må vel betale for fagfolkenes vurdering. Har dere råd til det?

JEG hadde tatt sjansen på å flytte - og stått på hender for å skaffe finansiering til husleiekravet dersom det kom en gang i fremtiden. Selvsagt med en skriftlig begrunnet oppsigelse der dere ramser opp alle bruddene på husleieloven (manglende utbedringer, etc) og der dere krever dere fritatt fra leie i oppsigelsestiden som kompensasjon. Han må da:

- bestride oppsigelsen og kreve at dere skal betale 3 mnd - dere står da på deres krav (kan være lurt å nevne at det er han selv som har "glemt" å ordne depositum og kontrakt. Alle ting som viser at husvert er upålitelig er bare et gode.

- sende krav til namsmannen.

Dersom han når frem hos namsmannen kan dere risikere lønnstrekk - men i hele denne prosessen kan dere betale inn det dere har satt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...