AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Vi har nå bodd i nåværende leilighet i over 1 år. Før vi flyttet inn lovet husvert å pusse opp kjøkken som er veldig falleferdig, samt andre ting som aldri har blitt vedlikeholdt. Alt skulle føres opp i kontrakten. Vi flyttet inn og måtte kontakte huseier for å spørre når han skulle komme for å signere alt. Fikk dumme unnskyldinger til svar hver gang hvor han skrev at han skulle komme i morgen, og selvsagt dukket han aldri opp. Faren til mannen var med som vitne før vi flyttet inn når husvert lovet alt som skulle pusses opp. Vi er fire leiligheter til sammen i huset her. For fire fem måneder siden måtte naboene våre under oss (de bor rett over boden og vaskerommet vårt) flytte ut umiddelbart da hele leiligheten var så full av mugg og fukt at det var helsefarlig for dem å bo der da mannen har hatt astma før). Først nå har husvert leid inn noen som har begynt å rive hele leiligheten. Jeg har fått høre at mugg sprer seg veldig i hus når det ligger på innsiden av veggene, noe det også gjorde helt opp til taket i leiligheten under oss. Leiligheten vi bor i er også brannfarlig i løpet av en rapport som ble tatt av fagfolk for et halvt år siden. Gulvene har store brune flekker etter varmekablene som er så farlige. Her bor vi altså med en baby. Vi er så desperate etter å komme oss ut herfra men problemet er at alt som kommer på leiemarkedet skal leies ut umiddelbart. Når andre skal leie en ny plass her avtaler de med husvertene deres at de kan finne nye leietakere som kan overta etter dem, på den måten slipper begge oppsigelsestiden og husvertene taper ikke penger på det heller. Men hver gang vi har fått napp andre steder og husvert har fått vite det stiller han seg veldig vrang med at vi må betale 3 mnd oppsigelse hvis ikke blir det anmeldelse. Når vi da spør om vi kan få kontrakten vår får vi ikke noe svar.. Hva kan vi gjøre. Har vi rettigheter her som tilsier at vi kan flytte ut uten oppsigelsestiden på grunnlag av noe som er nevnt? Er veldig fortvilende sitausjon da vi ikke føler dette er en forsvarlig plass å bo for vårt barn. Vi hadde en stund også en narkomam som røyket mye hasj i huset, men husvert brydde seg aldri når vi klaget, fikk bare beskjed til slutt at hvis vi var så misfornøyd fikk vi finne et annet sted å bo. Nå har vi fått innviglet lån og har funnet drømmestedet å bo for oss. Men vi har ikke råd å betale både den høye husleien her og et boliglån i tre måneder. Er virkelig helt forferdelig om vi rett og slett bare må glemme hele flyttingen nå og fortsette å bo under disse omstendighetene med barnet vårt.Anonymous poster hash: 3613c...636
Gjest Ingaborga Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 (endret) Det her er bare synsing fra min side da, men hvis ikke dere har kontrakt så er det jo ikke noe som binder dere der? Hvis han skulle ta det videre så har han jo ingen avtale å vise til, som dere liksom har brutt? Dessuten har jo han allerede brutt flere deler av avtalen mtp alt han skulle fikse og pusse opp? Så hvis dere har korrespondert via mail o.l. og har avtalen der, så brøt vel han det først sånn sett..? Endret 17. juli 2014 av Ingaborga
Gjest RompeRusk Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 har dere ikke kontrakt, kan dere bare flytte ut. Det hadde dere nok kunne gjort uten kontrakt også, i og med det er helsefarlig å bo der. Flytt ved neste mulighet, ts! 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Det her er bare synsing fra min side da, men hvis ikke dere har kontrakt så er det jo ikke noe som binder dere der? Hvis han skulle ta det videre så har han jo ingen avtale å vise til, som dere liksom har brutt? Dessuten har jo han allerede brutt flere deler av avtalen mtp alt han skulle fikse og pusse opp? Så hvis dere har korrespondert via mail o.l. og har avtalen der, så brøt vel han det først sånn sett..? Som jeg har forstått det gjelder det som en muntlig kontrakt så lenge man betaler husleie hver måned, og da gjelder huslovens regler. Så hvis det skulle gått så langt som at han lager sak ut av det vil jo han ha rettighetene? Jeg mener også at det er mange brudd som har skjedd siden han aldri har gjort det som ble lovet. Vi har ikke noe skriftlig bevis for dette, men mannen sin far var som sagt med på møte hvor dette ble lovet, da han ville være vitne. Vi lever jo også under det jeg mener er veldig uforsvarlig standar, men jeg vet ikke om vi i det hele tatt har noen rettigheter her? Det vi har skriftlig er at han har skrevet flere ganger at han skal komme med kontrakt i morgen, når vi har etterspurt den. Anonymous poster hash: 3613c...636
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 har dere ikke kontrakt, kan dere bare flytte ut. Det hadde dere nok kunne gjort uten kontrakt også, i og med det er helsefarlig å bo der. Flytt ved neste mulighet, ts! Men han truer med å anmelde oss da å gå til rettsak siden vi har muntlig kontrakt da vi betaler han for leie hver måned.Anonymous poster hash: 3613c...636
Gjest RompeRusk Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Men han truer med å anmelde oss da å gå til rettsak siden vi har muntlig kontrakt da vi betaler han for leie hver måned.Anonymous poster hash: 3613c...636 hvilken kontrakt? han har ingen sak. Hvis han truer med det, får du bare etterspør om hvor oppsigelsestiden står i kontrakten. Som dere ikke har 1
Gjest RompeRusk Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Anbefale forresten å lese husleieloven. Her er et kapittel om mangler på huset http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-12
Gjest RompeRusk Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 (endret) http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10 Dette er også relevant for dere. Huseier har rett så lenge han har ordnet opp manglene i rimelig tid, noe han ikke har gjort. Eposter som dere har fra et år tilbake viser også dette. Huseier er fullstendig klar over at han ikke har en sak, og truer med anmeldelse fordi han presser dere til å bli boendehttp://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 "Hvis en leieavtale heves p.g.a. vesentlig mislighold, for eksempel manglende betaling av husleie, gjelder ikke oppsigelsesfristen etter leieavtalen eller husleieloven." Å leve i en helsefarlig bolig vil absolutt gå under vesentlig mislighold Endret 17. juli 2014 av RompeRusk 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10 Dette er også relevant for dere. Huseier har rett så lenge han har ordnet opp manglene i rimelig tid, noe han ikke har gjort. Eposter som dere har fra et år tilbake viser også dette. Huseier er fullstendig klar over at han ikke har en sak, og truer med anmeldelse fordi han presser dere til å bli boendehttp://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 "Hvis en leieavtale heves p.g.a. vesentlig mislighold, for eksempel manglende betaling av husleie, gjelder ikke oppsigelsesfristen etter leieavtalen eller husleieloven." Å leve i en helsefarlig bolig vil absolutt gå under vesentlig mislighold Men må vi leie inn noen fagfolk for å teste fukt og mugg i vår leilighet, eller holder det at underetasjen må rives av det grunnlaget? Vår bod og vaskerom er jo også i underetasjen så vi er jo mye der nede vi og. Vet at å få ordnet slike rapporter av f.eks byggmester koster veldig mye penger. Vi har rapport på at badet er brannfarlig på grunn av gamle varmekabler som har blitt så varm at gulvet har brune flekker. Kan noe sånt være nok? Ikke var det brannvarsler her, røykslukker, ingen kjøkkenskap hadde knotter, flere kjøkkenskap er så gamle at de bare ramler fra hverandre hvis man åpner det, vedovnen lager skumle smell når vi har prøvd å fyre da den er så gammel at det er store sprekker innvendig. Er dette gyldige grunner? Faren til mannen har mye peiling på lovverket og han mener helt klart at husvert dessverre står med alle rettigheter og at vi fint må finne oss i å betale 3 mnd oppsigelse, da man etter lovverket har en muntlig bindene kontrakt automatisk hvis man betaler husleie. Husvert anmeldte nettopp forrige nabo som var lei av å bo under disse omstendighetene og jeg vet ikke helt nøyaktig hvordan det utspilte seg men enden på visa ble at han skal betale 24 tusen på avbetaling, som er summen av 3 mnd husleie.Anonymous poster hash: 3613c...636 1
Gjest RompeRusk Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Dette høres jo sykt ut, dersom de under måtte betale om de bodde under samme vilkår! Har dessverre ikke så god kontroll på lovverket, men det står jo sort på hvitt at man har lov å si opp, uten å tenke på oppsigelse, dersom det er vesentlig mangler som ikke er rettet opp i. Ville nok tatt en time hos advokat for å høre hvilke rettigheter dere har Men må vi leie inn noen fagfolk for å teste fukt og mugg i vår leilighet, eller holder det at underetasjen må rives av det grunnlaget? Vår bod og vaskerom er jo også i underetasjen så vi er jo mye der nede vi og. Vet at å få ordnet slike rapporter av f.eks byggmester koster veldig mye penger. Vi har rapport på at badet er brannfarlig på grunn av gamle varmekabler som har blitt så varm at gulvet har brune flekker. Kan noe sånt være nok? Ikke var det brannvarsler her, røykslukker, ingen kjøkkenskap hadde knotter, flere kjøkkenskap er så gamle at de bare ramler fra hverandre hvis man åpner det, vedovnen lager skumle smell når vi har prøvd å fyre da den er så gammel at det er store sprekker innvendig. Er dette gyldige grunner? Faren til mannen har mye peiling på lovverket og han mener helt klart at husvert dessverre står med alle rettigheter og at vi fint må finne oss i å betale 3 mnd oppsigelse, da man etter lovverket har en muntlig bindene kontrakt automatisk hvis man betaler husleie. Husvert anmeldte nettopp forrige nabo som var lei av å bo under disse omstendighetene og jeg vet ikke helt nøyaktig hvordan det utspilte seg men enden på visa ble at han skal betale 24 tusen på avbetaling, som er summen av 3 mnd husleie.Anonymous poster hash: 3613c...636
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Hvis du skal slippe å betale er det pga. at det er farlig å bo der og ikke manglende kontrakt. Pass på å dokumentere manglene med bilder, fint hvis du har skriftlig kommunikasjon med huseier om manglene. Vær saklig, brannfarlige varmekabler er god grunn, falleferdige kjøkkenskap er ikke det. Har dere betalt depositum?Anonymous poster hash: d82dc...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Har han kontoutskrifter som viser at dere har betalt husleie hver mnd, så har han bevis på at dere har en leieavtale. Man er faktisk ikke pålagt å ha en kontrakt, men det skal skrives om en av partene krever det. Har man ikke kontrakt er det uansett husleieloven som gjelder, for begge parter. Så ja - dere må i utgangspunktet fortsatt forholde dere til 3 mnds oppsigelsesfrist. Det dere burde ha gjort, var sende krav om kontrakt skriftlig. Dere burde også ha sendt skriftlig klage og krav om retting av mangler da dere ble klar over dem, og så hold tilbake husleie når det ikke ble fikset. Det er selvfølgelig litt sent å komme med nå, men kan være kjekt å huske på til en senere gang (men forhåpentligvis slipper dere å ha en sånn utleier igjen!). Om manglenene du nevner er nok for å få hevet kontrakten, er jeg litt usikker på. Jeg har inntrykk av at det skal være ganske gode, og godt dokumenterte grunner for å få godkjent dette - og det skal også være dokumentert at dere har prøvd å gjøre noe med det (altså purret på utleier). Det er ordentlig dumt, for det er jo tydelig dere som er den tapende part her. Jeg ville kontaktet Leieboerforeningen! De har helt sikkert vært borti denne typen saker før, og kan gi relevante råd. Om det finnes noen gratis justjenester i nærheten (f.eks. Jussbuss) ville jeg også vurdert det. Pass på å dokumentere alt godt fra nå av, både feil i leiligheten og enhver kontakt med utleier. Lykke til, jeg håper virkelig det ordner seg! Anonymous poster hash: dd7d0...774 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Hvis du skal slippe å betale er det pga. at det er farlig å bo der og ikke manglende kontrakt. Pass på å dokumentere manglene med bilder, fint hvis du har skriftlig kommunikasjon med huseier om manglene. Vær saklig, brannfarlige varmekabler er god grunn, falleferdige kjøkkenskap er ikke det. Har dere betalt depositum?Anonymous poster hash: d82dc...6b1 Jeg trodde at siden vi har etterspurt kontrakt flere ganger hvor han har sendt melding og lovet at han skal komme og ordne signering, hvor han aldri har holdt avtalene. Men ok, så er ikke det god nok grunn. Tar man utgangspunkt i at det er farlig, så har vi altså rapporten ang bad, men det har jo aldri blitt tatt noe fukt eller muggtest i vår leilighet. Vi bodde i en av de mindre leilighetene i huset før vi flyttet hit, og der var det så mye fukt at hele gulvet på stue og kjøkken måtte rives. Dette kunne blitt unngått da vi sa skriftlig i fra om rørlekkasje fra vask på kjøkken tidlig og at det måtte fikses. Husvert ignorerte det hver gang vi sa i fra og et år senere var det så ille at gulvet måtte rives. Ble gravid rundt den tiden og kunne ikke bli boende der og uheldigvis var eneste alternativ å flytte i leiligheten i andre etasje, hvor vi nå enda bor. Det er altså fire leiligheter i huset. Den leiligheten vi bodde i først måtte pusses opp av store fuktskader og nå måtte som sagt også en av de andre leilighetene også rives av både fukt og muggskader. Naboene våre som bodde i leiligheten med mugg i måtte selvsagt ikke betale oppsigelsestid, de fikk faktisk kompensasjon for å bo der.. Når to av fire leiligheter er så ille at de må rives, er ikke det grunn nok for oss at det er helseskadelig? Er det ikke noe lover om at huseier i så fall burde betale regningen til byggmester for å sjekke vår leilighet også for skader? Jeg skjønner forresten at falleferdige kjøkkenskap ikke er god nok grunn til å slippe oppsigelsestid, men det jeg sier er at dette er ting han lovte å skifte ut, alt ble lovet muntlig men med et vitne til stede, hvor det ble sagt at det skulle føres opp i kontrakt. Det er jo brudd fra hans side. Anonymous poster hash: 3613c...636
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Har han kontoutskrifter som viser at dere har betalt husleie hver mnd, så har han bevis på at dere har en leieavtale. Man er faktisk ikke pålagt å ha en kontrakt, men det skal skrives om en av partene krever det. Har man ikke kontrakt er det uansett husleieloven som gjelder, for begge parter. Så ja - dere må i utgangspunktet fortsatt forholde dere til 3 mnds oppsigelsesfrist. Det dere burde ha gjort, var sende krav om kontrakt skriftlig. Dere burde også ha sendt skriftlig klage og krav om retting av mangler da dere ble klar over dem, og så hold tilbake husleie når det ikke ble fikset. Det er selvfølgelig litt sent å komme med nå, men kan være kjekt å huske på til en senere gang (men forhåpentligvis slipper dere å ha en sånn utleier igjen!). Om manglenene du nevner er nok for å få hevet kontrakten, er jeg litt usikker på. Jeg har inntrykk av at det skal være ganske gode, og godt dokumenterte grunner for å få godkjent dette - og det skal også være dokumentert at dere har prøvd å gjøre noe med det (altså purret på utleier). Det er ordentlig dumt, for det er jo tydelig dere som er den tapende part her. Jeg ville kontaktet Leieboerforeningen! De har helt sikkert vært borti denne typen saker før, og kan gi relevante råd. Om det finnes noen gratis justjenester i nærheten (f.eks. Jussbuss) ville jeg også vurdert det. Pass på å dokumentere alt godt fra nå av, både feil i leiligheten og enhver kontakt med utleier. Lykke til, jeg håper virkelig det ordner seg! Anonymous poster hash: dd7d0...774 Mannen er umulig å få tak i, han svarer aldri på telefon og svarer på få meldinger så er ikke bare bare. Er jo helt rævkjørt lovverk om man skal ha så lite rettigheter som leietaker her i landet. Anonymous poster hash: 3613c...636
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Har dere betalt depositum? Hvis dette dekker tre mnd husleie er det bare å gi avkall på det og flytte. Ellers er det nok slik at dere har akseptert husleielovens betingelser ved å betale husleie. Det dere derimot kan gjøre er å skriftlig - merk SKRIFTLIG - påpeke manglende og grunnene for at dere ikke vil bo der lenger og hevde at siden husvert selv har brutt husleieloven anser dere ikke dere bundet av lenger oppsigelsestid enn en måned da dere holder resten av husleie i oppsigelsestiden som kompensasjon manglende utbedring av påpekte feil. Vis til navngitt vitneobservasjon og ta gjerne med uttalelse fra tidligere leieboere i hele huset som kan bekrefte løftebrudd. Med skriftlig mener jeg enten som rekommandert brev eller e-post med lesebekreftelse. Og så flytter dere. Hvis han sender krav om mer husleie, bestrid kravet ut i fra det skriftlige brevet eller e-posten dere har sendt. Fortsett å bestride selv om dette går til namsmannen. Det er helt åpenbart at utleier her er fullstendig useriøs, men dere må i allefall prøve å vinne frem. Da må dere være nøye med dokumentasjonen.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Har dere betalt depositum? Hvis dette dekker tre mnd husleie er det bare å gi avkall på det og flytte. Ellers er det nok slik at dere har akseptert husleielovens betingelser ved å betale husleie. Det dere derimot kan gjøre er å skriftlig - merk SKRIFTLIG - påpeke manglende og grunnene for at dere ikke vil bo der lenger og hevde at siden husvert selv har brutt husleieloven anser dere ikke dere bundet av lenger oppsigelsestid enn en måned da dere holder resten av husleie i oppsigelsestiden som kompensasjon manglende utbedring av påpekte feil. Vis til navngitt vitneobservasjon og ta gjerne med uttalelse fra tidligere leieboere i hele huset som kan bekrefte løftebrudd. Med skriftlig mener jeg enten som rekommandert brev eller e-post med lesebekreftelse. Og så flytter dere. Hvis han sender krav om mer husleie, bestrid kravet ut i fra det skriftlige brevet eller e-posten dere har sendt. Fortsett å bestride selv om dette går til namsmannen. Det er helt åpenbart at utleier her er fullstendig useriøs, men dere må i allefall prøve å vinne frem. Da må dere være nøye med dokumentasjonen. Takk for svar. Vi har ikke betalt depositum, dette var noe han var svært streng på at skulle være i orden før vi flyttet inn, men som alt annet har han gitt blaffen i det. Men når skal vi sende brevet? Nå snarest før vi har begynt å flytte ut, eller skal vi la være å si noe på forhånd å sende brevet samme dagen som vi flytter?Anonymous poster hash: 3613c...636
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 TS her. Som jeg skrev i hovedinnlegget så er det først nå husvert har leid inn folk til å pusse opp leiligheten som var totalødelagt av fukt og mugg. De begynte for litt over en uke siden ca. Vi har ikke fått en eneste varsel fra husvert om at denne oppussingen skal skje, og her har det vært så mye bråk nå denne uken at det er ikke værende i huset. Vi har som sagt en baby, og dagsøvnen har ikke blitt noe utav siden de startet som har resultert i en så overtrøtt baby at nattesøvn også er ødelagt. De går inn og ut av huset konstant, slamrer med dører som om vi ikke er folk som bor her å ta hensyn til, bruke maskiner og apparater på bråker enormt, står på begge sidene av huset og bråker intenst, går opp og ned trappene hele tiden, kommer kjørende at og fram i oppførselen vår med en dundrende arbeidsbil og slamrer med dørene... Ja det er så mye bråk at jeg holder på å bli gal i hodet, midt i ferien vår og selvfølgelig. Er det ingen regler på at man skal gi en varsel om dette når de skal holde på over en så langt periode (hele sommeren), og det er masse folk her som lager mye støy fra tidlig på morgen til ettermiddag? Husverten var innom her for å snakke med arbeiderne i går. Ikke snakk om at han kom innom for å si noe til oss. Anonymous poster hash: 3613c...636
listefyll Skrevet 18. juli 2014 #18 Skrevet 18. juli 2014 Det er jo gjerne litt tid fra man kjøper leilighet til man overtar den, og man skriver gjerne ønsket overtagelse i budskjemaet. Da vi kjøpte flyttet vi dessuten inn den 1., men lånet begynte vi først å betale avdrag på den 25.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #19 Skrevet 18. juli 2014 Det er jo gjerne litt tid fra man kjøper leilighet til man overtar den, og man skriver gjerne ønsket overtagelse i budskjemaet. Da vi kjøpte flyttet vi dessuten inn den 1., men lånet begynte vi først å betale avdrag på den 25. Vi kan flytte inn i denne leiligheten så snart vi ønsker, den står klar.Anonymous poster hash: 3613c...636
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2014 #20 Skrevet 18. juli 2014 Flytt, begrunn flyttingen i bråk og spetakkel, mangler, brutte avtaler og se dere nødt til å redusere husleien til en tredjedel grunnet manglene. Rekommandert, skriftlig osv. Det er mulig dere må betale hele oppsigelsestiden - den tid den sorg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå