Gå til innhold

Ang. forliksrådet - de som har kunnskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vil gjerne ha svar fra dere som enten har erfaring med Forliksrådet, kunnskap eller jobb der.

Skal ikke utbrodere selve situasjonen, men jeg lurer på hvordan selve prosessen er her.

La oss si du har en sak der du skylder noen (en kreditor) penger og den ble sendt inn til Forliksrådet. Du får beskjed om at kontakt ang. nedbetaling skal holdes med inkassoselskapet.

Du kontakter inkassoselskapet og de godkjenner en nedbetalingsplan. De sier at du kan samtidig signere papirene fra Forliksrådet om at du aksepterer kravet, samt legge til at du har fått en nedbetalingsplan. Du signerer papirene og sender dem inn.

Deretter får du bekreftelse i posten om at du har akseptert kravent med diverse informasjon. Men der står det også at du skal betale totalen innen to uker - mens du i realiteten har en nedbetalingsplan.

Er det slik det som gjelder er avtalen du har med inkassoselskapt (og via dem, kreditor) og at Forliksrådet personlig ikke har info om dette?

Legger til at jeg kontakter dem ang. dette men jeg lurer på om andre har noe input.

Anonymous poster hash: e2407...169
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått en fraværsdom fra forliksrådet? Dersom de allerede hadde sendt inn klagen til forliksrådet, så lar de den gjerne bli behandlet der heller enn å trekke saken og så sende den inn på nytt når du bryter avtalen. Jeg sier ikke at du kommer til å gjøre det, men det skjer ofte og det vet de. En dom fra forliksrådet har 10 års foreldelsesfrist og gir dem et sikrere krav og bedre tid. Hvis du holder deg til planen skjer det nok ikke mer, men er du litt forsinket venter de nok ikke lenge med å sende kravet til tvangsinnkreving.

Anonymous poster hash: 008ed...963

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått en fraværsdom fra forliksrådet? Dersom de allerede hadde sendt inn klagen til forliksrådet, så lar de den gjerne bli behandlet der heller enn å trekke saken og så sende den inn på nytt når du bryter avtalen. Jeg sier ikke at du kommer til å gjøre det, men det skjer ofte og det vet de. En dom fra forliksrådet har 10 års foreldelsesfrist og gir dem et sikrere krav og bedre tid. Hvis du holder deg til planen skjer det nok ikke mer, men er du litt forsinket venter de nok ikke lenge med å sende kravet til tvangsinnkreving.

Og det jeg egentlig skulle si er at forliksrådet vet antakelig ikke om avtalen og at toukersfristen er standard.

Kunne sikkert sagt mer, men da må jeg vite litt mer om hva kravet er, hvor stort det er og hvilke papirer du fikk til slutt fra forliksrådet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bosatt i utlandet og det vet de, jeg fikk ikke noen inkallelse. Brevet jeg fikk i utgangspunktet var rett og slett bare kravet (totalt 70,000) og hvorvidt jeg aksepterte det eller ikke.

Jeg fikk nedbetalingsplan med Lindorff og skrev under og sa jeg aksepterte kravet.

Så spm. for meg er om det bare er slik at Forliksrådet har satt en betalingsfrist på to uker og at avtalen jeg har fortsatt gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

Når du får fra Forliksrådet aldri svar at aksepterer kravet.

Da får du en dom og må forholde deg til det som står i dommen, du kan ikke gjøre avtaler om nedbetaling med inkassoselskapet når du godtar.

Svar alltid på pålegg om tilsvar på ek skikkelig, saklig måte og bestrid kravet. Møt opp til forhandling og prøv å få til en avtale i møtet da får du en bedre avtale, sannsynligvis enn en fraværsdom.

Det dummeste som de aller fleste gjør er å unnlate å svare og og godta inkassoselskapets krav med renter og gebyrer, og stiller heller ikke opp når saken skal opp til doms.

Går utifra at din sak her har kommet for langt i systemet til at du kan gjøre noe annet enn å betale i forhold til dom?

Anonymous poster hash: 103db...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du får fra Forliksrådet aldri svar at aksepterer kravet.

Da får du en dom og må forholde deg til det som står i dommen, du kan ikke gjøre avtaler om nedbetaling med inkassoselskapet når du godtar.

Svar alltid på pålegg om tilsvar på ek skikkelig, saklig måte og bestrid kravet. Møt opp til forhandling og prøv å få til en avtale i møtet da får du en bedre avtale, sannsynligvis enn en fraværsdom.

Det dummeste som de aller fleste gjør er å unnlate å svare og og godta inkassoselskapets krav med renter og gebyrer, og stiller heller ikke opp når saken skal opp til doms.

Går utifra at din sak her har kommet for langt i systemet til at du kan gjøre noe annet enn å betale i forhold til dom?

Som nevnt over er jeg bosatt i utlandet og fikk ikke beskjed om å møte opp.

Dette ble forvirrende. Jeg fikk direkte beskjed fra inkassoselskapet om at det er dem jeg forholder meg til ift. saken og at jeg kan "godkjenne kravet" og opplyse dem om at jeg har en nedbetalingsavtale (dette har jeg skriftlig).

Saken er også - jeg har ikke anledning til å betale totalbeløpet umiddelbart (det er en uke siden brevet ble sendt og derfor en uke igjen). Det er selvsagt foretrekkbart for meg å ha en nedbetalingsavtale, selv om det er med gebyr.

Jeg får riktignok antakeligvis refinansiert min bolig i august. Jeg har en bolig til en verdi på 5 mill med lite lån. Jeg refinansierer for å kjøpe ut en slektning, og tenker da samtidig ta opp ekstra så jeg kan betjene denne gjelden. Men dette skjer altså ikke i juli.

Er veldig stresset, har sendt epost til både namsmannen/Forliksrådet og til inkassoselskap. Kanskje jeg skal også ringe dem imorgen.

Dette ble veldig vanskelig og er livredd for at jeg får store problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig redd og helt på gråten nå. Synes det er vanskelig at jeg har fått feil informasjon hvis det er tilfelle.

Dersom jeg har mulighet til å betale det hele i august, holder det? Dersom det sendes til tvangsinnkreving så tar det vel tid for at namsmannen skal bestemme at boligen min skal på tvangssalg? Noen uker i alle fall?

Eller kan jeg heller "bestemme" at det skal trekkes fra min leieinntekt? Hva er mulighetene her?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er sent, men ville satt pris på om noen visste noe mer. Jeg kommer ikke til å få sove ikveld! :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som saksbehandler hos namsmannen. Hvis du kan betale alt i august, så slapp helt av! I verste fall har du fått en betalingsanmerkning som skal slettes når kravet er gjort opp og så må du betale noe ekstra hvis det sendes til namsmannen.

Tvangssalg tar lang tid og gjøres sjelden. Hvis namsmannen får saken vil du først få beskjed om det og en to-ukersfrist på å gi opplysninger. Så får du et nytt brev med beskjed om når saken skal behandles. Hvor lang tid det tar før saken er behandlet varierer fra sted til sted, men det tar nok fort 2-3 mnd. Det kan du evt. Ringe namsmannen og spørre om hvis det skulle bli aktuelt. Når saken behandles kan det tas pant i eiendommen din. Den får da en tinglyst rettighet som skal slettes når kravet er gjort opp. Den blir ikke tvangssolgt før det evt. settes i gang en ny prosess etter dette. Jeg kan nesten garantere deg at det ikke blir gjort når kravet er så lite, det er det eneste og du i tillegg viser betalingsvilje. Når kreditor har fått pantet sitt er de uansett sikret sin prioritet og da slapper de nok mer av! :-p

Husk å ha riktig adresse i folkeregisteret! Og betal kravet så fort du kan.

Spør i vei hvis det er noe mer. Håper du fikk sove i natt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som saksbehandler hos namsmannen. Hvis du kan betale alt i august, så slapp helt av! I verste fall har du fått en betalingsanmerkning som skal slettes når kravet er gjort opp og så må du betale noe ekstra hvis det sendes til namsmannen.

Tvangssalg tar lang tid og gjøres sjelden. Hvis namsmannen får saken vil du først få beskjed om det og en to-ukersfrist på å gi opplysninger. Så får du et nytt brev med beskjed om når saken skal behandles. Hvor lang tid det tar før saken er behandlet varierer fra sted til sted, men det tar nok fort 2-3 mnd. Det kan du evt. Ringe namsmannen og spørre om hvis det skulle bli aktuelt. Når saken behandles kan det tas pant i eiendommen din. Den får da en tinglyst rettighet som skal slettes når kravet er gjort opp. Den blir ikke tvangssolgt før det evt. settes i gang en ny prosess etter dette. Jeg kan nesten garantere deg at det ikke blir gjort når kravet er så lite, det er det eneste og du i tillegg viser betalingsvilje. Når kreditor har fått pantet sitt er de uansett sikret sin prioritet og da slapper de nok mer av! :-p

Husk å ha riktig adresse i folkeregisteret! Og betal kravet så fort du kan.

Spør i vei hvis det er noe mer. Håper du fikk sove i natt?

Hei! Tusen takk for svar.

Jeg satt lenge oppe og grublet men kom frem til noen svar som gjorde at jeg fikk sove. I absolutt verste fall kunne jeg bedt en av mine foreldre om pengene (som de har) og i retur bodd hjemme (hvilet de vil jeg skal), jobbe fulltid og spare dem opp og betale tilbake (med leieinntekt pluss vanlig inntekt og ingen kostnader ville dette gå greit).

Det eneste som gjorde meg litt forvirret her var selve prosessen. Jeg vet at dersom man misligholder en nedbetalingsavtale eller ikke responderer til inkassoselskapet kan kravet gå til namsmannen. Men det sendes også videre til namsmannen dersom det var oppe i Forliksrådet? Er det forskjellig hvorvidt en kreditor bestemmer seg for å ta det via Forliksrådet? Men etter det er prosessen den samme?

Jeg var litt redd for at en dom via Forliksrådet gjorde alt vanskeligere og prosessen ift. tvangssalg langt raskere når det kom til namsmannen.

AnonymBruker
Skrevet

Når du er bosatt i utlandet og ikke har fått beskjed, forutsatt at du har postadresse og en rekke andre ting, så er der egneregler for hvordan dette skal behandles. Ta kontakt med en advokat allerede i dag. I bestefall kan du få dommen kjent ugyldig eller få oppfriskning på saken.... Der er mange detaljer som kan være viktige og en advokat kan dette.

Har du innboforsikring eller annen husforsikring så har de allerfleste en rettshjelpsdekning på forsikringen. Da betaler du en egenandel og 20 % av det oversytende av advokatsalæret. Samtidig kan du spare deg mye trøbbel.

AnonymBruker
Skrevet

Når du er bosatt i utlandet og ikke har fått beskjed, forutsatt at du har postadresse og en rekke andre ting, så er der egneregler for hvordan dette skal behandles. Ta kontakt med en advokat allerede i dag. I bestefall kan du få dommen kjent ugyldig eller få oppfriskning på saken.... Der er mange detaljer som kan være viktige og en advokat kan dette.

Har du innboforsikring eller annen husforsikring så har de allerfleste en rettshjelpsdekning på forsikringen. Da betaler du en egenandel og 20 % av det oversytende av advokatsalæret. Samtidig kan du spare deg mye trøbbel.

Hvis kravet er reelt, så kommer man ingen vei med det uansett om saken blir oppfrisket osv. Anbefaler TS å få hjelp fra foreldrene til å bli kvitt kravet så fort som mulig og ikke kaste bort mer penger på advokat, saksomkostninger og renter. Hadde hun vært uenig i at hun skylder penger skulle jeg vært enig med deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar.

Jeg satt lenge oppe og grublet men kom frem til noen svar som gjorde at jeg fikk sove. I absolutt verste fall kunne jeg bedt en av mine foreldre om pengene (som de har) og i retur bodd hjemme (hvilet de vil jeg skal), jobbe fulltid og spare dem opp og betale tilbake (med leieinntekt pluss vanlig inntekt og ingen kostnader ville dette gå greit).

Det eneste som gjorde meg litt forvirret her var selve prosessen. Jeg vet at dersom man misligholder en nedbetalingsavtale eller ikke responderer til inkassoselskapet kan kravet gå til namsmannen. Men det sendes også videre til namsmannen dersom det var oppe i Forliksrådet? Er det forskjellig hvorvidt en kreditor bestemmer seg for å ta det via Forliksrådet? Men etter det er prosessen den samme?

Jeg var litt redd for at en dom via Forliksrådet gjorde alt vanskeligere og prosessen ift. tvangssalg langt raskere når det kom til namsmannen.

Jeg kan ikke vite hvorfor de gikk til forliksrådet uten å kjenne saken, men de må uansett til namsmannen før de kan begjære tvangssalg. Det kan i teorien skje før jul, men i realiteten tar det nok lenger tid. Avhenger av hvor du er folkeregistrert/boligen befinner seg.

Som jeg sa over her - få hjelp av foreldrene dine. De er nok snillere som kreditorer og uten renter og gebyrer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke vite hvorfor de gikk til forliksrådet uten å kjenne saken, men de må uansett til namsmannen før de kan begjære tvangssalg. Det kan i teorien skje før jul, men i realiteten tar det nok lenger tid. Avhenger av hvor du er folkeregistrert/boligen befinner seg.

Som jeg sa over her - få hjelp av foreldrene dine. De er nok snillere som kreditorer og uten renter og gebyrer.

Grunnen til at jeg godkjente kravet var rett og slett fordi jeg forstod det slik via inkassoselskapet at dersom man ikke motstrider seg kravet (at selve kravet er feil) så skal man godkjenne.

Jeg vil helst unngå å få foreldre til å betale det, av flere grunner, bl.a. at å flytte hjem er upraktisk ift. andre forpliktelser.

Spm. er da om jeg greit kan rydde opp i dette selv dersom jeg får refinansiert i august (hvilket kundebehandleren i banken har sagt antakelig vil gå greit ettersom jeg har god sikkerhet) og kan betale det da.

Uansett, så lurer jeg på - dersom saken går til namsmannen og jeg informerer ham om at jeg allerede har en nedbetalingsplan, vil han da akseptere det?

En venninne av meg hadde kredittkortgjeld (ikke mye) som gikk til namsmannen. Hun kontaktet inkassoselskapet for en nedbetalingsplan og informerte namsmannen om det, og det var greit.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg godkjente kravet var rett og slett fordi jeg forstod det slik via inkassoselskapet at dersom man ikke motstrider seg kravet (at selve kravet er feil) så skal man godkjenne.

Jeg vil helst unngå å få foreldre til å betale det, av flere grunner, bl.a. at å flytte hjem er upraktisk ift. andre forpliktelser.

Spm. er da om jeg greit kan rydde opp i dette selv dersom jeg får refinansiert i august (hvilket kundebehandleren i banken har sagt antakelig vil gå greit ettersom jeg har god sikkerhet) og kan betale det da.

Uansett, så lurer jeg på - dersom saken går til namsmannen og jeg informerer ham om at jeg allerede har en nedbetalingsplan, vil han da akseptere det?

En venninne av meg hadde kredittkortgjeld (ikke mye) som gikk til namsmannen. Hun kontaktet inkassoselskapet for en nedbetalingsplan og informerte namsmannen om det, og det var greit.

Avtale om nedbetaling gjøres med inkassoselskapet. Hvis venninnen din fikk til det, så var det ikke fordi hun kontaktet namsmannen. Namsmannen behandler saken dersom inkassoselskapet vil det/sender begjæring. Du får ta en prat med inkassoselskapet. Du får uansett varsel dersom de sender begjæring, så kan du evt. ombestemme deg.

Uansett ville jeg blitt kvitt gjelden så fort som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke noen betydning at du erkjente kravet. Skylder du penger, så skylder du penger. Da ville du tapt saken uansett. Betalingsvilje hjelper når du vil ha godvilje fra inkassoselskapet.

AnonymBruker
Skrevet

På politi.no sine sider finner du info. Gå på "tjenester"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i forliksrådet, da jeg ikke fikk tilbakebetalt depositumet mitt fra tidligere huseier.

Jeg sendte

kopi av alle tekstmeldinger/e-post i mellom meg og huseier.

kopi av kontrakt

kopi av kontoutskrifter

kopi av varslene jeg sendte på forhånd og

kopi av brevet jeg sendte huseier.

Det tok noen uker før jeg fikk svar og jeg måtte ut med rundt 1000,- i saksomkostninger.

Det fikk jeg tilbakebetalt da tidligere huseier ble dømt til å tilbakebetale pengene innen 14 dager.

Dette er noen år siden og jeg husker at det var veldig ekkelt, siden det føltes så voldsomt formelt.

Og jeg holdt på å kaste opp da jeg ble oppringt av POLITIET.

Men alt i alt gikk det ryddig for seg.

Jeg hadde alt mitt på det rene og jeg fikk alle pengene tilbake.

Anonymous poster hash: 3e9ee...6e4
AnonymBruker
Skrevet

Obs:

Det ble ikke noe fysisk møte i mellom meg og den andre parten.

Jeg fikk bare tilsendt dommen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i forliksrådet, da jeg ikke fikk tilbakebetalt depositumet mitt fra tidligere huseier.

Jeg sendte

kopi av alle tekstmeldinger/e-post i mellom meg og huseier.

kopi av kontrakt

kopi av kontoutskrifter

kopi av varslene jeg sendte på forhånd og

kopi av brevet jeg sendte huseier.

Det tok noen uker før jeg fikk svar og jeg måtte ut med rundt 1000,- i saksomkostninger.

Det fikk jeg tilbakebetalt da tidligere huseier ble dømt til å tilbakebetale pengene innen 14 dager.

Dette er noen år siden og jeg husker at det var veldig ekkelt, siden det føltes så voldsomt formelt.

Og jeg holdt på å kaste opp da jeg ble oppringt av POLITIET.

Men alt i alt gikk det ryddig for seg.

Jeg hadde alt mitt på det rene og jeg fikk alle pengene tilbake.

Det er mange sivile oppgaver som ligger under politiet uten at det er det vi anser som politioppgaver, bl.a. forliksrådssekretariatet flere steder. Det var jo du som klaget inn saken og fikk medhold? Det er vel ingenting å kaste opp av? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...