Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er usikker på om jeg postet innenfor rett sjanger, men la gå. I et trangt boligmarked, kan det være vanskelig å skaffe seg hybel/leilighet til en rimelig penge. Jeg har vært heldig og fått meg en hybel, og det samme har venninnen min. Men hun får ikke flyttet inn i sin hybel før omtrent to uker etter studiestart. Hun er selvsagt stresset på grunn av dette. Det var den eneste hybelen hun fikk tak i med sitt stramme budsjett.

Hun er en veldig ordentlig og grei jente, og jeg vurderer å tilby min hybel til henne, slik at hun kan få bo hos meg de to ukene det er snakk om. Jeg har ingen erfaring med å bo på hybel, og vet egentlig ikke hvor hybelverter stiller seg til dette. Jeg har tenkt å spørre min hybelvert, men han er foreløbig utilgjengelig. Men jeg kan jo bare i forkant lufte denne ideen til dere andre på KG. Ville det være greit for dere om en leieboer lar en venninne bo sammen med seg de to første ukene i studietiden?

Anonymous poster hash: afea8...f7d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, er usikker på om jeg postet innenfor rett sjanger, men la gå. I et trangt boligmarked, kan det være vanskelig å skaffe seg hybel/leilighet til en rimelig penge. Jeg har vært heldig og fått meg en hybel, og det samme har venninnen min. Men hun får ikke flyttet inn i sin hybel før omtrent to uker etter studiestart. Hun er selvsagt stresset på grunn av dette. Det var den eneste hybelen hun fikk tak i med sitt stramme budsjett.

Hun er en veldig ordentlig og grei jente, og jeg vurderer å tilby min hybel til henne, slik at hun kan få bo hos meg de to ukene det er snakk om. Jeg har ingen erfaring med å bo på hybel, og vet egentlig ikke hvor hybelverter stiller seg til dette. Jeg har tenkt å spørre min hybelvert, men han er foreløbig utilgjengelig. Men jeg kan jo bare i forkant lufte denne ideen til dere andre på KG. Ville det være greit for dere om en leieboer lar en venninne bo sammen med seg de to første ukene i studietiden?

Ja.

Det som ikke er ok er om du leier den ut til henne, når du leier den selv.

Anonymous poster hash: 1fab2...72f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke kontrakten du har. Dette er vel såkalt framleie.

Spør husverten om det er greit

Anonymous poster hash: 01cdb...abc
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke kontrakten du har. Dette er vel såkalt framleie.

Spør husverten om det er greit

Anonymous poster hash: 01cdb...abc

Framleie er om hun begynner å ta betalt av veninnen sin for å bo der, mens hun selv bor et annet sted.

Det er ingen hybelverter som kan kreve at beboeren ikke har besøk av en veninne i to uker.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det ville vært greit for meg, men jeg ville gjerne hatt beskjed.

Anonymous poster hash: e2f79...ede
AnonymBruker
Skrevet

Det ville vært greit for meg, men jeg ville gjerne hatt beskjed.

Anonymous poster hash: e2f79...ede

Hvorfor ville du hatt beskjed?

Det er jo beboerens privatliv vi snakker om.

Det eneste man kan kreve å få vite er at hun ikke lar veninnen bo der permanent og ber om at de deler på husleien. Da har hun jo brutt kontrakten, fordi hybelen ikke er leiet ut til to personer.

Men du har ikke krav på å få vite at hun har besøk eller av hvem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å ta betalt for det. Det er bare å strekke ut en hjelpende hånd. Jeg hadde ikke gjort det om hun ikke var renslig eller om hun var bråkete og uansvarlig. Jeg har også tenkt å gi beskjed til hybelverten - jeg føler jo at jeg ikke bare kan ta inn folk uten hans samtykke. Ville bare høre om dere andre syntes det hørtes dumt ut. Jeg vil jo være en god leieboer, for jeg håper jo på å få muligheten til å leie så lenge som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg så hadde det vært helt ok når det kun er snakk om 2 uker. Jeg hadde allikevel sagt noen ord om det til utleier. Det viser bare at du er en ansvarlig leietaker som ikke bare tar deg til rette.

Anonymous poster hash: f396a...16b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å ta betalt for det. Det er bare å strekke ut en hjelpende hånd. Jeg hadde ikke gjort det om hun ikke var renslig eller om hun var bråkete og uansvarlig. Jeg har også tenkt å gi beskjed til hybelverten - jeg føler jo at jeg ikke bare kan ta inn folk uten hans samtykke. Ville bare høre om dere andre syntes det hørtes dumt ut. Jeg vil jo være en god leieboer, for jeg håper jo på å få muligheten til å leie så lenge som mulig.

Du er myndig så du trenger ikke hans samtykke til at veninnen kommer i to uker. Men han kan si opp kontrakten og be dere flytte hvis han oppdager at hun bor der fast. Så sånn sett er det fint at du informerer om at du har en veninne på besøk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Framleie er om hun begynner å ta betalt av veninnen sin for å bo der, mens hun selv bor et annet sted.

Det er ingen hybelverter som kan kreve at beboeren ikke har besøk av en veninne i to uker.

SiO sin grense er faktisk 2 uker og de har retten på sin side.

Anonymous poster hash: 198cc...1d6

AnonymBruker
Skrevet

SiO sin grense er faktisk 2 uker og de har retten på sin side.

Anonymous poster hash: 198cc...1d6

Nettopp. To uker. Det er akkurat det jeg sier, også.

AnonymBruker
Skrevet

Du er myndig så du trenger ikke hans samtykke til at veninnen kommer i to uker. Men han kan si opp kontrakten og be dere flytte hvis han oppdager at hun bor der fast. Så sånn sett er det fint at du informerer om at du har en veninne på besøk.

Ja, det var egentlig bare det jeg lurte på, hvordan det kan bli rent kontraktmessig og hvordan hybelverter stiller seg til dette generelt. Jeg tenker jo at dersom jeg hadde vært en hybelvert, ville jeg gjerne ha blitt informert om det i forkant for å unngå misforståelser. Jeg ser ikke problemet med å låne bort en seng i en kort periode, men var usikker på om andre delte min mening. Jeg vet jo også at hun allerede har en hybel, hun må bare vente til kontrakten til den andre leieboeren går ut før hun kan flytte inn. Jeg hadde ikke tatt noen inn i et ubestemt tidsrom.

Gjest RompeRusk
Skrevet

For meg så hadde det vært helt ok når det kun er snakk om 2 uker. Jeg hadde allikevel sagt noen ord om det til utleier. Det viser bare at du er en ansvarlig leietaker som ikke bare tar deg til rette.

Anonymous poster hash: f396a...16b

"ikke tar seg til rette "? det er jo nettopp derfor hun betaler husleie og har kontrakt

• Liker 4
Skrevet

Som hybelvert med mange års erfaring vil jeg bare si at for meg hadde det vært helt greit om hybelboer hadde tatt inn en venninne i 2 uker. Men, jeg ville gjerne hatt beskjed om det. Leiligheten som leies ut er inkl strøm, og med 2 personer går d nødvendigvis litt mere, og d vil automatisk bli litt mere støy/lyder. For meg er det greit å vite årsaken til disse tingene så jeg ikke tror at noe er galt, eller at hybelboer har tatt inn samboer permanent.

• Liker 6
Gjest Ciegus
Skrevet

Gi gjerne beskjed til husvert, men si at det er snakk om å "ha besøk", ikke at hun skal bo der midlertidig (høres mye verre ut enn besøk i enkeltes ører). Husvert kan ikke nekte deg dette.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke greit.

Leien er beregnet ut fra at det er en beboer der. Det blir mer bruk av vann, strøm osv. Siden du skriver til hybelverter, antar jeg utleier bor i samme bolig?

Med to personer blir det dobbelt så mye trafikk og støy.

Selv om du skulle ha retten på din side, syns jeg ikke det er greit.

Jeg har hørt om tilfeller der hybelleier har spurt om at en kunne flytte inn midlertid, mot å betale mer i leie. Jeg syns i så fall du skulle spørre hybelverten om dette, forklare situasjonen, og tilby ekstrabetaling.

Anonymous poster hash: db51c...158
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg hatt full forståelse for, da jeg har vært student på presset boligmarked selv, men jeg hadde satt stor pris på å få beskjed om et såpass langvarig besøk på forhånd.

Dersom du skal bo i bofellesskap, så blir det fort litt vanskeligere, da de du bor sammen med må samtykke i at det er greit med en ekstra i husholdet i to uker. Men det pleier heller ikke å være noe problem.

Anonymous poster hash: 4d241...d17
  • Liker 1
Skrevet

Som hybelvert ville jeg gjerne hatt beskjed.

For meg handler det om at jeg vil vite hvor mange som bor i mitt hus (2 uker blir 'å bo' i mine øyne). Brannsikkerhet er en av årsakene

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir ekstra glad i min huseier, når jeg leser denne tråden. Han legger seg heldigvis ikke borti hvor lenge jeg har besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Mange utleiere som ikke skjønner at det man leier ut blir noens hjem. Man skal faktisk leve der og det er ikke noe midlertidig oppholdssted. Tror ikke disse utleierene ville syntes det var greit at andre la seg borti deres liv, besøk osv. Tåler man ikke å ha en leietaker med selvstendig liv, så får man la være å leie ut og er man redd for ekstra kostnad, så får man installere egen strømmåler.

Men det er alltid greit å gi beskjed om ting som kan ha betydning for andre, som f.eks. at det blir mer trafikk eller at man skal ha fest. Man har lov til å ta inn samboer så lenge boligen ikke blir "overbefolket".

Anonymous poster hash: e0f3c...b78

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...