Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger 8tusen kroner for å betale noe så fort som mulig, men før jeg visste dette så lånte jeg bort 10tusen, som jeg ikke har mulighet til å få tilbakebetalt før i september.

Jeg har nå dessverre ingen andre muligheter enn å enten anskaffe kredittkort eller prøve å ta opp et forbrukslån, men jeg er så redd for renter, og jeg har aldri tatt opp lån eller kreditt før, så håper noen kan gi meg litt tips på det området?

Som jeg har forstått det så fungerer kreditt sånn at det er lav rente i en så så lang periode hvis jeg får betalt tilbake beløpet ganske fort. Så er dette kanskje beste alternativet for meg siden jeg vet at jeg garantert får 10tusen i starten av september?

Jeg har ikke noen andre alternativer. Har ikke pengene selv nå, og har ingen kjente jeg kan låne av. Er ikke en ideell situasjon for meg, men ser meg nødt siden jeg ikke har andre alternativer.

Anonymous poster hash: 9ff2a...9d7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine kredittkort er der inntil 45 dagers rentefri kreditt på, avhengig av når tid jeg betaler noe med kredittkort.

Etter disse betalingsfrie dagene løper det en rente på omkring 20 %. Meg bekjent er dette vanlig på alle kredittkort.

Å ta opp forbrukslån eller betale med kreditt er noe alle fraråder folk å gjøre så lenge de ikke kan tilbakebetale inne fristen, dvs. Før rentene begynner å løpe.

Du bør si i fra til den du har lånt penger til at du trenger pengene tilbake så vedkommende får gå og ordne seg på en annen måte uten at du kommer i et økonomisk uføre.

Har du sett på Luksusfellen på TV3?

Anonymous poster hash: 829ec...c31

Skrevet

Av de to valgene er kredittkort det beste siden det er for en såpass kort periode. Renten er høyere, men det er minimal forskjell når det kun er snakk om 2 måneder. I tillegg har som regel forbrukslån etableringsgebyr og termingebyr, og da blir det fort dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Kredittkort med rentefri periode er lettest å styre. Så lenge du fyller det opp før den rentefrie perioden er over, så betaler du ikke renter. Men har du så dårlig råd at 8000,- er nok til å ødelegge, så klipp kredittkortet med en gang det er i orden! Fort gjort å falle for fristelsen!

Anonymous poster hash: ebdf9...692

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du betale for? Jeg tror det er bare når man kjøper varer fra en forhandler at man får rentefri periode.

Anonymous poster hash: d76d4...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat en vare, og jeg betaler via en faktura. Så jeg vet ikke hvordan det blir da?

Jeg har ganske grei kontroll på økonomien selv om jeg ikke har så god råd, så evt. kredittkort ville blitt kansellert så fort som mulig så klart.

Skrevet

Det er ikke akkurat en vare, og jeg betaler via en faktura. Så jeg vet ikke hvordan det blir da?

Jeg har ganske grei kontroll på økonomien selv om jeg ikke har så god råd, så evt. kredittkort ville blitt kansellert så fort som mulig så klart.

Da vil det komme renter fra første dag på de aller fleste kortene.

Skrevet

Hva med å søke i banken din om kontokreditt? Da får du en kreditt på f.eks. 8000,- på brukskontoen din, som du tilbakebetaler litt hver måned.

AnonymBruker
Skrevet

Pippip: Okei. Takk for svar. ;)

Jodi: Jeg tar nok en tur, kanskje sammen med faren min (er 21), da han har et godt forhold til en konsulent i lokalbanken, så får sikkert ordnet en noenlunde gunstig avtale med ham satser jeg på.

Takk for svar!

Skrevet

Er jo renter på kontokreditt også da...

Men TS, hvorfor låner du bort alt du eier og har? De ti tusen, var alt du hadde? Du KAN IKKE låne bort disse pengene! For det første, når man snakker om lån til venner/familie, så er tommelfingerregelen at du må regne med å aldri seg pengen igjen. Veldig mange betaler aldri tilbake. Så det du låner ut må være penger du har råd til å tape. Tydeligvis lånte du ut alt du hadde.

Jeg er redd den dumheten straffer seg med at du må ut med litt renter. Jeg ville heller ikke satset for sterkt på å få de 10.000 tilbake i september som avtalt.

Jeg må bare spørre hvordan en 21-åring plutselig får 8000 kroner i uforventet utgift, som er SÅ viktig at du er villig til å ta opp forbrukslån for å betale? Om du svarer noe annet enn akutte tannlegebesøk nå, så er svaret mitt at du må vente med "innkjøpet" til du får tilbake pengene du har lånt ut! Og selv tannleger pleier tilby rentefri oppdeling av betalingen ved slike summer for unge, evt en liten utsettelse. Så jeg klarer ikke tenke meg til hva som er så viktig, nå som du allerede har satt deg i en dum situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Er jo renter på kontokreditt også da...

Joda, men jeg tipper de ikke er så høye som på et kredittkort...

Skrevet

Joda, men jeg tipper de ikke er så høye som på et kredittkort...

Det stemmer nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...