Gjest snoopy_93 Skrevet 17. juli 2014 #1 Del Skrevet 17. juli 2014 Hei! Nå har jeg endelig fått somlet meg til å ta trafikalt grunnkurs. Jeg skal søke om førerkort også, men jeg lurer på en ting.. Eller egentlig to da. 1. Kan jeg ta synstest hos en optiker eller en brille-butikk som f.eks synsam? Er det gyldig, eller må jeg til øyelege/spesialist? 2. Får jeg beviset om at grunnkurset er "godkjent" og at jeg kan øvelseskjøre, i posten? På forhånd tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 17. juli 2014 #2 Del Skrevet 17. juli 2014 Jeg tok syntest til førerkort hos helt vanlig optiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #3 Del Skrevet 17. juli 2014 1. Ja. Bare husk å si fra til optiker at du ikke skal ha ordinær synstest, men den du trenger for førerkort. 2. Du får det i posten ja. Anonymous poster hash: 42688...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 17. juli 2014 #4 Del Skrevet 17. juli 2014 1. Ja. Bare husk å si fra til optiker at du ikke skal ha ordinær synstest, men den du trenger for førerkort. 2. Du får det i posten ja. Anonymous poster hash: 42688...d10 2. Uten å måtte "bestille" noe? Vi fikk ikke så alt for mye informasjon om dette på kurset, så ble litt usikker da jeg kom hjem.. Tusen takk for svar! Da får jeg suse ned på senteret og be om en synstest for førerkort En ting til, hvordan foregår denne synstesten? (Har panikkangst og sosialforbi og har derfor litt "godt av" å vite litt på forhånd hvordan det foregår, slik at jeg slipper å få panikkanfall) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blådiamant Skrevet 17. juli 2014 #5 Del Skrevet 17. juli 2014 Testen foregår som en vanlig synstest så vidt jeg husker. Fikk et skriv etterpå som jeg måtte levere til trafikkstasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 17. juli 2014 #6 Del Skrevet 17. juli 2014 Okei, tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 17. juli 2014 #7 Del Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde allerede linser/briller når jeg skulle ta førerkortet, så for meg innebar denne synsundersøkelsen bare å sjekke at jeg ikke hadde blindsoner i synsfeltet. Du må nok si hvor mange fingre optikeren holder opp foran deg i ulike vinkler Ellers er vanlig synstest å lese tall på tavle. Kan ikke si så mye mer, for vet ikke hvordan det er å ha fint syn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 17. juli 2014 #8 Del Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde allerede linser/briller når jeg skulle ta førerkortet, så for meg innebar denne synsundersøkelsen bare å sjekke at jeg ikke hadde blindsoner i synsfeltet. Du må nok si hvor mange fingre optikeren holder opp foran deg i ulike vinkler Ellers er vanlig synstest å lese tall på tavle. Kan ikke si så mye mer, for vet ikke hvordan det er å ha fint syn Jeg tror egentlig at jeg har problemer med synet. Venstre øye får en slags "Blur" effekt når jeg leser i blader, bøker, eller på telefonen - så jeg konsentrerer meg mye når jeg leser fordi høyre øye er det øyet som må "lese mest".. Tidligere hadde jeg flott syn, så greit på begge øyne og hadde ikke behov for briller eller linser. Så hadde jeg to episoder for ikke så lenge siden hvor jeg fikk sinssykt vondt i hodet, kastet opp og var generelt i ulaget. Det var først da jeg la merke til at synet på det ene øyet var litt rart.. Synstest hadde jeg tenkt til å ta uansett om jeg skulle søke om førerkort eller ikke, men nå har jeg liksom fått en "ekstra god grunn" til å ta en synstest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 17. juli 2014 #9 Del Skrevet 17. juli 2014 Jeg tror egentlig at jeg har problemer med synet. Venstre øye får en slags "Blur" effekt når jeg leser i blader, bøker, eller på telefonen - så jeg konsentrerer meg mye når jeg leser fordi høyre øye er det øyet som må "lese mest".. Tidligere hadde jeg flott syn, så greit på begge øyne og hadde ikke behov for briller eller linser. Så hadde jeg to episoder for ikke så lenge siden hvor jeg fikk sinssykt vondt i hodet, kastet opp og var generelt i ulaget. Det var først da jeg la merke til at synet på det ene øyet var litt rart.. Synstest hadde jeg tenkt til å ta uansett om jeg skulle søke om førerkort eller ikke, men nå har jeg liksom fått en "ekstra god grunn" til å ta en synstest. Høres lurt ut å sjekke, synet er viktig! Husk å nevne dette for optiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #10 Del Skrevet 17. juli 2014 Høres ut som om du har et samsynsproblem? En god optikter/optometrist vil kunne finne ur av dette og gi deg enten trening eller prismebrille. Optikerattesten til førerkort må ikke være eldre enn 6 mnd. Den dagen du skal ha oppkjøring. Ellers må du betale for å få en ny undersøkelse og en ny attest. Testen foregår ved at du leser bokstavkombinasjoner gjennom en sak som det ligger mange ulike brilleglass styrker inn i og må si høyt hvilke bokstaver du ser. Også må du se inn i et lys som flytter på seg.... Kortet med rett til å øvelseskjøre kommer i posten. Husk å ha det med deg hver gang du øvelseskjører ellers er det ikke lovlig å øvelseskjøre. Bruker du briller allerede skal du og ha optikeratteat med deg ved øvelseskjøring hvis brillestyrken din er slik at du ikke kan få førerkort uten at det syår i førerkortet at du må bruke briller ved bilkjøring. Husker ikke hvilken brillestyrke dette gjelder for.Anonymous poster hash: ce9a4...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå