~sikka~ Skrevet 25. juni 2004 #1 Skrevet 25. juni 2004 Shit... nå skjer det mye rart på pc'n min idag asså... Når jeg prøver å gå på tools - internet options får jeg denne feilmeldinga: "Error Message: This operation has been cancelled due to restrictions in effect on this computer. Please contact your system administrator." Vel jeg er system administrator på min egen pc - hva skal jeg gjøre? På microsoft sinde sider står det at jeg skal kontakte system administrator :s
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. juni 2004 #2 Skrevet 25. juni 2004 Sjekket for spyware da? Minner mistenkelig om en hijacker det her..
~sikka~ Skrevet 26. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 26. juni 2004 Enn at jeg ikke engang tenkte på det Rattlesnake... du hadde så rett :D Flaks at de ikke hadde gjort noe verre enn å endre et par registry keys som ikke gjorde stor skade. Vet du hvor jeg kan finne et godt registry watching program?
Catzy Skrevet 26. juni 2004 #5 Skrevet 26. juni 2004 Ikke sikker på noen watcher, men det å skaffe seg en brannmur på pc'en vil forhåpentligvis stoppe kjipe ting fra å i det hele tatt komme inn på maskinen. I tillegg kan du prøve å jobbe litt sikrere: Lag en administratorkonto, og en brukerkonto. Brukerkontoen får ikke lov til å installere noen ting. Bruk denne i det daglige, og du blir beskyttet fra en del kjipe ting. Logg på med admin-kontoen når du skal installere ting, og logg ut før du begynner å surfe. Hvis du kjører XP eller Win2000, så trenger du ikke å logge av for å kjøre som admin heller, du kan starte programmer som admin. (Kan forklare mer hvis du er interessert.) Catzy
~sikka~ Skrevet 26. juni 2004 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2004 Ikke sikker på noen watcher, men det å skaffe seg en brannmur på pc'en vil forhåpentligvis stoppe kjipe ting fra å i det hele tatt komme inn på maskinen. I tillegg kan du prøve å jobbe litt sikrere: Lag en administratorkonto, og en brukerkonto. Brukerkontoen får ikke lov til å installere noen ting. Bruk denne i det daglige, og du blir beskyttet fra en del kjipe ting. Logg på med admin-kontoen når du skal installere ting, og logg ut før du begynner å surfe. Hvis du kjører XP eller Win2000, så trenger du ikke å logge av for å kjøre som admin heller, du kan starte programmer som admin. (Kan forklare mer hvis du er interessert.) Catzy Ja jeg har jo selvfølgelig brannmur, virusscanner og blackice installert på maskina. I tillegg til adaware og spyware-program. Fatter og begriper ikke hvor dette har kommet fra. Takk for tipset om å lage to kontoer, tror nesten jeg må gjøre dette. Har win2000 så da blir det nok ikke noe problem. Men da må jeg sette vanlig brukerkontoen som default da, ikke sant... bra bra tips = ) Skal prøve dette. Er det sånn at de som kommer inn for å hijacke ikke har mulighet til å komme inn på admin da når jeg bruker den vanlige brukern? Takk for hjelpa :D
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. juni 2004 #7 Skrevet 26. juni 2004 Brannmur hjelper ikke mot spyware. For å forebygge spyware må man tenke over hva man innstallerer på maskinen og hva man svarer ja på når du surfer på nettet. Det er selvfølgelig greit å kjøre f.eks ad-aware og spybot en gang i blant også.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. juni 2004 #8 Skrevet 26. juni 2004 Er det sånn at de som kommer inn for å hijacke ikke har mulighet til å komme inn på admin da når jeg bruker den vanlige brukern? Takk for hjelpa :D Ja . Det som er ulempen her er at du må gå inn på admin-kontoen hver gang du skal innstallere noe da, men du får ikke noe tull med registeret eller noe sånt nei. Syns det i grunn er rart at ikke windows har gjort noe sånn som i Linux. I linux har jeg vanlig brukerkonto, og skriver inn root(admin)-passordet når jeg skal innstallere programmer. På den måten slipper jeg å logge meg inn på admin-kontoen, samtidig som jeg har det like sikkert som en vanlig brukerkonto.
~sikka~ Skrevet 26. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2004 Ja . Det som er ulempen her er at du må gå inn på admin-kontoen hver gang du skal innstallere noe da, men du får ikke noe tull med registeret eller noe sånt nei. Syns det i grunn er rart at ikke windows har gjort noe sånn som i Linux. I linux har jeg vanlig brukerkonto, og skriver inn root(admin)-passordet når jeg skal innstallere programmer. På den måten slipper jeg å logge meg inn på admin-kontoen, samtidig som jeg har det like sikkert som en vanlig brukerkonto. Oki smart Da skal det fikses idag, orker ikke mer tull nå. Ja enig, sånn som i linux høres det jo kjempesmart ut. Håper de ordner noe sånt i windows etter hvert også. Tusen takk for hjelpen begge to
Catzy Skrevet 26. juni 2004 #10 Skrevet 26. juni 2004 I Windows må du gjøre litt mer selv, men du kan sette opp at forskjellige program og tjenester kan startes med en annen konto. Les mer her: http://www.microsoft.com/windows2000/techi...nt/seclogon.asp Catzy
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. juni 2004 #12 Skrevet 26. juni 2004 Takk for tips Catzy, var faktisk ikke klar over det . Men jeg sliter med å få opp slik at når jeg innstallerer programmer så dukker ikke den dialog-boksen med brukernavn og passord opp. Jeg prøvde å sette windows installer til automatisk og en annen ting til automatisk. Det hjalp ikke så mye. Hvis det går an skal jeg knote litt mer, hvis ikke gidder jeg ikke . Så vet du noe om det?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. juni 2004 #13 Skrevet 26. juni 2004 Glem det..fant det ut . Lønner seg å lese ordentlig . Takk igjen Catzy
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. juni 2004 #15 Skrevet 26. juni 2004 Bare en liten korreksjon. Man trenger faktisk ikke å gjøre noe som helst. Det eneste man trenger er admin-konto med passord. Deretter bruker du en vanlig brukerkonto og trykker shift samtidig som du høyreklikker. Velger så kjør som / run as... og voila!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå