illywhack Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Det er uendelig med poster om dette temaet, jeg vet, men her kommer en til. Det er noen på jobb som har fått en kattunge på døra - den er temmelig liten sier de, så jeg tipper den ikke er mer enn 8 uker. De har tatt den til veterinær, så den er frisk. Men - begge voksne der er hyperallergiske mot bla. katt, så de kan ikke ha den inne, og heller ikke beholde den. Alternativet er å avertere den bort på Finn, eller overlate den til DB. Og da stikker det i mitt pusekjære hjerte. DB gjør en fantastisk jobb, men huset de driver her jeg bor, er overfylt av i overkant 70-90 katter.. Og sprengt kapasitet nå om sommeren. Det var her vi hentet inn vår pus for rundt 5 mnd siden. Jeg synes ikke denne lille pusen fortjener en slik start på livet. Og her kommr greia. Jeg føler jeg burde ta inn denne stakkars pusen, og gi ham et varmt og kjærlig hjem. Men, jeg har lovet samboer at det bare skulle bli en katt. Men ikke minst tenker jeg på min kjære pus som allerede er godt etablert i huset vårt nå, og at det blir dobbelt opp med veterinærutgifter, for ol.. Jeg er student, så har ikke så mye penger til overs. Men, jeg lurer på om pusen vi har nå kanskje kunne ha godt av litt selskap. Nå i sommer jobber jeg fulltid, og ellers er jeg jo også borte hele dagen på skolen. Da er pus alene hjemme. Om natten er han også alene, siden vi sover. Han er ikke så glad i å være ute heller, så han er inne når vi er borte og om natten. Han er en svært, svært kosete pus, og veldig selskapsyk. Sitter du i sofaen, inisterer han på å ligge på fanget. Han er en pratepus, og det er mjau mjau så lenge du er hjemme, om han ikke er på fanget. Han har bodd litt over ett år hos DB, så jeg vil jo tro at han er vant til andre katter, selv om han krangler med nabokattene. Det som regel han som blir jaget inn,så jeg tror ikke han er så veldig terretorial.. Men - jeg tenker og tenker. Har jeg tid til en katt til? Da har de jo (fohåpentligvis) selskap i hverandre (hvis de blir venner), så er det kanskje ok at vi er litt lite hjemme i perioder.. Har jeg råd? Har jeg tid til å venne denne katten til sitt nye hjem, og pusen jeg allerede har til sin nye huskamerat? Jeg synes dette valget er litt vanskelig (selv om jeg vet at det beste svaret er ja..). Penger, tid, en annen katt. Tid til å bruke tid på disse dyrene.. Ja, alt sammen. Har dere noen erfaringer og tanker rundt dette?
Surriball Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Har ikke så mye erfaring, annet enn at jeg ikke synes katt er så mye arbeid så hvis det er greit for samboeren din ville jeg kjørt på! Husk å forsikre den og kastrere begge pusene!
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 Vi har for øyeblikket to katter, og det jeg har erfart er at det er generelt mindre arbeid med katter når det er flere. Dette fordi de aktiviserer hverandre og da trenger ikke vi å aktivisere de like mye. Jeg ser at kattene våres har veldig godt selskap i hverandre - nå som den ene er på sykehus (hemolytisk anemi) går den andre rundt og kjeder seg veldig mye og klenger langt mer på oss enn til vanlig. Hvis du kastrerer og skaffer forsikring på begge kattene blir det heller ikke mye utgifter på de, annet enn kattefor, vaksine og markkurer. Hvis du bestemmer deg for å ta inn pusen er det best om de først møtes ute (hvor ingen av de har territorial-rettigheter). Også kan du se om pusen din godtar den nye pusen ved å la nye pusen legge fra seg lukter i f.eks. stua. Om pusen din etterpå ikke har noe problemer med å være i stua (med en annen pus' lukt), så vil det mest sannsynlig ikke være noe problem å ta den nye pusen inn. Lykke til! 1
illywhack Skrevet 17. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2014 Vi har for øyeblikket to katter, og det jeg har erfart er at det er generelt mindre arbeid med katter når det er flere. Dette fordi de aktiviserer hverandre og da trenger ikke vi å aktivisere de like mye. Jeg ser at kattene våres har veldig godt selskap i hverandre - nå som den ene er på sykehus (hemolytisk anemi) går den andre rundt og kjeder seg veldig mye og klenger langt mer på oss enn til vanlig. Hvis du kastrerer og skaffer forsikring på begge kattene blir det heller ikke mye utgifter på de, annet enn kattefor, vaksine og markkurer. Hvis du bestemmer deg for å ta inn pusen er det best om de først møtes ute (hvor ingen av de har territorial-rettigheter). Også kan du se om pusen din godtar den nye pusen ved å la nye pusen legge fra seg lukter i f.eks. stua. Om pusen din etterpå ikke har noe problemer med å være i stua (med en annen pus' lukt), så vil det mest sannsynlig ikke være noe problem å ta den nye pusen inn. Lykke til! Ja, var det jeg også tenkte - at de får selskap i hverandre. Vi har passet en hund nå i to uker, som har værthososs om ettermiddagene. Da har han protestert litt ved å tisse på litt klær to ganger.. Men det er tross alt en hund som ikke er spesielt vant til katt, og omvendt. Andre katter er han jo vant til
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Ja, var det jeg også tenkte - at de får selskap i hverandre. Vi har passet en hund nå i to uker, som har værthososs om ettermiddagene. Da har han protestert litt ved å tisse på litt klær to ganger.. Men det er tross alt en hund som ikke er spesielt vant til katt, og omvendt. Andre katter er han jo vant til Pleier ikke å være noe stort problem altså, hvertfall ikke hvis begge er unge!
illywhack Skrevet 17. juli 2014 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2014 Pleier ikke å være noe stort problem altså, hvertfall ikke hvis begge er unge! Den vi har nå er 3-4 år ca. Har vært med på å ta inn en kattunge før, da var det to hunnkatter, og de tolerte hverandre til slutt. Nå blir det to hankatter, men den vi har er kastert. Får snakke litt med samboer
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Den vi har nå er 3-4 år ca. Har vært med på å ta inn en kattunge før, da var det to hunnkatter, og de tolerte hverandre til slutt. Nå blir det to hankatter, men den vi har er kastert. Får snakke litt med samboer Går nok greit likevel! Snakk med han du
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Kan du ikke ha den på fôr for DB?Anonymous poster hash: 1fc5d...2c4
illywhack Skrevet 17. juli 2014 Forfatter #9 Skrevet 17. juli 2014 Kan du ikke ha den på fôr for DB?Anonymous poster hash: 1fc5d...2c4 Ser ikke helt poenget med det, da han ikke er hos DB nå. Hvis vi likegodt skal ta han inn, får han bli værende Spørsmålet var om vi vil ta inn en til
Green Lady Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Det er ikke snakk om mye ekstra penger, når engangssummen for kastrering og chip er tatt. Jeg var i samme situasjon som deg da jeg var student (bare at jeg fant den forkomne katteungen), og jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok henne inn i varmen Dobbel (puse)glede!
Gjest Lille-pus Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 To puser har en helt annen interaksjon med hverandre enn det menneske og katt klarer å få til. Det er tre som eier meg, så jeg vet bittelitt om akkurat det. Og når han som eier dere i dag foretrekker den trygge tilværelsen mest inne (opplevelser før hjelpesenteret pleier være årsaken til det), så vil jeg tippe at han etter litt murring og fresing og demonstrasjoner ... synes det egentlig ikke er aller verst. Han er jo dessuten fra tidligere vant til å være flere katter sammen. Men, regn med noen skjærmysler ja... Hadde vært ennå enklere med ei lita kjette, men så er han en han (er du sikker på kjønnet? Det er ikke alltid lett å være sikker på så små
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå