AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Jeg er gravid med termin 15.sep. Har avtalt å gå ut i ferie fra 15.aug-01.sept. Nå er jeg 100 % sykemeldt fram til termin pga fare for tidlig fødsel. Hvordan blir det da med ferien....?Anonymous poster hash: af578...630
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Da mener jeg du skal ha ferien tilgode og kunne ta den ut senere. Den nye ferieloven fra 1.7.14 så er det bare krav om en sykedag i ferien for å få hele ferien tilgode. Anonymous poster hash: 480bd...8fb
Sol79 Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor setter du deg opp på ferie i ei uke der du skulle hatt permisjon?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor setter du deg opp på ferie i ei uke der du skulle hatt permisjon? Da forskyver man permisjonen fremover med ei uke. Blir litt mindre penger, men littlengre tid hjemme med barnet.Anonymous poster hash: c410d...5d1
Gjest M1A Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 (endret) Hvorfor setter du deg opp på ferie i ei uke der du skulle hatt permisjon? Det lurte jeg også på. Permisjonen begynner jo tre uker før termin? Edit: Så forklaringen nå. Visste ikke at det gikk an. Endret 17. juli 2014 av M1A
Sol79 Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Da forskyver man permisjonen fremover med ei uke. Blir litt mindre penger, men littlengre tid hjemme med barnet.Anonymous poster hash: c410d...5d1 Nei, det er ikke mulig.
Nautika Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Det lurte jeg også på. Permisjonen begynner jo tre uker før termin? Ja, og disse tre ukene får man ikke benytte seg av etter fødsel, så det virker litt rart å ta ferie så man mister disse ukene....
Gjest M1A Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Utsettelse av ferie på grunn av sykdom oppstått i ferien I dag kan arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Dersom arbeidsuførheten oppstår i løpet av ferien, kreves det imidlertid at arbeidsuførheten har vart i minst seks virkedager for at ferien skal kunne utsettes og gis som ny ferie, jf. ferieloven § 9 (1) andre ledd. Etter Hovedtariffavtalen kap. 1 § 7 pkt 7.1 er det krav om fem virkedager. Kravet til seks dagers arbeidsuførhet i ferieloven § 9 (1) andre ledd er nå opphevet. Endringen innebærer at arbeidstaker allerede fra første fraværsdag kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ferie senere i året. Hovedtariffavtalen kap. 1 § 7 pkt 7.1 endres tilsvarende til en virkedag. Arbeidstaker må som i dag, dokumentere arbeidsuførheten med legeerklæring som må fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. ------- Fant dette. Har du vært syk (og kan dokumentere det med sykemelding) to dager får du to dager ferie til gode til senere bruk. Så om du nå er sykemeldt i hele ferien din så får du vel hele ferien til gode.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Nei, det er ikke mulig. Jo. Permisjonen er jo et visst antall uker og ferien kommer i tillegg. Men man får ikke penger når man har ferie. Gjorde det selv på den måten. Hadde riktignok ikke råd til å gå fem uker instrekk uten penger. Så spredde den utover. Først det ene årets ferieuker spredd over det kalenderpret. Og så neste års ferie spredd utover i permisjonstiden. Fikk strukket permisjonen med ti uker.Anonymous poster hash: c410d...5d1
Gjest M1A Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 http://www.ks.no/Portaler/KS-Advokatene/Fagartikler/Endringer-i-ferieloven-fra-1-juli-2014/ Link til det jeg limte inn.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Ja, og disse tre ukene får man ikke benytte seg av etter fødsel, så det virker litt rart å ta ferie så man mister disse ukene.... Akkurat disse tre ukene vil man jo miste. Dumt å ta ferie i den perioden.Anonymous poster hash: c410d...5d1
Gjest M1A Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Da mener jeg du skal ha ferien tilgode og kunne ta den ut senere. Den nye ferieloven fra 1.7.14 så er det bare krav om en sykedag i ferien for å få hele ferien tilgode. Anonymous poster hash: 480bd...8fb Du får nok ikke hele ferien til gode pga en eneste sykedag. Du får igjen tilsvarende antall dager du kan dokumentere at du var syk slik jeg leser det.
Sol79 Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Jo. Permisjonen er jo et visst antall uker og ferien kommer i tillegg. Men man får ikke penger når man har ferie. Gjorde det selv på den måten. Hadde riktignok ikke råd til å gå fem uker instrekk uten penger. Så spredde den utover. Først det ene årets ferieuker spredd over det kalenderpret. Og så neste års ferie spredd utover i permisjonstiden. Fikk strukket permisjonen med ti uker.Anonymous poster hash: c410d...5d1 Er jo ikke det vi reagerer på. Selvfølgelig kan man forlenge permisjonen med ferieukene, men du kan ikke droppe noen av de tre permisjonsukene før termin for å bruke de senere, da er de tapt.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Fra 1. juli i år så kreves det 100 % legemeldt fravær i 1 dag for å kunne kreve å få tatt ut ferien man har sykemelding for på et senere tidspunkt. Når det gjelder sykemelding før nedkomst så vil man aldri få sykemelding godkjent av nav senere enn 21 dager før varslet termin, så det å ta ferie i de 3 ukene er dumt. Da kan du risikere å miste både permisjon og ferie. Og husk at du som ansatt må uten ugrunnet opphold kreve ferien utsatt. Det holder vanligvis ikke bare å levere sykemelding. Og det må ikke føres denne ferien på egenerklæringen til NAV - da vil nav anse ferien som avviklet. Anonymous poster hash: 34e66...76e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 TS her. Det har sneket seg inn en vesentlig feil, jeg har termin 25.sept, ikke 15. Det var planlagt noen dager med fri uten lønn i mellom ferie og permisjon. Nå går dette i ett... Jeg visste ikke at jeg skulle bli sykemeldt da jeg søkte om ferie. Men hva skjer økonomisk? Ble trukket i lønn for disse ukene i juni.Anonymous poster hash: af578...630
petterm Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 TS her. Det har sneket seg inn en vesentlig feil, jeg har termin 25.sept, ikke 15. Det var planlagt noen dager med fri uten lønn i mellom ferie og permisjon. Nå går dette i ett... Jeg visste ikke at jeg skulle bli sykemeldt da jeg søkte om ferie. Men hva skjer økonomisk? Ble trukket i lønn for disse ukene i juni.Anonymous poster hash: af578...630 Økonomisk skjer det vel ingenting? Du har x antall feriedager til gode. Du må søke om å få overført ferie til neste år. Når du får tatt ut ferien du har til gode får du lønn som vanlig siden du allerede er trukket for ferien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå