AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Hvordan var veien for dere?. Fant nav jobben for dere fort? Hvordan var prosessen under de første mnd på jobben? Hvordan ble dere lønnet? Var dem fornøyd med deres innsats, derfor fikk dere fastjobb? Fortell er du snill:)Anonymous poster hash: 30257...cb9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Selv om du går på aap kan du jo bare finne deg en jobb og begynne å jobbe og slutte på aap.Anonymous poster hash: 4c736...49b 6
Ramona Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 Nav finner ikke jobb til deg, men søker deg inn på et arbeidsrettet tiltak etter behov. Der får du en jobbkinsulent som hjelper deg å finne jobb. du kan alltids søke jobb selv, og jobbe opp til 60% og fortsatt motta aap på 40%. Etterhvert som det går bra, kan du øke % og da avsluttes saken. dy kan ta kontakt med nav når som helst og si at du er klar for jobb/ ønsker hjelp til å finne jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Det er vel ikke meningen NAV skal finne fast jobb til folk. En liten egeninnsats er aldri feil. Anonymous poster hash: 12328...061 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Hallo, jeg har prøvd å søke jobber i all evighet uten hell. Og jeg vil prøve meg ut i jobb med alt jeg sliter med. Ikke døm! Anonymous poster hash: 30257...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Folk her sier jo bare som det er. Tolket ikke som at de dømmer. Jeg går på AAP selv, men skal begynne å utdanne meg til høsten. Det er liksom tiltake/aktivitetsplanen jeg har. Det vanskeligste under jobbsøkingen, tror jeg blir å forklare hull i CV pga sykdom. Jeg kan ikke svare av erfaring, men jeg tror at alt i alt konmer an på din egen innsats. Altså hvordan du tilfredsstiller arbeidskraver/oppgaver. Din holdning osv. Kan være veldig tøft i starten, spesielt om du har ikke har jobbet på lenge og sliter litt fortsatt med helseproblemer selv etter du er friskmeldt. Men du må bare gå i ditt eget tempo og kanskje ikke ta stor stilling i første omgang. Og forvent ikke at alt skal gå kjempebra med engang sånn at du ikke blir negativt overrasket. Lykke til!Anonymous poster hash: a419c...283
Menchit Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Jeg tok utdanning mens jeg hadde AAP, fikk fast jobb like etter jeg var ferdig med skolen.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Jeg tok utdanning mens jeg hadde AAP, fikk fast jobb like etter jeg var ferdig med skolen. Hvordan gikk prosessen da? Søkte du selv? Måtte du ut i "trening" først for å se om du kan jobbe fullt ut? Hvem ble du lønnet av i første omgang? Har det gått greit og har du klart deg? Anonymous poster hash: 30257...cb9
Menchit Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Jeg søkte på vanlig måte. Men NAV må godkjenne planen, altså de må si ja til at du får bruke AAP til utdanning. I mitt tilfelle anbefalte legen den utdanningen jeg ønsket å ta så det er mulig derfor NAV godkjente. Etter 3 år på høyskole søkte jeg jobb på vanlig måte. Var aldri snakk om lønnstilskudd eller annen hjelp fra NAV etter studiene.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Jeg søkte på vanlig måte. Men NAV må godkjenne planen, altså de må si ja til at du får bruke AAP til utdanning. I mitt tilfelle anbefalte legen den utdanningen jeg ønsket å ta så det er mulig derfor NAV godkjente. Etter 3 år på høyskole søkte jeg jobb på vanlig måte. Var aldri snakk om lønnstilskudd eller annen hjelp fra NAV etter studiene. Du er så flink. Jeg har utdanning, men umulig å finne seg jobb jeg kan trives i med all den bagasjen jeg har. Var du såpass frisk at du gikk rett ut i jobb? Kan jeg spøre hva du tok? Måtte du ikke prøve deg først i noen mnd? Anonymous poster hash: 30257...cb9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Jeg ble kurset av NAV, og gikk rett ut i fast jobb. Vil anta de nok hadde hjulpet meg via arbeidstrening e.l dersom jeg hadde bedt om det.Anonymous poster hash: 0b3f2...889
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Jeg ble kurset av NAV, og gikk rett ut i fast jobb. Vil anta de nok hadde hjulpet meg via arbeidstrening e.l dersom jeg hadde bedt om det.Anonymous poster hash: 0b3f2...889 Hva vil det si kursing? Fikk du en jobb etter at du tok kurs i jobbsøk? Anonymous poster hash: 30257...cb9
Ramona Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Som sagt, nav gjør vurderinger IT fra hvilke behov du har, altså: sykdom,kvalifikasjoner og arb.erfaring målt opp mot dagens arbeidsmarked. Hvis du skriver mer om deg selv, og hvor langt du har kommet i løpet, så kanskje det er lettere å si hvilken oppfølging du kan få.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Jeg fikk et visst antall timer hos et eksternt firma for å kartlegge meg og min kompetanse. Vi jobbet sammen om steder for praksisplass. Siden jeg taklet dårlig å ringe selv (forsøkte et par ganger, men det ble for tøft) så ringte hun rundt. Vi sammen hadde et møte et sted hvor jeg fikk praksiskplass. Jeg fungerte dårlig i starten, men gradvis kom det seg. Godt at jeg kunne ta ting i eget tempo. Etter et år i praksisplass så fikk jeg tilbud om fast jobb. Mitt råd til deg er da å skaffe deg en praksisplass. Da er du i tillegg til de som er ansatte og kan styre litt selv når det gjelder når å jobbe samt hvor mye. Da får du prøvd deg fram. Gi det mange måneder. Ikke gi opp de første månedene selv om du synes det er tøft. Jeg brukte minst et halvt år bare på å klare å fungere ok på jobb. Jeg måtte endre andre rutiner i hverdagen for å klare å jobbe. Anonymous poster hash: 2186a...543 1
Menchit Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 Du er så flink. Jeg har utdanning, men umulig å finne seg jobb jeg kan trives i med all den bagasjen jeg har. Var du såpass frisk at du gikk rett ut i jobb? Kan jeg spøre hva du tok? Måtte du ikke prøve deg først i noen mnd?Anonymous poster hash: 30257...cb9 Jeg tok ingeniørhøyskolen, hadde nok ikke fått prøvd meg som ingeniør før utdanning. Jeg hadde utdanning fra før, men dette arbeidet ble for tungt fysisk. Jeg fikk AAP på bakgrunn av en kronisk lidelse som ikke forsvinner, men kan fungere fint i jobb så lenge det er rett jobb. Hvis man er frisk nok til 3 år med studier er man som regel frisk nok til jobb også. Ville absolutt gått for utdanning dersom det er mulig. Det har du med deg resten av livet. Og funker det ikke på en arbeidsplass, er det mye lettere å få ny jobb dersom du har utdanning.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 Hva vil det si kursing? Fikk du en jobb etter at du tok kurs i jobbsøk?Anonymous poster hash: 30257...cb9 Nei, jeg gikk på et yrkesrettet AMO-kurs. Anonymous poster hash: 0b3f2...889
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 Jeg fikk et visst antall timer hos et eksternt firma for å kartlegge meg og min kompetanse. Vi jobbet sammen om steder for praksisplass. Siden jeg taklet dårlig å ringe selv (forsøkte et par ganger, men det ble for tøft) så ringte hun rundt. Vi sammen hadde et møte et sted hvor jeg fikk praksiskplass. Jeg fungerte dårlig i starten, men gradvis kom det seg. Godt at jeg kunne ta ting i eget tempo. Etter et år i praksisplass så fikk jeg tilbud om fast jobb. Mitt råd til deg er da å skaffe deg en praksisplass. Da er du i tillegg til de som er ansatte og kan styre litt selv når det gjelder når å jobbe samt hvor mye. Da får du prøvd deg fram. Gi det mange måneder. Ikke gi opp de første månedene selv om du synes det er tøft. Jeg brukte minst et halvt år bare på å klare å fungere ok på jobb. Jeg måtte endre andre rutiner i hverdagen for å klare å jobbe. Anonymous poster hash: 2186a...543 Når du var i praksisen i så lenge, hvor fikk du betalt fra? Full lønn fra arbeidsgiveren? Kan jeg spøre hva du jobber med nå og går det greit med helsa og det som er rundt? Anonymous poster hash: 30257...cb9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #18 Skrevet 18. juli 2014 Nei, jeg gikk på et yrkesrettet AMO-kurs.Anonymous poster hash: 0b3f2...889 Hva er det? Får man jobb etter det? Anonymous poster hash: 30257...cb9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #19 Skrevet 18. juli 2014 Man får ikke lønn når man er på praksis, du får stønad av nav. Det er ingen som kan skaffe deg en jobb, det må du gjøre selv. Det er arbeidsgiveren på en jobb som velger om de ønsker å ansette deg eller ikke. Det er ikke nav. Gjør du en god jobb på praksisstedet kan det være at de ønsker å ansette deg etter en tid (dersom de er fornøyde med jobben du gjør). Anonymous poster hash: 2abfa...c84
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #20 Skrevet 18. juli 2014 Hva er det? Får man jobb etter det? Anonymous poster hash: 30257...cb9 Det er et kurs i feks kantinearbeid, barnehagearbeid e.l. Du får ikke jobb nei, men kanskje en praksisplass. Anonymous poster hash: 2abfa...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå