AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Noen som har erfaring? De vil teste arbeidsevnen min, men er litt usikker på hva det vil si...Jeg har vært i systemet i over et år uten å komme noen vei... Anonymous poster hash: 25e54...827
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Jeg var der for noen år siden. Det var lærerikt, og jeg fikk vite mer om mine styrker og svakheter. Jeg var gjennom samtaler og forskjellige tester, og de ga meg mange gode råd om hvilke arbeidssituasjoner som kunne passe for meg. Så det var nyttig i forhold til å bli bedre kjent med meg selv. Dessverre hjalp det meg ikke med å komme i arbeid. Ark konkluderte med at jeg er 50% arbeidsfør med litt tilrettelegging, og de dokumenterte også hvilken tilrettelegging som trengs. Problemet oppsto hos Nav lokalt. De enten ønsket ikke å ta hensyn til dokumentasjonen fra Ark eller de hadde ikke mulighet til å ta hensyn. Det vet jeg ikke. I alle fall fortsatte de å sende meg til uegnede arbeidstiltak uten tilrettelegging, og da det ikke fungerte ble jeg 100% uføretrygdet. Jeg vil anbefale deg å ta imot tilbudet hos Ark, men om det vil hjelpe på situasjonen din kommer helt an på Nav lokalt der du bor. Anonymous poster hash: 53d6c...d5e
Gjest Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 I alle fall fortsatte de å sende meg til uegnede arbeidstiltak uten tilrettelegging, og da det ikke fungerte ble jeg 100% uføretrygdet.Anonymous poster hash: 53d6c...d5e Veldig synd at NAV lokalt ikke gjør en bedre innsats for å få befolkningen ut i arbeid. Jeg er selv synshemmet, og kjenner mange som blir uføretrygdet fordi de ikke får jobb på tross av god utdanning.Beklager - litt avsporing 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Jeg var der for noen år siden. Det var lærerikt, og jeg fikk vite mer om mine styrker og svakheter. Jeg var gjennom samtaler og forskjellige tester, og de ga meg mange gode råd om hvilke arbeidssituasjoner som kunne passe for meg. Så det var nyttig i forhold til å bli bedre kjent med meg selv. Dessverre hjalp det meg ikke med å komme i arbeid. Ark konkluderte med at jeg er 50% arbeidsfør med litt tilrettelegging, og de dokumenterte også hvilken tilrettelegging som trengs. Problemet oppsto hos Nav lokalt. De enten ønsket ikke å ta hensyn til dokumentasjonen fra Ark eller de hadde ikke mulighet til å ta hensyn. Det vet jeg ikke. I alle fall fortsatte de å sende meg til uegnede arbeidstiltak uten tilrettelegging, og da det ikke fungerte ble jeg 100% uføretrygdet. Jeg vil anbefale deg å ta imot tilbudet hos Ark, men om det vil hjelpe på situasjonen din kommer helt an på Nav lokalt der du bor. Anonymous poster hash: 53d6c...d5e Takk for svar:) Jeg skal ta i mot tilbudet så klart. Er veldig lei situasjonen jeg er i nå, så ønsker en forandring.Jeg håper det kan være til hjelp, jeg kjenner meg selv ut og inn og vet hva jeg kan og hva som blir for mye for meg (slik jeg er nå) er psykiske problemer som er årsaken hos meg, og det er vanskelig å ta hensyn til det i og med at psyken varierer ganske mye hos meg. Noe jeg klarer fint i dag kan bli vanskelig eller uutholdelig neste dag. Anonymous poster hash: 25e54...827
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 NAV kan ikke skape arbeidsplasser. De kan hjelpe deg inn og så blir det opp til deg og arbeidsgiver å komme til enighet og bestemmelser. Og arbeidsgiver kan søke om forskjellige støtteordninger fra NAV. Anonymous poster hash: 93fb1...04b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Veldig synd at NAV lokalt ikke gjør en bedre innsats for å få befolkningen ut i arbeid. Jeg er selv synshemmet, og kjenner mange som blir uføretrygdet fordi de ikke får jobb på tross av god utdanning.Beklager - litt avsporing Man blir ikke uføretrygdet fordi man ikke får en "god jobb". Man blir uføretrygdet fordi man er kronisk syk og arbeidsufør. Det er en omfattende dokumentasjon som kreves.Anonymous poster hash: bbbc6...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Så nå at jeg leste feil. Men uansett blir man ikke ufør fordi man ikke får jobb. Det kommer an på om man har en ustabil og svekket arbeidsevne pga sykdom.Anonymous poster hash: bbbc6...9c0
Gjest Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Man blir ikke uføretrygdet fordi man ikke får en "god jobb". Man blir uføretrygdet fordi man er kronisk syk og arbeidsufør. Det er en omfattende dokumentasjon som kreves.Anonymous poster hash: bbbc6...9c0 Ja, det er kanskje slik du tenker, men virkeligheten er ikke slik. Synshemming er dessverre grunnlag nok til å få uføretrygd, ofte fordi man rett og slett ikke får innpass i arbeidslivet fordi man er synshemmet. Man snakker så flott om et inkluderende arbeidsliv, men når det kommer til stykke, er ikke dette sant. Jeg er selv synshemmet, og mesteparten av mine synshemmede venner går på uføretrygd. Ikke fordi de ikke har arbeidsevne, men fordiNAV mener det er lettere å uføretrygde det enn at de skal gå på AAP i mange år og ikke få seg jobb. Sorry, men slik er det, selv om du er uenig. Dette er basert på egen erfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #9 Skrevet 18. juli 2014 Ja, det er kanskje slik du tenker, men virkeligheten er ikke slik. Synshemming er dessverre grunnlag nok til å få uføretrygd, ofte fordi man rett og slett ikke får innpass i arbeidslivet fordi man er synshemmet. Man snakker så flott om et inkluderende arbeidsliv, men når det kommer til stykke, er ikke dette sant. Jeg er selv synshemmet, og mesteparten av mine synshemmede venner går på uføretrygd. Ikke fordi de ikke har arbeidsevne, men fordiNAV mener det er lettere å uføretrygde det enn at de skal gå på AAP i mange år og ikke få seg jobb. Sorry, men slik er det, selv om du er uenig. Dette er basert på egen erfaring. Det er min erfaring også. Jeg ble vurdert å være 50% arbeidsufør. Men siden det er umulig å finne en tilrettelagt stilling ble konklusjonen at jeg er 100% varig ute av stand til å skaffe eller beholde inntektsgivende arbeid. Og det er jo helt riktig. Men jeg har fortsatt arbeidsevne. Jeg klarer bare ikke å få et arbeid i dagens arbeidsmarked. Det er en forskjell her som mange ikke er klar over. Det gjør det også vanskelig å forsvare uføretrygden min. Hvorfor kan jeg ikke arbeide når jeg kan så mye annet? Jeg forstår egentlig ikke selv engang hvorfor ingen vil ha arbeidskraften min. Det virker som dårlig samfunnsøkonomi å ikke bruke den arbeidskraften som finnes. Anonymous poster hash: 53d6c...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #10 Skrevet 18. juli 2014 Det er min erfaring også. Jeg ble vurdert å være 50% arbeidsufør. Men siden det er umulig å finne en tilrettelagt stilling ble konklusjonen at jeg er 100% varig ute av stand til å skaffe eller beholde inntektsgivende arbeid. Og det er jo helt riktig. Men jeg har fortsatt arbeidsevne. Jeg klarer bare ikke å få et arbeid i dagens arbeidsmarked. Det er en forskjell her som mange ikke er klar over. Det gjør det også vanskelig å forsvare uføretrygden min. Hvorfor kan jeg ikke arbeide når jeg kan så mye annet? Jeg forstår egentlig ikke selv engang hvorfor ingen vil ha arbeidskraften min. Det virker som dårlig samfunnsøkonomi å ikke bruke den arbeidskraften som finnes. Anonymous poster hash: 53d6c...d5e Ua, det høres merkelig ut, for det burde absolutt være mulig å få en 50 % stilling. Prøvde du selv også, eller forventet du at nav skulle finne en jobb til deg?Anonymous poster hash: bbbc6...9c0
Gjest Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 Jeg kan ta min kjære som eksempel: Han har universitetutdannelse innen IKT, og går nå på AAP-tilstand for å få arbeidspraksis, men ha ikke fått innpass enda. Han har søkt og søkt jobber, og har blitt innkalt til intervju 3-4 ganger, men ikke blitt ansatt.Ved ett tilfelle fikk han høre at han garentert ble innkalt til annengangsintervju når direktøren var ferdig med ferien. Han ble ikke innkalt. Jeg har en mistanke, men vet selvsagt ikke, at direktøren mente at en svaksynt ikke kunne være i staben. Min kjære ser 10-20% og klarer seg utmerket med lupe, kikkert og Windows' forstørrelsesprogram.Jaja, beklager TS, nå skal jeg ikke stjele tråden din...
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #12 Skrevet 18. juli 2014 Jeg kan ta min kjære som eksempel: Han har universitetutdannelse innen IKT, og går nå på AAP-tilstand for å få arbeidspraksis, men ha ikke fått innpass enda. Han har søkt og søkt jobber, og har blitt innkalt til intervju 3-4 ganger, men ikke blitt ansatt.Ved ett tilfelle fikk han høre at han garentert ble innkalt til annengangsintervju når direktøren var ferdig med ferien. Han ble ikke innkalt. Jeg har en mistanke, men vet selvsagt ikke, at direktøren mente at en svaksynt ikke kunne være i staben. Min kjære ser 10-20% og klarer seg utmerket med lupe, kikkert og Windows' forstørrelsesprogram.Jaja, beklager TS, nå skal jeg ikke stjele tråden din... Ja, det er merkelig og leit i så fall...Anonymous poster hash: bbbc6...9c0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #13 Skrevet 18. juli 2014 Ua, det høres merkelig ut, for det burde absolutt være mulig å få en 50 % stilling. Prøvde du selv også, eller forventet du at nav skulle finne en jobb til deg?Anonymous poster hash: bbbc6...9c0 Har du selv prøvd å skaffe en jobb, 50 el 100% der man må fortelle arbeidsgiver at man vil trenge bittelitt tilrettelegging, men med det på plass vil man være som enhver annen arbeidstaker? Jeg har mer enn nok venner med behov for tilrettelegging til å vite at det er et under uten like om arbeidsgiver sier: "tilrettelegging, sier du? ja, det skal vi selvsagt ordne!" heller enn "tilrettel.. åhh, vet du, den stilling ble faktisk akkurat besatt. veldig lei for det." Anonymous poster hash: 4c04e...fcb 2
Gjest Skrevet 18. juli 2014 #14 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har mer enn nok venner med behov for tilrettelegging til å vite at det er et under uten like om arbeidsgiver sier: "tilrettelegging, sier du? ja, det skal vi selvsagt ordne!" heller enn "tilrettel.. åhh, vet du, den stilling ble faktisk akkurat besatt. veldig lei for det."Anonymous poster hash: 4c04e...fcb Noe som er ganske nytt, er at om man har behov for tilrettelegging, kan man få en "attest" fra NAV som man vedlegger søknaden/leverer på intervju, der det står at NAV bistår og dekker nødvendig tilrettelegging. Det er hva jeg har blitt fortalt i et brukerforum i NAV som jeg sitter i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå