Gå til innhold

Nå kobler vi inn barnevernet


Gjest stemor

Anbefalte innlegg

Gjest stemor

Mannen min har en datter fra før og exen hans har helt siden bruddet for 3 år siden vært ekstremt vanskelig. Vi har ventet og håpet på at hun skulle roe seg, men det gjør hun ikke. Hun vil fremdeles ikke møte min mann ved henting og levering av barnet annet enn når det er helt nødvendig, og da oppfører hun seg veldig kaldt og avvisende overfor min mann. Hun drar stadig barnet inn i konflikter, overbringer sure kommentarer og beskjeder gjennom barnet (a la: "si til faren din at hvis han ikke legger deg tidligere så får du ikke lov til å være hos ham lenger"). Hun er ekstremt sjalu overfor meg, og har helt panikk for å skulle møte meg.

Det toppet seg nå som barnet skulle på sykehus og hun nektet meg å komme på besøk. Mannen min fikk en telefon sent en kveld fra barnet hvor h*n fortalte at moren hadde sagt at om jeg kom på sykehuset så ville ikke moren være hos barnet på sykehuset i det hele tatt. Barnet var helt fortvilet på telefonen fordi moren hadde låst seg inn på doen og gråt etter det hysteriske anfallet hun hadde fått.

Vi ble så klart veldig rystet og innså at vi måtte reagere. Vi tror ikke at ny mekling er veien å gå, rettsak tror vi heller ikke vil hjelpe, så i dag ringte min mann og skal til "Grønn time" hos barnevernet i neste uke. Vi er veldig bekymret for hvilke virkninger denne situasjonen vil ha på barnet, om det kan få varige men og problemer.

Vi er ikke ute etter omsorgsoverdragelse, men vi ønsker at noen skal få moren til å innse at hun må slutte å bruke sitt barn i sin vendetta mot mannen min og meg. Venner som prøver å snakke henne til fornuft vil hun ikke høre på, og selv familiemedlemmer som prøver å få henne til å se ting annerledes hører hun ikke på. Hun har gått til psykolog og er ikke psykisk sterk i det hele tatt, men vi kan ikke bare sitte stille og la henne ture fram bare fordi det er synd på henne.

Vi vet jo at dersom barnevernet finner saken verd å se nærmere på, så vil de også vurdere oss. Men det er helt greit for oss, det er nemlig ikke lett å vite fasiten på hvordan man skal reagere når barnet kommer med meldiger fra moren. Vi gjør vårt beste med å prøve å forklare henne hvorfor moren oppfører seg som hun gjør, og sier aldri noe stygt om henne. Men av og til må vi også fortelle når vi er uenige med henne.

Noen andre som har erfaringer med barnevernet, kan det komme noe positivt ut av det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fialine

hei,

anbefaler deg å lese innlegg på f2f sine sider, der står det endel om samvær, rettssaker mm.

Jeg sitter her og lurer litt på hvorfor dere vil trekke inn barnevernet? Hvorfor ikke bare prøve å få hovedomsorgen for barnet istedenfor? Jeg ville tatt kontakt med familivernkontoret og fått til en samtale der først og prøvd å komme frem til en avtale.

Hvis mor ikke er ferdig med far så er det lett å forstå at hun ikke ønsker å ha noe kontakt med deg, men å bruke barnet - nei dette er helt helt feil. Far må ikke la henne få gjøre dette. Diskusjoner får de heller ta over telefon senere uten at barnet hører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stemor

Mannen min har allerede hatt flere runder med familievernkontoret, men det fungerte ikke i det hele tatt. Han måtte engasjere advokat for i det hele tatt å få til en skriftlig samværsavtale.

Vi prøver nå barnevernet i et siste forsøk på å få banket litt fornuft inn i moren, men om det ikke hjelper så er kanskje rettsak siste utvei. Men vi har ikke lyst til det fordi vi ikke tror moren blir bedre av det, heller ikke at det er bra for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...