reiseglad Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Jeg har brukt søkefeltet her og lest meg litt opp, men jeg ønsker noen tips fra folk med "ferske" erfaringer: Gi meg dine beste tips fra bilturen gjennom Europa! Vi kjøper oss ny bil, skal ikke ha ungene med oss på denne ferien, så vi kan være mere "uplanlagte" enn vi ellers pleier. Ønsker tips om helt spesielle steder man bare MÅ oppleve. Har du et suverent hotell eller et slott eller en vingård å bo på, eller en taubane i Alpene som bare må erfares? Har du en spesiell hemmelig strand eller en super campingplass, eller kjenner du noen som åpner sitt hjem for en natt eller to? Fjelltur eller vinsmaking, hvor har du gjort din beste prøvesmaking? Vi har 3,5 uker til disposisjon, vi ønsker ikke storbytips (det kan vi ta en annen gang på storbyferie), vi har tidligere leid bil i Nice og sett Frankrike i det områder, så kanskje Kroatia eller Italia eller Spania eller eller?? Vi vil både se og gå litt i fjell, smake vin, bade i Middelhavet, bli kjent med den lokale bareieren og se solnedgang fra et vakkert sted. Hvor drar vi, og hva opplever vi? Erfaring med bilkjøring i Italia? Veistandard i Kroatia? Makedonia? Litt telting tenker vi også på, men er det lov slik vi gjør det i Norge?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Bare å glede seg! Anbefaler å finne google maps siden og skriv inn Europa - ha den siden oppe mens du surfer i en annen fane Hvis dere skal få tatt inn et steds atmosfære og oppleve noe lokalt er det lurt å ha minst to netter der. Man kommer dit kanskej sen ettermiddag, spiser middag om kvelden, og har hele neste dag til disposisjon - så en overnatting til, så man kan komme tidlig av gårde og bruke dagen til å kjøre litt rundt til neste reisemål. Det er generelt ikke noe problem, spesielt uten barn, å få seg overnatting på både hoteller og B&B's. Hvis dere har et budsjett å forholde dere til er det lurt å lage seg en ca oppfatning av hvor mange mil dere skal kjøre på de 3 ukene. På NAF.no har de drivstoffpriser for hele Europa. Italia har et bompengesystem som egentlig er ganske greit, funker omtrent som parkeringshus her - man kjører gjennom en bom og får en billett når man kjører inn på motorveien, og betaler når man kjører av motorveien ved å mate inn billetten i automaten og hive på mynter. Greit å ha litt vekslepenger med andre ord Anbefaler å ikke reise uten GPS! Med GPS sparer man mye tid, kjekt også å vite hvor nærmeste bensinstasjon osv er (tissepauser og en kjapp matbit hvis man har en lang etappe/en kjøredag). Om jeg skulle anbefalt noe, ville jeg anbefalt å ha noen lange kjøredager i starten av ferien - kjør litt hardt med bare en eller maks to overnattinger ned til Spania. Da har dere mest mulig tid til å loffe hjemover igjen gjennom Europa. Da ville jeg kjørt opp mot Frankrike, fulgt kysten langs Cannes og Nice, Monaco og Sanremo, fått med meg Cinque Terre ("svingen" øverst på støvelen, den italienske rivieraen)... svingt oppover igjen mot Milano, Comosjøen, Sveits - og fått med meg en vandring i sveitsiske fjell (google "hiking Grindelwald" for eksempel) før man kjører oppover i Tyskland for vingårder og slott. Veistandarden er bedre i Europa enn i Norge - her har vi ikke skjønt noe om asfaltering Selvsagt, er dere langt utenfor allfarvei kan det bli grusveier osv, men generelt er det bra veier. Telting vet jeg ikke, vi har alltid brukt hoteller eller kroer. Vi leger litt mer penger i det hvis vi skal være flere dager, men om vi kun skal overnatte hiver vi oss inn på hvilket som helst sted som er ledig og billig, typisk kro eller bed&breakfast. Vi pleier å beregne oss 3 uker, og av den tiden har vi ett hovedmål hvor vi blir 6-7 dager sånn i midten av ferien og har dermed god tid både opp og ned, i tillegg til at vi får feriefølelsen ved å lande et sted. Typisk er denne uken i Italia, som vi er blitt veldig glad i, hvor vi har både strender og vingårder Så avhenger det av hvordan man vil avslutte ferien - ha noen harde etapper for å komme hjem, eller ta det litt mer med ro. Det er da vi liker å kjøre til Kiel og ta ColorLine cruise hjem med Color Magic/Fantasy - kliner til med en ok lugar, spiser, koser oss, sover ut og lander litt etter ferien mens vi ser på bilder og gleder oss til å komme hjem I Italia finner man også små vingårder hvor man kan ha vinsmaking først og deretter velge ut druer for å produsere sin egen vin - bestilles og sendes til Norge når den er ferdig Det er ikke for galt å kjøpe vin og fortolle heller, faktisk - det eneste man evt må tenke på er at hvis man skal ha vinen lenge i bilen og den står ute i varmen så er nok ikke det optimalt. Det var det jeg kom på i farten anbefaler det varmt, vi liker virkelig denne ferieformen! Anonymous poster hash: 92c2d...fa8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Det var et veldig åpent spørsmål. Vi har både bodd i Europa og reist rundt på bilferie, men da har det vært for å besøke venner. Ikke undervurder hvor mye det koster med bensin og diverse veiavgifter! I Frankrike kan det være lurt å holde seg unna motorveiene. De er bra å kjøre på hvis man skal tilbakelegge store strekninger, men de er dyre, og det er lite man egentlig får sett. Det er utrolig mange flotte steder å se, så jeg ville nok valgt ut et par steder utenfor allfarvei, for eksempel noen småbyer i Frankrike, Italia, Spania, Østerrike, Tsjekkia eller Sveits, og tatt det derfra. Selv når du sier vingårder og taubaner er det jo enormt mye å velge i! Når dere har funnet ut sånn cirka hvor dere vil dra, så let opp privat overnatting via airbnb.com. Velg de som har referanser som er personlige og hvor det kommer frem at gjestene faktisk har snakket med verten. Vertene har nemlig gjerne tips om hvor dere bør dra og hva dere bør se. Vi hadde en hel etasje for oss selv i en villa i en italiensk landsby og veranda med utsikt - for en billig penge. Anonymous poster hash: 37790...afb
Fiol Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Var selv på biltur i øst-Europa 3 uker forrige måned, og det kan virkelig anbefales både når det gjelder pris og uventede opplevelser! Et land vi hører veldig lite om i Norge, men som jeg virkelig fikk øyene opp for var Slovenia! Et lite, men veldig variert land - på en time kan man kjøre fra kysten ved Kroatia, til vindistriktet, så en time videre til flott alpelandskap, deretter en time til en vakker innsjø med en Borg, og en time til for å komme til hovedstaden. Man trenger altså ikke så lange kjøreetapper mellom hvert sted! Bosteder i Slovenia koster stort sett mellom 40-60 euro for to personer med god standard. Men det finnes også campingplasser om dere vil ha noe billigere. For å kjøre på motorveien trenger dere en "vignette", en slags bombrikke som kjøpes på bensinstasjoner. Ellers er veiene veldig fine! Maten og vinen i Slovenia er også overraskende god med mye økologisk, og masse billig vin! (om du vil sjekke ut mer om Slovenia har jeg lagt ut noen innlegg derfra på bloggen min) Kroatia kan også virkelig anbefales som biltur-land. Lett å kjøre i, og greit å finne fram i. For å kjøre på motorveien i Kroatia gjelder et litt annet system. Når man kjører på motorveien trekker man en billett (slik man gjør til et parkeringshus), også betaler man den ut ifra hvor langt man har kjørt når man kjører av motorveien igjen. Av steder vi besøkte likte jeg meg veldig godt i Plitvice nasjonalpark - et utrolig naturvakkert fosslandskap ca 3 timers kjøretur inn i landet fra Split. Ellers vil jeg også anbefale å ta ferje ut på noen av øyene. Brac likte vi oss veldig godt på - masse små, idylliske landsbyer langs kysten.. Ferjene går ganske ofte fra Split, og koster rundt 200 kr for to personer med bil. Så ikke undervurder øst-Europa altså! Her får man en god del mer for pengene i tillegg
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Det er det samme systemet i Frankrike med billetter på motorveiene. Ellers kan jeg godt forestille meg at Slovenia er et flott land, og det er jo egentlig feil å kalle det øst-Europa når deler av Østerrike ligger lenger øst. Det er til og med en by som ligger både i Italia og Slovenia, husker ikke hva den heter, men har hørt mye bra om den. Selv synes jeg at Tsjekkia har utrolig mye bra å by på for bilferie. Det er først og fremst et ølland, men bra lokalvin kan man også få. I Tsjekkia er det mange flotte byer og småbyer med nydelig arkitektur og flott landskap omrking - Mikulov, Brno, Cesky Krumlov, Olomuc, Kutna Hora. Veiene er bra og folk er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme. Anonymous poster hash: 37790...afb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå