AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #61 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 12.47): Slik at de har endret det? Poenggrensen avhenger av hvor mange som søker. Anonymous poster hash: 9702e...241 Ja jeg er klar over dette, men noen studier er åpne, og da tar de inn alle kvalifiserte søkere i det første opptaket. Men de kan jo ikke gjøre dette hvis pågangen til studiet er enormt stort. Anonymous poster hash: 9c84c...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #62 Del Skrevet 17. juli 2014 La La La skrev (På 17.7.2014 den 12.32): du har et poeng med at man mister en del som nettstudent og nettstudium er mye mer krevende.. Håper det ordner seg, vil virkelig ikke ende opp som 30 åring uten utdannelse og et middelmådig vitnemål :s Skjønner at du er redd for å ende opp uten utdannelse. Men hva med å søke noe annet, mer praktisk enn psykologi? En venn av meg tenkte på psykologi men pga det høye snittet og at han måtte vente lenge ble han heller trafikklærer og tjener godt på det. Kunne det være noe for deg? Anonymous poster hash: 8be4e...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 17. juli 2014 #63 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 16.7.2014 den 22.00): Ta bachelor i psykologi, søk deg inn i Danmark. Gjort på 5 år. Anonymous poster hash: e1fac...203 Bachelor på 5 år. Er danskene virkelig så trege? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #64 Del Skrevet 17. juli 2014 Hva er greia med å sikte så høyt når man tydelig ikke har evner til det? Psykolog, ernæring og medisin er ikke for alle! Du har 3,5 i snitt, og har prøvd å ta opp fag uten å klare forbedring. Jeg mener ikke å være slem her, men føler mange av dagens unge har fått en forestilling om at de kan gjøre absolutt hva de vil, og at det ikke er noen grenser... Sikt lavere, se hva du kan komme inn på, det er det du har å velge mellom. Det er ikke noe galt i å bli sosionom?Anonymous poster hash: 5d00a...885 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 17. juli 2014 #65 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 13.31): Hva er greia med å sikte så høyt når man tydelig ikke har evner til det? Psykolog, ernæring og medisin er ikke for alle! Du har 3,5 i snitt, og har prøvd å ta opp fag uten å klare forbedring. Jeg mener ikke å være slem her, men føler mange av dagens unge har fått en forestilling om at de kan gjøre absolutt hva de vil, og at det ikke er noen grenser... Sikt lavere, se hva du kan komme inn på, det er det du har å velge mellom. Det er ikke noe galt i å bli sosionom?Anonymous poster hash: 5d00a...885 Tror ikke du har lest tråden. Snittet er vel rett fra vidergående, TS har ikke prøvd å ta opp fag enda. Synes faktisk du er litt frekk. TS skriver også at han/hun har 5ere og 6ere på vitnemålet, men en del dårlige karakterer. Jeg hadde det på samme måte, en god del femmere og sekser, men noen karakterer ødela helt snittet for meg, uten at det betyr at jeg ikke kan bli god nok til å gå på studier med høyt snitt. Jeg har både A og flere Ber i høyere utdanning, selv om jeg endte med et snitt under 4.0 etter VGS. Forøvrig tror jeg snittet på sosionom er ganske høyt enkelte steder, som Bergen. Endret 17. juli 2014 av lillsunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 17. juli 2014 #66 Del Skrevet 17. juli 2014 La La La skrev (På 17.7.2014 den 12.32): du har et poeng med at man mister en del som nettstudent og nettstudium er mye mer krevende.. Håper det ordner seg, vil virkelig ikke ende opp som 30 åring uten utdannelse og et middelmådig vitnemål :s Det gjør du ikke, og det er lenge til du er 30 år, så du må ikke stresse sånn! Jeg er sikker på at du er flink og kan klare mye mer enn du tror. Husk at du også har gode karakterer fra VGS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #67 Del Skrevet 17. juli 2014 altflyter skrev (På 17.7.2014 den 13.29): Bachelor på 5 år. Er danskene virkelig så trege? ... Nei... Bachelor i Norge og SÅ søke seg inn i Danmark, slik det sto i det innlegget du siterte. Etter endt studium i Danmark er man da psykolog. Den veien kan man ikke ta i Norge. Anonymous poster hash: e927e...ad3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 17. juli 2014 #68 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 13.37): ... Nei... Bachelor i Norge og SÅ søke seg inn i Danmark, slik det sto i det innlegget du siterte. Etter endt studium i Danmark er man da psykolog. Den veien kan man ikke ta i Norge. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Aha! Man lærer så lenge man lever Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 17. juli 2014 #69 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 13.31): Hva er greia med å sikte så høyt når man tydelig ikke har evner til det? Psykolog, ernæring og medisin er ikke for alle! Du har 3,5 i snitt, og har prøvd å ta opp fag uten å klare forbedring. Jeg mener ikke å være slem her, men føler mange av dagens unge har fått en forestilling om at de kan gjøre absolutt hva de vil, og at det ikke er noen grenser... Sikt lavere, se hva du kan komme inn på, det er det du har å velge mellom. Det er ikke noe galt i å bli sosionom?Anonymous poster hash: 5d00a...885 Syntes du er litt trangsynt og slem nå. Hun kommer rett fra VGS og har masse tid til å forbedre karakterene sine. Når det er sagt, så er ikke sosionomstudiet noe særlig enkelt å komme inn på heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #70 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 13.31): Hva er greia med å sikte så høyt når man tydelig ikke har evner til det? Psykolog, ernæring og medisin er ikke for alle! Du har 3,5 i snitt, og har prøvd å ta opp fag uten å klare forbedring. Jeg mener ikke å være slem her, men føler mange av dagens unge har fått en forestilling om at de kan gjøre absolutt hva de vil, og at det ikke er noen grenser... Sikt lavere, se hva du kan komme inn på, det er det du har å velge mellom. Det er ikke noe galt i å bli sosionom?Anonymous poster hash: 5d00a...885 Jeg synes også at du er på grensen til frekk her. Hvilke karakterer TS har fått i russisk, økonomistyring, kroppsøving og kjemi for eksempel sier jo da ingenting om hvilke evner vedkommende har i psykologi. I tillegg er dette karakterer fra VGS. Det er en kjent sak at det er flere som ikke utnytter potensialet sitt til det fulle gjennom VGS. For flere passer ikke den vanlige VGS for dem. Det er flere som liker å fokusere på få fag om gangen og heller ta det mer intensivt enn å ha flere fag om gangen over lengre tid. Som altflyter skriver er du ekstremt trangsynt. Alt er ikke svarthvitt. TS skriver også at vitemålet hennes er satt sammen av forskjellige karakterer og også inneholder 5'ere og en 6'er. Noen 2'ere kan ødelegge snittet noe voldsomt. Hvorfor i alle dager skal TS bli sosionom om det er det hun ikke ønsker? Om du hadde sett vitnemålet mitt fra ungdomsskolen hadde du sikkert sagt nøyaktig det samme til meg. Det vitnemålet var verre enn TS sitt. Likevel er jeg nå nettopp ferdig med VGS og kommet inn på medisin i Norge. Det var tre harde år, men det er FULLT mulig så lenge en finner sin måte å arbeide på og tilegne seg fagstoffet på. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La La La Skrevet 17. juli 2014 #71 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 13.31): Endret 29. august 2014 av La La La 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #72 Del Skrevet 17. juli 2014 La La La skrev (På 17.7.2014 den 14.00): Måtte nesten le litt av "ikke evner til det". Om man ikke er født mentalt tilbakestående og har unormalt lav IQ, så er det ingenting som er umulig, og man trenger ikke å sikte lavt selv om man gjorde det dårlig på vgs. Mange blir mer modne etter vgs før de bestemmer seg for å ta opp fag og jobbe skikkelig. Slet både med stress, lav selvfølelse og manglende motivasjon som resulterte i dårlige karakterer. Å sikte lavere og gi opp drømmeyrker er det samme som å gi opp, det finnes alltid en utvei om man virkelig brenner for det. Ja, å sikte så høyt med 3 i snitt for en som er skolelei kan virke usannsynlig, men jeg er langt i fra skolelei. Jo det er ting som er mer eller mindre umulig. Man må ikke være tilbakestående eller ha unormalt lav iq for ikke å ha det som trengs for å komme inn på psykologi. Anonymous poster hash: 55774...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #73 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 14.07): Jo det er ting som er mer eller mindre umulig. Man må ikke være tilbakestående eller ha unormalt lav iq for ikke å ha det som trengs for å komme inn på psykologi.Anonymous poster hash: 55774...cac Feil. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #74 Del Skrevet 17. juli 2014 Ts skrev jo at hun hadde tatt opp fag i et år uten å klare forbedring. Jeg syns man sikter for høyt når man da satser på studier ts beskriver. Fallhøyden blir så stor..alt er ikke for alle, og det er mye psykologi i andre studier, som både er lettere å komme inn på, og gjennomføre.Anonymous poster hash: 5d00a...885 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La La La Skrevet 17. juli 2014 #75 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) . Endret 29. august 2014 av La La La Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #76 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 14.20): Ts skrev jo at hun hadde tatt opp fag i et år uten å klare forbedring. Jeg syns man sikter for høyt når man da satser på studier ts beskriver. Fallhøyden blir så stor..alt er ikke for alle, og det er mye psykologi i andre studier, som både er lettere å komme inn på, og gjennomføre.Anonymous poster hash: 5d00a...885 Nei? Det var kun 1 eksamen din dott. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #77 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 14.51): Nei? Det var kun 1 eksamen din dott. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Herregud da! Ts starter en tråd på nett hvor hun er fortvilet for at hun ble nr over 300 på venteliste på årsstudiet i psykologi. Hun ber om råd og støtte. Er det ikke da naturlig å peke på den rosa elefanten? Nemlig at hun sannsynligvis har siktet for høyt? At det er andre muligheter enn topp prestisjestudier? At hun kanskje vil føle seg litt mindre som en taper (hennes ord), dersom hun prøver seg på noe litt mer overkommelig? Virker jo som alternativene er psykolog, eller 30år gammel taper uten utdannelse...Anonymous poster hash: 5d00a...885 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #78 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 15.31): Herregud da! Ts starter en tråd på nett hvor hun er fortvilet for at hun ble nr over 300 på venteliste på årsstudiet i psykologi. Hun ber om råd og støtte. Er det ikke da naturlig å peke på den rosa elefanten? Nemlig at hun sannsynligvis har siktet for høyt? At det er andre muligheter enn topp prestisjestudier? At hun kanskje vil føle seg litt mindre som en taper (hennes ord), dersom hun prøver seg på noe litt mer overkommelig? Virker jo som alternativene er psykolog, eller 30år gammel taper uten utdannelse...Anonymous poster hash: 5d00a...885 Dine ord er at TS ikke har evner nok til å klare å komme inn. Du argumenterer også med noe som ikke er riktig. Det var derfor jeg kalte deg en dott. Nå har flere her prøvd å snakke deg til fornuft, men du sitter vel likevel med den oppfatningen at ens prestasjoner på VGS viser hva slags evner man har og at en ikke klarer bedre enn hva en gjorde da. Det er meningsløst å ha en diskusjon med en slik person, og slike personer burde absolutt ikke gi råd til andre personer angående dette temaet. Det er flere muligheter til å bli psykolog. En trenger ikke å komme inn på profesjonsstudiet. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #79 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 17.01): Dine ord er at TS ikke har evner nok til å klare å komme inn. Du argumenterer også med noe som ikke er riktig. Det var derfor jeg kalte deg en dott. Nå har flere her prøvd å snakke deg til fornuft, men du sitter vel likevel med den oppfatningen at ens prestasjoner på VGS viser hva slags evner man har og at en ikke klarer bedre enn hva en gjorde da. Det er meningsløst å ha en diskusjon med en slik person, og slike personer burde absolutt ikke gi råd til andre personer angående dette temaet. Det er flere muligheter til å bli psykolog. En trenger ikke å komme inn på profesjonsstudiet. Anonymous poster hash: e927e...ad3 Det var årsstudiet hun ikke kom inn på.. Selvfølgelig kan man forbedre karakterer i det uendelige til man endelig kommer inn. Men det virker jo som ts er en person som ikke finner motivasjon til vgs-fag. Mange har gitt råd til hvordan forbedre karakterer, og alternative måter å bli psykolog. Jeg kom med forslaget om å sikte lavere. Men om ts kun ønsker råd av mer virkelighetsfjern karakter, skal jeg forlate diskusjonen.Anonymous poster hash: 5d00a...885 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #80 Del Skrevet 17. juli 2014 AnonymBruker skrev (På 17.7.2014 den 17.56): Det var årsstudiet hun ikke kom inn på.. Selvfølgelig kan man forbedre karakterer i det uendelige til man endelig kommer inn. Men det virker jo som ts er en person som ikke finner motivasjon til vgs-fag. Mange har gitt råd til hvordan forbedre karakterer, og alternative måter å bli psykolog. Jeg kom med forslaget om å sikte lavere. Men om ts kun ønsker råd av mer virkelighetsfjern karakter, skal jeg forlate diskusjonen.Anonymous poster hash: 5d00a...885 Tror du ikke alle de som sikter psykologi profesjon eller medisin i ordinærkvoten ønsker å sette seg i gang med selve fagstoffet i studiumet enn å holde på med VGS-fag? Det er HELT vanlig å tenke slik. Når tanken om å ta opp fag synker inn så kommer nok motivasjonen også. Premien er jo å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi på en eller annen måte. Så lenge hun vil dette nok, kommer nok motivasjonen også skal du se. Jeg kjenner for øvrig flere som har hatt et ekstremt dårlig vitnemål fra VGS som inneholder et par strykkarakterer som trives nå på medisinstudiet i Oslo. Så dette er ikke "råd av virkelighetsfjern karakter". Anonymous poster hash: e927e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå