Gå til innhold

kom ikke inn, hva gjør jeg nå?!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg å studere noe annet, eventuelt studere psykologi i Øst-Europa landene dersom du absolutt vil studere det. Med 3,5 i snitt er ekstremt vanskelig å gå opp til 6,3 selv med alderspoeng osv. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg ikke tatt sjansen på å ta opp fag i flere år, for så ikke å komme inn, med tanke på at du er ganske langt unna karaktergrensen i utgangspunktet.

En venn av meg var i samme situasjon, men tok heller turen ned til Polen og ble ferdig i år :) Så det finnes alternativer.

Anonymous poster hash: 81e46...86c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jada, det er fult mulig å få 6 i alt på VGS, flere har fått til det. Det krever dog mye innsats og jobbing, så da må du stå på. Hva som er best for deg å velge, må du finne ut av selv siden vi ikke kjenner deg godt nok til å kunne svare på det.

For noen er det nok ikke mulig å få 6 i alle fag på VGS.. Altså, at ikke alle mennesker er i stand til å få seksere uansett hvor hardt de prøver.

Anonymous poster hash: c44e7...77d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det nok ikke mulig å få 6 i alle fag på VGS.. Altså, at ikke alle mennesker er i stand til å få seksere uansett hvor hardt de prøver.

Sa ikke at alle får det til heller, sa bare at det er mulig. Hadde det vært umulig ville jo ingen klart det i hele tatt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sa ikke at alle får det til heller, sa bare at det er mulig. Hadde det vært umulig ville jo ingen klart det i hele tatt. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer litt på om det er realistisk å få 6 i alt på vgs? Usikker på om jeg skal bruke så mange år for å prøve å få toppkarakterer slik at jeg kan søke rett inn på profesjonsstudiet der snittet ligger på 63 poeng..

En annen mulighet er å ta psykologi på nett, bruke år og dager på å få A i alt, deretter søke inn på profesjonsstudiet.

Det er i en annen kvote, du trenger ikke 6 i alt. I den kvoten teller man også med alderspoeng og realfagspoeng, fort 10-14 poeng ekstra.

Anonymous poster hash: 9702e...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok mulig for de fleste. Fagene på VGS (spesielt ikke-realfag eller ikke-språkfag) er fullt overkommelige. Dersom TS måtte ha hatt realfag for eksempel hadde saken stilt seg litt annerledes, men nå er jo vedkommende litt friere til å velge fag. Noen trenger muligens litt mer tid for å oppnå 6'ere, men TS har jo nok av tid nå. Det er jo en grunn til at så mange klarer å komme seg inn på medisinstudiet i ordinærkvoten etter år etter år med å ta opp fag. Samme gjelder jo profesjonsstudiet i psykologi for øvrig.

Jeg støtter forslaget med å melde seg opp på en privatistskole. Jeg har hørt godt om Bjørknes, Sonans og Akademiet. Men du MÅ ha motivasjon dersom du skal gjøre dette. Det at du går på privatistskole er ikke ensbetydende med at man får gode karakterer. Det er mange som tror dette og tenker at de ikke trenger å jobbe så mye utenom skoletiden.

Du kan ta opp fag og prøve å komme direkte inn på profesjon (mer jobb), årsstudiet eller bachelor (og så søke seg til Danmark etter endt studium). Det er mange muligheter.

Som noen andre har skrevet så må du finne det ut snarest om det er dette du faktisk vil. Om det er det du vil så er det bare å satse. Det blir nok noen harde år, men det er verdt det når du klarer det! Jeg har nettopp slitt meg gjennom 3 år på VGS og klart å komme inn på medisin. Det hadde jeg aldri trodd, spesielt om en ser på de usle karakterene mine fra ungdomsskolen. Det meste er mulig hvis du går inn for det.

Jeg personlig hadde nok valgt å satse profesjonsstudiet når man først tar opp fag. Dette svaret skyldes nok uansett at jeg vet at det hadde vært overkommelig for meg. Dersom det blir for mange fag å ta opp og at det tar for lang tid ville jeg nok ha tatt en av de andre veiene.

Anonymous poster hash: e927e...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er i en annen kvote, du trenger ikke 6 i alt. I den kvoten teller man også med alderspoeng og realfagspoeng, fort 10-14 poeng ekstra.

Man kan vel maksimalt få 12 ekstrapoeng sett bort ifra realfagspoeng. Jeg tror ikke det er nyttig av TS å ta noen realfag. Biologi 1 hadde muligens vært noe. Det er ikke noe vanskelig, men det er jo et ganske stort pensum etter min mening. I tillegg er det jo alle disse forsøkene som en også skal forberede seg på. Og feltarbeid.

Eller, TS, hvor god er du i matte og naturfag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så med andre ord jeg kan komme inn med litt over 5 i snitt?

Jaja, klart. Så å si ingen søker med et snitt på 6 blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så med andre ord jeg kan komme inn med litt over 5 i snitt?

Ja, man kan få inntil 8 alderspoeng, 2 poeng for høyere utdanning og 4 poeng for realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 i snitt sier jo ingenting. Det er jo veldig avhengig av om du har jevnt over 3 og 4-ere, eller om du har noen gode karakterer og noen som er skikkelig dårligere. Jeg hadde f.ek.s en god del 5ere og en 6er på vitnemålet mitt, men hadde noen fag som gikk skikkelig dårlig slik at jeg har noen 2ere og 3ere på vitnemålet også, som trakk ned mitt snitt noe veldig.

Dersom du har noen gode karakterer allerede, er det jo best å ta opp de dårlige karakterene først såklart og la de gode stå. Dersom du tar for mange fag på nytt så kan det ende opp med at det blir middels karakterer, der du kunne fått toppkarakterer på noen fag. Så tenk realistisk :)

Når du tar opp fag må du vel uansett søke med det på ordinærkvoten, så det er vel den som teller når han/hun skal se på poenggrensene. I tillegg får du 2 alderspoeng hvert år, så det må jo telles inn. Om du klarer det, så ville jeg satset på å komme rett inn på profesons først og fremst. Selv om du får A i snitt på årsstudium er du ikke sikret plass til profesjonsstudiet. Mange som går om igjen og om igjen årsstudium for å komme inn. Så tror heller det ville lønt seg å ta opp fag og forbedre snitt i 2 år, få 4 alderspoeng og komme rett inn på profesjon om det er det du virkelig vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok mulig for de fleste. Fagene på VGS (spesielt ikke-realfag eller ikke-språkfag) er fullt overkommelige. Dersom TS måtte ha hatt realfag for eksempel hadde saken stilt seg litt annerledes, men nå er jo vedkommende litt friere til å velge fag. Noen trenger muligens litt mer tid for å oppnå 6'ere, men TS har jo nok av tid nå. Det er jo en grunn til at så mange klarer å komme seg inn på medisinstudiet i ordinærkvoten etter år etter år med å ta opp fag. Samme gjelder jo profesjonsstudiet i psykologi for øvrig.

Jeg støtter forslaget med å melde seg opp på en privatistskole. Jeg har hørt godt om Bjørknes, Sonans og Akademiet. Men du MÅ ha motivasjon dersom du skal gjøre dette. Det at du går på privatistskole er ikke ensbetydende med at man får gode karakterer. Det er mange som tror dette og tenker at de ikke trenger å jobbe så mye utenom skoletiden.

Du kan ta opp fag og prøve å komme direkte inn på profesjon (mer jobb), årsstudiet eller bachelor (og så søke seg til Danmark etter endt studium). Det er mange muligheter.

Som noen andre har skrevet så må du finne det ut snarest om det er dette du faktisk vil. Om det er det du vil så er det bare å satse. Det blir nok noen harde år, men det er verdt det når du klarer det! Jeg har nettopp slitt meg gjennom 3 år på VGS og klart å komme inn på medisin. Det hadde jeg aldri trodd, spesielt om en ser på de usle karakterene mine fra ungdomsskolen. Det meste er mulig hvis du går inn for det.

Jeg personlig hadde nok valgt å satse profesjonsstudiet når man først tar opp fag. Dette svaret skyldes nok uansett at jeg vet at det hadde vært overkommelig for meg. Dersom det blir for mange fag å ta opp og at det tar for lang tid ville jeg nok ha tatt en av de andre veiene.

Ikke alle er i stand til å få en sekser i gym, for å ta et eksempel. Sånn er det bare. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dersom jeg skal komme med en spådom om jobbmarkedet i fremtiden, så ville jeg for alt det er verdt unngå å ta utdanningen i utlandet. Nå er det slik at mange har tenkt lignende når det gjelder medisin og tannlegestudier, og følger du litt med i media så ser en at flere som nå har utdannet seg innen disse fagfeltene i utlandet sliter med å få seg jobb nå, fordi det rett og slett er for mange med utdanningen.
De som har utdanning i utlandet stiller dårligere. Det samme gjelder sikkert ikke psykologi enda, men jeg ser for meg at det vil kunne bli tilsvarende problem i fremtiden fordi flere og flere velger å også dra til utlandet for å utdanne seg.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta årsstudiumet som privatist. På årsstudiumet må man få A i 3 av 5 fag og bestå ex.phil og ex.fac, det må man uansett om man har skoleplass eller kun tar eksamen. Det krever veldig mye jobb og disiplin. Selv om det er en fordel å kunne delta på alt som skolen tilbyr til de som har skoleplass, så kan man som privatist delta på de offentlige forelesninger.

Jeg ser det som bortkastet tid å ta opp fag fra VGS for å prøve å gå fra 3.5 til 5-6. Men det er forskjell på om du 3-4 i alle fag og da blir nødt til å ta opp alle, eller om du har 5-6 i nesten alle og 2 i ett par. Da ville jeg tatt de opp igjen. Hvis ikke så er det like greit å ta årsstudiumet som privatist for realiteten er at krav til karakterer er det samme og antall timer med lesing og pugging er det samme.

Men det er viktig å tenke på at man ikke får stipend som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle er i stand til å få en sekser i gym, for å ta et eksempel. Sånn er det bare. :)

De fleste er det. Jeg fikk 6 i gym i standpunkt, og jeg er ikke akkurat en idrettsutøver. Dette var i år på VGS. Likevel er privatisteksamen i kroppsøving helt annerledes og en behøver heller ikke å være en atlet for å oppnå 6 her. 5 er hvertfall helt overkommelig. Jeg mener og tror at det er lettere å få god karakter på privatisteksamen i kroppsøving enn i standpunkt.

Dette er en film som er en pekepinn på privatisteksamen i kroppsøving.

En trenger ikke å være en 6'er på alle delene for å få 6.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest La La La

Endret av La La La
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motivasjon og vilje har jeg nok av, det er bare troen på meg selv som jeg sliter mest med. Jeg satt hver dag med fag slik som kjemi og naturfag, fikk likevel bare 3 og 4, derfor ser jeg ikke helt for meg et vitnemål med rene 5'ere..

Har du realfag? Disse fagene bør du eliminere fra vitnemålet ditt og heller ta noen andre fag som er litt lettere. Du trenger jo ikke realfag for å søke psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...