Gå til innhold

Hjelp meg å beregne hvor mye vin jeg trenger!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha ca 20 gjester på tapas, og skal handle inn vin. Både rød og hvit. Men hvor mye bør jeg regne av hver? Ca like mange menn og kvinner hvis det hjelper. Er ganske blank på dette....:)

Anonymous poster hash: 6be84...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Ca en halv flaske på hver? :P

Anonymous poster hash: fb8b3...aed
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har beregnet 2 flasker per 3 personer tidligere. Det ble mye. Det er alltid noen som ikke er så glade i vin/skal kjøre osv.

Anonymous poster hash: 515ae...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk fot svar! :) men hvordan ville dere fordelt mellom rød og hvit? Like mye av hver? Eller mente dere av hver? Altså en halv rød og en halv hvit per pers?

AnonymBruker
Skrevet

Takk fot svar! :) men hvordan ville dere fordelt mellom rød og hvit? Like mye av hver? Eller mente dere av hver? Altså en halv rød og en halv hvit per pers?

Neinei, jeg mente en halv liter totalt per person.

Jeg ville tatt mest rødvin. Det er enklere, siden du ikke trenger å kjøle den ned, og jeg syns det passer bedre til det meste av tapas. Men det er opp til deg :-) Jeg vet at de jeg ville invitert liker rødt. Ta 50/50, eller 60/40 rødt/hvitt?

AnonymBruker
Skrevet

Til 20 stk tenker jeg da:

6 flasker rødt

4 flasker hvitt

Jeg ville kanskje kjøpt 2-4 flasker ekstra (av vin du selv liker) i tilfelle gjestene er veeeldig tørste. Er de "normalt tørste" gjemmer du dem bare bort til en annen anledning ;-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre gjestene dine hvilken rødvin de liker best. :) Tror jeg ville reknet en halv flaske vin på hver. Bedre å ha for mye enn for lite.

Anonymous poster hash: ba0b6...2d0
Skrevet

Tapas er mat som ofte tar litt lengre tid/'er mer sosialt' enn annen mat.

Ville derfor beregnet at det gikk litt mer drikke enn ved et normalt middagsselskap.

Minst 10 liter på 20 pers. Gjerne mer...

Tipper jeg ville hatt 15-20 flasker, så fikk et ev overskudd gå til vinskapet

Skrevet

Man blir jo ofte sittende og drikke og kose seg en stund utover kvelden etter middagen er ferdig, og som chiquita ovenfor meg nevnte, Sitter. man i tillegg lenge med tapas. Hvis du kun tenker vin til mat holder det nok med en halv flaske pr. pers. Min erfaring er imidlertid at det fort går en flaske pr. pers (-sjåfører) dersom det er snakk om hele kvelden. Også gjør det vel ikke noe å sitte igjen med noen flasker så lenge de er uåpnet?

Jeg synes rødvin passer best til tapas. Hvitvin er imidlertid godt i sommervarmwn. Men folk har jo ulike preferanser. Vet bla om noen som kun drikker hvit. Men her kjenner du kanskje gjestene dine?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Lurt det med at det går mer vin til tapas, tror jeg skal regne borti en flaske per pers. Tror de fleste liker rødvin best, men så er det noe med sommerkvelder og hvitvin da....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...