Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4.5 har veldig lyst til å lære å lese. Jg er veldig usikker på hvordan jeg skal begynne liksom. Husker ikke tilbake til da jeg lærte selv men jeg vet jeg kunne lese før jeg var 6 ihvertfall.

Skalj eg begynne med å lære ham bokstavene? Store og små? Skal jeg lære ham å skrive dem også eller bare gjenkjenne dem så han kan lese dem?

Han vil jo veldig gjerne lese selv ogj eg vil gjerne lære ham. Har noen tips og råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærte å lese da jeg var 4. Foreldrene mine gjorde ikke annet enn å lese for meg og broren min hver eneste dag. Så om du ikke gjør det bør du begynne, det vil jo forhåpentligvis også skape en interesse for bøker.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg ble også lest mye for. Plutselig kunne jeg lese, helt av meg selv.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tja, jeg er jo såkalt førskolelærer så jeg burde vel vite??? :klø:

Les masse! Det er alfaomega. Pek på bokstaver og fortell hva de heter og hvilke ord de tilhører (eks: H, hund, hest, harald) Skilt ute når man kjører bil er god trening.

Start med å lære å skrive navnet! Skriv du først, så hermer han etter. Fin måte å trene finmotorikk (altså finger/hånd koordinasjon) Etterhver, når han vil, utvider du med ditt navn, søsken, bestevenn, familie osv.. Da blir han kjent med mange bokstaver.

Senere kan du kjøpe sånne hefter i leketøysforretninger eller i bokhandelen. Slike som handler om bokstaver - vår datter har en, og synes det er stas å gjøre "lekser" på egenhånd.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg husker at jeg syntes det var veldig morsomt å ringe rundt bokstaver i avisoverskrifter. Faren min tegnet for eksempel en S (lett bokstav å begynne med) og så satt jeg med en gammel avis og ringet rundt alle S'ene mens han leste den nye avisen. Jeg lekte at jeg også leste avisen da, og det var en fin måte å lære bokstaver på.

Skrevet

Les masse! Det er alfaomega. Pek på bokstaver og fortell hva de heter og hvilke ord de tilhører (eks: H, hund, hest, harald) Skilt ute når man kjører bil er god trening.

Start med å lære å skrive navnet! Skriv du først, så hermer han etter. Fin måte å trene finmotorikk (altså finger/hånd koordinasjon) Etterhver, når han vil, utvider du med ditt navn, søsken, bestevenn, familie osv.. Da blir han kjent med mange bokstaver.

:enig_animasjon: Ja! Sønnen min på 3.5 lyst til å lære å lese også. Jeg begynne med bokstavene (eks- p='puh,' t='tuh') og ord de tilhører. Han skrivt et ordbok (ABC bok) med bokstavene og bilder. Han liker å se bokstavene overalt; det var hvor han å lære bokstaver. Jeg også lese ofte med han og han begynnt å lære mer ord.

Gjest Anonymous
Skrevet

Go boken har kommet med en ny serie nå som heter "Min første ABC", en serie som består av 29 bøker-en bok for hver bokstav. I tillegg fikk vi en magnettavle, og det følger med magnetbokstaver i hver pakke som kan settes på tavla. Det var veldig suksess her hos min datter på 4 år. Hun har allerede lært seg flere bokstaver, og synes dette er veldig morsomt. Vi fikk gratis velkomstpakke med 2 bøker og magnettavle, ingen kjøpeplikt hvis vi ikke likte det.

Kan ikke lage link, men det er iallefall Sandvik bokforlag, Goboken.

Skrevet

Takk for masse gode tips...skal sette igang med en gang så får vi se hva som funker best..det er vel ganske individuelt antar jeg. Det som er best for et barn er vel nødvendigvis ikke best for naboens...uansett..takk for tips.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når min storebror begynte på skolen, laget mor 29 lapper med bokstavene (store og små) og en tegning av noe som begynte på den bokstaven. Dette hang på døren på et kjøkkenskap i lang tid. Jeg lærte dermed bokstavene og å lese samtidig som min bror (som er 3 år eldre enn meg)

Gjest Embla s
Skrevet

Hvis du vil lære sønnen din å lese, er det også lurt å øve opp hans fonologiske bevisthet - lær ham rim og regler, bokstavlydene, la ham bytte ut forbokstaven i ord med andre, slik at det blir et annet ord, etc.

• 5 år senere...
Gjest berfin
Skrevet

jeg har veldig lyst til å lære lillesøsteren min å lese.

Skrevet
Hvis du vil lære sønnen din å lese, er det også lurt å øve opp hans fonologiske bevisthet - lær ham rim og regler, bokstavlydene, la ham bytte ut forbokstaven i ord med andre, slik at det blir et annet ord, etc.

Enig! Det er også en morsom øvelse å lytte ut lyden først og sist i et ord - begynn med de enkle lydene som S.

Ellers er mine tips de samme som over:

- les mye for barnet

- lek med bokstavene - først med bokstavene i eget navn

- vær nøye med å bruke bokstavlyden - det heter 'sss' ikke 'ess'

- se på skilt når dere er ute og går

- lek med rytmer og rim

- let etter bokstaver - begynn med f. eks. S som ser lik ut både som stor bokstav og liten. O er også en fin bokstav.

- se på lydrette ord som S-O-L, trekk lydene sammen til et ord.

Det er sikker mange andre aktiviteter som kan gjøres, men det er stort sett disse jeg har benyttet i 1. klasse når jeg har undervist der.

Skrevet

Først og fremst, kjempebra at du vil lære han å lese når han selv har fått en interesse for dette!

Det er noe som heter Matteus-effekten som sier at den som har, han skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. Dette gjelder også innen skolen. Elever som allerede har gode forutsetninger når de starter på skolen, vil hele tiden øke sin kompetanse - mens de som ikke har de beste forutsetningene stadig vil gjøre det svakere i forhold til de "sterke" elevene.

Det finnes mange forskjellige måter å jobbe med lese- og skriveopplæring på. Det beste tipset jeg kan gi deg, er å gjøre det som føles riktig for deg - og det som du er tryggest på. Det største valget å ta er jo om du vil følge en ABC med innebygd progresjon eller en som er alfabetisk organisert - og om han skal lære store og små bokstaver samtidig. Dette er uansett ikke noe stor greie - for det er bare å finne en bok du og han liker - og jobbe utifra den.

Lesing er kort sagt avkoding av bokstaver (skjønne at hver bokstav har en lyd) og forståelsen av at disse sammen danner et ord. Jobb med lydene til bokstavene og sett de sammen til ord..... Men husk å ikke gå for raskt frem ;)

Når han har lært noen bokstaver, så prøv å bruk de mest mulig! Gjør det til en lek - slik at han syntes det er moro hele tiden! Det er kjempeviktig med motivasjon! Det med å finne bokstaver i avisen syntes jeg var et flott tips! Må jo være kjempemorsomt å kjenne igjen bokstavene i noe som er en "voksenting" :) Lag tegninger av aper og sola osv.. Lek og kos dere :) Det er morsomt å lære å lese!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Sønnen min på 4.5 har veldig lyst til å lære å lese. Jg er veldig usikker på hvordan jeg skal begynne liksom. Husker ikke tilbake til da jeg lærte selv men jeg vet jeg kunne lese før jeg var 6 ihvertfall.

Skalj eg begynne med å lære ham bokstavene? Store og små? Skal jeg lære ham å skrive dem også eller bare gjenkjenne dem så han kan lese dem?

Han vil jo veldig gjerne lese selv ogj eg vil gjerne lære ham. Har noen tips og råd???

Jeg kunne lese da jeg var cirka fire år. Dette fordi jeg hadde favoritteventyr og bøker som mine foreldre etter min oppfordring leste om og om igjen for meg til jeg kunne dem utenat, og derfra var ikke skrittet langt til å ta frem bøkene selv og lære meg lesekunsten, samt å skrive også.

At jeg lærte meg å lese og skrive så tidlig, var imidlertid ikke noe spesielt ønske fra mine foreldre, fordi de mente at jeg da kom til å kjede meg fryktelig når jeg begynte på skolen og vi liksom skulle lære lesing og skriving. Og det hadde de rett i. Jeg kjedet meg skikkelig i første og andre klasse.

Skrevet

Hvis han ønsker å lære å lese, så må han da endelig få lov.

Jeg kunne å lese allerede da jeg begynte på skolen og kjedet meg verre mens jeg ventet på at klassen skulle "ta meg igjen", så jeg ville ikke selv lært mine barn å lese med mindre de ba om det selv.

Gjest *Mim*
Skrevet

Skolen har plikt til å gi tilpasset opplæring, så om et barn kan lese og skrive fra første klasse, skal opplæringen tilpasses etter det.

Jeg kunne å lese og skrive da jeg begynte på skolen, men kan ikke huske jeg kjedet meg for det. Men manglende utfordringer er dessverre et problem for mange.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lærte også tidlig å lese, husker ikke hvordan, men jeg var rundt fire. Kjedet meg de første årene på skolen, men tror ikke alternativet hadde vært noe bedre. Jeg var jo interessert i å lese og leste også mange bøker før jeg begynte på skolen, noe som sikkert har vært med på å prege meg. Kjedet meg ikke bare i norsk/leseundervisningen, men også blant annet i matte som jeg ikke hadde lært noe særlig av hjemmefra, så det med manglende utfordringer gjaldt nok nivået generelt. I norsken ble såvidt jeg husker utfordringen løst ved at vi som kunne lese og lå foran de andre fikk lese andre ting imens. Og jeg var ikke noe eksepsjonelt langt framme, har ikke spesielt høy IQ eller noe. For meg virker det som undervisningen de første skoleårene ikke er særlig tilpasset at mange barn både er kunnskapstørste og kan lære fort. Det skaper både dagdrømmere og uengasjoerte og late "flinke" elever. Klart lærerne har en stor jobb i å skulle tilrettelegge for alle, dessverre føler de nok ofte at det er viktigere å få rakt med seg de som sliter, enn å lage et eget opplegg for de som i grunn klarer seg bra selv. Og det er jo ikke så rart.

Skrevet (endret)

veldig mange barn lærer å lese av egenproduserte tekster.. Altså de lærer å skrive noen bokstaver f.eks BKRST, kjenner igjen disse bokstavene og bokstavlydene og kan dele opp lydenhetente B-K-R-S-T si lydene og så trekke de sammen igjen til et "ord".

Anbefaler deg å låne boken "Barns språkutvikling - muntlig og skriftlig" av Anne Høigård. Kapittel 10 omhandler leseutvikling.. Veldig spennende og interessant lesing...

Endret av Leanne
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lærte å lese da jeg var 4, og nå kan datteren min på 5 lese. Jeg ble lest mye for, og jeg ble lært de store bokstavene. Det samme har vi gjort med datteren vår, vi har alltid lest mye, og vi har lært henne de store bokstavene. Både hun og jeg lærte de små bokstavene av oss selv.

Selve lesekoden kan kanskje ikke læres bort, men det er noe som kommer ved å ha hatt nok tid med ord og bøker. Datteren vår har bøker i sengen og blar i dem hvis hun ikke får sove med en gang. Det har hun alltid fått lov til av oss.

Vi lærer henne ikke noe mer rundt dette; hun finner ut av ordene av seg selv, og doble konsonanter og spesielle skrivemåter osv overlater vi til skolen. Vi synes det viktigste er at det er gøy å lese, og at hun merker at hun greier å finne ut av ting selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle mine barn kunne lese før de begynte på skolen. Og alle lærte det gjennom magnetbokstaver og i løpet av familiens måltider hvor de leste på melkekartonger, leverpostei-boksen osv. osv. Vi har ikke vært så flinke til å lese for ungene, kanskje det er derfor de er så ivrige.... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...