Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at Namsmannen har bestemt at jeg skal få trekk i inntekten min fra NAV, dette fra og med 15. denne måned. De har ikke gjort noe trekk i en utbetaling jeg har fått på mandag. Når jeg går inn og sjekker "mine utbetalinger" står min neste utbetaling er klar som vanlig. Betyr det at de gjorde en feil og ikke kommer til å trekke denne gangen heller?

Anonymous poster hash: d2893...86a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er du forpliktet til å ringe og gi beskjed om. Du risikerer at de trekker dobbelt neste gang fordi du har fått varsel om trekk, har oppdaget at de ikke har trukket og ikke gitt beskjed.

Anonymous poster hash: 9af0d...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte både NAV og namsmannen før for å spørre om hvordan de kommer til å gjøre trekket i og med trekkene er større en hva jeg får utbetalt hver gang, men dette skille NAV ordne sa de. NAV igjen mente at jeg jeg må gi beskjed til namsmannen on dette og be om mindre trekkestørrelse. Igjen, namsmannen mente at NAV får slike saker hele tiden og at de fikser dette.

NAV hadde ikke fått brev ennå da, kanskje de ikke har gått enda?

Kanskje NAV ikke har bestemt seg på hvilke(t) beløp som det skal trekkes i? Eller kanskje de bare bruker tid til å scanne brev og legge det i systemet deres, fordi dette var kort varsel?

Jeg vet ikke. Og jeg vet ikke hvorfor jeg skal få dobbeltrekk når jeg ikke gjorde noe feil? De bør heller øke trekkeperioden. Alternativt, kan jeg jo betale selv til dem denne ene gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Forlenge perioden, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sak via namsmannen, så er det de som bestemmer det månedlige trekkbeløpet. Har du to utbetalinger i mnd eller annen inntekt? Ektefelle? Det skal vel ikke trekkes mer enn at du har å leve for?

Anonymous poster hash: d7cb9...e50

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis namstrekket er større enn inntekten din har namsmannen gjort feil og du må skriftlig klage på vedtaket der du viser til reglene for livsopphold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får flere utbetalinger i måneden. Av dem er AAP som hver 14. dag og kontantstøtte. Tilsaman er inntekten min nok for å ha trekket, men fordi jeg får utbetalt mindre "porsjoner", forstår jeg kok hvordan det skal trekkes.

Jeg sjekket kontoen min nå og pengene er overført. Hva bør jeg gjøre? Betale det til konronummeret som sto i brevet fra namsmannen? Bruke pengene og regne med lengre trekkeperiode fordi det har skjedd feil? Beholde pengene, men ikke bruke de og se an hva som skjer?

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva du skal gjøre? Kontakt namsmannen og hør vel.

Anonymous poster hash: 81449...e34

AnonymBruker
Skrevet

Bare ring Nav eller namsmannen! Du kan gjerne betale inn til de du skylder penger om du har noe til overs. De skal notere det og stoppe trekket når de har fått alt de skal ha. Men du risikerer at trekket kommer og så har du ikke noe igjen å leve for. Nav er flinke på trekk. Det har sikkert bare blitt registrert inn for sent e.l.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sette av penger slik at du har litt å gå på til trekket kommer.

Som regel har et namstrekkvedtak en varighet av 6 måneder - og de 6 månedene varer fra den dagen de begynner å trekke. Jeg tror ikke du vil få dobbelt trekk - men det kan faktisk bare NAV svare på.

Som nevnt: sett av en andel av pengene slik at du "tåler trekket" når det kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Sette av penger slik at du har litt å gå på til trekket kommer.

Som regel har et namstrekkvedtak en varighet av 6 måneder - og de 6 månedene varer fra den dagen de begynner å trekke. Jeg tror ikke du vil få dobbelt trekk - men det kan faktisk bare NAV svare på.

Som nevnt: sett av en andel av pengene slik at du "tåler trekket" når det kommer.

Trekk varer til kravet er nedbetalt eller til det er gått 24 mnd.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Trekk varer til kravet er nedbetalt eller til det er gått 24 mnd.Anonymous poster hash: d7cb9...e50

Da er det endrer siden jeg hadde det sist på slutten av 90-tallet. Den gangen fikk man kun vedtak for 6 måneder av gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det endrer siden jeg hadde det sist på slutten av 90-tallet. Den gangen fikk man kun vedtak for 6 måneder av gangen.

Det er mulig. Det var før min tid. :-)

AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle skal det bare vare i 2 måneder. Det er snakk om høyt trekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...