Gå til innhold

Populær blant venner populær blant kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker da jeg var barn og ungdom da var det sånn at de kuleste guttene også var de som var mest popuulære blant jentene. Er det noen som har det sånn som voksne også, enten liker kule menn eller er kule menn som blir likt. Altså korrigert for ting som utseende, penger, og annen status. F.eks kulest i vennegjengen eller kulest på jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker da jeg var barn og ungdom da var det sånn at de kuleste guttene også var de som var mest popuulære blant jentene. Er det noen som har det sånn som voksne også, enten liker kule menn eller er kule menn som blir likt. Altså korrigert for ting som utseende, penger, og annen status. F.eks kulest i vennegjengen eller kulest på jobb.

Det er nok snakk om en selvforsterkende effekt her. Det gir status blant andre gutter å være populær blant jenter, så det er ikke nødvendigvis at statusen i vennegjengen kommer først. Jeg har i alle fall mange eksempler på folk som er veldig populære i vennegjengen, men aldri får seg noe som helst på noen front når det gjelder det motsatte kjønn. Ikke fordi de er tjukke, stygge, eller fattige, de bare fikser det liksom ikke.

Men at andre liker deg gir status i seg selv, så at det isolert sett har en positiv effekt tviler jeg ikke på. Alt annet likt vil jo Åge Frantzen med masse venner være mer attraktiv enn Åge Frantzen uten noen venner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske naturlig at en person som er selvsikker, utadvendt, morsom og interessant har en stor vennekrets og et bra sosialt liv og i tillegg har draget på damene. De generelle positive egenskapene appellerer jo til både menn og kvinner.

Selv om du fjerner andre faktorer er det likevel typisk at menn med suksess blir beundret av andre menn også, ikke bare tiltrekker kvinner. Menn kan se med samme blikk på dem, de vil bare ikke knulle dem (som regel i alle fall..).

Jeg kjenner til menn som har endel venner og andre gutter liker men som ikke har draget på damene, men jeg kjenner ingen menn som er attraktive overfor kvinner som ikke har en solid vennekrets.

Anonymous poster hash: 3bec8...c1e
Skrevet

Det er nok snakk om en selvforsterkende effekt her. Det gir status blant andre gutter å være populær blant jenter, så det er ikke nødvendigvis at statusen i vennegjengen kommer først. Jeg har i alle fall mange eksempler på folk som er veldig populære i vennegjengen, men aldri får seg noe som helst på noen front når det gjelder det motsatte kjønn. Ikke fordi de er tjukke, stygge, eller fattige, de bare fikser det liksom ikke.

Jeg vet folk som i voksen alder ikke har draget på jentene selv om de er populære blant gutta, det var egentlig derfor jeg startet tråden. Men husker da jeg var barn og ungdom da synes jeg man automatisk dro jenter om man var kulest i guttegjengen Lurer litt på om det var fordi man ble mer lagt merke til som barn. Var man kulest i klassen så visste jo jentene det, men er man kulest i vennegjengen som voksen så er det jo ikke sikkert at noen jentene merker noe særlig til det.

Det er jo ganske naturlig at en person som er selvsikker, utadvendt, morsom og interessant har en stor vennekrets og et bra sosialt liv og i tillegg har draget på damene. De generelle positive egenskapene appellerer jo til både menn og kvinner.

Selv om du fjerner andre faktorer er det likevel typisk at menn med suksess blir beundret av andre menn også, ikke bare tiltrekker kvinner. Menn kan se med samme blikk på dem, de vil bare ikke knulle dem (som regel i alle fall..).

Jeg kjenner til menn som har endel venner og andre gutter liker men som ikke har draget på damene, men jeg kjenner ingen menn som er attraktive overfor kvinner som ikke har en solid vennekrets.

Ja, det virker rimelig. Har noen kule i omgangskretsen min og de får samme oppmerksomhet av menn som av kvinner(utenom det seksuelle).

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo det å "dra damer" noe helt annet som barn. Barn retter oppmerksomheten mot de som krever oppmerksomhet. Klassens klovn forventer oppmerksomhet.

Det er ikke som om det er noen reell konsekvens av jentenes oppmerksomhet, som sex eller forhold.

Gjest Gunfreak
Skrevet

En god kompis av meg har alltid vært populær, alle syns han er kul, enten de er damer eller menn, han er en høy pen blond gutt/mann men det er personligheten som tar damer/menn, Han er bare drit kul, morsom hyggelig osv, selv når han har langt hår i hestehalle og sappa bart, og egentlig ser litt nærkis ut, er personligheten der.

Når jeg var med han og en annen kompis følte jeg meg som den stygge, de var begge pene gutter, som var sosiale ovenfor alle spesielt jenter.

Jeg var han rare sære karen som var sjenert for alle spesielt jenter.

Gjest Leo Nardo
Skrevet

Trodde ikke voksne folk snakket i vendinger som "kulest i vennegjengen" eller "kulest på jobb" i fullt alvor. Kanskje du ikke er så gammel?

Uansett, jeg har inntrykk av at sosial status og popularitet i forhold til tiltrekning var mer viktig i barndommen eller ungdommen enn hva det er når folk blir voksne.

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det delvis er en sammenheng også i voksen alder, men tror ofte det har noe med at disse guttene gjerne er utadvendte, morsomme, smarte og sjarmerende- og har disse sidene ved seg også i voksen alder.

Samtidig så har jeg et par kamerater som uten unntak har vært seriemonogame og kronisk utro bak sin kjæres rygg. Vi som kjenner dem og vet dette er likevel glade i dem som venener, men hadde nok aldri igjen kunnet sett på dem som kjæresteemner. Disse mennene finner seg gjerne raskt nye kjærester etter et brudd, og da kvinner utenfor vennekretsen som ikke kjenner deres historie. Og det er nok et smart trekk... ;).

Anonymous poster hash: baa5b...2be
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har i alle fall aldri tenkt på hvem som er kulest i vennegjengen eller kulest på jobb. Men kan være jeg ikke klarer å se slike teite status-greier som noen driver med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet folk som i voksen alder ikke har draget på jentene selv om de er populære blant gutta, det var egentlig derfor jeg startet tråden. Men husker da jeg var barn og ungdom da synes jeg man automatisk dro jenter om man var kulest i guttegjengen Lurer litt på om det var fordi man ble mer lagt merke til som barn. Var man kulest i klassen så visste jo jentene det, men er man kulest i vennegjengen som voksen så er det jo ikke sikkert at noen jentene merker noe særlig til det.

Ja, det virker rimelig. Har noen kule i omgangskretsen min og de får samme oppmerksomhet av menn som av kvinner(utenom det seksuelle).

Som du sier kan det godt hende det er vanskeligere å identifisere den "kuleste" i vennegjengen som voksen. Jeg vet ikke altså. Det er så mange parametere som spiller inn, og hva som er "kult" er også forskjellig fra person til person.

Gjest New_Girl
Skrevet

Kulest i vennegjengen og kulest på jobb er virkelig ikke begreper som blir brukt nå i voksen alder. Man kan være populær i form av at man er omgjengelig, hyggelig og har utseende med seg f.eks, men det å være "kulest", er i hvert fall ikke noe jeg tenker over.

Jeg kunne forøvrig aldri ha vært sammen med den "kuleste", verken nå eller da jeg var ungdom. For det er jeg alt for usosial og innadvendt. Det er et pluss dersom han er godt likt blant andre, men jeg vil ikke ha han som alltid står i midten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at de som gutta synes er kuulest, og tror at jentene synes er kuules, ikke alltid er de som jentene synes er kuulest.

De populære mennene er ikke de som drar damer, får gutta til å ha det kuult på gutteturene osv. De populære mennene er de som behandler damene bra, har en behagelig personlighet og damene får lyst til å få ungene til.

Anonymous poster hash: 7556d...9c6
Skrevet

Trodde ikke voksne folk snakket i vendinger som "kulest i vennegjengen" eller "kulest på jobb" i fullt alvor. Kanskje du ikke er så gammel?

"Kul" er da et helt greit uttrykk å bruke i voksen alder også, men man legger gjerne ikke det samme i det som på ungdomsskolen. "Kul fyr", "kul dame" er noe jeg fint kan beskrive folk som, og det betyr gjerne at de er folk som er behagelige å være rundt fordi de er mentalt oppegående, lite dømmende "lev og la leve"-type mennesker. Det er ikke noe stress med dem, og man kan være seg selv rundt dem uten at det blir drama av det. Det er ikke lengre sånn at noen er "kule" fordi de kan trikse en ball 100 ganger, har en sånn flott pannelugg som de kan blåse bort fra øynene, eller fordi de har begynt å drikke øl, hvis du skjønner. Syns det er et bra uttrykk som alle forstår sånn ca. hva betyr uten at man behøver å gå så veldig inn i detalj.

"Har du møtt hun nye dama til Ole Jonny Ronny Raymond? Hvordan var hun?"

"Hun virket snill, og hadde en fin balanse mellom det å lytte til andre og dele av seg selv, lett å få til å le og virket som hun hadde god smak."

Ellet evt. bare:

"Jo da, kul dame."

AnonymBruker
Skrevet

"Kul" er da et helt greit uttrykk å bruke i voksen alder også, men man legger gjerne ikke det samme i det som på ungdomsskolen. "Kul fyr", "kul dame" er noe jeg fint kan beskrive folk som, og det betyr gjerne at de er folk som er behagelige å være rundt fordi de er mentalt oppegående, lite dømmende "lev og la leve"-type mennesker. Det er ikke noe stress med dem, og man kan være seg selv rundt dem uten at det blir drama av det. Det er ikke lengre sånn at noen er "kule" fordi de kan trikse en ball 100 ganger, har en sånn flott pannelugg som de kan blåse bort fra øynene, eller fordi de har begynt å drikke øl, hvis du skjønner. Syns det er et bra uttrykk som alle forstår sånn ca. hva betyr uten at man behøver å gå så veldig inn i detalj.

"Har du møtt hun nye dama til Ole Jonny Ronny Raymond? Hvordan var hun?"

"Hun virket snill, og hadde en fin balanse mellom det å lytte til andre og dele av seg selv, lett å få til å le og virket som hun hadde god smak."

Ellet evt. bare:

"Jo da, kul dame."

Hahaha! Aldri verden om en som heter Ole Jonny Ronny Raymond får seg ei kul dame! :D

Anonymous poster hash: 61ee3...95f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...