AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Jeg har til nå gått ned fra 75 kg til 72 kg. Jeg står fast på 72 kg, men veier noen ganger 73 kg. Jeg har gjort den store feilen at jeg har gått på vekten i flere dager på rad, så jeg har blitt litt "besatt" og hva jeg veier påvirker hele tiden humøret mitt. I sted veide jeg 73,3 kg, med hettegenser og joggebukse på. Jeg sa meg fornøyd, men spiste nettopp et kakestykke og nå føler jeg meg veldig, veldig dårlig. Det var Red Velvet, så det ble en del for mange kalorier for å si det sånn. Jeg vet jo hvordan jeg skal gå ned i vekt. Spise sunt og trene, det er jo det som skal til. Jeg bruker MyFitnessPal og loggfører kalorier, jeg skal ligge på 1900 kalorier for dag, noe som er nok for meg. I går spiste jeg også kake og jeg greide likevel å holde meg under 1900 kcal, fikk derimot ikke i meg nok næringstoffer. Jeg har en aktiv jobb, jeg jobber som vikar på et sykehjem og har fri 2-3 dager i uken, men tar som oftest på meg ekstra så blir gjerne 1 eller 2 fridager. Treningen har jeg nettopp kommet i gang med og det er styrke jeg trener, jeg takler ikke cardio og syns den type trening er gørrkjedelig. Problemet er at jeg gikk ikke ned de få kiloene av trening og sunn livsstil. Jeg spiste veldig lite, var slapp og fæl, jobbet hardt og sov mye. Jeg er redd for at jeg går fort opp de kiloene igjen nå som kostholdet mitt er stabilt og ikke lenger kalorifattig. Føler jeg allerede har kommet langt som har gått ned 3 kg, selv om det ikke er så mye. Jeg er redd for at vekten skal stå stille, jeg vil ned i vekt NÅ. Målet mitt er 65 kg til 1. november, og det skal jo være mulig å nå. Det jeg trenger hjelp til, er kostholdet. Jeg spiser brød, og velger som oftest det sunneste brødet jeg finner, men kan så klart bake brød selv. Vil helst ha et lavkarbo brød, gjerne et kalorifattig også (selv om det er vanskelig å lage kalorifattige brød). Viktigste er at det er sunt. Og hva som er det beste kjøpebrødet vil jeg også vite. Jeg liker veldig godt havregryn/proteinpannekaker, fisk (laks, torsk, hyse), kylling, diverse grønnsaker som blomkål, brokkoli, gulrot, purreløk, alle typer løk generelt. Syns derimot at det er litt skummelt å kokkelere med grønnsaker da jeg ikke har spist så mye av det tidligere. Jeg liker ikke salat, jeg blir aldri mett av det og syns ikke det smaker noe godt. Jeg er VELDIG glad i frukt. Veldig glad i vann. Hvordan holder jeg motivasjonen oppe? Hvordan kommer jeg meg i mål? Føler jeg er på rett kjør nå, selv om jeg sprakk både i dag og i går - men jeg trente i det minste i går, i dag blir det ikke noe trening pga hundre tusen andre ting jeg skal gjøre. Hvordan gikk du ned i vekt? Om du kunne gitt et detaljert og informativt svar hadde det vært knall. Jeg trener ikke på studio, men trener hjemme. Bruker ekstra vekt i form av manualvekter og kettlebells. Anonymous poster hash: 7060d...222
Kira-delta Skrevet 16. juli 2014 #2 Skrevet 16. juli 2014 (endret) Jeg trener 3-6 ganger i uken, men lytter til kroppen, blir jeg sliten tar jeg noen dagers pause. Også spiser jeg det jeg trives med, jeg liker brødmat, så jeg spiser brød nå. Det viktigste for meg har blitt at jeg lager 6 forskjellige dagsmenyer med måltider jeg liker skikkelig godt, hvor alle måltidene er ca like mye i kcal ( sånn at alle frokostalternativene er 300kcal, lunsjalternativene er 300kcal osv). Også holder jeg meg til å spise bare disse forskjellige måltidene hver dag. Da er jeg sikker på at jeg er innafor. Når jeg er lei de forskjellige måltidene setter jeg sammen nye måktidsplaner. For min del blir det en vane, og ikke noe jeg føler jeg MÅ opprettholde. Og når det blir en vane, går ting av seg selv Dessuten kastet jeg vekten, det viste seg å være god lærdom det å stole på forandringene som skjer uten vekt. For kroppen min har forandret seg mye Redigert: jeg trykket post litt fort.. Det er viktig å trives med forandringene, ellers klarer man ikke opprettholde nye vaner. Finn ut hva som plager deg eller gjør at du mister motivasjon, kvitt deg med det og prøv noe nytt. Det er ikke farlig det er bedre å bruke lang tid på å finne ut hva som fungerer for deg, enn å fortsette med en og samme ting som hvertfall ikke fungerer. Lykke til Endret 16. juli 2014 av Kira-delta 1
Ms. Steele Skrevet 16. juli 2014 #3 Skrevet 16. juli 2014 (endret) Vet ikke om det er lov å anbefale så mye her, men Grete Roede fungerte topp her! Gå inn på sidene og les litt. Går på å spise normalt, men riktig. 1900 kcal pr dag høres mye ut. Det er det jeg bruker når jeg IKKE slanker meg. Klart forskjell på mann/kvinne/høyde/vekt, men ut fra hvordan du skriver så antok jeg at du er kvinne. Korriger meg om jeg tar feil! Endret 16. juli 2014 av Ms. Steele
Gjest Runforit Skrevet 16. juli 2014 #4 Skrevet 16. juli 2014 Jeg har ikke gått ned i vekt, men nøkkelen til en sunn og slank kropp er rett kosthold, kontinuitet og at en innstiller seg på å tenke livsstil, ikke slanking. Om du skal finne en livsstil du faktisk kan leve med så må du spise næringsrik og riktig mat. Sitter kostholdet så vil du gå ned i vekt og cm. Proteiner metter fort og fett metter lenge. Du kan fint spise karbohydrater, men da bør fokuset ligge på de trege typene med lav GI som f.eks søtpotet, bønner, kikerter, linser, fullkornsris/pasta. En fin regel er en knyttneve ferdigkokt vare mht til karbohydrater til middag. Spiser du nok proteiner og fett så vil du også få et mer stabilt blodsukker slik at du ikke får cravings på søtt og småspising mellom måltidene. Min anbefaling er en solid frokost, lunsj og middag og gjerne 2 mindre måltider som mellommåltid(eks nøtter) og kvelds med f.eks skinkeomelett/proteinpannekaker. Kan anbefale ingridsblogg.no for inspirasjon til både frokost, middag, lunsj, snacks, desserter, helgekos etc.
Lilletrille87 Skrevet 16. juli 2014 #5 Skrevet 16. juli 2014 Lavkarbo, tung styrke 3 ganger i uka og kardio 1-2 ganger i uka
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Min "hemmelighet" var clean eating. Etter det fikset alt seg selv omtrent.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Min "hemmelighet" var clean eating. Etter det fikset alt seg selv omtrent. Kan du fortelle mer om det? Anonymous poster hash: 44fd3...2c3
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Kan du fortelle mer om det? Anonymous poster hash: 44fd3...2c3 "Clean eating" er rett og slett å spise kun ren mat. Helt ren altså. Ikke noe hel-fabrikat, ikke noe halv-fabrikat, ikke noe som er bleket eller kjemisk behandlet, ikke noe som inneholder kunstige tilsetningsmidler osv. I starten trodde jeg dette mente at jeg nesten ikke kunne spise noen ting - viste seg at jeg kan spise alt som jeg har spist før, men at jeg bare må lage mer fra bunnen av og passe på ingredienslista når jeg handler mat. Økologiske matvarer går som regel under clean eating-matvarer, men jeg sjekker som regel lista litt her også. Dette gjør at du automatisk slutter å spise disse dårlige og raske karbohydratene - noe som gjør at du holder deg mett lenger, i tillegg til at det er mye sunnere. Generelt er clean eating mye om å spise fullkorn, frukt, grønnsaker, proteiner og sunt fett. Siden kroppen ikke mottar alle disse kjemikaliene og kunstige tilsetningene lenger, vil du også få mye mer energi og generelt føle deg bedre. Jeg har hvertfall bare gode erfaringer med det og har sett flere gå ned masse etter de startet med dette. Det finnes ekstrem-varianter av clean eating med masse tilskudd osv osv, men jeg foretrekker den varianten jeg har som livsstil hvor jeg rett og slett spiser hva jeg vil, bare i ren variant. 2
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 (endret) Hvis noe i posten min over er uklart er det bare å spørre forresten, jeg var litt opptatt med andre ting når jeg svarte. Forøvrig er det et opplegg hvor du selv velger om du vil spise når du er sulten, eller om du setter opp måltider i en plan. Noen velger å porsjonere maten, andre ikke. Sånn sett er det veldig lett å tilpasse seg det, det verste er vel i starten å se etter ren mat i butikken/finne ut av hva man skal lage eller hvordan det skal lages, hva man skal se etter osv., men dette læres ganske fort. Edit: Skrivefeil. Endret 17. juli 2014 av KaDust
Inwe Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Styrketrening og kaloritelling. Trener hard styrke minimum 4 dager i uka, med intervaller etter økta. Ligger for tiden på 1500-1800 kcal daglig, men det har variert veldig. I perioder teller jeg ikke i det hele tatt. Har tatt av over 40kg på denne måten (har slutta og veie meg, men vet jeg har gått ned mer). Min redning var FatAttack programmene til Silje Mariela, men dette er fult mulig å gjøre uten dyre programmer.
Purple Basil Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Har du noen gode linker til dette emnet, KaDust? Jeg prøver å spise så rent som mulig, og jeg får det stort sett til, men det sniker seg inn halvfabrikata enkelte ganger. Kanskje konkrete tips kan hjelpe meg og andre her med å gjøre det ordentlig?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Har gått ned 25 kg uten å trene. Har rett og slett bare spist mindre. Det handler om kalorier inn og kalorier ut, går du ikke ned i vekt spiser du for mye. Anonymous poster hash: 61b87...4fc
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Jeg droppet brød, ris, pasta, poteter osv og spiste kjøtt, bacon, frukt og grønt, og kiloene rant av. Følte ikke at jeg spiste lite en gang. Trente i tillegg mye, da. 28 kg ned på 9 måneder. Anonymous poster hash: dedf9...618 2
Nuttery Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Finn ut hva som er sunn og ikke sunn mat. Typ jeg trodde pasta og ris var kalorifattig før.... Oh boy was I wrong.
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 Har du noen gode linker til dette emnet, KaDust? Jeg prøver å spise så rent som mulig, og jeg får det stort sett til, men det sniker seg inn halvfabrikata enkelte ganger. Kanskje konkrete tips kan hjelpe meg og andre her med å gjøre det ordentlig? En god huskeregel når man leser ingredienslista er å ikke kjøpe mat med behandlede sukkeralkoholer. Disse går som oftest ved navn; sukker, farin, sukrose, dextrose, maltose (egentlig alle som slutter på "ose"). Kunstige søtstoffer (Aspartam, acesulfam K, sakkarin, cyklamat, sukralose o.l) skal også unngås, og ellers skal det ikke være bleket mel (hvetemel er ofte bleket, og det er nesten garantert at det er den blekede versjonen som er i mat når det står hvetemel på ingredienslista). En annen god huskeregel er at ingredienser som er på latin, ser ut som en kjemisk forbindelse, eller er vage (som krydder, vegetabilsk olje) bør unngås. Hvis ingredienslista er veldig lang er det også nesten garantert at det ikke er "clean", så se etter matvarer med få ingredienser. Noen linker som kan leses: http://www.eatingwell.com/nutrition_health/nutrition_news_information/10_ways_to_eat_clean http://www.cleaneatingmag.com/food-health/food-and-health-news/what-is-clean-eating/ http://www.dummies.com/how-to/content/eating-clean-for-dummies-cheat-sheet.html Det er som sagt flere måter å gjøre det på, så det er bare å finne noe som passer for deg! Masse inspirasjon på f.eks. instagram hvis du søker på hashtag "clean food" e.l., ellers får du lasta ned clean eating recipes app med gode oppskrifter og retningslinjer! 2
Purple Basil Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 En god huskeregel når man leser ingredienslista er å ikke kjøpe mat med behandlede sukkeralkoholer. Disse går som oftest ved navn; sukker, farin, sukrose, dextrose, maltose (egentlig alle som slutter på "ose"). Kunstige søtstoffer (Aspartam, acesulfam K, sakkarin, cyklamat, sukralose o.l) skal også unngås, og ellers skal det ikke være bleket mel (hvetemel er ofte bleket, og det er nesten garantert at det er den blekede versjonen som er i mat når det står hvetemel på ingredienslista). En annen god huskeregel er at ingredienser som er på latin, ser ut som en kjemisk forbindelse, eller er vage (som krydder, vegetabilsk olje) bør unngås. Hvis ingredienslista er veldig lang er det også nesten garantert at det ikke er "clean", så se etter matvarer med få ingredienser. Noen linker som kan leses:http://www.eatingwell.com/nutrition_health/nutrition_news_information/10_ways_to_eat_cleanhttp://www.cleaneatingmag.com/food-health/food-and-health-news/what-is-clean-eating/http://www.dummies.com/how-to/content/eating-clean-for-dummies-cheat-sheet.html Det er som sagt flere måter å gjøre det på, så det er bare å finne noe som passer for deg! Masse inspirasjon på f.eks. instagram hvis du søker på hashtag "clean food" e.l., ellers får du lasta ned clean eating recipes app med gode oppskrifter og retningslinjer! Tusen takk! Dette skal jeg skrive ned og ta med meg når jeg handler!
KaDust Skrevet 17. juli 2014 #17 Skrevet 17. juli 2014 Tusen takk! Dette skal jeg skrive ned og ta med meg når jeg handler! Bare hyggelig!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #18 Skrevet 17. juli 2014 Min hemmelighet? Disiplin kombinert med ærlighet og tålmodighet. Har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt så gjør jeg det og da er jeg ikke uærlig og lurer meg selv til å gå i fella der man ignorerer hvor mye man egentlig spiser selv om man "teller kalorier". Jeg har heller ikke hastverk. Brukte rundt 9 måneder på å gå ned 15kg og de har vært borte i snart 1 år nå. Anonymous poster hash: a82e9...abe
Cata Skrevet 17. juli 2014 #19 Skrevet 17. juli 2014 Min "hemmelighet"? Jeg kuttet brus og vanlig yoghurt i hverdagen, samt trente mer. Det er hele saken i et nøtteskall. I praksis har det vært litt mer detaljert enn som så. Jeg meldte meg inn i vektklubb og begynte å bokføre det jeg stappet i meg av mat. Samtidig begynte jeg å logge treningen jeg allerede var i gang med. Så var det "bare" å sørge for at inntatte kalorier ikke gikk over dagsbehovet jeg fikk tildelt. Hver dag. Nesten... Klart, en og annen dag ble det kontrollert sprekk, det er nesten ikke til å unngå. På den annen side ble disse sprekkene utkonkurrert av den jevne tralten der jeg inntok jevnt og trutt litt færre kalorier enn det jeg forbrukte. Siden i fjor høst har jeg gått ned ca. 17 kg. Mer konkret så har jeg levd på et kosthold i denne stilen. (Kjedelig, men jeg er et vanemenneske og selvsagt varierer jeg middagen en god del mer enn det ser ut som her. Har landet på frokostblanding dels fordi jeg synes "fuglefrøene" er gode, og dels fordi det er lettvint å ty til om morgenen.) Frokost: Frokostblanding (usøtet men med tørket frukt) med skummet melk. Lunch: 2 grovbrødskiver med magert kjøttpålegg. Middag: Rent kjøtt eller fisk, samt to ikke alt for store poteter og grønnsaker. Kvelds: spiser ikke alltid det, for det kommer an på hvor sulten jeg er på kvelden - har ofte ganske sen middag, men innimellom kan det bli knekkebrød, frokostblanding eller brød avhengig av hvor mye kalorier jeg har "lov" til å spise og hvordan dagen har vært. Dette har stort sett ført meg opp til kaloriinntak på 1500-1700 kcal. Så kommer trening i fratrekk. 2 styrkeøkter pr. uke, samt en kardioøkt på en halvtime (jogge/gå) en 3. dag - samt søndagstur. De siste månedene har jeg også syklet til og fra jobb. Jeg legger det inn som trening, men det er egentlig bare hverdagstransport. Likevel, jeg har satt profilen min i vektklubb til "lite aktiv" siden jeg er naturlig lite aktiv. Med såpass mye trim så kan jeg naturligvis spise mer enn det anbefalingen ligger på og dette er noe jeg bruker for å motivere meg selv til å trimme. Det er enklere å få beregnet dagsbehov ut fra inaktivt liv og så heller spise meg opp litt de dagene jeg er aktiv, enn å beregne kaloribehov for et middels aktivt liv og så lure meg selv de dagene jeg likevel forblir på sofaen .
Alice123 Skrevet 17. juli 2014 #20 Skrevet 17. juli 2014 Jeg bare slutta å spise så mye drit som jeg gjorde før. Fiksa sæ sjæl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå