fasterpussycat Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Hei! Jeg har store planer om å studere veterinærmedisin fra høsten 2015, men jeg har så mange spørsmål! Derfor tenkte jeg å søke hjelp her inne i håp om at noen vet litt om det. Så - hvor studerer/studerte du? Er du fornøyd med skolen og stedet? Hvor mange studiepoeng hadde du da du ble tatt inn på studiet, og hva var poenggrensen? Hvilke programfag tok du på vgs? Tok du opp noen fag som privatist? Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Jeg studerer veterinær på NVH (nå del av NMBU) i Oslo. Har fullført førsteåret og skal begynne på andreåret etter sommeren. Jeg liker skolen veldig godt! Det er en liten skole som fører til at man blir godt kjent med mange mennesker, gjerne også på flere kull enn sitt eget. Studentmiljøet er veldig godt og det blir holdt en rekke sosiale aktiviteter og fester i løpet av året. På skolen blir man møtt av forelesere som ønsker at du skal gjøre det bra, noe som gjør at det også er et relativt nært forhold mellom studentene og foreleserne. I motsetning til vgs som kjører flere fag parallellt, så fullfører vi ett fag - har eksamen i dette, før vi fortsetter på det neste som da bygger på det vi har vært i gjennom. Etter hvert fag gir vi også tilbakemeldinger til skolen om hva vi mener fungerte/ikke fungerte, hva som kan forbedres ol. Dette fører til at det blir gjort endringer ved behov slik at studentene kan gjennomføre studiene på en best mulig måte. Det er utrolig koselig her, og jeg trives veldig godt, så jeg vil anbefale deg på det sterkeste å søke deg hit! Jeg hadde 58 studiepoeng da jeg søkte, og tok selv opp en rekke fag som privatist mens jeg gikk på VGS. Dette pga jeg var litt lat i begynnelsen før jeg bestemte meg for å satse på å bli veterinær, noe som da førte til at jeg måtte forbedre fag fra VG1, i tillegg til at jeg leste geofag på egenhånd utenom skolen for å få flere ekstrapoeng. Samtidig som jeg gjorde dette tok jeg de vanlige realfagene biologi 1, kjemi 1&2, og Matte S1&S2 på skolen. Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg poenggrensen endte på 54 for de med primærvitnemål det året. Dette kan dog sjekkes på samordnaopptak om du er interessert i å se hvordan poenggrensene forandrer seg. Ikke glem at disse bare gir et inntrykk av hvor mange studiepoeng du trenger, og at den endelige grensen bestemmes av hvor mange flinke folk som søker seg til skolen det bestemte året Ellers så kjenner jeg noen som ikke kom inn i Oslo og som benyttet seg av tilbudet med animal Science i Bodø for så å fortsette i Slovakia og bli veterinær der. Hun stortrives hun også, så det er visst ikke så dumt valg det heller. Hvis dette er noe du virkelig ønsker så burde du absollutt satse på det! Lykke til med avgjørelsen! Anonymous poster hash: cd89b...bd8
fasterpussycat Skrevet 18. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2014 Hei! Jeg studerer veterinær på NVH (nå del av NMBU) i Oslo. Har fullført førsteåret og skal begynne på andreåret etter sommeren. Jeg liker skolen veldig godt! Det er en liten skole som fører til at man blir godt kjent med mange mennesker, gjerne også på flere kull enn sitt eget. Studentmiljøet er veldig godt og det blir holdt en rekke sosiale aktiviteter og fester i løpet av året. På skolen blir man møtt av forelesere som ønsker at du skal gjøre det bra, noe som gjør at det også er et relativt nært forhold mellom studentene og foreleserne. I motsetning til vgs som kjører flere fag parallellt, så fullfører vi ett fag - har eksamen i dette, før vi fortsetter på det neste som da bygger på det vi har vært i gjennom. Etter hvert fag gir vi også tilbakemeldinger til skolen om hva vi mener fungerte/ikke fungerte, hva som kan forbedres ol. Dette fører til at det blir gjort endringer ved behov slik at studentene kan gjennomføre studiene på en best mulig måte. Det er utrolig koselig her, og jeg trives veldig godt, så jeg vil anbefale deg på det sterkeste å søke deg hit! Jeg hadde 58 studiepoeng da jeg søkte, og tok selv opp en rekke fag som privatist mens jeg gikk på VGS. Dette pga jeg var litt lat i begynnelsen før jeg bestemte meg for å satse på å bli veterinær, noe som da førte til at jeg måtte forbedre fag fra VG1, i tillegg til at jeg leste geofag på egenhånd utenom skolen for å få flere ekstrapoeng. Samtidig som jeg gjorde dette tok jeg de vanlige realfagene biologi 1, kjemi 1&2, og Matte S1&S2 på skolen. Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg poenggrensen endte på 54 for de med primærvitnemål det året. Dette kan dog sjekkes på samordnaopptak om du er interessert i å se hvordan poenggrensene forandrer seg. Ikke glem at disse bare gir et inntrykk av hvor mange studiepoeng du trenger, og at den endelige grensen bestemmes av hvor mange flinke folk som søker seg til skolen det bestemte året Ellers så kjenner jeg noen som ikke kom inn i Oslo og som benyttet seg av tilbudet med animal Science i Bodø for så å fortsette i Slovakia og bli veterinær der. Hun stortrives hun også, så det er visst ikke så dumt valg det heller. Hvis dette er noe du virkelig ønsker så burde du absollutt satse på det! Lykke til med avgjørelsen! Anonymous poster hash: cd89b...bd8 Tusen takk for flott svar! Om jeg kommer til å studere i Oslo vet jeg ikke enda - jeg kunne også tenkt meg Australia, USA, Storbritannia og Irland, selv om inntakskravene varierer veldig og det kan være veldig krevende å komme inn - men ut fra det du sier virker det jo veldig bra på NMBU. Og jeg er veldig, veldig motivert til å jobbe hardt Flere med erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #4 Skrevet 19. juli 2014 Hei! Jeg jobber som smådyrsveterinær (dvs hund, katt, ganger etc) og studerte ved Norges veterinær høgskole(nvh) med fordypning smådyr. Har alltid ønsket å bli veterinær og var helt i ekstase da jeg kom inn direkte fra videregående. Motivasjonen var enorm. Trivdes godt på nvh. Men det er et lite studiemiljø på godt og vondt. Svært dominerende og krevende medstudenter blir mer tydelige - men dette varierer fra kull til kull. Mange artige fester! Tror det blir bra for studieadministrasjon etc å bli del av et større miljø på umb. Vi var ikke like mange studenter pr kull som det er nå. Hører det er temmelig sprengt mtp kapasitet på Adamstuen: ikke nok lesesalplasser, vanskeligheter med å sette opp intern klinikkrotasjon etc. Men dette blir sikkert bedre med nye lokaler på umb ! Alt i alt et spennende og interessant studie. Ufattelig hvor mye forskjellig man lærer! Problemet er heller hva som kommer etter man er ferdigutdannet. Som smådyrsveterinær må jeg si at det ikke er helt topp: - flere useriøse arbeidsgivere - tariff nyutdannet er på ca 370 000,- (og det er ikke alle som følger denne! Spesielt i oslo og omegn) - høy konkurranse om jobbene (og ja: klinikker får mailer fra veterinærer som tilbyr seg å jobbe gratis i starten for å få en fot innenfor) - tidspress. - bli bitt, klort etc - skjelt ut pga pris (smådyrklinikker får ikke støtte fra det offentlige og mange sammenligner veterinærens prisliste med fastlegens) - truet (både fysisk og verbalt). - ugunstige arbeidstider. Du er aldri hjemme til rett tid. Gjelder hvertfall i starten når du er nyutdannet Jeg elsker fortsatt dyr og det er mye glede i jobben. Men det er en tøff bransje og jeg hadde nok ikke valgt veterinær som yrke igjen - ikke pga studiet og selve jobben - men pga alt det andre. (Skriver på mobil. Er nok en del ordleifer og rare setninger )Anonymous poster hash: a793d...ab7
fasterpussycat Skrevet 19. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2014 Hei! Jeg jobber som smådyrsveterinær (dvs hund, katt, ganger etc) og studerte ved Norges veterinær høgskole(nvh) med fordypning smådyr. Har alltid ønsket å bli veterinær og var helt i ekstase da jeg kom inn direkte fra videregående. Motivasjonen var enorm. Trivdes godt på nvh. Men det er et lite studiemiljø på godt og vondt. Svært dominerende og krevende medstudenter blir mer tydelige - men dette varierer fra kull til kull. Mange artige fester! Tror det blir bra for studieadministrasjon etc å bli del av et større miljø på umb. Vi var ikke like mange studenter pr kull som det er nå. Hører det er temmelig sprengt mtp kapasitet på Adamstuen: ikke nok lesesalplasser, vanskeligheter med å sette opp intern klinikkrotasjon etc. Men dette blir sikkert bedre med nye lokaler på umb ! Alt i alt et spennende og interessant studie. Ufattelig hvor mye forskjellig man lærer! Problemet er heller hva som kommer etter man er ferdigutdannet. Som smådyrsveterinær må jeg si at det ikke er helt topp: - flere useriøse arbeidsgivere - tariff nyutdannet er på ca 370 000,- (og det er ikke alle som følger denne! Spesielt i oslo og omegn) - høy konkurranse om jobbene (og ja: klinikker får mailer fra veterinærer som tilbyr seg å jobbe gratis i starten for å få en fot innenfor) - tidspress. - bli bitt, klort etc - skjelt ut pga pris (smådyrklinikker får ikke støtte fra det offentlige og mange sammenligner veterinærens prisliste med fastlegens) - truet (både fysisk og verbalt). - ugunstige arbeidstider. Du er aldri hjemme til rett tid. Gjelder hvertfall i starten når du er nyutdannet Jeg elsker fortsatt dyr og det er mye glede i jobben. Men det er en tøff bransje og jeg hadde nok ikke valgt veterinær som yrke igjen - ikke pga studiet og selve jobben - men pga alt det andre. (Skriver på mobil. Er nok en del ordleifer og rare setninger )Anonymous poster hash: a793d...ab7 Takk for ærlig og informativt svar Jeg har naturligvis vurdert mye av det du skriver som negativt/utfordrende ved yrket tidligere (det er jo tross alt noe jeg har hatt planer om så lenge jeg kan huske!), men jeg har kommet frem til at jeg fortsatt vil prøve meg siden det er noe jeg virkelig vil. Så har jeg foreløpig ingen andre alternativ heller, og fristen for å søke til Australia og USA kommer jo allerede i september og oktober! Forhåpentligvis blir det verdt det!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Hei! Har du bestemt deg for hva du skal gjøre? hva har du i snitt og hva slags fag har du fra vgs? Jeg tenker selv på å bli veterinær, men mangler kjemi 2!Anonymous poster hash: 84602...a7d
Gjest bustyvel Skrevet 28. august 2014 #7 Skrevet 28. august 2014 Hvordan er "tilgangen" på veterinærer nå? Hører folk klage over dårlig arbeidsmarked, siden stadig flere gårdsbruk legges ned og effektiviseres, og at det er mindre stillinger og mindre arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå