Gå til innhold

Macbook Pro - piper tre ganger ved start.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nå hatt min Macbook Pro i snart ett år, og for én måned siden begynte den å henge seg opp. Det som skjer er at skjermen plutselig "skurrer", og ingenting vil fungere. Jeg må da tvinge avslutning på den. Det andre problemet, som har hendt opptil flere ganger hver dag, er at når den går i dvale eller har vert avsluttet og jeg skal slå den på; så piper den tre ganger, om og om igjen. Jeg opplevde også at den ikke ville slå seg på i det hele tatt to dager på rad. Da sendte jeg den inn til reparasjon. (Hva kan dette vere????)

Jeg sendte Macen på reparasjon for 2 uker siden, og fikk den tilbake i dag. De skrev i dokumentet jeg fikk tilbake at de ikke kunne finne noen feil, etter flere dager med testing. De gjorde altså ingenting med maskinen (kun formatert disken).

Nå har jeg brukt masinen i 1-2 timer i dag, og maskinen har allerede hengt seg opp og jeg har tvunget avslutning på den allerede én gang i dag. Siden ingenting er fikset på, vil problemet fortsatt være som før.

Jeg har også en liten mistanke om at det kanskje kan være batteriet som er problemet? Så lenge batteriet er på 100% hele tiden, fungerer Macen som normalt (som oftest), men med en gang den har vært uten strøm i en-to timer (batteri på ca 70%), klikker den.

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Er det noen som har noen tips? Når det ikke fungerer å sende den på reparasjon ser jeg svært få andre muligheter... :frown: Er det noen som har opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro du får mange flere svar på diskusjon.no

AnonymBruker
Skrevet

Det er RAM brikkene dine. Prøv å ta den ut og inn igjen.

Anonymous poster hash: 17d89...e00
AnonymBruker
Skrevet

Sendt inn til reparasjon, klag, og klag igjen. Så får du en ny Mac om ikke de klarer å reparere den.

Anonymous poster hash: cd753...cb8
Skrevet

Det er RAM brikkene dine. Prøv å ta den ut og inn igjen.

RAM brikker? Hva er det? Og hvordan tar jeg de ut?

Skrevet

Hadde samme problem. Det er hvit skjerm uten å starte, sant?

Isåfall er harddisken din ødelagt. Kosta 4k å få reparert den med nye deler. Dessverre :(

AnonymBruker
Skrevet

RAM brikker? Hva er det? Og hvordan tar jeg de ut?

Siden du ikke hvet hva det er for noe, så sender du den inn på garantien/reklamasjonen.

Skrevet

Isåfall er harddisken din ødelagt. Kosta 4k å få reparert den med nye deler. Dessverre :(

Skjermen blir bare svart, uten å starte.. Men det går vel kanskje uansett for det samme.

Sendte du din inn på reklamasjon/garanti? Eller dekkes ikke slikt på garantien? :frown:

Skrevet

Skjermen blir bare svart, uten å starte.. Men det går vel kanskje uansett for det samme.

Sendte du din inn på reklamasjon/garanti? Eller dekkes ikke slikt på garantien? :frown:

så når dy slår MAC`en på, får du en svart(knallsvart) skjerm og 3 pip og ingenting mer skjer? piper den 3 ganger er det RAM feil. fortsetter den å pipe 3 ganger etter 5 sekunde er det også RAM feil.

RAM brikker er minnebanker maskinen henter og lagrer informasjon som er i bruk der og da. RAM brikker tømmes for informasjon når de ikke får strøm i motsetning til harddisker som holder på lagret informasjon selv når de ikke får strøm. uten RAM kan ikke en datamaskin starte opp. hvis garantien din holder har du krav på å få montert nytt RAM, hvis ikke kan det hende du må betale og/eller installere nytt RAM selv. RAM er relativt lett å installer og koster ikke allverdens, men hvis du har garanti, bør bruke den

Skrevet

så når dy slår MAC`en på, får du en svart(knallsvart) skjerm og 3 pip og ingenting mer skjer? piper den 3 ganger er det RAM feil. fortsetter den å pipe 3 ganger etter 5 sekunde er det også RAM feil.

RAM brikker er minnebanker maskinen henter og lagrer informasjon som er i bruk der og da. RAM brikker tømmes for informasjon når de ikke får strøm i motsetning til harddisker som holder på lagret informasjon selv når de ikke får strøm. uten RAM kan ikke en datamaskin starte opp. hvis garantien din holder har du krav på å få montert nytt RAM, hvis ikke kan det hende du må betale og/eller installere nytt RAM selv. RAM er relativt lett å installer og koster ikke allverdens, men hvis du har garanti, bør bruke den

Ja, det er slik som du forklarer det. Takk for svar.

Garantien holder fortsatt, og jeg håpte jo at det var en slik feil de skulle finne på reparasjonen, slik at den ble fikset. Men dette ble da ikke gjort. Men er det også en RAM feil, når dette kun skjer innimellom? For mac´en kan fungere fint i løpet av en hel dag, mens neste dag er det kun slik piping.. Det kan ikke ha noe med batteriet å gjøre da?

Skrevet

Om skjermen kun er svart uten å starte tror jeg ikke det er noe alvorlig.

Hadde faktisk samme problem tidligere, men det gikk over av seg selv. Prøv å vent i noen dager. Er det ikke bedre da bør du levere den inn på reperasjon. Regner med at du kjøpte den på eplehuset? De gjør alle enkle inngrep gratis. Om noen deler må byttes ut derimot betaler du for dette.

Skrevet

Betalte du 4000 for ny harddisk? Var det for 5-10 år siden når SSD'er var dritdyre?

Skrevet (endret)

Betalte du 4000 for ny harddisk? Var det for 5-10 år siden når SSD'er var dritdyre?

Det var i fjor. Vet ikke om det kun var harddisken, men den ligger på minst 2k tenker jeg.

Totalregningen fikk jeg ialefall med meg for å si det sånn :P

Edit: Harddisken er vel kun 1k når jeg tenker meg nøye om.

Endret av EDM
Skrevet

Grøss! Denne tråden gir meg dårlige flashbacks tilbake min egen Apple-tid. Aldri mer.

Skrevet

Ja, det er slik som du forklarer det. Takk for svar.

Garantien holder fortsatt, og jeg håpte jo at det var en slik feil de skulle finne på reparasjonen, slik at den ble fikset. Men dette ble da ikke gjort. Men er det også en RAM feil, når dette kun skjer innimellom? For mac´en kan fungere fint i løpet av en hel dag, mens neste dag er det kun slik piping.. Det kan ikke ha noe med batteriet å gjøre da?

det hadde overasket meg om det var batteriet. hovedkort piper som regel hvis det er feil med RAM eller BIOS. så lenge batteriet fungerer som det skal når maskinen virker tviler jeg på at det er batteriet. den mest logiske forklaringen jeg kommer på er at en av RAM modulene er løse og noen ganger er den løs, men ikke løs nok til å ikke bli gjenkjent og blir stemplet som korrupt RAM og maskinen piper. andre ganger er den for løs til å bli gjenkjent i det hele tatt og maskinen starter kun med den andre RAM modulen i tro om at den kun har en modul.

det er den mest logiske forklaringen jeg kan komme opp med. eventuelt at det er RAM kontakten som er skadet, i hvilket tilfelle du trenger et nytt hovedkort, med mindre du aldri skal bruke den ødelagte kontakten. noen andre med samme pip kode hadde dette problemet og måtte erstatte hovedkortet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...