Gjest Tex Skrevet 27. juni 2004 #21 Del Skrevet 27. juni 2004 Jøss' date=' hadde garantert ikke sendt en 14-åring på ferie med folk jeg ikke visste etternavnet på en gang... :-?[/quote'] Ikke i helvete heller....... Ops, unnskyld det sterke uttrykket, men det kom spontant.... Jeg hadde ikke sendt fjortenåringen min på feire med andre enn noen jeg kjente SVÆRT godt, som mamma, bestevenninden og sånn..... Hadde min ikke gitt lyd fra seg og jeg ikke hadde fått kontakt på noen timer hadde jeg etterlyst henne. Tvil-løst!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2004 #22 Del Skrevet 27. juni 2004 Aldri i verden. Man sender IKKE en 14-åring på ferie alene. Da skal det være voksne med. Voksne som du kjenner. Hvor NAIv går det an å bli. Lurer på hva mye annet denne jenta får lov til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 27. juni 2004 #23 Del Skrevet 27. juni 2004 Enig! Man sender bare ikke 14-åringen på ferie med folk man ikke kjenner, eller har tlfnr til! Du vet jo ingenting om dem, og hvor ansvarlige de er! En annen ting er at foreldre ofte går med skylapper, i den forstand at "min datter/sønn er så ordentlig og kjekk, og finner aldri på noe tull". Mange som går fem på der! En vet SVÆRT LITE om hva tenåringene foretar seg sammen med venner, og det er bedre å være åpne for at de faktisk kan finne på litt av hvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 27. juni 2004 #24 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg er enig i at det ikke var noe sjakktrekk å sende datteren på 14 på ferie med folk man ikke kjenner og ikke har telefonnummeret til, men har var det da også mange - etter min mening - lettere hysteriske meninger også. Aldri sende 14-åringer på ferie alene, sier dere. Ikke engang sammen med folk man kjenner veldig godt. Jeg synes det høres ut som om enkelte ikke innser at ungdommen kanskje trenger litt spillerom. Jeg hadde i alle fall ikke kommet til å nektet jenta mi (som ikke er 14 før om 12 år da) å reise på ferie sammen med for eksempel bestevenninnens familie, hvis dette var folk vi kjente og stolte på. Jeg var på språkreise i England da jeg var 15. Dette var sommeren etter 8. klasse. Tre andre venninner skulle egentlig være med, men de fikk ikke lov av mødrene sine. Så jeg reiste alene, jeg. Mamma og pappa stolte nok på meg, jeg tok kontakt jevnlig, jeg reiste sammen med voksne (reiseledere og lærere på turen). Jeg må si jeg er SÅ glad for at foreldrene mine stolte nok på meg til å slippe meg ut i verden tidlig. Det har jeg fått utrolig mye igjen for :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2004 #25 Del Skrevet 27. juni 2004 Ja, du må gjerne kalle det hysterisk. Mulig du ikke vet bedre og ikke har følt problemer enda siden din er bare 2 år. selfølgelig kan du sende en på 14 med vennine og fam. du kjenner. Det var da ikke det som var temaet her. Sårpkreise blir vel noe annet da. Her er det snakk om en mor som har latt en 14 åring gå ut døren uten at mor vet hvor hun er. Hvem hun er sammen med. Skulle tro hva barnevernet hadde sagt til noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. juni 2004 #26 Del Skrevet 27. juni 2004 Skulle tro hva barnevernet hadde sagt til noe sånt. Skal nok EN DEL mer til for å kalle noe omsorgssvikt, selv om det ikke var så lurt. Nå må du rulle inn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 27. juni 2004 #27 Del Skrevet 27. juni 2004 Her er det snakk om en mor som har latt en 14 åring gå ut døren uten at mor vet hvor hun er. Hvem hun er sammen med. Skulle tro hva barnevernet hadde sagt til noe sånt. Du skal egentlig vere litt forsiktig med kva du seier her, anonym. Dama som skriver hovedinnlegget seier jo at ho har lært. Det hadde jo vore verre om ho ikkje hadde skjønt det var eit problem i det vell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 27. juni 2004 #28 Del Skrevet 27. juni 2004 Ja, du må gjerne kalle det hysterisk. Mulig du ikke vet bedre og ikke har følt problemer enda siden din er bare 2 år. selfølgelig kan du sende en på 14 med vennine og fam. du kjenner. Det var da ikke det som var temaet her. Sårpkreise blir vel noe annet da. Her er det snakk om en mor som har latt en 14 åring gå ut døren uten at mor vet hvor hun er. Hvem hun er sammen med. Skulle tro hva barnevernet hadde sagt til noe sånt. snakker om å være overhysterisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. juni 2004 #29 Del Skrevet 27. juni 2004 I sånne situasjoner tar jeg alltid en telefon til foreldrene. Spør om stemmer det barnet mitt sier, om det er noe spesielt jeg skal sende med osv. Både ved ferie og ved vanlig overnatting. Først nå hvor eldstemann nærmer seg atten har jeg begynt å slappe av. Jeg begynte tidlig med dette slik at ungene skulle vite at jeg ikke var så lett å lure den gangen de hadde tenkt tanken. Jeg forlangte alltid tlf.nr. og navn dersom hun skulle overnatte hos noen jeg ikke kjente. Tok alltid en telefon til foreldrene da. Og joda. Jeg har blitt lurt Noen jenter, inkl. min datter, skulle til en annen by og overnatte hos stesøstra til den ene. Stesøtra er voksen. Jeg sa at det var greit. Det som ikke ble sagt var at denne stesøstra faktisk ikke skulle være hjemme den helga og jentene hadde leiligheten for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 27. juni 2004 #30 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg lurer på hva foreldre gjorde før mobilens tid jeg??? Jeg har alltid hatt en mor som stoler på meg, har reist bort mange ganger uten å ringe mer enn en gang i uka (før mobilens tid) og jeg tror absolutt ikke at en 14 åring har vondt av å klare seg litt selv. Man lærer mye av det!!! Jeg var 13 første gang jeg var på språkreise i England og det er sansynligvis mye friere enn det man har hvis man er med en venninne på tur til faren. Greit nok at man bør vite hvem de er før man lar datteren dra, men å snakke om barnevernet.... HALLO, tenk på alle de barna som faktisk blir utsatt for omsorsvikt. Det er en hån mot det de går gjennom å si at en mor som glemmer å få navnet til en venninnes foreldre burde vært meldt til barnevernet. HÅPER de har viktigere ting å ta seg av!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 27. juni 2004 #31 Del Skrevet 27. juni 2004 Ja, du må gjerne kalle det hysterisk. Mulig du ikke vet bedre og ikke har følt problemer enda siden din er bare 2 år. selfølgelig kan du sende en på 14 med vennine og fam. du kjenner. Det var da ikke det som var temaet her. Sårpkreise blir vel noe annet da. Vet bedre? Nja, det må da være lov å mene noe selv om jeg ikke har en 14 år gammel datter selv? Jeg skjønner reaksjonene på at en mor har sendt en 14 år gammel jente avgårde uten å vite hvem hun var sammen med osv, men det får da være grenser til overhysteri. Greit nok forresten at verken språkreise eller ferie med folk man kjenner ikke var det opprinnelige tema, men når det i debatten kommer fram at enkelte ikke ville sendt ungen avgårde sammen med bestevenninna med familien en gang, da mener jeg det er greit å kommentere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 28. juni 2004 #32 Del Skrevet 28. juni 2004 Ja, du må gjerne kalle det hysterisk. Mulig du ikke vet bedre og ikke har følt problemer enda siden din er bare 2 år. selfølgelig kan du sende en på 14 med vennine og fam. du kjenner. Det var da ikke det som var temaet her. Sårpkreise blir vel noe annet da. Her er det snakk om en mor som har latt en 14 åring gå ut døren uten at mor vet hvor hun er. Hvem hun er sammen med. Skulle tro hva barnevernet hadde sagt til noe sånt. Barnevernet?? Tviler på at dette kvalifiserer til noe de hadde brydd seg om. Synes ungene må få prøve seg litt frem selv i livet, og ikke overvåkes gjennom mobil eller andre etthvert sekund de er mer enn 100 m vekke fra mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Solstråle Skrevet 29. juni 2004 #33 Del Skrevet 29. juni 2004 Nå syns jeg mange av mødrene er overhysteriske! da jeg var fjorten var jeg stadig vekk med venninner på hytteturer, også venninner som foreldrene mine ikke kjente. Jeg hadde det topp, og snakket kanskje med foreldrene mine en gang eller to i løpet av en uke. De fleste fjortenåringer er ansvarsfulle og vet hva de gjør. Dere gjør ungene deres en bjørnetjeneste ved å holde tauet for stramt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå