Gå til innhold

14 åring "alene" på ferie

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min datter på 14 er med en venninne på ferie. Jeg kjenner ikke venninnen, men har truffet henne og hun virket hyggelig og grei.

Problemet er at jeg er bekymret fordi datteren min lovet å sende melding hver dag. Nå har jeg ikke hørt noe siden mandag selv om jeg har forsøkt å ringe og sende meldinger. Jeg har ikke venninnens etternavn så jeg får heller ikke kontaktet henne eller hennes foreldre. Oppgitt over meg selv for at jeg ikke skaffet til veie disse opplysningene på forhånd.

Hun er moden og reflektert og virker eldre enn hun er. Samtidig er hun en jente med eventyrlyst og har en del sprø innfall. Sist hun var på tur med denne venninnen hadde hun vært på båtturer og sittet på med motorsykkel. Og blitt kjent med kjekke gutter.

Vil jo ikke være overbeskyttende, men er bare så redd når jeg ikke oppnår kontakt med henne. Har jeg grunn til å bekymre meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde kontakt med henne på onsdag. Dagene går helt i surr for meg.

Skrevet

JA.. det ville hvertfall jeg gjort.

Synes det er helt urimelig at en 14-åring reiser alene på ferie .. og at du ikke har noen som helst kontroll på hvor hun er.

Hadde det vært min 14-åring .. ville jeg nok satt himmel og jord i bevegelse .. spesielt siden hun ikke har holdt avtalen dere hadde.

Ungdom mister lett hodet .. og kontrollen, og kan fort bli utsatt for mer enn de kan håndtere (selv om mange er vokste for alderen)

Jeg synes ikke det er overbeskyttende om du tar affære - tvert i mot - jeg synes det vitner mer om neglisjering om du ikke gjør noe..

Skrevet

Jeg hadde bekymret meg. Det er ikke overbeskyttende å prøve å finne ut hvor i verden datteren din befinner seg!

Jeg ville aldri sendt min datter av gårde på ferie med folk jeg ikke kjenner. Å ha etternavn og telefonnummer må jo være et absolutt minimum!

Vet du hvor venninnen bor, da? Da kan du jo ta en tur dit for å prøve å finne ut hva de heter, og dermed kanskje klare å finne telefonnummeret til foreldrene.

Skrevet

Jøss, hadde garantert ikke sendt en 14-åring på ferie med folk jeg ikke visste etternavnet på en gang... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Føler meg som en uansvarlig mor nå. Vet at jeg gjorde en tabbe ved å ikke sjekke dette nærmere på forhånd. Følte meg bare så sikker på at jeg kunne nå henne på mobiltlf. Hun er en selvstendig jente som pleier å være flink til å passe på seg selv.

De skulle bo i huset til faren til denne venninnen. Og jeg vet hvilken sørlandsby han bor i. Vet bare ikke hva han heter. Går jo ut fra at han er hjemme, i hvert fall på kveldstid. De tok toget dit, og skal komme hjem på lørdag eller søndag.

Tror vel at hun har det bra og bare har glemt bort avtalen vår om daglig kontakt. Har likevel en "bekymringsklump" i magen. Hvis jeg ikke hører noe fra henne i kveld skal jeg forsøke å oppsprore henne. Vet sånn ca hvor venninnen bor. Men hun er en ganske ny venninne, går i en annen klasse. Vet derfor ikke hvem av min datters "gamle" venninner som kjenner henne. Dessuten er det vanskelig å oppspore evt felles bekjente pga ferietid og uregistrerte mobiltlf med kontantkort.

Skrevet

Hvor er hun på ferie? I Norge? Sverige....

Nå er det jo for sent, men neste gang hun skal overnatte eller reise med noen, snakk med foreldrene først!

Det er et minimum. Hvem vet hvilke folk det er snakk om.....eller hvordan de ser på grenser osv.

Det går nok bra, denne gangen, men ha bedre kontroll neste gang så slipper du dette. Prøv å spør en venninde el.l om hva de heter, og få kontakt med foreldrene dersom du ikke hører noe snart.

Skrevet

Det er lett å glemme bort i den alderen. Det vet jeg noe om!!!! :roll: Batteriet kan ha gått, glemt mobilen, mistet den, ødelagt, vimsete alder, ingenting av dette er uvanlig. Godt du har henne hjemme igjen innen Søndag da.

Gjest Seleena
Skrevet

Som 18 åring og sjølv ein tenåring, syntes eg at du har all grunn til å reagere. Ho kan vere voksen på mange områder, og på andre områder ikkje så veldig voksen for alderen.

Du var grei som lot henne dra på ein betingelse - at ho skulle skrive sms kvar dag slik at du har litt kontroll.

Om du veit kva foreldra heiter så kan du "spore" opp mobilnummeret ved å skrive:

Tlf <navn etternavn> til 1985

Gjest Seleena
Skrevet

O.k såg ikkje at du ikkje viste navn før no.

Gjest Seleena
Skrevet
Batteriet kan ha gått' date=' glemt mobilen, mistet den, ødelagt, vimsete alder, ingenting av dette er uvanlig.[/quote']

Det går fint ann å ringe frå telefonkiosk eller låne mobiltelefon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle gode råd. Har nå ringt rundt til venninnene hennes og en av dem hadde heldigvis tlfnummeret til venninnen hun er på ferie med. Derfra klarte jeg å oppspore henne. Nå er saken oppklart. De har reist et annet sted for å jobbe som barnevakter, og hun hadde glemt mobiltlf hos faren til venninnen. Hun innrømmet at hun burde ringt meg fra en annen tlf. Hun hadde det heldigvis kjempebra, og nå kan jeg endelig slappe av igjen. Hun syntes nok at jeg bekymret meg for mye og ble nesten oppgitt da jeg fortalte om alle jeg hadde ringt til for å oppspore henne. Hun lovet å skjerpe seg. Takk igjen til dere. Har nok lært litt av dette jeg også. Neste gang skal jeg ringe foreldrene til de hun reiser sammen med og skaffe meg alle relevante tlf nr.

Skrevet

Bra du har fått kontakt.

Regner med at ikke bare du lærte noe av dette .. forhåpentligvis forstår hun også hvor viktig det er å holde avtaler.

Skrevet

Helt enig, Selena :-) ...bare hun også kunne forstå det. (ikke penger, tid, fant ikke, var jo på vei, osv.)

Men hun får konsekvenser ved å få mindre frihet en tid, så kanskje hun skjønner det bedre neste gang. :wink:

Skrevet

Bra at du klarte å få kontakt! Kan tenke meg at du er glad nå. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Antagelig derfor du er gjest? Tror det må være fleip.

Kjenner ikke vennine og ikke foreldrene? Sender datter på 14 alene på ferie? Du vet hvor de er da?

Skulle det være tilfelle så må jeg si at du er meget uansvarlig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det blitt slik at mobilen er sikkerheten for alt nå om dagen?

Ja, hun så ble drept i Førde hadde også mobil med seg.

Føler deg uansvarlig, skriver du. Ja, mildt sagt.

Skrevet

Det var godt at du hadde fått kontakt.

Du har sikkert lært til en annen gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...