Gå til innhold

Hormonspiral - sikkert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vurderer hormonspiral da jeg har kraftige blødninger. På nettet står det mabge innlegg om damer som har blitt gravid tross spiral. Hvor vanlig er dette? Det skal være så trygt. Ønsker innspill fra dere som selv har brukt spiral. :)

Anonymous poster hash: ee812...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir ekstremt lett gravid, men hormonspiral har fungert bra for meg.

Det er ikke uvanlig å bli gravid med kobberspiral, hormonspiral er sikrere.

AnonymBruker
Skrevet

Hatt spiral. Funket bra det. Mindre blødninger, men vil anbefale å få den satt inn av gynekolog. De er grundigere.

Anonymous poster hash: 8129a...46b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ekstremt lett gravid, men hormonspiral har fungert bra for meg.

Det er ikke uvanlig å bli gravid med kobberspiral, hormonspiral er sikrere.

Feil. Det er svært, svært uvanlig å bli gravid med kobberspiral.

Anonymous poster hash: b5224...5e6

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er uvanlig å bli gravid uansett type spiral, men hormonspiral er tryggere enn kobberspiral. Mener å ha lest at 1 av 100 blir gravid med kobberspiral (og p-piller), 1 av 1000 med hormonspiral. De fleste av disse graviditetene skyldes nok at spiralen sitter feil (eller at man glemmer p-piller).

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i snart 15 år, og jeg kommer ikke til å slutte før jeg er 110 % sikker på at jeg er over overgangsalderen.

Jeg har ikke mens og ikke noen tegn til PMS. Eneste bivirkningen jeg har merket er økt hårvekst på haken, men det er levelig :)

Jeg måtte fjerne kobberspiralen, da jeg hadde store blødninger og fikk kronisk sopp.

AnonymBruker
Skrevet

Det er uvanlig å bli gravid uansett type spiral, men hormonspiral er tryggere enn kobberspiral. Mener å ha lest at 1 av 100 blir gravid med kobberspiral (og p-piller), 1 av 1000 med hormonspiral. De fleste av disse graviditetene skyldes nok at spiralen sitter feil (eller at man glemmer p-piller).

Dette.

Når et prevensjonsmiddel har en "feilmargin" skyldes det rett og slett en feil ved inntak, bruk eller plassering av prevensjonsmiddel. Feilmarginen til kondomer er jo ikke at enkelte fabrikkarbeidere sitter og stikker hull i noen pakker, men at det sprekker, glir av el.l. Statistikk ift. prevensjonsmiddel er kun beregnet ut fra hvor mange som faktisk blir gravide og sier de bruker dette prevensjonsmiddelet, ikke at middelet i seg selv bare er "feil noen ganger". Den eneste måten de kan gi et prosenttall for sikkerhet er å se på resultatene - der "menneskelig svikt" er den viktigste faktoren ift. graviditet.

Virker som noen har problemer med å forstå/akseptere dette, noe fordi det er litt tabu å innrømme at man var uforsiktig.

Om man uansett er stresset kan man jo backe opp. Ettersom graviditet for meg i ung alder var fullstendig uaktuelt kombinerte jeg p-ring med kondom rundt eggløsningsperioden.

Anonymous poster hash: 841ee...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å bli gravid med hormonspiral, men det er svært, svært sjeldent. Å bli gravid med p-piller, minipiller, kondom, pessar osv er langt mer vanlig på grunn av menneskelig svikt. Skal jo f eks strengt talt ikke mer til enn litt diarè før p-pillens effekt oppheves... Og her ble førstemann til på grunn av sprukket kondom.. Om du velger hormonspiral så vil jeg anbefale deg å få den satt inn av gynekolog, da spiralen kan plasseres feil ved innsetting og ende opp inni livmorveggen. Gynekologer gjør dette hele tiden så det vil være både mindre ubehagelig for deg og enda større sjanse for en perfekt plassert hormonspiral.

Jeg har hatt hormonspiral i 6 mnd og er utrolig fornøyd! Hadde små blødninger i 4-5 uker etter innsetting og ingenting siden. Så deilig å slippe stresset med p-piller, nå er prevensjonen på plass :)

Anonymous poster hash: e55e4...c15
Skrevet

Feil. Det er svært, svært uvanlig å bli gravid med kobberspiral.

Da kjenner jeg tydeligvis en del svært, svært uvanlige kvinner.

Skrevet

Har hatt hormonspiral og blitt gravid. Selv om det "var igjen 3 år på den".

Mulig det skyldes feil plassering....

Men uansett så er det den beste form for prevensjon om man ikke velger sterilisering.

Det har jeg gjort og er svært fornøyd!

Hadde ikke mens og pms på hormonspiralen, og har heller ikke hatt det etter steriliseringen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja.

Eller de har løyet fordi de skammer seg over å ha vært uforsiktige.

At du vet om mange, betyr ikke at det er vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Ja.

Eller de har løyet fordi de skammer seg over å ha vært uforsiktige.

At du vet om mange, betyr ikke at det er vanlig.

Kobberspiral regnes for å være 98-99% sikker. Kvinnene jeg kjenner som har blitt gravide med kobberspiral er neppe skamfulle eller uforsiktige, bare uheldige som har havnet på feil side av feilmarginen.

Gjest Snuttepi
Skrevet

Jeg kjenner også noen som har blitt gravid med kobberspiral, og jeg vet om flere kobberspiralbarn. Jeg vet ikke om noen som har blitt gravid med hormonspiral. Jeg har brukt hormonspiral selv, og den fungerte utmerket. Det var ikke vondt å sette den inn, og mannen merket den ikke. Jeg hadde en del småblødninger det første halve året, så forsvant mensen helt. Jeg slet litt med ømme bryster til tider, ellers ingen bivirkninger. Det var vondt å få den ut, men det var fordi trådene var klippet for korte. Mensen kom tilbake etter en måned, og har vært stabil siden.

Jeg anbefaler hormonspiral, og jeg anbefaler å få den satt inn hos gynekolog.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Kobberspiral regnes for å være 98-99% sikker. Kvinnene jeg kjenner som har blitt gravide med kobberspiral er neppe skamfulle eller uforsiktige, bare uheldige som har havnet på feil side av feilmarginen.

Ja, 99% sikker er det samme som 1 av hundre blir gravid. Men det er, som en annen bruker nevnte, som oftest feilbruk som står for den feilmarginen, legen kan ha satt inn spiralen feil, eller spiralen kan ha flyttet på seg av ulike grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...