AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Samboer og meg har våre uenigheter når det kommer til vår "felles" økonomi. Han mener bla at det er urettferdig at han betaler noen tusen mer i mnd inn på regningskonto enn det jeg gjør (han tjener mer enn meg) osv osv... Jeg har begynt å tenke på om vi likegreit bør dele huslån i 2 og kun ha en felleskonto hvor følgende regninger blir betalt: strøm, renovasjon, Internett, tv kanaler og husforsikring. Og at vi betaler andre ting som egne mobilabo f.eks fra våre egne kontoer istedet. Vet noen om det er noen store utgifter med å dele et huslån på 2? (En gode med det er jo at jeg også får igjen på skatten og skattetrekket blir satt ned, for nå er jeg kun medeier) Vi har en felles bil som det er jeg som bruker for det meste, hvordan løser vi det? Jeg har ikke råd til å ha den alene, så må evt selge den og kjøpe en rimeligere bil som er mitt ansvar? Jeg vil også ta turen til advokat hvis vi gjør dette og skrive en ordentlig samboerkontrakt.Anonymous poster hash: a8b71...389
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #2 Skrevet 16. juli 2014 TS her: bilen vi har er felles, han bruker den av og til.. Et forslag er kanskje å beholde den, men at han betaler f.eks 30% av lånet på den og jeg 70%? Eller at jeg betaler for bompenger og årsavgift?Anonymous poster hash: a8b71...389
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #3 Skrevet 16. juli 2014 Hva med at dere betaler en viss prosent av lønnen til fellesutgifter, da betaler han litt mer siden han tjener mer. Også betaler du fullt ut for bilen siden du bruker den mest, han bare av og til? Da går det sånn nogen lunde opp i opp, helt likt eller "rettferdig" blir det nok aldri uansett. Utgifter til mobil er individspesifikk og bør ikke dekkes av felleskontoen. Den bør som du skriver inneholde strøm, renovasjon, Internett, tv kanaler og husforsikring, men i tillegg også mat og husholdningsartikkler. Anonymous poster hash: caf40...fb5
Surriball Skrevet 16. juli 2014 #4 Skrevet 16. juli 2014 Hvor mye mer tjener han enn deg? Jeg synes han er gnien og ego, men det er sikkert sett i lys av hvordan jeg og min egen samboer gjør det. Vi hadde nemlig en mer separat økonomi som studenter, med månedlig innbetaling til felleskonto osv. Så begynte vi å jobbe og fikk lønning med 14 dager i mellom oss. Det resulterte i at den som har penger betaler, og vi mistet oversikten over hvem som har betalt hva for lenge siden. Og egentlig er det fryktelig behagelig, for det vi eier er jo VÅRT, ikke mitt og ditt. Et samarbeid, ikke sant? Men om det blir konflikt: finn ut om du heller like gjerne kan bytte til en billigere bil du har råd til alene. Hvis hvilken bil han kjører har noe å si for samboeren, bør ham være med og betale. Hvis ikke er den din 100%. Jeg ville også tatt en grundig prat med ham om forholdt er noe å satse på, for å krangle om småpenger er dårlig nytt. Hvis han har trnkt å være så gnien i ett og alt, hvordan blir det da med barn oppi det hele, feks?
nojac Skrevet 16. juli 2014 #5 Skrevet 16. juli 2014 Å refinansiere boligen med 2 separate lån er sannsynligvis en dårlig idé siden dere nok får høyere rente. Og dere må klargjøre hvem som skal ha 1.og hvem som skal ha 2. prioritets pant i boligen (dette avhenger av hvor stort lånebehovet er i forhold til boligens verdi) Jeg ville heller ha satset på å avtale at du betjener en viss prosentdel av det felles lånet, ut fra avtalt eierbrøk i boligen og eventuelt innskutt egenkapital. Dette oppgir du på selvangivelsen slik at du får din del av skattefradraget. Personlig synes jeg at det er greiest med separat økonomi så lenge dere "bare" er samboere uten felles barn. Hvis dere gifter dere, får barn sammen eller har vært samboere i mange år, er det mer naturlig å tenke "vårt" i stedet for " mitt og ditt". Men mat og andre husholdningsutgifter må vel gå fra felleskontoen? Dere skal vel ikke begynne med hver sin hylle i kjøleskapet?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #6 Skrevet 16. juli 2014 Får han alt rentefradraget nå? Det er ikke riktig så lenge dere begge betaler på lånet. Har man felles lån dukker det alltid opp på bare den enes selvangivelse, så er man selv ansvarlig for å dele det.Anonymous poster hash: a1de9...c2a
Pengebingen Skrevet 18. juli 2014 #7 Skrevet 18. juli 2014 Dere trenger ikke dele opp lånet dere nå har felles, det vil neppe lønne seg. Men alt annet høres det lurt ut å dele opp. Samboere bør ha separat økonomi frem til det kommer barn eller man gifter seg. Og med separat, så er den mest rettferdige ordningen at alle felles utgifter deles på to. Enkelt og greit. Lag en regningskonto som begge disponerer til felles utgifter. Regn ut hvor mye det dreier seg om per måned og del beløpet på to. Inkluder boliglån osv her. Hver av dere setter inn på kontoen deres halvpart. Vi hadde også en felles konto for matinnkjøp som det var knyttet kort til. Vårt budsjett for mat/dagligvare var på 5000 per person, så da satte vi inn 2500 kr hver på den kontoen. Og der kjøpte vi kun felles mat og normale dagligvareprodukter. Av kostmetikk/hår/hudpleie var dealen at alt som ble kjøpt i dagligvare kunne gå på felleskontoen. Alt som skulle kjøpes av dyrere ting i spesialbutikker var privat utgift. Spise ute med venner, kjøpe i kantina på jobb osv, var private utgifter. Utover dette var mine penger mine, og hans penger hans. Vi sparte for oss selv og betalte alle egne regninger. Ingen grunn til å henge seg opp i hva den andre bruker penger på. Nå har vi giftet oss og har helt felles økonomi, men også felles økonomiske mål og vi er sammen om budsjettet. Men fortsatt har vi begge et avtalt beløp hver mnd til egen konto som vi bruker på hva vi vil. Beløpet er like stort, selv om jeg tjener mer enn han. Så nå er vi i "dine penger er mine penger"-land. Men som samboere var det like greit å ha orden i sysakene. Ang rentefradraget, så skylder han deg nå penger om han har tatt alt! For du skal ha halvparten om du har betalt halvparten av rentene på lånet. I selvangivelsene må dere oppgi dette for at det skal føres på deg, gitt at du også står på lånet. Om ikke må dere lage en privat avtale om at du betaler mindre enn han i renter hver mnd, tilsvarende 27% skattefradrag. Det er ikke riktig at han skal ha hele fradraget for renter du også har betalt. Utover dette, så er jeg dels enig med han. Det bør ikke være noen automatikk i at man må dele lønna si med samboer om vedkommende tjener mindre, og at en selv skal måtte betale større del av kostnadene. Mange velger å bidra ekstra inn om de tjener mer, men det er bare generøst, og ikke nødvendigvis rettferdig for den som tjener mest. Høyere lønn følger oftest av lengre utdanning, god innsats, mye jobb eller større ansvar i jobben enn for de som tjener mindre (ofte, ikke alltid); og da er det urimelig om man skal sitte igjen med mindre av lønna si fordi samboer tjener mindre. Som sagt så synes mange det er helt greit å dele ulikt, men det må også være helt ok å mene at felles utgifter deles 50/50 og at resterende av egen lønn er personlig. Som samboere er det helt ok å mene det synes jeg.
Gjest Skrevet 18. juli 2014 #8 Skrevet 18. juli 2014 Han betaler lån, jeg betaler forskringer + en sum som dekker halvparten av strøm, internett, renovasjon o.s.v.! Ser absolutt ingen grunn til at jeg skal betale mindre bare fordi jeg tjener mindre! Er da ikke noe billigere for meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå