Gå til innhold

Feil bursdag, hva svarer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nettopp mail fra et eldre familiemedlem som gratulerte meg med dagen. Men jeg har ikke bursdag i dag, og er litt i tvil om hva jeg burde svare... Vedkommende har begynt å bli litt "rotete," og bursdagen er heller ikke lenge til, så jeg skjønner jo at det er lett å ta feil. Burde jeg bare svare takk og late som ingenting? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. :-)

Gjorde det jeg :) Takk for svar

Endret av Apocalypse
  • Liker 1
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Hvis vedkommende begynner å bli rotete, hjelper det ikke at du later som om du har bursdag når du ikke har det.. Skjønner det kan være litt kjipt å si i fra, men man kan ikke alltid være så utrolig redd for å si i fra om alt. Går an å si tusen takk for omtanken, men bursdagen min er ikke før den og den datoen, er ikke lett å holde styr på alle disse datoene osv.. En person som er rotete eller forvirret trenger å bli rettet på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vedkommende begynner å bli rotete, hjelper det ikke at du later som om du har bursdag når du ikke har det.. Skjønner det kan være litt kjipt å si i fra, men man kan ikke alltid være så utrolig redd for å si i fra om alt. Går an å si tusen takk for omtanken, men bursdagen min er ikke før den og den datoen, er ikke lett å holde styr på alle disse datoene osv.. En person som er rotete eller forvirret trenger å bli rettet på.

Det er faktisk direkte feil.

Anonymous poster hash: dc157...6c3

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde nok svart "Har nok ikke bursdag før xxx, men tusen takk allikevel :)"

Skrevet

Som nevnt et par ganger over - ville takket for hilsen, men også skrevet når bursdagen min faktisk er. Skjer hvert år at en eller annen sender mld på feil dag, men blir aldri no dårlig stemning av at jeg påpeker det.

AnonymBruker
Skrevet

Ojda, du kan ikke ha mye kunnskap på det området.

Anonymous poster hash: 53155...957

• Liker 7
Skrevet

Det er faktisk direkte feil.

Anonymous poster hash: dc157...6c3

Nei, det er ikke nødvendigvis det. I starten av en eventuell demens er det greit å korrigere. I tillegg risikerer man at den eldre husker at hun har gratulert, og at det går opp for henne at det var feil dag. Viss mottaker da lot som ingenting, vil det være verre for mange enn det det er å bli korrikgert.

Skrevet

Ojda, du kan ikke ha mye kunnskap på det området.

Anonymous poster hash: 53155...957

Selv ekspertene er fortsatt uenige om når man skal og når man ikke skal realitetsorientere. Dette var en tåpelig kommentar.

AnonymBruker
Skrevet

Late som ingenting er det eneste riktige!

Anonymous poster hash: c0418...d85

Skrevet

Nei, ring personen og si at han/hun har sendt feil og at du ikke har bursdag. Si det med litt humor og spør hvordan det går i samme slengen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ang realitetsorientering er det vanlig å gjøre dette i starten av en demenssykdom. Det er først når det begynner å bli så syke at de blir ytterligere utenfor, ikke forstår realitetsorienteringen, blir hysteriske osv at man slutter med det.

Så jeg ville svart noe sånt som: "Det er ikke før den ..., men takk for at du husket på meg. Håper alt er bra med deg. :)

Anonymous poster hash: 44e23...3c4
  • Liker 2
Skrevet

Tenkte også på dette. Vedkommende er ikke dement, men av og til blander han små detaljer. Og har skjedd før at han ble kjempesint når vi påpekte det, så det var det jeg var litt redd for, men som noen sier her er det ikke sikkert ikke noe morsomt å plutselig huske på det heller. Han pleier for øvrig å ringe på bursdagen, så jeg satser på at det går bra og at det ikke kommer opp... :)

• 4 uker senere...
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Nei, det er ikke direkte feil. Jeg vet hva jeg snakker om. Det er forskjell på et menneske med langtkommet alzheimer eller demens og et menneske som begynner å bli "rotete". TS sier jo nettopp det, at vedkommende begynner å bli "rotete". For meg betyr ikke dette verken demens eller alzheimer. Realitetsorientering angående en bursdagsdato er ikke farlig. Så det er helt riktig å rette på vedkommende, man kan gjøre det på en spøkefull/fin måte. Har jobbet med mennesker med demens, alzheimer, psykoser o.l, der realitetsorientering er en viktig del av hverdagen. Så klart må det tilpasses den enkeltes tilstand, men en person som "roter litt" kan fint bli fortalt at hun har tatt feil dato.

Skrevet (endret)

Endret av mmd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...