jennifer12 Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 Hei! Er 15 år (jente) og sliter med kviser og begynner å se at jeg har fått en del sånn små kvisearr, ikke noe dype greier men de er der. Jeg vet ikke hvorfor, men om vinteren får jeg masse kviser, både i ansiktet, bryst og skuldre. Nå går jeg på p-piller (diane), som har gjort at denne vintersesongen var det ikke så stort problem. Derimot i fjor vinter hadde jeg masse virkelig masse, følte meg stygg og hadde pga det dårlig selvtillit. Fikk også mye kommentarer og blikk som gjorde alt mye verre. Nå er det sommer og har egentlig derfor ganske fin hud, men går fortsatt p-piller. Noe som jeg egentlig vil unngå, pga blodpropp. Er veldig paranoid med sånne ting som er om min egen helse, og går veldig mye rundt og bekymrer meg om det med blodpropp. Vet at antibiotika mot kviser også har bivirkninger, men vil jeg gjerne vite erfaringer hvis det er noen her som har gått på det selv. Har noen noe erfaring med tetracycliner eller dalacin? Eller andre ting som skinoren? Også lurte jeg også på om noen har det samme problemet som meg: at man får betydelig mye mere kviser om vinteren eller har noen tips som kan hjelpe? Takk på forhånd! Har også hørt om roccutan, har lest mye om det og har bestemt meg for å ikke gå på det, pga bivirkningene så det er ikke et alternativ for meg:)
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Jo mer du klarer å få solt ansiktet og områdene du har kviser på jo bedre. Sol er den beste kvisebehandlingen som finnes. Har fått kunstig sol hos hudlege om vinteren tidligere. Når du har fått Diane så synes ikke jeg du skal slutte på den for å gå over på antibiotika. Men du kan få Dalacin linement i tillegg til p-pillene. Det har jeg hatt. Blodpropp er en bivirkning men lever du ellers sunt så tror jeg det går bra. Antibiotikabruk i pilleform og særlig tetracykliner kan gi deg masse plager med sopp i underlivet, du tåler ikke sol like godt som før, dermed mister du den gunstige effekten av sol, og i det hele tatt antibiotika koster vel mer enn Diane? Når du fyller 16 år får du og tilskudd til p piller, slik at prisen blir reduser noe. mitt råd er fortsett med Diane, sol deg så mye som mulig, og ikke tenk å bytte til piller i antibiotikafamilien.Anonymous poster hash: dc91a...6e0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Hei! Jeg hadde også mye kviser på din alder. Gikk på tetracyklin som ikke hjalp. Jeg anbefaler heller Basironkrem som du får kjøpt reseptfritt på apotek. Lykke til !Anonymous poster hash: 931dc...6c4
jennifer12 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2014 Tusen takk for svar! Men det med kunstig sol, er det det samme som solarium? Har veldig lys hud og er derfor mer utsatt for hudkreft..
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #5 Skrevet 15. juli 2014 Tusen takk for svar! Men det med kunstig sol, er det det samme som solarium? Har veldig lys hud og er derfor mer utsatt for hudkreft.. Lysterapi er noe som ligner på solarium. Vet ikke tilstrekkelig til å forklare deg forskjellen, bare at det gjøres hos hudleger eller på hudavdelinger på sykehus. Du får lys over hele kroppen og kan ikke ha klær på deg de minuttene det pågår. Dette er og noe som brukes der ingen annen behandling fører frem. Jeg var feildiagnostisert med kviser, men hadde en kjempemessig allergisk reaksjon som ble avdekket etter lang tid. Anonymous poster hash: dc91a...6e0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Jeg har gått på tetralysal, anbefaler det ikke. Det er en veldig kortsiktig løsning. Kvisene kommer fort tilbake etterpå. Og bivirkningene kan være veldig kjipe. Jeg fikk sopp og mageproblemer (antibiotikaen dreper de gode tarmbakteriene, og de er vanskelig å få tilbake) og sliter med det enda, mange år etter jeg sluttet å ta antibiotikaen. Antibiotikaresistens er også noe å tenke på.Anonymous poster hash: 5e711...c76
Colorama Skrevet 19. juli 2014 #7 Skrevet 19. juli 2014 Hei! Jeg synes du burde få oppfølging av legen din i forhold til Diane-pillene, fordi det KAN være en større risiko å gå på det enn andre p-piller. Det var for ei venninne av meg en midlertidig løsning for å se om noe som helst funket på huden hennes. Jeg gikk på tetrasyklin i et år, og det hjalp meg under behandlingen, men kvisene kom tilbake etterpå. Dessuten er det risikabelt ift tarmbakterier, resistens og sopp. Dalacin hjalp heller ikke meg. Det som jeg synes har hjulpet meg er en reseptbelagt krem som heter Epiduo, den har også hjulpet på røde kvisearr, som nå er helt borte, etter noen måneders bruk. Som noen nevner over her så vil sol mest sannsynlig hjelpe deg mye, det gjorde det også med meg (jeg har i tillegg lys og sensitiv hud). Jeg vil i aller høyeste grad be deg om å kontakte legen din, og høre hva han/hun sier, eventuelt få deg henvist til hudlege. Det er jo selvfølgelig individuelt hva som funker, det er jo derfor det finnes så mange typer medisin. Dermed sagt kommer du til å finne en som funker for deg også! Jeg er 21 år, og har hatt kviser siden jeg var 11, så jeg vet hvordan du har det. Lykke til
carianne Skrevet 27. juli 2014 #8 Skrevet 27. juli 2014 Enig med hun over. Prøv Epiduo. Fås av lege på resept. Viktig å smøre veeeldig tynt lag på.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #9 Skrevet 27. juli 2014 Hei! Jeg synes du burde få oppfølging av legen din i forhold til Diane-pillene, fordi det KAN være en større risiko å gå på det enn andre p-piller. Det var for ei venninne av meg en midlertidig løsning for å se om noe som helst funket på huden hennes. Jeg gikk på tetrasyklin i et år, og det hjalp meg under behandlingen, men kvisene kom tilbake etterpå. Dessuten er det risikabelt ift tarmbakterier, resistens og sopp. Dalacin hjalp heller ikke meg. Det som jeg synes har hjulpet meg er en reseptbelagt krem som heter Epiduo, den har også hjulpet på røde kvisearr, som nå er helt borte, etter noen måneders bruk. Som noen nevner over her så vil sol mest sannsynlig hjelpe deg mye, det gjorde det også med meg (jeg har i tillegg lys og sensitiv hud). Jeg vil i aller høyeste grad be deg om å kontakte legen din, og høre hva han/hun sier, eventuelt få deg henvist til hudlege. Det er jo selvfølgelig individuelt hva som funker, det er jo derfor det finnes så mange typer medisin. Dermed sagt kommer du til å finne en som funker for deg også! Jeg er 21 år, og har hatt kviser siden jeg var 11, så jeg vet hvordan du har det. Lykke til Så lenge man lever sunt så er det ingen grunn til å bli hysterisk redd for å bruke Diane. Når legen har valgt Diane fremfor antibiotika, så har legen kommet til at dette er den beste løsningen i ditt tilfelle.Anonymous poster hash: dc91a...6e0 1
Colorama Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 (endret) Så lenge man lever sunt så er det ingen grunn til å bli hysterisk redd for å bruke Diane. Når legen har valgt Diane fremfor antibiotika, så har legen kommet til at dette er den beste løsningen i ditt tilfelle.Anonymous poster hash: dc91a...6e0 Poenget mitt var af det KAN være en risiko med Diane, og ville opplyse om det siden det virker som om hun bekymrer seg for slikt. Endret 2. august 2014 av Colorama
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Risikoen for blodpropp ved p-pille bruk er minimal, også ved Diane selv om den er litt større. Å være gravid er en mye større sjans for å få blodpropp, men det er det ingen som er redde for... Stol på legen din. Antibiotika mot kviser er ingen lett fiks, masse bivirkninger og de kommer ofte igjen etter du slutter på tbl. Anonymous poster hash: 8248f...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå