Gå til innhold

Svogeren min latterliggjør min sønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Historien er som følger. Min sønn og min søsters og svogers sønn eier en båtmotor isammen og den har farmoren deres kjøpt og sagt de skal eie i sammen, Det er ti års aldersorskjell mellom sønnene våre og deres gutt er bare 6 år og min 16, så da har det mest blitt til at minsønn har brukt motoren og hatt hovedansvar for vedlikeholdet av båt og motor. Minstegutten har brukt den noen ganger og da sammen med sine foreldre.

Interessen for båtlivet har imidlertid nå dabbet av for min 16 årige sønns vedkommende slik at motoren i år ikke er blitt benyttet men kun henger inne, Minste gutten har ytret ønske om å bruke den og det har min sønn sagt at han kan men at han ikke lenger ønsker å være med på eierskapet iform av pliktene med vedlikehold,da han ikke har tid når sommerjobb og studier tar for mye av hans tid.. Dette har han sagt klart ifra om. Så til saken som vi. reagerer på..

Minstegutten dereskommer til min sønn og sier at pappaen hans sier at min sønn har ødelagt motoren ,at det er nok derfor han ikke vil ha den ut på vannet i år. Sønnen min sier ikke noe om hva som den lille fetteren hans har sagt da han er en rolig fyr og ganske konfliktsky. Så følger tre fire grillfester hvor guttens far slenger hånlig kommentar til min sønn om at,"Sivert(min 16årige sønn) du ødelegger aldri noe du,med klar hinting til båtmotor og himling med øynene til sin sønn, mao en latterliggjøring,det usagte direkte i å klandre han for å ha ødelagt motoren. Hinting blir på den måten uangripelig og især når han vet at gutten er av typen som liker ro og fred som sjelden tar til motmæle.

Hva med å være åpen og ærlig og spørre min sønn direkte om han hadde ødelagt noe.? min sønn har sagt motoren er i orden men han blir altså ikke trodd.

Altså motoren er IKKE ødelagt på noe vis.

Jeg fikk vite om episodene igår,da sønnen min betrodde seg til meg. Han synes det var ekkelt/ekle kommentarer som falt fra min svoger

Jeg har utallige episoder om andre ting som jeg reagerer på med vedkommende, men hvordan kan vi takle slike mennesker. det er slettes ikke hyggelig å omgås vedkommende ,men iblant må vi,og jeg er trett av det for å si det mildt. Hele tiden være på Alerten. Han forsøker å fremheve sin sønns selvtillit på min sønns bekostning. Hvordan kan vi sette slike mennesker på plass?

Erfaringer?? noen?

Nå skal muligens motoren flyttes til dem og da vil nok min svoger få hakeslepp. men jeg får lyst til å sette han på plass en gang for alle. for det er nok bare et tidsspørsmål før en ny episode oppstår.

Tenk at en voksen mann kan gjøre seg SÅ liten!!

Anonymous poster hash: 5273b...534
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare be ham spare seg for kommmentarene, fortelle at motoren fungerer fint, og at de er velkommen til å sjekke det selv?

Anonymous poster hash: 2c0b4...d51

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjenner til den typen og synes svært lite om voksne menn som oppfører seg sånn. Synes du bør sette han på plass foran de andre og gjerne få støtte fra mannen din evt andre, slik at han skjønner at slikt kommer han seg ikke unna med. Jeg hadde ellers holdt meg unna svogeren.

Anonymous poster hash: 74946...c3c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du endelig fått greie på dette, og kan gjøre noe. Flott at sønnen din endelig betrodde seg til deg. Håper du fortalte ham at han skal komme til deg med en gang noe slikt skjer igjen.

Neste gang dere er sammen med denne svogeren, og du hører en slik kommentar bør du ta det der og da. Foran resten av familien. Si tydelig fra at motoren er i orden og at din sønn har vedlikeholdt den i alle år. Spør også gjerne hvorfor de ikke har vært med på vedlikeholdet, men kun tatt del i gledene og ikke jobben. Han må settes på plass. Pass bare på at du ikke synker ned på hans nivå og trekker hans sønn inn i det.

Anonymous poster hash: d6dc4...8c2

• Liker 5
Skrevet

Lær gutten din å stå opp for seg selv, nyttig livskunnskap det. Han kan si høyt at motoren ikke er ødelagt så det er bare å holde smella. Det kan også løsesmed humor. Da kan han si noe om at det høres ut som at onkel prøver å sikre seg uskyld da til og med han selv innser at motoren snart blir ødelagt når den skal inn i hans hus og hans klønete fingre. Så vi får håpe unge lovende [litjegutens navn] ikke har arvet sin fars motorevner og får ta hånd om motoren ;) ;) ;) hå hå hå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I neste familiesamling kan sønnen din spørre sin onkel om han skal lære onkel og søskenbarn hvordan man bruker og vedlikeholder båtmotoren slik at de kan bruke den uten å måtte være avhengig av han.

Anonymous poster hash: 12a96...0d6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode betraktninger om denne sure greia.

For surt å omgås vedkommende er det og ikke minst ufattelig slitsomt,stjeler dyrebar energi fra oss.

Jeg har snakket med en terapeut/coach om situasjonen og han sier det er bra at vi (min sønn,mann og jeg) kan kommunisere om det som stjeler energi. da vil ikke slike situasjoner så lett sette en ut av spill. Og det som er , er at den mannen prøver liksom enda hardere å forsure livet ens på den måten, spesielt når han ser vi har et avslappet forhold til så mangt når vi har den indre roen øker han frekvensen og styrken på "angrepene".

Og vi har snakket om saken og bestemt oss for å omgås denne mannen i minst mulig grad fremover.

Ts

Anonymous poster hash: 5273b...534
AnonymBruker
Skrevet

Forstår hva du mener. Har omlag en slik energityv i familien som det du beskriver, og jeg forholder meg minst mulig til dette vesenet. Arroganse kan være deilig!

Anonymous poster hash: 12a96...0d6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hele greia høres litt rar ut. Eie en båtmotor sammen? Har de hver sin bår da eller, og driver og flytter denne motoren rundt?

Anonymous poster hash: ca53d...95d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hele greia høres litt rar ut. Eie en båtmotor sammen? Har de hver sin bår da eller, og driver og flytter denne motoren rundt? Anonymous poster hash: ca53d...95d

Det syns jeg også.

Og hvis de har hatt den noen år, f.eks tre år, så vil det da si at en treåring og en 13-åring har delt en båtmotor...

Rar ting av en farmor å gjøre syns jeg. Hun kan jo ikke ha tenkt over aldersforskjellen.

Anonymous poster hash: 33dbc...a23

Skrevet (endret)

Jeg synes hele greia høres litt rar ut. Eie en båtmotor sammen? Har de hver sin bår da eller, og driver og flytter denne motoren rundt?

Anonymous poster hash: ca53d...95d

Jeg skjønner at de er en farmor som har kjøpt en båt med motor til sine barnebarn.

Ta jobben med å sette båt og motor på vannet, etter turen gir dere ansvaret over til neste mann, da din gutt typisk har blitt for voksen.

Så kan jo mor hinte når svoger er i nærheten, at det er en som fortjener en unnskyldning.

Endret av Apis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...